Genre: Drama / Horror
Speelduur: 78 minuten
Alternatieve titel: Robert Louis Stevenson's The Body Snatcher
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Wise
Met onder meer: Boris Karloff, Bela Lugosi en Henry Daniell
IMDb beoordeling: 7,3 (10.149)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Body Snatcher
"GRAVES RAIDED! COFFINS ROBBED! CORPSES CARVED! MIDNIGHT MURDER! BODY BLACKMAIL! STALKING GHOULS! Mad Thrills of Terror And Macabre Mystery... –and don't blame us if you stay awake all night!"
Een arts koopt lijken van Gray, een bekende van hem die moorden pleegt teneinde zijn voorraad in stand te houden. Hij levert nu het lijk van een jonge vrouw aan, een paar uur nadat de arts haar in levenden lijve gezien heeft.
Externe links
Acteurs en actrices
John Gray
Joseph
Dr. Wolfe 'Toddy' MacFarlane
Meg Camden
Donald Fettes
Mrs. Marsh
Georgina Marsh
Street Singer
Townsman (onvermeld)
Richardson a Medical Student (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
xenne
-
- 903 berichten
- 1367 stemmen
vrijdag 25 november, 1:35 uur op TV (BBC2)
ik heb er m'n nachtrust gedeeltelijk voor opgeofferd, en ik vond het wel de moeite ... toch wel een sterke thriller gedragen door een sublieme Karloff. de horror in deze film zit hem niet in goedkope gore- en geluidseffecten, het zit hem in de karakters & de sfeer. deze klassieker krijgt 3½ sterren
misschien ook leuk om weten dat deze film zich liet inspireren op de waar gebeurde feiten van seriemoordenaars Burke & Hare
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Vooral door de krachtpatsers Karloff en Lugosi wordt deze standaard horrorfilm uit de Val Lewton-stal toch naar bovengemiddelde hoogte gestuwd. 3,5*
Fangs (crew films)
-
- 1428 berichten
- 4577 stemmen
Sterke horrorfilm met horrorlegendes Karloff en Lugosi in fantastische (hoofd)rollen. Het verhaal ontwikkelt zich goed en het einde is goed gedaan. > 3.5*
Ook lof voor de BBC, die wel eens vaker klassiekers (zoals deze), moeilijk te krijgen films en relatief onbekende films uitzendt.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Een klassieker die z’n status waard is! Verhaaltechnisch intrigerend genoeg om anno 2008 nog steeds de zinnen te prikkelen van horrorfanaten. Een gerenommeerd geneesheer heeft een stilzwijgend pact met een oude vriend en collega die hem voorziet van studiemateriaal om geneeskundige experimenten uit te voeren. Dit studiemateriaal bestaat uit niets minder dan verse lijken die, zo blijkt later, niet alleen door grafroof worden verkregen, maar ook door moord. Deze lugubere wandaden worden sterk veroordeeld door de pupil van de gerespecteerde dokter, maar die zit muurvast in de ziekelijke afhankelijkheidsrelatie met zijn “leverancier” waardoor er niet meteen een oplossing in zicht is.
De nachtelijke uitstapjes van de Body Snatcher en de fraai geschoten beelden op het kerkhof tonen de kijker een mooi spel van licht en donker. Poëtische composities en sfeervolle belichting zorgen voor een visuele flair die, voor wie dat toelaat, nog steeds kan concurreren met de blitse filmtechnieken van tegenwoordig. Wie even voorbij de kenmerkende traagheid van dit soort films kijkt, wordt beloond voor de moeite met een duister verhaal, vele mooie plaatjes en een overdonderend slotakkoord.
maurice74
-
- 586 berichten
- 436 stemmen
Dit echt zo'n geweldige horrorklassieker. Alleen jammer dat Bela Lugosi niet heel vaak is te zien. Ik denk dat zijn aandeel ook weinig toevoegd. Maar ik vond het een mooie film, met echt heel sterk acteerwerk, prachtige shots in zwart/wit en goed verhaal. Misschien wel de beste rol van Boris Karloff, hoewel die dokter ook wel heel interessant is.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Ik ging waarschijnlijk met verkeerde verwachtingen deze film in, waardoor dit nogal een tegenvaller was. De rol van Bela Lugosi is niet noemenswaardig en ook Boris Karloff is in het begin maar klein. Voor de rest wel onderhoudend.
