MENU

The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers (2009)

Alternatieve titel: The Most Dangerous Man in America

3,45

Documentaire

geregisseerd door Judith Ehrlich en Rick Goldsmith
met John Dean, Daniel Ellsberg en Patricia Ellsberg

In opdracht van minister van defensie Robert McNamara stelde Daniel Ellsberg in de jaren zestig een geheim rapport over de Amerikaanse aanwezigheid in Vietnam samen. Door de uitkomsten van het onderzoek realiseerde Ellsberg zich dat de Amerikaanse bevolking door vijf opeenvolgende presidenten was voorgelogen over de rol van de VS in het conflict. Daarop besloot hij het zevenduizend pagina's tellende rapport The Pentagon Papers te lekken aan The New York Times. De documentaire is het portret van een zeer intelligente man die ervoor koos boven alles zijn principes van openbaarheid en rechtvaardigheid trouw te blijven. Dat kostte hem zijn carrière en het leverde hem een jarenlang juridisch gevecht met de staat op. Via interviews en historische fragmenten ontstaat een beeld van het gevecht dat, behalve voor de oorlog in Vietnam, uiteindelijk ook ingrijpende gevolgen had voor de persvrijheid in de Verenigde Staten.

geplaatst op 10 januari 2010, 13:54 uur, permalink
Zeer de moeite waard om te kijken, als je bedenkt hoe grote organisaties het publiek kunnen beïnvloeden door een andere voorstelling voor te spiegelen... Het lijkt er op dat de geschiedenis zich nu en dan herhaalt. Een documentaire welke als een film wegkijkt.

geplaatst op 3 februari 2010, 22:49 uur, permalink
1 Oscarnominatie

Beste Documentaire

avatar van narva77
geplaatst op 17 maart 2010, 23:02 uur, permalink
Komt nu op CANVAS 22.50 uur!

geplaatst op 27 september 2010, 15:07 uur, permalink
Inderdaad erg aardig, inval in Vietnam onder valse voorwendselen zoals dat onlangs ook al in Irak gebeurd is, wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich idd.

Ellsberg is zo'n beetje de ultieme whistleblower die alles op het spel zet om de waarheid naar buiten te brengen.

avatar van Poisonthewell
geplaatst op 11 december 2010, 1:21 uur, permalink
By association is deze docu juist nu heel actueel en relevant; Julian Assange, anyone?

avatar van Stephan

geplaatst op 11 december 2010, 1:49 uur, permalink
Nee, dat vind ik niet. Het verschil zit hem erin dat de Pentagon Papers liet zien dat de regering willens en wetens het volk zat voor te liegen en dat Ellsberg dat niet meer aankon. Bij Wikileaks is het meerendeels simpel "geheim" berichtenverkeer waar amper nieuwswaarde inzit (behalve dan dat het op straat ligt).
Tevens had Ellsberg zelf de geheimen 'gestolen' en niet gekregen zoals Assange.
Assange is enkel een doorgeefluik. Ellsberg een man met een geweten.

avatar van narva77
geplaatst op 11 december 2010, 2:51 uur, permalink
Stephan schreef:
Nee, dat vind ik niet.

Ik vind dat juist wel!
Bij Wikileaks is het meerendeels simpel "geheim" berichtenverkeer waar amper nieuwswaarde inzit.
Ha ha, wacht jij nog maar eens af. De geruchten gaan dat er nog véél meer (en véél belangrijkere en interessantere) documenten zullen worden openbaargemaakt, die bepaalde landen/regeringen nog in verlegenheid kunnen gaan brengen. We ain't seen nothing yet!

avatar van Stephan

geplaatst op 11 december 2010, 3:24 uur, permalink
Niet zo meelopen met de meute.
Ik vind het een kwalijke zaak om dit soort "in verlegenheid" berichten rond te strooien als het geen enkel ander doel dient dan om eens lekker te sarren. "Power to the people". Dat riekt nogal naar anarchisme. En wat wordt er mee bereikt? Dat het in de toekomst nog minder transparant wordt.
Assange heeft de mentaliteit van een hacker (wat hij ook is).

Je kunt het echt niet vergelijken met wat Ellsberg deed.

geplaatst op 13 december 2010, 10:33 uur, permalink
Nou, ze mogen in ieder geval wat beter gefilterd worden, die leaks.

geplaatst op 18 mei 2012, 1:18 uur, permalink
Goeie documentaire over hoe een medewerker van het Pentagon geheime informatie lekte naar de pers ten tijde van de Vietnam-oorlog. Qua stijl stelt deze documentaire niet al te veel voor en het had allemaal best wat spannender gebracht mogen worden. Maar inhoudelijk is het zeker wel interessant. Helemaal omdat ik de jaren '60 en '70 van de Amerikaanse geschiedenis behoorlijk boeiend vind. Verder komt in deze documentaire ook goed naar voren hoe belangrijk de scheiding der machten wel niet is.