MENU

The Black Cauldron (1985)

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

3,19

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

avatar van Sjoerd
geplaatst op 14 november 2002, 0:26 uur, permalink
Man, wat vond ik deze vroeger geweldig.
hehehe... Vrij doorsnee Disney filmpje als je het mij nu vraagt.

avatar van Pkunk
geplaatst op 14 november 2002, 8:16 uur, permalink
Same here. Maar in hoeveel disneyfilm bloeden de hoofdrolspelers eigenlijk? Hier wel in iedergeval. En er word eens niet gezongen. Jee. ***1/2

avatar van Sparkle
geplaatst op 2 december 2002, 22:11 uur, permalink
Verloren parel van Disney. Niet veel mensen kennen deze film nog; laat staan kinderen van nu. Vreemd dat deze niet overal als Disney Classic is uitgebracht. In Disneyland Resort Paris kun je hem ook al niet vinden. Zonde.

Herald
geplaatst op 22 januari 2003, 17:21 uur, permalink
Disneyfilms zijn altijd maar tijdelijk beschikbaar. En de souvenirswinkeltjes in Disneyparken zijn nou ook geen echte videogroothandels.

avatar van Pugsley
geplaatst op 31 januari 2003, 19:45 uur, permalink
Volgens mij willen ze deze film bij Disney zo snel mogelijk weer vergeten. Voor Disney-begrippen is ie natuurlijk ook wel luguber.

avatar van Sparkle
geplaatst op 20 september 2003, 20:54 uur, permalink
Heb pas iets gelezen over deze film in een Disney biografie. I quote: "A critical and commercial disaster. It's a film that most of those involved with its making would like to forget."

Na de eerste montage beurt had de film al een slordige 25 millioen dollar gekost. Bleek dat er toen nog veel werk aan was...

Zei ik eerder nog Verloren Parel - dan denk ik nu eerder Verloren Strontknikker.

avatar van pjotr
geplaatst op 15 augustus 2004, 13:22 uur, permalink
Beetje kromme beredenering - omdat het publiek wegbleef vind je het opeens een 'Verloren Strontknikker'.

Ik kende voorheen alleen de strip van deze film die vroeger in de Donald Duck verscheen als Taran en de Toverketel.
Jammer dat Disney tegenwoordig niet meer zulke risico's neemt en alleen nog maar brave animaties uitbrengt waar ongelofelijk op safe gespeeld wordt.
Ondanks dat de film niet stijlvast in het tekenwerk is, is de film zeker de moeite van het kijken waard - met name vanwege het uitproberen van verschillende animatiefoefjes.
Volgens mij is het ook de enige Disney waarbij er bij de hoofdpersoon bloed vloeit en degene met de meest 'enge' slechterikken.

avatar van as
geplaatst op 15 augustus 2004, 15:03 uur, permalink
Je had op den duur ook de hele serie videos die van alle disney films uitkwamen. Dit was nummertje 30....nog wat. Deze werd alleen een hele tijd niet uitgebracht. Disney vond de film er niet bij passen. heel grappig: je had een lijst met alle disney films en bij nummertje zoveel stond geen titel. dat was deze natuurlijk. suckers. Ga hem binnenkort weer eens herzien.

avatar van martijn77
geplaatst op 15 augustus 2004, 15:14 uur, permalink
gewoon een goede donkere disney film (hoeveel zijn er daarvan gemaakt?) en voor de liefhebbers(?) daarvan wel een must-see. De ge-eikte formule wat betreft verhaal en plot is dezelfde als altijd alleen de schurken zijn echt very evil. Ik vond het als 10 jarig jochie al fantastisch (strip in DD) en eindelijk heb ik 6 jaar geleden de video voor t eerst gezien. Idd een verloren parel, imho..
4 sterren

geplaatst op 25 november 2004, 20:31 uur, permalink
Hij viel mij een beetje tegen, ik had hoge verwachtingen van dé film die maar een paar keer was uitgebracht in stilte.

avatar van The One Ring
geplaatst op 11 februari 2005, 20:16 uur, permalink
Een leuke Disney, maar hij heeft niets speciaals om je er aan te blijven herinneren. De meeste Disneys hebben gedenkwaardige personages, gebeurtenissen of eventueel liedjes, maar deze heeft geen van allen. Verder is er niks mis mee.
3 sterren

avatar van puck
geplaatst op 11 februari 2005, 20:36 uur, permalink
The One Ring schreef:
deze heeft geen van allen
Deze heeft juist iets wat alle andere missen: een spannend verhaal.

geplaatst op 3 april 2005, 12:55 uur, permalink
Ik vond de manier van tekenen zo verschrikkelijk slecht. Het verhaal daarintegen was weer geweldig!

avatar van FillumGek
geplaatst op 7 juni 2005, 14:51 uur, permalink

Ik vond hem verrassend goed. Verwachte er niet veel van, maar bleek erg vermakelijk

geplaatst op 8 juli 2005, 22:48 uur, permalink
Mijn 1ste bioscoopfilm!
Ik vind deze tekenfilm nog steeds erg goed.

En vooral ook een jeugdherinnering.

geplaatst op 10 augustus 2005, 23:29 uur, permalink
Ik ken deze ook alleen maar van de (vervolg)verhalen uit de Donald Duck. Triest van Disney dat men te bang is om deze uit te geven. Alleen omdat er wandelende skeletten in voorkomen.