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Nog steeds griezelig.
En dat zit hem in het visueel mooi vormgegeven en sfeervolle verhaal over een arts en zijn enge lijkenpikker. Uitstekend geacteerd door Daniell en Karloff. De film bevat geen gore, maar kent wel onderhuidse spanning die niet helemaal tot uitbarsting komt.
De vermelding van Lugosi op de filmposter is nogal misleidend. Zijn rol is eerder een klein bijrolletje en volledig verwaarloosbaar.
Zeer goed.
namingway24
-
- 1117 berichten
- 1403 stemmen
Goede sfeervolle film.
Boris Karloff is echt een maniak. Hij speelt een enorme klootzak die nergens voor terugdeinst, maar met zijn nonchalante gedrag en die constante grijns op zijn smoel weet hij je toch voor zich te winnen. Hij is echt overheersend in deze film, en speelt elke tegenspeler van het scherm. De andere personages zijn duidelijk goed of slecht, en het plot rond het meisje was erg fraai, zeker de rol die Gray en zijn paard uiteindelijk nog speelden.
De sfeer is lekker duister. De kerkhoven waar Gray zich in begeeft zijn lekker griezelig en de donkere straten van 'Edinburg' lijken bijna een personage op zichzelf. Het verhaal is erg intrigerend en zit knap in elkaar, met een paar mooie twists en een geweldige regenachtige climax.
Ja een erg aangename film. Perfecte speelduur ook.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Intrigerend. Het verhaal is goed, maar het oog wil ook wat. Sowieso had het verhaal beter uitgewerkt kunnen worden. Na een eindeloze reeks van dialogen, mis ik simpelweg de actie. Af en toe zie je wel iets. De mistige steegjes zijn prachtig, maar de moorden worden veel te makkelijk buiten beeld gehouden. Ik schrik er bijna van dat er op het eind zowaar een worsteling plaatsvindt. De sterke, creepy rol van Boris Karloff en de soms erg sterke dialogen maken The Body Snatcher nog enigszins de moeite waard. Voor de rest is het eigenlijk maar een saaie bedoening. Echt sfeervol vind ik het op veel te weinig momenten. De laatste scene (in de koets met de regen) is de beste, maar over het algemeen had ik van Robert Wise beter verwacht.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Zeer degelijke oude horror die wel flink leunt op drama, met prachtig spel van Karloff en Lugosi (al is de zijne dan maar een bijrol). Mooie, sfeervolle settings (op de RKO Ranch volgens imdb, maar toch moet er ook wat stock footage van een of ander oud stadje - Edinburgh, dan toch? - in hebben gezeten?) en veel nachtelijk licht- en schaduwwerk binnen en buiten - de worsteling in Grays huis bv., maar ook de 'eindrit' is zeer bevredigend.
En zoals gezegd, veel ruimte voor het dramatische aspect; Cabman Gray krijgt een zeer menselijke gedaante (mede door Karloff natuurlijk), maar ook allerhande kanten van het medische werk dat verzet moest worden (zowel door patiënt als dokter...), komt goed tot uiting. Daarbij wordt er nog gretig gebruik gemaakt van c.q. voortgeborduurd op een gelijkaardige, werkelijke zaak; die van Burke and Hare...
Dik verdiend: 3,5*.
frolunda
-
- 1103 berichten
- 4476 stemmen
Sfeervolle horrorfilm met uitstekende rollen van Daniell en Karloff.Klassieker in het genre.
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
. De mistige steegjes zijn prachtig, maar de moorden worden veel te makkelijk buiten beeld gehouden.
