- Home
- Films
- Un Prophète
- Filtered
Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 150 minuten
Alternatieve titel: A Prophet
Oorsprong:
Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Jacques Audiard
Met onder meer: Tahar Rahim, Niels Arestrup en Adel Bencherif
IMDb beoordeling: 7,8 (102.021)
Gesproken taal: Arabisch en Frans
Releasedatum: 4 februari 2010
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Un Prophète
"Escaping the prison of life."
De 19-jarige analfabeet Malik El Djebena is veroordeeld tot zes jaar in de gevangenis. Hij arriveert helemaal alleen bij de gevangenis en hij oogt jonger en fragieler dan zijn medegevangenen. Wanneer hij in het nauw gedreven wordt door de leider van de Corsicaanse bende die de gevangenis beheerst, krijgt hij een aantal 'opdrachten' die hij moet uitvoeren. Hierdoor wordt hij sterker en wint hij ook het vertrouwen van de bendeleider. Maar Malik is dapper en een snelle leerling en heeft de moed om in het geheim zijn eigen plannen te ontwikkelen...
Externe links
Acteurs en actrices
Malik El Djebena
César Luciani
Ryad
Reyeb
Jordi
Vettori
Prof
Pilicci
Sampierro
Antaro
Video's en trailers
Reviews & comments
DonLeone
-
- 592 berichten
- 7257 stemmen
ik heb Un Prophete zopas gezien en ik moet eerlijk zijn: hij was beter dan ik had gedacht, maar net 40 minuten te laat
het is leuk om de laatste jaren een gevangenisfilm te zien die niet uit Amerika komt
en alles verloopt prima voor een gevangenisfilm: de verschillende groeperingen in de bak, gunsten, vrienden, vijanden, leugenaars, ...
dat vond ik net ook even een klein minpunt aan de film
er zitten zoveel lagen in, dat er momenten zijn dat je denkt van: wie doet nu wat voor wie?
het geheel is een goede film met knappe acteerprestaties en een slotscène die je voor altijd bijblijft
maar het winnen van de Grand Prix van Cannes is wel wat teveel eer, vind ik
en de muziek is passend qua situatie, maar echt melig
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
Zéér goede film!!
Had er veel van verwacht, en heeft mijn verwachtingen ingelost. Zeer belangrijk en geloofwaardig gevangenisdrama, dat aanzet tot nadenken. Het duurt allemaal wel wat te lang, en sommige punten worden wat rommelig uitgewerkt(een kwaal waar de Battre Mon Coeur s'est Arreté ook wat aan leed), maar er wordt zo super geacteerd, en alles is zo ongelooflijk mooi geschoten dat je dat snel vergeet..
Prachtig einde ook, en een mooie score van Alexandre Desplat..
4*
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Weinig verrassend gevangenisdrama dat hier en daar een beetje te lang duurt, maar zeker nergens echt begint te vervelen. Er gebeurt meer dan voldoende en dit is zelfs tot op zekere hoogte interessant, wat het verhaal zeer onderhoudend maakt, toch blijft het soms een beetje te oppervlakkig en zelfs rommelig. Ik zou het dan ook eerder een vertelling noemen, in plaats van een verhaal. Emotionele identificatie bleef dan ook vaak weg. Schuldige hiervan is zeker niet Rahin, die acteert immers vrij tot zeer sterk.
Visueel nu en dan interessant en knap. Film wordt vooral gekenmerkt door zijn veel grauwe en sobere kleuren. Toch jammer dat het claustrofobische van een gevangenis niet echt wordt overgebracht, integendeel. Poster zet je ook wel serieus op het foute been op vlak van verwachtingen mbt het visuele aspect van de film. Soundtrack was bovendien dan ook nog eens platte kak; nergens opmkerkelijk of echt goed, gemiste kans toch van Audiard.
Beetje jammer ook van het steeds weer verschijnende 'spook'. Voegt werkelijk twee keer niets toe.
Ik haal nu precies wel heel veel negatieve punten aan. Geheel is toch best onderhoudend en zeker niet slecht. Leuke cinemafilm, die na een half uurtje ( tot de moord) steeds meer en meer inzakt, maar uiteindelijk zichzelf een half uur voor het eindje weer redt. Dat uurtje daartussen had gerust gehalveerd mogen worden.
3.5*
Zandkuiken
-
- 1696 berichten
- 1360 stemmen
Sterke film.