Alsof de onderwereld in Hercules er zo "lief" uitzag.

geplaatst op 10 augustus 2005, 23:32 uur, permalink
De film is toch 'gewoon' op dvd uitgebracht?

geplaatst op 12 september 2005, 10:21 uur, permalink
De film is op dvd verkrijgbaar ja.

geplaatst op 10 oktober 2005, 10:12 uur, permalink
Ook in een regio 2 uitgave?

avatar van Witch-king
geplaatst op 11 oktober 2005, 19:00 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Deze film is ook uitgebracht in regio 2 uitgave, ik heb hem.
Ik vindt dit de leukste disneyfilm, enge schurken, mooi verhaal met dat helderziende biggetje.

avatar van centurion81
geplaatst op 18 juli 2006, 14:02 uur, permalink
Ik heb de film via de boekenclub als classic besteld een half jaartje terug. Fantastische film.

film_kaza
geplaatst op 18 oktober 2006, 14:09 uur, permalink
De laatste keer dat ik deze zag was zeker een paar jaar terug. Herinner me de stemmen nog wel en hoe het eindigt. Ik kan me alleen weinig herinneren van de monsters in de film. Ik zou er wel wat voor over hebben om hem nog een keer te kunnen zien.

Witch-King, je hoeft die spoiler niet tussen spiolertags te zetten want het staat al in de samenvatting.

geplaatst op 12 november 2006, 17:11 uur, permalink
ik weet niet veel meer van deze film zag hem toen ik heeel klein was vond hem heeel eng toen:D

geplaatst op 13 december 2006, 19:45 uur, permalink
In mijn ogen de meest ondergewaardeerde (en daardoor TE onbekend gebleven) Disney-film!

Gelukkig tegenwoordig redelijk goed verkrijgbaar op DVD (Free Record Shop heeft 'm, heb 'm zelf bij Blokker gekocht).

Tenminste niet zo'n zoetsappig moralistisch verhaal, maar meer een beetje in de stijl van de Dungeons & Dragons-tekenfilmserie en daarmee ook niet geschikt voor de allerjongste kijkertjes

Als 8-jarig jochie in de bios gezien, vond 'm toen echt eng ... net weer gekeken, voor het eerst sinds jaren .. en snap nu ook weer waarom

Enige echte minpuntje vind ik dat in de ca. 80 minuten het verhaal en de personages niet echt worden uitgewerkt.

avatar van nickje76
geplaatst op 3 juli 2007, 10:40 uur, permalink
Mooie film. Lekker donker. Niet een standaard geeikte disney-film. Daardoor heel mooi.

avatar van Pieter Montana
geplaatst op 17 augustus 2007, 19:13 uur, permalink
Eigenlijk gewoon gekeken om, als grote Disney-fan, het lijstje van 46 Disney-Classics af te werken. The Black Cauldron was de film die werd gemaakt tussen het hartverwarmende Fox and The Hound (beter bekend als Frank & Frey), en het fel ondergewaardeerde The Great Mouse Detective. Kon dit dan nog mislopen ? Ja, dus...

Het grootste probleem van de film is misschien wel "het compleet anders zijn" dan de andere Disney-films. De film speelt zich af in waarschijnlijk de meest duistere wereld die Disney ooit heeft gecreëerd, waardoor de film meer weg heeft van Lord of The Rings. Geen kleurrijke bossen met vogeltjes of sierlijke kastelen. De "Horned King" is best wel angstaanjagend voor een Disney-Villain, maar komt jammer genoeg niet uit de verf. Zelfs het groene sidekick wezentje begon mij meer op mijn zenuwen te werken dan op mijn lachspieren. De schattige, knuffelachtige Disney wezentjes ontbreken en vooral de mooie boodschappen die Disney er altijd wist in te stoppen. Door dit alles kreeg een Disney-film voor de 1ste keer een PG-rating. En als Jeffrey Katzenberg niet een hele resem scenes had gecut had het wel eens een PG 13 kunnen worden.

Een film waardoor Walt al eens een keer moest omdraaien in zijn graf. Disney bracht dan ook de film niet meer onder de aandacht en bleef weg met merchandise en her-releasde de film dan ook niet.

avatar van psycholamp
geplaatst op 5 september 2007, 15:50 uur, permalink
Erg on-Disney. Erg goed.

film_kaza
geplaatst op 8 november 2007, 19:28 uur, permalink
Vandaag gezien.
De film heeft maar 1 echt sterk kant en dat is de Disney-tekenstijl. Voor de rest is iedereen echt perfect het typetje. Taren de wannabe-hero, Gorgi het sneaky beestje, Elonie het blonde "prinsjesje", de gehoornde koning en zijn maffe onderdaad.

De bad-guy ziet er prachtig duivels uit met een duivelse stem. Daar blijft het bij. Hij komt redelijk lui over, en niet echt een sterke tegenstander. Maar blijft een leuke tekenfilm-badguy. Daar heb ik veel intresse in. Jammer dat er alleenmaar een animatedheroes.com en animatedheroines.com bestaat.

Het verhaal of muziek sta ik niet van te kijken. Wel humorvol maar voor de rest niet meer te bieden.

3,5 sterren.

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 11 november 2007, 19:25 uur, permalink
Ik was als kind altijd al een macaber mannetje, met een enorme voorliefde voor monsters en narigheid. Toen deze werd aangekondigt als de engste Disneyfilm (ik was ook liefhebber van Disney) stond ik te popelen om hem te zien. Maar helaas, de film viel me gigantisch tegen.

avatar van Ché Cliché
geplaatst op 13 december 2007, 14:19 uur, permalink
Beetje donkere Disney. Ander soort stijl. Respect daarvoor, maar is daardoor wel een buitenbeentje in de Disney-collectie. Redelijke film verder, wat enger voor de kids. 2,5 ster.