Grey Gardens (1975)
Genre: Documentaire
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ellen Hovde, Albert Maysles, David Maysles en Muffie Meyer
Met onder meer: Edith Bouvier Beale en Brooks Hyers
IMDb beoordeling: 7,5 (15.169)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Grey Gardens
Documentaire over Edith Bouvier Beale en haar dochter Edie, familie van Jacqueline Kennedy Onassis. Moeder en dochter wonen in het vervallen, 28 kamers tellende landhuis "Grey Gardens" in East Hampton. Edith Beale is een echte aristocrate, Edie was een veelbelovende, adembenemend mooie actrice. Ze trekken zich niets aan van autoriteiten. Beide vrouwen zijn sterk afhankelijk van elkaar. Over hun excentrieke levensstijl maakten David en Albert Maysles een documentaire in de zogeheten direct cinema stijl.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Zichzelf (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
Henny
-
- 3 berichten
- 3 stemmen
documentaire over de asociale tante van Jackie Kennedy, die door de gemeente gedreigd werden met huisuitzetting totdat Jackie geld beschikbaar stelde voor renovatie van hun huis en zelf hielp met opruimen om een verder schandaal voor haarzelf te voorkomen.
kappeuter (crew films)
-
- 72558 berichten
- 5771 stemmen
Fascinerende documentaire!
Je weet niet wat je ziet. Het komt in de buurt van de Arjan Ederveen 30 minuten films, maar dit is echt!
Hele aparte ervaring om zoiets te aanschouwen. Excentriciteit in het kwadraat. Heerlijk!
De film duurt eigenlijk net iets te lang, maar hij blijft nog lang in mijn hoofd zitten dus 4 sterren vind ik verdiend.
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Verplichte kost voor mensen die op hun 30e nog bij hun ouders wonen. Toedeledokie pa en ma, na het zien van deze film.
Dit is in ieder geval een documentaire die me nog lang zal bijblijven. Alsof je naar een auto ongeluk zit te kijken. Je wilt niet, maar je moet toch blijven kijken.
Zijn deze mensen gek of gewoon excentriek? Ze balanceren in ieder geval constant op de scheidslijn daartussen. Moeder is dominant en wil eigenlijk tot het eind van haar leven verzorgd worden door haar dochter Edie en die schikt zichzelf daarin, hoewel ze eigenlijk wel beseft dat ze haar leven daarmee een beetje weggooit.
Beide dames zwelgen daarbij in hun herinneringen aan het verleden toen ze, volgens eigen zeggen, getalenteerd, of in ieder geval veelbelovend waren.
Doordat ze in het verleden iets van een leven hadden en in het heden gek, of op z'n minst excentriek, verwaarlozen ze zichzelf zo erg dat nicht Jackie Onassis ze op een gegeven moment te hulp schiet en het huis grondig laat schoonmaken. Twee jaar later, als de documentairemakers arriveren, zijn ze echter weer terug bij af en delen hun huis met 58 katten, voeren ze de wasberen die hun huis regelmatig komen bezoeken en is de vloer een natuurlijke habitat geworden voor duizenden vlooien.
Deze triestigheid wordt afgewisseld met grappige momenten van vooral Edie, die tegen de camera praat en af en toe hilarische dansjes uivoert voor de documentairemakers.
Indrukwekkend verhaal, ondanks het feit dat de film wel iets korter had mogen duren.
kappeuter (crew films)
-
- 72558 berichten
- 5771 stemmen
Doordat ze in het verleden iets van een leven hadden en in het heden gek, of op z'n minst excentriek, verwaarlozen ze zichzelf zo erg dat nicht Jackie Onassis ze op een gegeven moment te hulp schiet en het huis grondig laat schoonmaken. Twee jaar later, als de documentairemakers arriveren, zijn ze echter weer terug bij af en delen hun huis met 58 katten, voeren ze de wasberen die hun huis regelmatig komen bezoeken en is de vloer een natuurlijke habitat geworden voor duizenden vlooien.