Mijn verwachtingen waren hooggespannen aangezien deze prent overal zeer veel lof wordt toegezwaaid en Jacques Audiard al enkele prima films achter zijn naam heeft staan, met als voorlopig hoogtepunt De Battre Mon Coeur S'est Arrêté. Zo goed is Un Prophète wat mij betreft niet, ook al omdat dit gevangenisepos me qua thematiek minder aanspreekt dan het intiemere relaas van De Battre, maar een bijzonder stukje cinema is het zonder meer.
De gevangeniswereld wordt hier genuanceerder dan ooit geschetst en de ontwikkeling die Malik doormaakt is verbazingwekkend maar erg geloofwaardig. De manier waarop nieuwkomer Tahar Rahim gestalte geeft aan deze kameleon is dan ook absoluut tóp. Niettegenstaande Niels Arestrup stevig weerwerk biedt als harde maffiabaas, gaat Rahim compleet aan de haal met de film. Werkelijk een fenomenale prestatie!
Jammer genoeg is de toon van Un Prophète toch een tikkeltje te afstandelijk om echt mee te slepen en dit is dan ook niet de emotionele bom geworden van Audiards vorige prent.
Nochtans probeert de Fransman zijn verhaal te larderen met poëtische momenten, maar echt naar adem snakken doen die scènes in mijn ogen niet. Ook op visueel vlak is de stempel van de regisseur overduidelijk maar 't werkt allemaal een beetje minder dan in De Battre Mon Coeur S'est Arrêté.
Energieke cinema die het gevangenismilieu op een unieke manier benadert maar op emotioneel vlak minder imponeert. Toch bevestigt Audiard hier dat hij één van de boeiendste cineasten van het moment is.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
Sterk stuk cinema dat een rauw gevangenisdrama koppelt aan gangsterfilm. Het heeft me wel gemakkelijk meegekregen, en ik vond het ook nooit langdradig. Sommige scènes zijn erg hard en bij momenten was het toch even tandenknarsen.
Rauw en hard is het wel, maar de pogingen om drama te scheppen mislukken voortdurend, zoals Zandkuiken ook aangeeft. Gevangenissen zijn natuurlijk ook milieus waar weinig plaats is voor gevoelens en emoties. Overleven is de prioriteit. Gedenkwaardige scènes zitten er ook niet in. Audiard doet er nog een schepje magisch realisme bovenop, met de vermoorde gevangene Reyeb, die nu en dan terug opduikt in de buurt van Malik om beter zijn psychologische littekens in beeld te brengen. .
De gevangenissfeer is schitterend en hoort bij de mooiste die ik op film heb gezien samen met "Midnight Express". Dit is een gevangenis waar niemand wil in terechtkomen. Amerikaanse gevangenisfilms (ja zelfs Shawshank Redemption) komen melig en belachelijk over als je dit met Un Prophète vergelijkt. De gevangenispopulatie is daarentegen beperkt tot Corsicanen en Arabieren, en mocht van mij wel iets diverser. Tahar Rahim is een beloftevolle jonge acteur, die een hallucinante transformatie doormaakt van slaafje tot gangsterbaas . Zeker het bekijken waard.
.adham
-
- 74 berichten
- 427 stemmen
Ik heb deze film vandaag gezien en ik moet zeggen dat het een film van niveau is.
Behalve de sublieme acteerprestaties is het gelukt om een verhaal(al dan niet origineel) in een uiterst boeiende film om te zetten die ondanks zijn lange speeltijd ik het niet erg had gevonden als de film nog langer was geweest.
Om wat inhoudelijk in de film op te gaan is Malik naar mijn mening echt goed in elkaar gezet en dit is mooi gedaan door hem onder andere wat psychische problemen mee te geven en de film een extra dimensie te geven.
De film geeft ook goed weer hoe iemand ''groot'' word in de bajes en respect verdient.
de verwijzing naar een profeet wordt toch duidelijk vermeld in de film? er wordt niet veel aandacht aan gespendeerd, maar als hij die voorspellende droom heeft over die rendieren, dat is wat slaat op de titel van de film. mja, er had wel meer over in moeten zitten, dat is waar
Wat betreft de link met de titel zit het volgens mij als volgt in elkaar.