Vind het juist een kracht van de film dat het buiten beeld is. Neem de moord op de zangeres: in een mooi gekadreerd beeld loopt ze zingend onder een poort door de duisternis in. De zwarte doods-koets volgt en verdwijnt ook uit beeld waarna de onschuldige zang plots ophoudt; iets wat je verwacht maar toch wat bang voor bent. Machtig gedaan, denk zelfs dat het expliciet tonen van de moorden afbreuk zou doen aan de sfeer omdat het knullig of onrealistisch zou overkomen gezien de ouderdom van de film.
Een ander voorbeeld is de confrontatie tussen Gray en Macfarlane waarin we op het eind van dat gevecht alleen een worsteling van schaduwen zien en het eventjes de vraag is wie uiteindelijk het onderspit heeft gedolven.
Ook een prima scene, sowieso is de relatie tussen die twee personages sterk uiteengezet. Vooral hun dialoog in de pub wanneer ze ook in de spiegel kijken is klasse en onderstreept het thema dat mensen met goede bedoelingen (medische wetenschap, met zo'n lief meisje als de ultiem mogelijke verpersoonlijking daarvan) te ver kunnen gaan.
Gray daarentegen is zowat de personificatie van de duivel: z'n mimiek, het in z'n macht hebben van mensen, het gemak waarmee hij het vetrouwen van het kind wint (dat ironisch genoeg gebaat is bij zijn criminele handelingen, alsof ze dat beseft want zo vriendelijk oogt hij niet). Een rotsvast personage dat je in hedendaagse horrors amper meer tegenkomt. Denk je aanvankelijk dat Macfarlane een bot figuur is dat boven alles en iedereen staat, kom je voor een verrassing te staan zodra hij voor de eerste keer samen is met Gray en hij gaandeweg steeds meer nietig, afhankelijk en bang is.
Helaas voor hem is hij al zo verwikkeld in de zaken van Gray dat hen beiden de poorten naar de hel staan te wachten zoals zijn vrouw zegt, wat ook wel blijkt uit het fraaie einde. De vraag die zich dan oproept (en onbeantwoord blijft) is in hoeverre Fettes eenzelfde lot staat te wachten of dat hij ermee wegkomt.
Komen daar nog de sfeervolle 'Schotse' locaties bij en The Body Snatcher vind ik zonder twijfel een boeiende klassieke horror, ondanks dat het soms wat klucht-achtig overkomt.
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7659 stemmen
Wanneer hij geen dienst heeft, wordt een taxichauffeur uit Edinburgh een grafschenner maar ook een moordenaar die zorgt voor de aanvoer van verse lijken voor Dr MacFarlane. Deze geleerde wil ze gebruiken in zijn medisch onderzoek en om zijn studenten te onderwijzen. Hij wordt ook gevraagd een schattig maar verlamd jong meisje te opereren. Chantage en moorden volgen elkaar op in dit ouderwetse drama met horror-en thriller-elementen dat zich afspeelt rond 1820. Het script is gebaseerd op een kortverhaal van Robert Louis Stevenson. “The Body Snatcher” is de laatste film waarin Bela Lugosi en Boris Karloff samen in de cast voorkwamen. Goede vertolkingen, mooie settings en sfeervolle zwart-wit-fotografie. De prent, die het vooral van de dramatische aspecten moest hebben in plaats van de griezelsfeer - alhoewel ze toch wat reminiscenties opriep aan de beruchte Burke en Hare - werd genomineerd voor een Hugo en Satellite Award. Eén van de betere delen uit de Val Lewton Horror Collection, hoewel de quasi vlekkeloze print toch donker oogde. Heb er nu toch eens van geprofiteerd om hem op TV te bezichtigen met Nederlandse ondertiteling. Het werd een aangename kijkervaring.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
All the roads of learning begin in darkness and go out into the light
Vandaag is het de eerste januari en iedereen is dan toch altijd wat uitgeteld van het feesten en het vele eten. De perfecte moment dus om je op je gemak neer te zetten bij een filmpje en hoewel ik meestal lang lig te zoeken naar een film die ik wil zien (ik heb nog zoveel dat ik moet zien dat ik nooit kan kiezen) had ik al een paar dagen op voorhand besloten dat ik vandaag ging genieten van The Body Snatcher. Gebaseerd op het verhaal van Robert Louis Stevenson en met Boris Karloff en Bela Lugosi kon dit wel eens een erg leuke film worden.