Goh ik dacht echt dat die renovatie/grote schoonmaak NA de documentaire was uitgevoerd. Maar dat is dus niet zo.
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
http://www.obitpage.com/obits/...
Hier kan je wat meer achtergrondinformatie vinden over de hele toestand
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Aparte relatie hebben die moeder en dochter ja.. Vooral eentje waar het huis behoorlijk onder lijdt. Want dat was toch wel de summum. Wat verschrikkelijk ranzig was het daar. De teloorgang van twee mensen die (zo lijkt) vroeger toch best wat waren en niet altijd zo'n vreemd leven hebben geleefd.
Docutechnisch vond ik het soms toch wat saai worden en had ik het na een uurtje wel gezien. Het is geweldig om een inkijkje te krijgen in andermans leven, maar of het had qua filmstijl rustiger moeten wezen of er had nog een soort development moeten komen in het verhaal. Weet niet precies wat het was, maar vond het nu beetje tussen beiden zweven. De regisseurs wilden wel dicht op de twee staan, maar niet in ze duiken. Ik kreeg net geen echte diepe kijk in hun ziel.
kappeuter (crew films)
-
- 72558 berichten
- 5771 stemmen
Ben wel benieuwd, maar vraag me af of het iets kan toevoegen.
stephan73
-
- 6202 berichten
- 13909 stemmen
Grey Gardens biedt een fascinerende kijk in het leven van Edith en Eddie Beale, moeder en dochter. Afgezonderd van de rest van de wereld, met maar een kleine groep mensen die hen af en toe bezoeken (zoals Jerry de klusjesman).
Op momenten dacht ik dat de gebroeders Maysles gillend zouden wegrennen, want de moeder en dochter zijn behoorlijk excentriek.
Dat ze erg schreeuwerig tegen elkaar doen, kan komen omdat er van de 28 kamers in het huis er maar een paar niet beschadigd waren, en dat ze daarom vaak op elkaar lip zitten.
Hoewel de film erg fascinerend is heeft het ook z'n zwakke momenten en overtuigt hij me niet helemaal om de wereld van de Beales binnen te stappen.
3,5*
Bubblez
-
- 1903 berichten
- 2252 stemmen
Het komt in de buurt van de Arjan Ederveen 30 minuten films, maar dit is echt!
Ik moest inderdaad ook even denken aan de aflevering met Albert Mol als moeder, geweldig!
Ik heb deze documentaire gekeken als voorinformatie voor de film met Jessica Lange en Drew Barrymore. Ga ik zo kijken.
De documentaire is inderdaad wat aan de lange kant, maar toch blijft het ergens interessant. Op Wikipedia staat nog wat aanvullende informatie die wel interessant is, namelijk dat "Big Edie" een jaar na de première van deze docu stierf en dat "Little Edie" daadwerkelijk naar New York is gegaan voor een "sprankelende" carrière. Slechte recensies waren het gevolg. Ze stierf in 2002. Er is overigens in 2006 een "vervolg" uitgebracht met materiaal dat niet in de eerste film is verwerkt: The Beales of Grey Gardens.
En dan nu naar de film!
kos
-
- 46064 berichten
- 8443 stemmen
Aanvankelijk behoorlijk grappig en vermakelijk. Het is wel een beetje aapjes kijken, maar zo'n blik op werkelijk enorm excentrieke mensen en hun leven is altijd wel de moeite waard.
Echter..zo'n beetje halverwege had ik het eigenlijk wel gehad en begon ik me vervolgens kapot te ergeren aan dat geouwehoer van die dames, knettergek werd ik er van!
Lupussy Galore
-
- 456 berichten
- 728 stemmen
Een ongemakkelijke film om naar te kijken. Je wilt dit eigenlijk niet zien maar toch blijf je kijken. Gisteren kon ik er niets over zeggen. Ik was geschokt of sprakeloos. Waarom?