Natuurlijk speelt de voorspelling mee maar wat mij nog meer was opgevallen en naar mijn mening een nog grotere overeenkomst is was het feit dat Malik niet kon lezen of schrijven(buiten zijn eigen naam dan).
De profeet Mohammed was ook het overgrote deel van zijn leven ongeletterd en leert pas lezen op late leeftijd samen met de studie van een andere zaken
(Dit word kort genoemd door Reyab die verteld over de engel Gabriel).
Net als Malik die pas in de gevangenis studeert en onder andere economie leert.
Verder heeft Malik aan het eind van de film schijnbaar ''volgelingen'' opgebouwd (eindscene dat hij samen met de vrouw wegloopt en door 3 auto's wordt achtervolgt).
Al met al vind ik dit zoals al eerder is gezegd een ware klassieker en een pronkstuk voor de Franse cinema.
Top!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Sterke gevangenis film die vooral overtuigt met het acteerwerk en het hoge realisme gehalte. Hier is geen plaats voor romantisering of heroïek, maar vooral recht toe recht aan drama en geweld. Zeer fijne film weer van Franse bodem. De Fransen lijken wel een patent te hebben op realistische films. Erg genoten.
4*
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Prima film. Een gangsterdrama over het gevangenisleven en de machtststructuren aldaar. Of het opklimmen van Malik in het echt ook zo zou kunnen betwijfel ik een beetje maar de film maakt het geloofwaardig. Een beetje degelijk misschien, maar vooral door een heel sterk script en twee indrukwekkend mooie hoofdrollen van Rahim en Arestrup echt goed. De film had voor mij twee scenes eerder mogen eindigen, met de scene waarin op de luchtplaats de nieuwe verhoudingen in de gevangenis duidelijk worden.
Kleine 4.0*
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Helaas wat lang, maar op de momenten dat Un Prohete overtuigd (en dat zijn er nogal wat) grijpt het je ook bij je keel. Eén van de grootste kanshebbers op een oscar lijkt me...
3,5*
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Een hele sterke film, hij duurt alleen een beetje lang. Gelukkig kakt hij eigenlijk geen enkel moment in, alleen zijn sommigen scénes wat overbodig. Ik vond het feit dat hij Reyeb nog zag niet zoveel toevoegen bijvoorbeeld. Maar de film geeft wel een geweldig beeld over hoe het leven in de gevangenis kan zijn in Frankrijk, en ook hoeveel macht je daar binnen kan hebben. Nou weet ik natuurlijk niet of het ECHT ook zo is maar ja, het is zeker geen ongeloofwaardig verhaal.
De sfeer die in de film heerst is wel echt geweldig, lekker grauw en duister. Het is ook echt super verfilmd en muziek is ook dik in orde. Zeker een grote kanshebber voor de Oscar voor buitenlandse film. Ja dan verbleekt Oorlogswinter toch flink.
Zeer sterke cast, allemaal onbekende voor mij. Maar Tahar Rahim steelt echt de show, zeer getalenteerde acteur. En ook Niels Arestrup is erg sterk.
Zeker een aanrader! 4*
Brooklyn
-
- 1144 berichten
- 1402 stemmen
Snap de fuzz niet zo bij deze film.
Hele plotdriven-film. Personages gaan van situatie a naar situatie b naar situatie c etc en dat is het dan. Karakters zijn te ééndimensionaal. Het is bepaald geen karakterstudie geworden en het is (te) moeilijk enig symphatie te krijgen voor wie dan ook in deze prent.
Als de obvious boodschap is dat criminelen de gevangenis slechter uitkomen dan dat ze er ingaan dan is het allemaal duidelijk maar Un Prophete schreeuwt om meer ziel en diepgang. De missers helpen ook al niet mee: de verhaallijn met de geest van de door het hoofdpersonage vermoorde medegevangene gaat geen kant op en lijkt er maar een beetje bijgesleept. Ook de titels van personagenamen komen geforceerd over en hebben geen enkel doel. Dat hip doen heeft deze film echt niet nodig hoor.
Blijft over een harde kijk op het gevangenisleven, maar ja dat hebben we ook al eerder gezien. Acteerprestaties van Tahar Rahim als Malik en Niels Arestrup als Cesar zijn goed, maar hun personages schreeuwen om meer lijf.
Un Prophete boeide me wel, maar greep me niet.
3*
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Erg knappe film. Vooral in het begin komt de angst en de kilte erg goed door.