Nu moet ik wel bekennen dat ik sowieso wel een zwak heb voor de verhalen van Robert Louis Stevenson. Zijn Dr. Jekyll & Mr. Hyde verhaal blijf ik nog altijd één van de allerbeste boeken ooit vinden dus de verwachtingen stonden hier wel vrij hoog gespannen. Deze werden echter getemperd toen ik de naam van Robert Wise zag verschijnen. Was dat niet diezelfde Wise die de Sound of Music en West Side Story had geregisseerd? Op zich zeker geen slechte films (Wise zijn Somebody Up There Likes Me is ook een aanrader trouwens) maar ik associeerde hem niet direct met dit soort films. Gelukkig weet hij uitstekend waar hij mee bezig is en krijgen we een film die zelfs een dikke 60, bijna 70 jaar later nog altijd als een huis staat. Vooral het plot intrigeert mateloos en heeft de tand des tijds goed doorstaan. Hoewel Gray en MacFarlane nooit hebben bestaan baseerde Stevenson zich wel op de vaak bij naam genoemde Burke en Hare voor zijn personages. Hiermee krijgt de film toch een zekere vorm van realisme en dat geeft net dat beetje extra. Visueel ook overtuigend met de geweldige climax in de regen en de worsteling tussen Gray en MacFarlane die op het einde via schaduwen in beeld wordt gebracht.
Er is in de loop der jaren al veel over Boris Karloff geschreven, ook door mij want dit is zeker niet de eerste keer dat ik de iconische acteur aan het werk heb gezien maar ik heb nooit dat gevoel gehad van 'dit is nu echt de rol waar ik hem mee ga herinneren'. Het beste wat ik tot nu toe van hem had gezien waren zijn bijrollen in twee Abbott & Costello films en Black Sabbath. Je voelt de bui al hangen natuurlijk maar wat Karloff hier laat zien is nog net iets beter. Er komt een constante dreiging van zijn personage, die heerlijke smile en gewoon de hele uitstraling zorgen ervoor dat The Body Snatcher zich geheel kan laten dragen door de performance van de acteur. Maar het zou verkeerd zijn om te zeggen dat de film geheel op Karloff steunt want de rest van de cast is ook van een hoog niveau. Henry Daniell weet zich perfect staande te houden tegenover Karloff en ook Russell Wade weet zijn steentje bij te dragen aan de film. De bijrol van Bela Lugosi is wel wat teleurstellend doordat zijn naam a) vrij groot op de poster wordt afgebeeld en b) hij in de openingscredits gecrediteerd wordt vlak achter Karloff maar uiteindelijk komt hij helemaal niet zoveel voor. Het was de 8e en laatste keer dat de twee horror iconen samen het scherm deelden maar gelukkig maakt de confrontatie tussen beide personages nog veel goed.
Veel van verwacht en zeker en vast niet teleurgesteld. Karloff is erg sterk, zijn beste rol die ik tot nu toe heb gezien, maar dat geldt ook sowieso voor de rest van de cast. Het verhaal van The Body Snatcher is een interessant gegeven en wordt zowel verhaaltechnisch als visueel erg sterk uitgewerkt.
