Dr. No (1962)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

De Britse geheimagent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Krab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Krab Key opdoemt.

353 BERICHTEN61 MENINGEN

avatar van Brix
geplaatst op 30 oktober 2015, 12:24 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:
(Ik behoor zelf trouwens tot de generatie die niet meteen aan Austin Powers denkt maar aan Martin Lodewijks De stemkwadrater met Agent 327 en Dr. Maybe...)

Idem 😉

avatar van Dogie_Hogan
geplaatst op 30 oktober 2015, 12:33 uur, permalink
..of die TV-serie Get Smart: "Get Smart" (1965) - imdb.com

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 30 oktober 2015, 12:44 uur, permalink
Ja, daar heb ik in mijn jeugd ook nog net een staartje van meegekregen! (Zelfs in de vorm van een strip als ik het me goed herinner, maar dat was geen succes, gekluns in plaatjesvorm...)

avatar van otherfool
geplaatst op 30 oktober 2015, 17:37 uur, permalink
Hoogste tijd voor een herziening.

Zeer behoorlijk eerste deel in de Bond-reeks, vooral het eerste uur gaat als een tierelier voorbij en de introductie van Bond, M, Moneypenny en Leiter gecombineerd met de zonnige locatie en het nodige mysterie zorgen voor een lekkere sfeer. Nadat Honey Rider ten tonele verschijnt, verliest de film alleen een beetje aan tempo, en de showdown met doctor No, in principe een fijne villain, is teleurstellend (kort) en weinig verheffend. Connery is nog beter dan in mijn herinnering, grappiger ook, er zitten behoorlijk wat cheeky oneliners in de film verstopt. Al met al een erg leuke film eigenlijk wel.

avatar van martijn011
geplaatst op 31 oktober 2015, 12:39 uur, permalink
Dr. No kan ik nu meer op waarde schatten dan een jaar of drie geleden, toen ik begon met het zien van alle Bondfilms in chronologische volgorde. Nu ik ze allemaal weer aan het herzien ben in de volgorde die RTL 7 de kijker voorschotelt, kon deze film me veel meer bekoren dan in de eerste kennismaking.

Wat me vooral meer aansprak was de sfeer. Het eerste uur is echt fantastisch, de mysterieuze sfeer hangt als een warme deken over de film. De actie is natuurlijk lachwekkend, evenals het einde met Dr No. Eigenlijk een prima schurk maar veel te weinig in beeld.

Toch zijn Sean Connery en Ursula Andress prima op dreef. Een van de mooiste Bondgirls ooit. Die scène dat ze uit het water komt lopen is terecht legendarisch.
Ik verhoog mn score met een halfje.

geplaatst op 2 november 2015, 22:05 uur, permalink
Bij de Bond-tentoonstelling in de Kunsthal was volgens mij maar weinig van deze eerste film te zien. Ik kan me de witte bikini en misschien een aantal originele storyboards herinneren, niet veel meer dan dat. Nu pas voor het eerst Dr. No gezien, en dat is een soort tentoonstelling op zich: vrijwel alle onderdelen van het Bond universum blijken al vanaf het begin aanwezig! Hoewel de film nu eerder melig dan spannend is, zijn de sfeer en rollen wel blijven staan. Maar vooral de kennis achteraf maakt Dr. No aardig om te zien: hoewel de film op zich wellicht geen plek in het museum verdient, is het als begin van een 'legacy' maar mooi een klassieker geworden. 2,5*

avatar van FunkStarr
geplaatst op 3 november 2015, 11:21 uur, permalink
En voor een "klassieker" geef je slechts 2,5*? Dat is niet eens een voldoende.

geplaatst op 18 november 2015, 0:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Waanzinnig!

Onlangs begonnen met de 'reboot' van Daniel Craig zodat ik SPECTRE in de bioscoop kon gaan zien. Nooit echt iets gehad met James Bond, maar het is toch wel indrukwekkend als je circa 2 weken na release de bios in duikt en de zaal compleet vol zit en met meerdere generaties mensen, die allen op een ander moment begonnen zijn aan hun James Bond avontuur.