Qua editing vond ik het niet altijd even goed, soms zelfs vrij rommelig. Maar de film kan gelukkig bouwen op een genoeg boeiend en krachtig verhaal, geweldig neergezet door Rahim en Arestrup. Helaas vond ik het eerste halfuur dermate goed dat het toch wel teleurstellend is dat de lijn niet de gehele film doorgezet kon worden.
Dikke 3.5* derhalve.
Renzos
-
- 3 berichten
- 544 stemmen
Ben er gisterenavond naartoe gegaan in de bioscoop en moet toegeven dat het toch een best lange zit was.
De film begint heel aardig maar zakt toch heel erg in. Het middenstuk is zeer langdradig met bepaalde beelden, flashes tussendoor die ze in mij ogen er wel uit hadden mogen laten
Gelukkig komt de film weer sterk terug op het einde. Als hij in het midden een half uurtje korter was geweest had hij van mij 1 ster meer gehad.
Maar uiteindelijk is het zeker geen slechte film er krijgt hij toch 3*
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Fijne, sterke en bij vlagen vrij harde misdaadfilm. Zal niet herinnerd worden als de meest originele film ooit, maar is gewoon goed uitgewerkt en gespeeld.
Wat scherpere editting en score zou fijn zijn geweest, maar soit.
Kan me overigens niet voorstellen dat hij een Oscar wint. Daar is het de film niet voor.
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
Wat knalde dat nummer ongelofelijk lekker uit de speakers. Jammer dat er alleen een oscar best original song is. Reeds bestaande muziek levert vaak veel gedenkwaardiger soundtracks op. Sabotage in Star Trek werkte ook al zo goed. Over de overige muziek in Prophète ben ik minder positief. Niet dat het ontzettend slecht is ofzo, maar het verbaasde me een beetje de naam Alexandre Desplat in de credits te zien staan. Die man heeft veel mooiere dingen gecomponeerd. Dit stukje perfectie bijvoorbeeld.
Vind de film zelf ook niet helemaal geslaagd. Begrijp bijvoorbeeld niet waarom iedereen Rahim zo'n charismatisch figuur noemt. Valt qua uitstraling echt in het niet bij bijvoorbeeld Romain Duris, de hoofdrolspeler uit Audiards vorige en betere film Battre Mon Coeur S'est Arrêté (die titel schrijf ik graag). Echt geloofwaardig als negentienjarige is Rahim ook niet (maar wat verwacht je van iemand die geboren is in 1981).
Duurt verder te lang. Veel tijd gaat verloren aan vervelende uitstapjes, waar ik liever meer van het gevangenisleven had gezien. Dat laatste is überhaupt de reden dat ik dit in de bioscoop (die een kwartier pauze inlaste ) ben gaan zien. Volg momenteel het superieure Oz en had naar aanleiding daarvan wel zin in een goede gevangenisfilm.
't Is dat ik de laptop met daarop de avi-bestanden van die serie niet bij de hand heb, anders had ik nu gezegd dat ik een aflevering Oz ga kijken.
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
Uitstekend gevangenisdrama, subtiel en onderkoeld uitgewerkt. Briljant in beeld gebracht en voortreffelijk geakteerd; Rahim is een openbaring in de hoofdrol. Aan de lange kant en hier en daar had het verhaal wel iets meer aktie kunnen gebruiken, maar de film zit over het algemeen goed in elkaar. Fraaie indringende muziek ook. De betekenis van de titel is me wel duidelijk maar met dit gegeven wordt verder weinig gedaan.
DiKKe_OsCaR
-
- 406 berichten
- 1823 stemmen
Erg sterke film. Ik moet er bij zeggen dat ik sowieso een voorliefde heb voor Franse films.
Mooie sfeer, lekker rustig en toch niet het meest gezellige onderwerp! De film had echter wel iets korter mogen zijn. 2,5u is voor een film met heel weinig actie aan de lange kant.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
De hoge verwachtingen zijn niet geheel waargemaakt. Daar zijn verschillende redenen voor. De film duurt inderdaad iets te lang en kent teveel zijwegen. Het grootste probleem had ik echter met het ontbreken van een vorm van intimiteit en betrokkenheid. Waar Hunger dit in 2008 uitstekend wist te doen, slaagt deze film er niet in. Daarnaast had ik ook geen echte binding met de karakters, waardoor het vooral een aaneenschakeling was van bijzondere scènes, afgewisseld met minder interessante momenten.