4*
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Wel dit was toch wel een erg goed filmpje. Het gaat om de interne strijd tussen twee mannen dokter-leraar MacFarlane en koetsier-grafdelver Gray die ondanks dat ze helemaal geen vrienden zijn wel op elkaar zijn aangewezen en eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Een sinisitere rol als die van Gray is echt op het lijf geschreven van Boris Karloff. Van die andere horroricoon Bela Lugosi zien we helaas niet zo veel. Misschien was het interessant als hij de rol van de dokter had gespeeld, al doet Henry Daniell het uitstekend. Lekker psychologisch en sfeervol in een 19de eeuwse setting en wat een schitterend einde!
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Magistraal einde, inderdaad.
(de bron: het kortverhaal van Robert Louis Stevenson (Dr. Jekyll & Mr. Hyde) is ook zeker de moeite!)
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Prachtige film, waar wederom de meeste credit gaat naar producent-auteur Val Lewton (1904-1951) In zijn films komt steevast het gruwelijke uit de menselijke geest. En ook al zijn het verschillende regisseurs die de films regisseren er is duidelijk de hand van hem in te zien. In deze film was het regisseur Robert Wise. Een kenmerk uit die films is dat ze rijk zijn aan suggestie. Dit keer is de setting Edinburgh, in Schotland alwaar Dr. Wolfe 'Toddy' MacFarlane (Henry Daniell) een school voor dokters in opleiding heeft maar er is ook een te kort aan lichamen om te oefenen. Daarom laat hij Cabman John Gray (Boris Karloff) kadavers opgraven. Verder zien we ook Bela Lugosi als de bediende Joseph echter in een vrij kleine rol. Natuurlijk komen de lijken niet allemaal van de begraafplaats. En daarin schuilt de kracht, want ook al blijven de moorden alleen maar suggesties, ze komen best doeltreffend aan! De film wordt prachtig maar ook beangstigend, duister en listig opgebouwd. Denk aan het soort verhaal dat je hoort bij een knispert haardvuur terwijl het buiten koud is. En waarbij elk karakter zijn bijdragen levert aan het web van menselijke gebreken. Een film die je bij blijft, waarvan je nooit helemaal van kan ontdoen .. . Toddy... Nooit helemaal.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
“Gray, I must be rid of you. You've become a cancer, a malignant evil cancer rotting my mind.” – Dr. MacFarlane
Dr. Wolfe 'Toddy' MacFarlane (Henry Daniell) is voor zijn anatomielessen afhankelijk van de lijken die koetsier John Gray (Karloff) aanlevert. Al snel blijkt de machtsverhouding anders te zijn, dan hun stand aanvankelijk zou doen vermoeden.
In de jaren ’50 en ’60 zou Robert Wise klassiekers afleveren als The Day the Earth Stood Still, West Side Story, The Haunting en The Sound of Music. Maar hij begon halverwege de jaren veertig met titels als The Curse of the Cat People (1944) en The Body Snatcher (1945). Het zou de achtste en laatste keer zijn dat we grootheden als Boris Karloff en Bela Lugosi samen op het scherm zagen, gebaseerd op een kort verhaal van Robert Louis Stevenson, die hiervoor zijn inspiratie uit daadwerkelijke grafschenders haalde. Het was na titels als Cat People en I Walked With a Zombie de negende film die Val Lewton bij RKO produceerde, waarbij horror het uitgangspunt was na het succes van de Universal horrorfilms van de jaren ’30 en ’40. Lewton was in 1942 tot hoofd van de horror-unit bij RKO benoemd voor een salaris van $250 per week. Hij moest zich aan drie regels houden:
1- Het budget moest onder de $150.000 blijven
2- Het mocht niet langer duren dan 75 minuten
3- Zijn supervisors zouden de titel van de films bedenken.
Ondanks dergelijke restricties, wist Lewton er doorgaans zeker wat van te maken. Zo ook hier, waar Karloff zichtbaar plezier heeft in zijn rol. Het schijnt dat hij Lewton heel erg dankbaar was dat hij nu bij RKO iets anders kon doen, dan de naar zijn mening inmiddels compleet uitgemolken Frankenstein films.