Dit motiveerde mij om deze legendarische reeks toch maar eens vanaf het begin te gaan kijken. Gisteren begonnen met Dr. No en wat was dit het kijken waard zeg! Uiteraard moet je langs de trage actiescènes en slechte studio opnames heen kijken; dit is geen moderne film. Wat dan overblijft is een meesterwerk dat geen seconde verveelt. Een échte spionage film, waarbij het speuren centraal staat in plaats van over-the-top actiescènes. Sean Connery is perfect geknipt voor de rol van James Bond; straalt een en al charisma uit vanaf het moment dat ie in beeld komt bij het kaartspel. Zijn one-liners zijn absoluut geweldig.

Honey Ryder: What are you doing here? Are you looking for shells?
James Bond: No, I'm just looking.

Dr. No: That's a Dom Perignon '55, it would be a pity to break it
James Bond: I prefer the '53 myself...

Wanneer je bovenstaande citaten leest is het niet direct heel grappig, het is de manier waarop Sean Connery het brengt.

Dr. No als villain viel echter een beetje tegen. Hoewel hij in eerste instantie intimiderend overkomt vond ik hem op moment supreme niet heel dreigend.

Ik lees veel reacties waarin men aangeeft dat er nog veel betere delen aan gaan komen. Ik kan nu al niet wachten! 😋

geplaatst op 19 december 2015, 7:57 uur, permalink
Dr. No is eigenlijk een van de beste Bondfilms omdat de lengte goed zit en het spionverhaal interessant blijft doorheen heel de film. Het feit dat personages zoals Honey Rider en Dr. No iets beter konden (en er ook veel betere bondgirls en villains de revue passeren MAAR tevens ook minder memorabele) wordt altijd door mij gerelativeerd omdat dit de eerste Bondfilm is. Sean Connery is perfect als Bond en waanzinnig grappig.

De introductie van Bond kon niet perfecter. Sigaretje in de hand, hand gesofisticeerd in de lucht steken omdat verhoging van het geld in Chemin De Fer niet kan... Wat een ongelooflijke prestatie , ik ben er weliswaar jaloers op... Bond moet een man van de wereld zijn en Connery kan dit het best van allemaal.

Dr. No blijft boeien is niet over de top maar kabbelt mooi en intiem verder zonder al te veel gebruik van gadgets en explosies. Topfilm ! 4*

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 28 december 2015, 17:25 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dr. No

Daar is hij dan, nummer 1 uit de James Bond collectie die ik onderanderen laats heb mogen ontvangen hier thuis. Dr. No is de aller eerste uit de grote collectie, een film uit 1962, altijd leuk mee genomen en ik vind het persoonlijk altijd interessant hoe een reeks is begonnen en daarbij ook de oudste film direct te gaan kijken. Daarbij ook hoe ze destijds de films in elkaar hebben gemaakt vind ik vaak interessant om eens te zien, zo zie je veel gebruik van overlappende scenes (Green screen achtig beeld).

Sean Connery speelde als eerste bond een heerlijke rol, fijn geacteerd en hij ziet er gewoon echt uit als een geheime agent / detective! Ursula Andress speelde ook prima haar rolletje alleen kon het acteren zo af en toe wel wat beter. Daarnaast deed Joseph Wiseman ook een prima rolletje. Het verhaal was prima om te volgen en het concept was toch nog leuk. Een oude film heeft zo zijn oude technieken wat je hier ook kan zien, helaas kon ik die met de spin niet echt bekoren. Fijne start, soms valt het een beetje stil maar toch aanzienlijk leuk om te kijken.

avatar van Flavio
geplaatst op 28 december 2015, 20:51 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bond is een fijne protagonist, en Sean Connery perfect voor de rol. Stoer, charmant, een echte ladies man zonder al te veel morele bezwaren een aantal keer van partner te wisselen in het tijdsbestek van een week, altijd zn oneliner klaar (niet altijd even sterk: "He was on his way to a funeral"), beschaafd en erudiet zonder dat al te veel in te wrijven bij de minder bedeelde medemens.

Veel typische James Bond scenes in dit eerste deel: de openingssequentie natuurlijk met de typische sound, het Black Jack in het casino, mooie en soms verradelijke Bond girls, de plichtmatige auto-achtervolging (die er niet uitziet), de larger than life schurk met megalomane plannen- al begreep ik niet echt wat nou het doel was van Dr No en was dat de hele operatie daar nou echt waard?
Ook leuk dat koude Oorlog sfeertje dat soms even doorkwam: iets in de trant van, "geen waarde hechten aan mensenlevens, je werkt vast voor de Commies".