Overigens vind ik dat de laatste scène speciaal opgenoemd dient te worden. Duidelijk een voorbeeld van perfecte timing in combinatie met een goede soundtrack en acteerprestaties.
Niveath
-
- 363 berichten
- 596 stemmen
Sterke gevangenisfilm die laat zien dat overleven door je eigen plan te trekken soms het beste werkt.
Het verhaal zit goed in elkaar, kent meerdere lagen en zet je aan het denken. Het wordt op een indringende manier vertelt en verbeeld. Waar soms de grens tussen verbeelding en realiteit vervaagd.
De cameravoering vond ik ijzersterk, evenals de soundtrack. Die is gedurfd, maar werkt voor mij zeker op een positieve manier.
Het spel is ook dik in orde en door dit alles beeld de film de akelige sfeer van de bak perfect uit.
4,0*
pauler
-
- 2 berichten
- 18 stemmen
Ongeloofwaardige film, een verklikker om het leven brengen zonder consequenties, buiten de gevangenis duistere praktijken erop nahouden zonder consequenties, in de gevangenis wat opstandige politiemensen de arabieren laten aanpakken. Wat een watjes die bewakers, zo kan ik ook een imperium opbouwen.
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Rahim.
De man draagt de film.
Verder prima kijkvoer maar weinig nieuws onder de zon. Vond de soundtrack, m.u.v. Nas en kornuiten, niet zo heel bijzonder en was ook niet echt heel erg onder de indruk van het verhaal. Vrij typisch rise/ gevangenis dingetje.
Toch zitten er een aantal leuke scènes in de film en is e.e.a. absoluut onderhoudend. Oscarwaardig materiaal zie ik er verder niet in. Maar goed in dat opzicht was het sowieso geen sterk jaar qua inzendingen. Al is 'Secreto' i.d.d. een zeer goede film.
Goed.
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Aardig.
Erg realistische uitstraling en heel goed acteerwerk - 'natuurlijk' zou je haast zeggen met een Franse film. Lekker rauwe koppen zitten er ook in, met die ouwe voorop.
Maar m'n verwachtingen waren net te iets te hoog. Het verhaal kon me niet zo boeien waardoor de lengte me erg tegen ging staan. En de introductietjes van andere personages en de ziekte vond ik wat geforceerd.
Een paar goede scenes trokken me er eigenlijk doorheen, met als mooiste de afrekening in de Chevrolet. De muziek was op zich wel aardig maar vond ik niet op z'n plaats. Zelfde geldt voor de ingebeelde scenes en wat symbolische dingetjes, de film wil net teveel zijn lijkt het.
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Hij is al geband geloof ik
Ik vond un Prophète behoorlijk goed. Maar terwijl ik de film keek kon ik niet stoppen hem te vergelijken met R. (Ook een gevangenis drama)
Deze film heeft uiteindelijk wel een totaal ander uitgangspunt. R is alleen veel grauwer en harder. Dat raakte mij wel meer.
Un Prophète is op sommige punten wel beter. Ik vond de surrealistische stukken met de man die hij vermoorde, de Chrevolet die hij eigenhandig uitmoord en de herten erg leuke toevoegingen en de film zat cinematografisch mooier in elkaar.
Het idee van de film is erg goed. Een jongen die helemaal niets heeft, en in de gevangenis zich meer ontwikkelt dan ooit tevoren. En uiteindelijk uit de gevangenis loopt met twee mercedessen en een porsche achter zich, en een vrouw en kind
Waar Un Prophète echt even de plank misslaat is de muziekkeuze. Met name het rapnummer was enorm misplaatst. Ik voelde op dat moment wel plaatsvervangende schaamte.
Voor de rest is dit een erg degelijke film. Maar indien de muziek beter geplaatst was, en de speelduur iets korter, had deze film naar mijn mening gelijk hoger gescoord. Nu moet hij het doen met een
3.5*
TIP voor mensen die deze film aansprak: R
RooieBloemkool
-
- 112 berichten
- 2425 stemmen
Un Prophète
Vaak ben ik wat terughoudend in het opzetten van films anderstalig dan Engels, maar door de Oscar nominatie en de gevangenis setting heb ik mij er toch aan gewaagd. Helaas vond ik de film redelijk tegenvallen...