De documentaire verschafte geen inzicht hoe die vrouwen zover waren gekomen. Je kan er naar gissen natuurlijk. Was Little Edie altijd zo extravert ook zonder camera's of was ze gelukkig dat ze nu publiek had door de filmploeg? En ik heb nog meer van die vragen. De info die ik vond gaf me weinig tot geen antwoorden.
Pijnlijk om te zien hoe mooi deze vrouwen waren toen ze jong waren zoals te zien op de portretten die hier en daar (schijnbaar?) achteloos opgesteld stonden tussen de smerige troep. Soms zag je die schoonheid nog doorschijnen desondanks de verloedering. Vooral als Little Edie zich helemaal liet gaan en kennelijk op die momenten even echt gelukkig leek te zijn.
Nog even iets triviaals Edith Bouvier Beale was duidelijk familie van Jacqueline Bouvier (Kennedy) (Onnasis) goh, wat leken die op elkaar.
KoolKetKevin
-
- 22 berichten
- 741 stemmen
In mijn ogen enkel kijkwaardig omdat het familie is van... in elk dorp vindt men wel iemand die van lotje getikt is... als men daar een camera op plaatst krijgt men dergelijke beelden.
Wel gek dat de makers de twee dames blijkbaar 5000 dollar beloofden om hen te mogen filmen, maar dat geen van beide daar ooit iets van gezien heeft. (Hoewel dit misschien roddels zijn?)
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Jaren geleden gezien, en ik weet nog wel dat ik eerst dacht dat het een soort "kunstzinnige nep-docu" was. Toen bleek dat zulks niet het geval was heb ik de documentaire met veel interesse en evenveel verbazing uitgekeken.
Volgens mij leefden ze op ijsjes en milkshakes die ze nuttigden als ze allebei op bed liggend / zittend naar een televisisoap keken.
En voor de rest bestond hun leven uit kibbelen, oude foto's bekijken en ruzie maken.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7108 stemmen
Tsja tegenwoordig zijn dit soort families geloof ik dagelijks op TV te bewonderen...daarvoor moesten we het hebben van Showroom, maar in 1975 nog vrij uniek inkijkje in disfunctionele familie.
Moeder en dochter bekvechten al 25 jaar over het feit of nou moeders zorgt voor dochter of visa-versa en dat in een verkrot huis met 38 kamers, 23 katten en duizenden vlooien.
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6891 stemmen
Dwaas duo.
De bewierookte documentaire 'Grey Gardens', die uiteindelijk zelfs op het prestigieuze Criterion-label verscheen, heeft een status verworven die vooral blijkt te zijn gebaseerd op gebakken lucht. Eigenlijk is het woord 'documentaire' te hoog gegrepen. Het continue filmen van twee psychiatrisch patiënten zal destijds een hoog curiosa-gehalte hebben gekend, tegenwoordig is het niet alleen tenenkrommend om te aanschouwen, maar bovenal achterhaald. Wie afvalzenders als SBS6 en RTL4 t/m 99 ontvangt weet dat wat er heden ten dage onze beeldbuis bevuilt als zijnde real life soaps en zogenaamde docu's en reportages, vele malen gekker is. En zeker niet minder 'vaardig' in elkaar gestoken. Toch trok deze film destijds de bezoekers aan. Wellicht omdat het lijdend voorwerp familie is van Jackie Kennedy. U weet wel. Niet dat de filmbroers hier iets over vragen. Ben je mal! Het titeltje bovenaan slaat dan ook niet op de twee vrouwen.