Wat Amerikaanse horror betreft van 1945, hoeft The Body Snatcher alleen MGM’s The Picture of Dorian Gray (1945) boven zich te dulden op IMDb en MM. Veel andere concurrentie is er weliswaar niet, maar dat doet er niet toe. Liefhebbers van Karloff of de films van Val Lewton doen er goed aan om deze vroege Robert Wise film eens op te zoeken, al is het misschien geen echte klassieker. Eng wordt het nergens, en ook hier is het meer een (psychologisch )drama dan horror, maar de elementen zijn er zeker wel.
3,5*
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
The Body Snatcher gaat over een medische student in Edinburgh. Als hij hoort dat zijn school grafrovers inzet om lijken aan te leveren wil hij stoppen. Maar dan komt een moeder hulp zoeken voor haar kreupele dochter. Voordat ze haar kunnen genezen moet eerst meer onderzoek worden gedaan naar de ruggenwervel. Daarvoor wordt wederom de hulp ingeroepen van koetsier en grafrover Gray. Gray heeft echter een veel effectievere methode om aan de lijken te komen... Gebaseerd op een boek van Robert Louis Stevenson.
Dat Robert Wise later een vooraanstaand regisseur zou worden is wel te zien. Alles is heel degelijk geschoten en voor een Horror-film is er zelfs veel gemoedelijkheid. Er is erg veel moeite gedaan om de film Brits over te laten komen en dat was volgens mij ook heel erg goed gelukt. De film is eigenlijk in Californië opgenomen op dezelfde locaties als De Klokkenluider van de Notre-Dame.
Boris Karloff speelt een meesterlijke rol als Gray. Het Britse Horror-icoon heeft nog nooit zo'n welbespraakte rol gehad en hij geniet zichtbaar van deze verandering. Gray is vooral Psychologisch eng, met listige worden strikt hij zijn slachtoffers in een web en als een plaaggeest blijft hij Dr. MacFarlane lastigvallen. Henry Daniell speelde die rol ook sterk. Bela Lugosi heeft hier een veel kleinere rol als in eerdere films waar ze samenspeelde, toch is hij perfect gecast als de schoonmaker.
Al met al weer een erg fijne Val Lewton-productie. The Body Snatcher is eigenlijk vooral een medisch-drama over de problematiek van medisch onderzoek in de 19e eeuw. Aan het einde barst de Horror pas echt los.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Boris Karloff overvleugelt in deze film met gemak de rest van de cast: bakken uitstraling heeft hij. Samen met zijn performance in de andere Lewton productie Bedlam is dit voor mij het bewijs dat hij heel wat meer in zijn mars had dan de - weliswaar iconische - generische vertolking van het Frankensteinmonster.
De verwachting die ik had bij het opoppen van Bela Lugosi's naam bij de openingcredits werd dan weer helemaal niet ingelost. Heeft uiteraard veel te maken met de rol van onopvallende dienaar die hij hier speelt. Qua casting vind ik het dan toch jammer dat zijn evil potential niet meer werd uitgespeeld. Ik vond dat hij in deze film futloos overkwam, verouderd en een beetje ziekelijk, kortom op retour. Of het moet zijn dat hij zijn personage in deze film bewust zo heeft neergezet, is moeilijk te achterhalen. Vergeleken met hem was Karloff in elk geval een energiebom in deze film.
Het handgemeen tussen beide horroriconen vond ik niettemin, maar misschien om verkeerde redenen, één van de hoogtepunten van de film.
Henry Daniell en Russell Wade vond ik verder wel overtuigend als gepassioneerde artsen met een hoek af.
Voor Robert Wise was dit zijn derde een laatste regie van een Lewtonproductie, en is gewoon een staal van zijn vakmanschap. Als je als kijker vergeet dat een film ook nog geregisseerd is geweest, dan is het gewoon goed.
De film heeft een goede sfeerzetting en kent een sterk einde, wat natuurlijk ook de verdienste is van auteur Robert Stevenson, mij voorheen bekend van de klassiekers Treasure Island, en Jekyll & Hyde.