Met vlagen kijkt de film redelijk weg maar het merendeel van de film is het echt een verschrikkelijk trage film. Zelden gingen minuten zo langzaam. De film had waarschijnlijk beter tot zijn recht gekomen in een standaard 90 minuten voorstelling of als er wat meer tempo in de film had gezeten. Wellicht dat dit ook kwam doordat het verhaal me niet erg aansprak; of misschien beter geformuleerd, de uitwerking van het verhaal boeit mij niet.
De film wil weergeven hoe iemand zich in de gevangenis ontwikkelt van een nobody naar een welvarende man. Dit is redelijk gelukt alleen is de uitwerking erg ongeloofwaardig en saai. Arestrup, de gangsterbaas, heeft een onvoorstelbaar en ongeloofwaardig grote invloed en vrijheid binnen de gevangenismuren. Hij intimideert bewakers, beslist wie in welke cel woont, kan gemakkelijk zijn zaken regelen buiten de muren en kan elke medegevangene mishandelen of zelfs laten vermoorden als hij dat wil. Daarnaast de vrijheid die de hoofdpersonage Malik krijgt is ook te ongeloofwaardig.
Velen roemen de acteerprestaties van Malik terwijl ik ze eerder standaard en niet bovengemiddeld zou noemen. Tuurlijk zijn de scènes goed geacteerd waarin hij te laat op wordt gehaald voor zijn autorit naar het vliegveld en hoe hij onderhandeld met personen buiten de gevangenis, maar bij het merendeel van de scenes staart hij gewoon als een dooie in de cameralens.
Standaard filmpje die helaas te traag is.
2,5*
pieter_kerkhof
-
- 79 berichten
- 495 stemmen
Aardig gevangenisdrama over een jonge crimineel die kort na aankomst binnen de grijze muren eigenlijk weer 'gevange' wordt van het systeem dat onderling tussen de gevangenen geldt. Met de keuze 'de dood of de gladiolen' (of in de woorden van Van Gaal: "Wir bekommen Gladiolen oder wir sind tot"), verdient El Djebena na de gewelddadige moord op Reyeb direct zijn plek.
Vanaf dat moment ontwikkelt het verhaal zich zoals we natuurlijk wel vaker hebben gezien, maar desondanks blijft het boeiend, voornamelijk vanwege het feit dat 'de weg omhoog' niet zonder slag of stoot gaat. El Djebena blijft lange tijd een simpel hulpje (en heeft ook dat uiterlijk) maar weet zich door een speling van het lot - bijna alle Corsicanen worden overgeplaatst - toch tot een belangrijke compagnon van leider Luciani op te werken. Tahar Rahim is wat dat betreft echt geknipt voor de rol van Arabische naieve (pesudo)volgeling van de Corsicanen, al verloochent hij zijn afkomst uiteindelijk niet .
De vrij lange speelduur van de film is in dit opzicht noodzakelijk om juist de gebeurtenissen in niet al te snelle tijd af te raffelen. Zou alles in 90 minuten zijn gepropt, dan krijgt men misschien het idee krijgen in een veredelde snelle actiefilm verzeild te zijn geraakt, terwijl juist de tijdloosheid en uitzichtloosheid van detentie een belangrijk aspect is.Het opbouwen van onderlinge verhoudingen ontwikkelt zich in gestaag tempo en veranderingen van de dagelijkse routine treden niet vaak op. Zo is bijvoorbeeld het verkrijgen van verlofdagen, die groot belang dienen in de film, bepaald niet vanzelfsprekend en dat komt goed tot uiting.
Een minpuntje vond ik echter wel de plotselinge romance (als je dat zo kunt noemen) tussen El Djebena en de vrouw van zijn snel overleden broeder. Er is hier totaal geen sprake van een opbouw in de relatie, dat lijkt tussen neus en lippen door even in het verhaal te zijn gestopt. Jammer. Dat doet ook afbreuk aan het eindshot, wat hierdoor in geloofwaardigheid inboet.
Desondanks blijft een positief gevoel overheersen na het zien van deze film. Het deed me ook vaak denken aan OZ een tv-serie van een aantal jaren terug. Liefhebbers van niet-engelstalige gevangenisdrama's - die qua realisme en rauwheid vaak ver verheven staan boven de Engelstalige (Hollywood)varianten - kan ik wijzen op bijv. Carandiru en Leonera (met vrouwen in de hoofdrol).