Na een half uur geratel van twee doorgedraaide dames, die het beste af zouden zijn met professionele hulp - zowel geestelijk als in de huishouding - in plaats van een camera, heb je het als kijker toch wel een beetje gehad. Dat de gebroeders Maysles maar ongegeneerd bleven doorschieten zegt hoogstwaarschijnlijk meer over hun karakters dan over de andere 'regisseurs' hun kwaliteiten: twee extra mensen konden hier niets leuks meer van brouwen. En dus wordt de kijker getrakteerd op de ene na de andere oninteressante anekdote van een moeder die ooit.. Ooit wat eigenlijk? En haar dochter die een nog minder exotisch leven kreeg. Ondertussen worden ze waarschijnlijk bestolen door een junk die vast een beter verhaal heeft dan de praatzieke patiënten en schijten de katten op en onder de lakens, wat de broeders telkens half filmen. Stel je voor dat je wordt betrapt!
Natuurlijk lag dit aan de basis van menige sensatiezender zijn corebusiness (rufterige reportages uitzenden), iets waar destijds al een aftrap mee werd gemaakt door vermakelijker portretten te presenteren in 'Showroom'. Van de NCRV nota bene. Aftrap of inkoppertje, dat in elk mens een voyeur schuilt - meestal eentje die het liefst iets te lang door gluurt - weten we inmiddels wel. Daar hebben we geen internet, of moderne Willibrord Frequins als Alberto Stegeman en ander griezelig televisievolk voor nodig. Lang leve het 'nieuws' van de jongens en meisjes van POW en andere consorten, die door de persoonlijke ellende van anderen slapend rijk worden. Exorbitant rijk, vergis u niet. Sensatie sells. Maar, hoe sneu het ook is, tegenwoordig zou men wel de juiste vragen stellen en iets meer moeite doen. Althans, mag je hopen. Of misschien juist wel niet...
Onvoldoende.
Flavio
-
- 4463 berichten
- 4728 stemmen
Documentaire over twee labiele vrouwen die in het verleden leven is bij vlagen boeiend maar voor het meerendeel toch niet meer dan een Amerikaanse variant op "Paradijsvogels". De dames kibbelen wat af, Little Edie geeft (niet geheel onterecht) Big Edie de schuld van haar mislukte leven, en je krijgt een intiem inkijkje in hun leven -waarmee ze geen enkele moeite hebben overigens, met name de dochter geniet van de camera- maar de film is nogal stuurloos, scenes zijn inwisselbaar en duren vaak ook te lang.
Donkerwoud
-
- 8023 berichten
- 3575 stemmen
Het gebeurt niet vaak dat een eigentijdse biopic meer emotie oproept bij mij dan het oorspronkelijke werk waar het naar verwijst. 'Grey Gardens' (2009) kleurt de problematische relatie in tussen Little Edie en Big Edie, schetst hoe hun moeder- en dochtersrelatie zich door de tijd zou ontwikkelen terwijl onbetrouwbare mannen kwamen en gingen. Het zegt vast iets over mij dat actrices als Drew Barrymore en Jessica Lange meer sympathie oproepen als hun afgevlakte evenknieën, maar in 'Grey Gardens' (1975) vond ik hun geruzie, hun geschreeuw en hun aandachttrekkerij storend. De zelfreflectieve documentaire-aanpak, waarin de Edie's en de Maysles op elkaar en op de aanwezigheid van een camera reageren, was voor die tijd misschien vernieuwend en experimenteel, maar diezelfde aanpak is inmiddels gemeengoed als het bijvoorbeeld reality-televisie betreft. Ook heeft de productie iets naars, omdat het als een soort verzameling sketches voelt waarin deze twee flamboyante figuren zichzelf en public te kakken zetten - een relevant doel ervoor lijkt te missen, of hun 'teloorgang' moet een schets zijn van een Amerika dat er niet meer is.