Net zoals de andere Val Lewton producties is dit aangenaam kijkvoer!
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Heerlijk zwart-wit filmpje waarin vooral de sfeer, de knappe cinematografie en Boris Karloff de sterke troeven van de film zijn. Bela Lugosi heeft hier weliswaar maar een klein rolletje. Henry Daniell als arts vond ik ook wel heel overtuigend acteren. Er zitten een paar prachtige scènes in de film zoals de scène waarin de zangeres vermoord wordt. Eigenlijk zie je niks, maar de uitvoering met de koets en schaduwen is gewoon knap gedaan. Het gebruik van schaduwen komt nog wel terug in andere scènes zoals het gevecht tussen Gray en de arts. De horrorelementen zitten dus vooral in de suggestie en de sfeer rondom het concept. Leuke ontdekking ! 7/10
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
De film speelt zich af in het jaar onzes Heren 1831 en dat is geen toeval. Een film naar een verhaal van Robert Louis Stevenson, die zich bij het schrijven ervan liet inspireren door de West Port Murders. Een reeks van 16 brute moorden gepleegd door William Burke en William Hare in 1827 en 1828 in Edinburgh. De slachtoffers van hun euvele daden verkochten ze aan de Medische Faculteit, alwaar de lijken bij de lessen anatomie een nuttig gebruik vonden.
Ondanks het bloeddorstige thema is er weinig robuuste horror te zien en is de film vooral een film van de subtielere psychologische huivering. Een film die inzet op beklemming, verontrusting en innerlijke strijd. Een reden daarvoor is de vele aandacht die uitgaat naar het onder de loep nemen van het geweten (of het gebrek eraan) van de individuele personages. Weer een ander deel van de filmfocus (en een andere verklaring voor het hoge psychologische horrorgehalte) ligt op de onderlinge verhoudingen tussen de personages waarbij met name oude geheimen die zorgen voor felle wrijvingen en harde conflcten, heel bepalend zijn. Blootlegging van de karakters is een sterk aanwezig horrorelement.
Met de sfeerschepping is ook niets mis. Ook wel logisch gezien het lugubere thema 'body snatching'. In de loop van de film ontstaat een macabere sfeer die uiteindelijk een even grote horrorfactor is als het steekspel der karakters. Er ontstaat zo'n sfeer waarin suggestie en suspense perfect worden uitgespeeld. Een goede opbouw van het verhaal en een solide opbouw van de karakters liggen daaraan ten grondslag.
Uiteraard helpt het 19e eeuwse beeld van Edinburgh als sfeervol decor. De benauwende en summier verlichte klinkerstraatjes waarop voetstappen zo heerlijk luid en griezelig galmen, werken bepaald niet rustgevend.
Met Boris Karloff. Niet z’n beste film, maar de rol van 'Body Snatcher' John Gray is wel een hele mooie rol. Een zeer overtuigende sinistere vertolking maakt ie ervan. Er is ook een kleine rol voor Bela Lugosi, die ondanks zijn korte aanwezigheid zorg draagt voor één van de hoogtepunten in de film in een heerlijk beklemmende scène met Karloff.
'The Body Snatcher' is fijne ouwe meuk.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Uitstekende film waarin een dokter lijken koopt van een man waarbij de herkomst onduidelijk is. Vooral een prima verhaal waarbij de geschiedenis tussen de dokter en de man voor de spanning zorgt (het helpt dan ook dat beide personages goed zijn uitgewerkt). Een donkere sfeer en onderhoudend van begin tot eind. Goed acteerwerk, vooral van Boris Karloff die hier dreigend weet over te komen.