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
Un Prophète begint erg goed, waarbij met name de rauwe scène waarin de hoofdpersoon een medegevangene met een scheermesje afmaakt een goede indruk achterlaat. Echter, naarmate de film vordert, ontwikkelt het verhaal zich steeds meer tot een standaard gangsterverhaaltje dat al vaker is verteld - alleen speelt het zich deze keer niet af in een Italiaanse buurt in New York, maar in de Franse gevangenis. Dit, tezamen met het feit dat de film eenvoudigweg te lang duurt, zorgt ervoor dat mijn waardering daalt met het aantal keren dat ik heb moeten gapen. Ergens tegen het einde is er toch nog een lichtpuntje als een of andere Italiaan moet worden omgebracht (en ook de aanrijding van het hert is mooi in beeld gebracht), maar dat weet de film niet te redden. Un Prophète is een rauw ogende arthousefilm die te lang duurt en een behoorlijk standaardverhaal vertelt. Het kan er allemaal goed mee door, maar laat verre van een blijvende indruk achter.
3,0*
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Heel goede film. De misere van het hoofdpersonage aan het begin is zeer overtuigend en meeslepend en we zitten direct midden in het verhaal van zijn groei binnen de criminele organisatie. Prettig rauw verfilmd en met geslaagde stukken suspense. Helaas weet de film dit niveau niet de hele tijd vol te houden. Vooral het laatste half uur wordt het allemaal wat minder scherp en het einde vond ik ongepast. Vooral het laatste shot voelde voor mij bijzonder misplaatst. Het haalt het gemiddelde wat omlaag maar neemt niet weg dat Un Prophète een uitstekende film blijft.
Banjo
-
- 1924 berichten
- 4069 stemmen
Een goed begin, met daarna een heel langdradig en saai middenstuk waarin vrijwel niets gebeurt. Dan het einde waar nog wat gebeurt maar nee, niet heel erg geslaagd...
Denk je dat het leven in een gevangenis bruisend en altijd spannend is?
Dat lijkt mij niet, ik denk dan toch meer hoe Jacques audiard deze film neerzet.
uitzichtloos, heel veel dode momenten, depressie....
Ik vind un Prophete uit het leven gegrepen en zeer realistisch!
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Lol, wie verzint het om Gobbledigook in deze film te laten spelen. Een grotere tegenstelling kan ik me haast niet voorstellen.
Vond het verder wat gezapig allemaal. Voor mij typisch zo'n film die eigenlijk geen laag cijfer wilt toebedelen omdat het altijd vakmanschap uitstraalt, maar als je er even over nadenkt ook weinig meer biedt dan een aardig gevangenisverhaal met goede vertolkingen. Ontdaan van sentiment en behoorlijk rechttoe rechtaan, maar daardoor ook weer niet echt bijzonder.
Net aan onderhoudend genoeg, maar verder niets nieuws gezien.
3* dan maar.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Bwa, saai kun je dit zeker niet noemen. Het is gewoon een zeer rake milieu-schets met een hoofdacteur die de film moeiteloos draagt. Un Prophète begint brutaal maar trekt die lijn bewust niet door. De nadruk ligt hem op Malik en hoe hij de gevangenis ervaart. Hij komt in contact met zowel de Corsicaanse bendes als de Arabische en begint aan zijn eigenwijze klim om hogerop te geraken.
Op bepaalde momenten speelt de maker met surrealistische taferelen(Die eindscene waarbij Malik vrij komt en zijn volgelingen hem opwachten is er een van religieus ontzag. en zorgt hiermee voor een zeer magisch realistisch sprookje. Het verhaal zelf is opzich niets nieuws en de uitwerking soms misschien wat rommelig, maar die ongure sfeer is wel voelbaar in elke shot die je bekijkt.
4.0*
Gerelateerd nieuws
Russell Crowe gecast voor 'Un Prophète'-remake 'American Son'
Franse misdaadklassieker 'Un Prophète' krijgt Amerikaanse remake
Bekijk ook
Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
723 reacties
La Haine
Drama / Misdaad, 1995
812 reacties
The Stoning of Soraya M.
Drama, 2008
129 reacties
Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
211 reacties
Searching for Sugar Man
Documentaire / Biografie, 2012
73 reacties
L'Instinct de Mort
Misdaad / Drama, 2008
305 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.