Woland
-
- 4135 berichten
- 3378 stemmen
Grey Gardens is een klassieker in de documentaire-wereld, schijnbaar. Ik had van te voren eigenlijk weinig idee van het daadwerkelijke onderwerp, maar het is een portret van twee excentrieke dames, moeder en dochter die allebei Edith Beale heten, die op een nogal afgeragd landhuis wonen. Het lijkt wel een beetje op Man Bijt Hond gekruist met Sunset Blvd. (of Whatever Happened to Baby Jane), af en toe best wel interessant maar toch ook wel pijnlijk om te kijken naar hoe Edie jr. en sr. zijn afgegleden. 'Big Edie' is vooral terug aan het blikken naar haar verleden als actrice als ze geen ruzie aan het maken is, Little Edie lijkt niet weg te kunnen of willen maar is wel als een kind aan het toneelspelen voor de camera. Maar op een gegeven moment was ik wel een beetje klaar met dat gekibbel, die ransbende en dat eeuwige ge-emmer van twee halve dorpsgekken. En dan wordt het toch nog een lange tweede helft.
starbright boy (moderator films)
-
- 21266 berichten
- 4450 stemmen
Fascinerende karakterstudie van een moeder en dochter uit goede kringen die in een verkrot landhuis wonen en van wie het aanzien compleet in elkaar is gezakt in die decennia hieraan voorafgaand en hoewel dat niet expliciet gezegd wordt in de film lijkt me van het familiekapitaal ook niet veel meer over. Voor mij is duidelijk dat Edith vooral een zeer extreme narciste is die vind dat de hele wereld om haar draait en die tevens er een van de oorzaken van is dat dochter Edie een bepaald onvolgroeid karakter heeft en nooit de moed had om weg te gaan van haar moeder. Die twee karakters samen zorgen ervoor dat beide nog veel minder goed functioneren dan dat ze apart hadden gedaan, maar ze kunnen niet zonder elkaar. Heerlijk dat vrijwel nergens er commentaar van de makers is. Wel een beetje sturing door de editing trouwens, die is zeker niet willekeuring en heel slim gedaan. Veel pijnlijke verlangens naar de momenten van allerlei gemiste kansen bij beide.
Nu nog Gimme Shelter en ik heb de drie grote klassiekers van de gebroeders Maysles gezien.
ZAP!
-
- 5088 berichten
- 3548 stemmen
Eerlijk is eerlijk, tot twee keer toe heb ik deze docu af willen zetten vanwege het geknetter tussen deze twee dames - gekmakend gewoon. En sowieso leek van de oorspronkelijke weemoed en tragiek die ik er ooit in zag, volledig verdwenen bij de eerste paar scènes. En toch heb ik de film uiteindelijk gefascineerd uitgekeken. En kreeg ik weer sympathie voor het duo dat alles met elkaar verrekend niet zonder elkaar kon, hoe verwrongen de zaken ook lagen.
Je kan natuurlijk vraagtekens plaatsen bij de twee broers die dit alles vastlegden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze gedacht hebben deze twee eens lekker uit te buiten voor eigen gewin (aanvankelijk waren ze begonnen aan een andere docu en stuitten ze min of per ongeluk op Big en Little Edie). De extra's van de Criterion uitgave bevestigen dat alle vier juist een innige band met elkaar kregen en misschien was er in die tijd ook minder gêne wat betreft het op film vastleggen van zonderlinge figuren, wat hier (extra's) zo mooi counterculture genoemd wordt.
Hoe het ook zij, ik ben toch weer onder de indruk. Coole katten ook.
En soms moest ik aan (de films van) Woody Allen denken.
Het laatste nieuws
De duivel bezoekt een avondshow in trailer van horrorfilm 'Late Night with The Devil': 'Een instant cultklassieker'
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Bekijk ook
Harlan County, U.S.A.
Documentaire, 1976
11 reacties
Dont Look Back
Documentaire / Muziek, 1967
18 reacties
Woodstock
Documentaire / Muziek, 1970
173 reacties
The Act of Killing
Documentaire, 2012
97 reacties
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Documentaire, 1991
86 reacties
The King of Kong
Documentaire, 2007
135 reacties
Gerelateerde tags
katlong island, new yorkeccentricherenhuisrecluseraccoon vrouwelijke regisseureccentric familyhamptons moeder dochter relatie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.