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Een heerlijke horror uit de oude doos waar eigenlijk alle elementen wel bij aanwezig zijn. Donkere straten, slecht weer, veel mysterieuze schaduwen en de "spookachtige" geluiden. Boris Karloff zet zijn rol ook nog eens erg sterk neer, een man die je zeker niet wilt tegen komen in een donker straatje maar tegelijkertijd liever ook overdag niet ziet. Het verhaaltje heeft een mooie opbouw en kruipt langzaam maar zeker onder de huid, de scène tussen Karloff en Lagosi is ook erg sterk, drink up! ? En natuurlijk de creepy finale.
Duidelijk een belangrijke film uit te horror geschiedenis waar veel horror films die volgde de vruchten van hebben geplukt.
Het enige "kritiek" puntje wat ik dan wel heb is dat ik graag nog meer scènes met Karloff had willen zien, want hij was hier duidelijk on the top of his game.
4 sterren met kans op verhoging, maar daarvoor wil ik de film graag een 2de keer zien.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Zoals verwacht.
Oude horrors willen me af en toe nog weleens verrassen. Deze verraste me op bepaalde stukken wel, maar dat was dan ook pas als de echte horror om de hoek kwam kijken. En die komt helaas pas echt in de allerlaatste minuten eventjes op de hoek kijken.
Ik had vooraf nog niets met de iconische Karloff gezien. Wat wel opmerkelijk is aangezien ik een horrorfan ben. Maar nu is er dus een einde aan die reeks gekomen door voor het eerst deze film te zien. Maar ik had toch wel moeite met Karloff te herkennen.
De film is niet saai, maar nu ook niet mega interessant. Het verhaal is ook meer een dramafilm met vlaagjes thriller. Vind de horror eigenlijk redelijk misplaatst want er is weinig horror aan uiteindelijk. Nou ja, buiten de finale om.
Film duurt gelukkig ook niet lang. 78 minuten is genoeg ook voor een verhaal zoals deze. Qua acteerwerk redelijk. Karloff viel niet perse op. Had regelmatig even moeite met de karakters te indentificeren. Bleef ze vooral door elkaar halen.
Pas in de finale vond ik de film echt goed. Want voor de rest was het vooral praten in een niet al te interessante dramafilm. Een paar wat knullige momentjes die niet perse de spanning opvoeren. De echte beloning laat 70 minuten op zich wachten.
Maar de finale was het waard. Lekker creepy en toch wel dreigend. Ook echt een leuke charme eroverheen. Wat ik bij de rest van de film vooral had gemist.
Number23
-
- 8253 berichten
- 4941 stemmen
Film nummer 10 van mijn verkenningstocht door de beginjaren van horror en hij schiet bijna door naar de koppositie.
Nadat ik Karloff al lekker zag acteren in Black Cat, schittert hij enorm als, de guy you love to hate, Mr. Gray.
Het verhaal sprak me ook enorm aan, vooral door de constante link met het Burke & Hare gebeuren en wat voor impact dat had op de mensen er omheen.
Jammer dat Lugosi zo'n simpleton speelt, maar heb begrepen dat Bela in deze tijd de rollen niet bepaald voor het uitkiezen had.
De rest van de cast is niet heel bijzonder, al verdienen de dokter en zijn vrouw zeker een eervolle vermelding.
Stand tot nu toe:
1. Frankenstein (1931)
2. The Body Snatcher (1945)
3. Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
4. The Black Cat (1934)
5. King Kong (1933)
6. Dracula (1931)
7. The Wolf Man (1941)
8. Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)
9. The Mummy (1932)
10. The Old Dark House (1932)
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
The Good Earth
Drama, 1937
11 reacties
Anatomy of a Murder
Drama, 1959
99 reacties
Brief Encounter
Drama / Romantiek, 1945
168 reacties
The Incredible Shrinking Man
Fantasy / Drama, 1957
90 reacties
Being There
Drama / Komedie, 1979
168 reacties
Laura
Film noir / Mystery, 1944
162 reacties
Gerelateerde tags
chantageedinburgh, scotlandmoordmedical profession grave robbermedical studentbody snatchingburkingmedical educationchild in distress
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.