Maar echt goed vond ik het ook niet. Vanaf het moment dat ze op het eiland aankomen wordt het gewoon een heel stuk minder. Honey Ryder is natuurlijk een mooie verschijning maar ze had niet echt wat te doen behalve mooi wezen- totaal onbelangrijk voor de plot. Ook die tank was wat suf, en al helemaal dat de eilandbewoners dachten dat het om een draak ging. Die naieve inboorlingen toch. Ook de ontvangst van Dr No, zijn uiterst vage plannen en de lachwekkend makkelijke manier om te ontsnappen haalden de film naar beneden. Tel daarbij op de zwakke effecten van de spin en autoachtervolging en je houdt een onderhoudende film over met veel mankementen.

Dick2008
geplaatst op 24 januari 2016, 23:01 uur, permalink
Na On Her Majesty's Secret Service (1969) deze dan ook maar meteen weer bekeken, want die zal ook wel tegenvallen. Ja, jammer van die lange speelduur. Het had wat korter gemogen. Aanvankelijk is het allemaal erg sfeervol gemaakt. Connery is een echte gentleman, die vervolgens als Bond niet welkom is en blijven de pogingen om hem uit de weg te ruimen nog best wel hier en daar spannend maar nu vooral grappig. Al blijft het voor die tijd toch ook goed gedaan. Zodra ze op Crab Key zijn wordt het toch wel een wat langdradige bedoeling. En van een spionagethriller lijkt de film over te gaan in een WO2-achtige film met Japanners.

Dick2008 schreef:
Niet meer helemaal geslaagd, ook al behoorlijk gedateerd maar toch blijft het nog redelijk kijkvoer.
Ik heb deze al meerdere keren gezien, waardoor de spanning eraf is, maar het mysterieuze blijft nog wel aardig.

De film begint sjiek en blijft daarna stijl- en sfeervol gefilmd. Eigenlijk weinig humor in de film, maar toch zitten er hier en daar wat grappige dialogen in. En verder kent de film een aantal memorabele gedeelten, zoals met de taxichauffeur, de spin, de secretaresse Miss Taro en de vuurspuwer.

Het begin en het einde blijven het beste, daartussen is er een afwisseling van goede en mindere momenten. Joseph Wiseman als Dr. No blijft ook wel leuk om te zien. Maar de film moet het toch vooral hebben van de mooie en sfeervolle opnamen. 4.0

Als eerste Bondfilm toch best nog deels goed genietbaar, zeker voor zo'n oudje. Het tempo is daardoor vaak wel wat aan de lage kant. 4.0/3.0

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 14 februari 2016, 22:04 uur, permalink
Ik heb vorig jaar de James Bond 50 bluray collectie gekocht en ben nu begonnen met alle films opnieuw te kijken. Dr. No ziet er in bluray ieder geval fantastisch uit. Erg prettig dat ze de oude films nog zo goed op hebben weten te poetsen. Ursula Andress die uit het water komt ziet er beter uit dan ooit. Wat een prachtige vrouw. De film zelf bevalt me bij iedere kijkbeurt ook beter (minus die onzin rondom ''de draak''). De introductie van Connery als James Bond in het casino is absoluut zeer memorabel en de heerlijke muziek maakt er een zeer compleet plaatje van.

De talloze extra's op de disc zijn ook erg boeiend. Flink wat achtergronden en andere leuke zaken die ik met plezier heb bekeken.

Ik verhoog mijn 3,5* naar 4*.

avatar van mcdaktari

geplaatst op 14 februari 2016, 22:18 uur, permalink
Als ik James Bond hoor, dan moet ik meteen aan Sean Connery denken, wat imo toch nog steeds de "echte" James Bond is. 🙂

avatar van mjk87
geplaatst op 14 februari 2016, 22:20 uur, permalink
Ajax&Litmanen1 schreef:

Al die Bonds zien er op blu-ray fantastisch uit. Je zou ze met gemak een jaar of 30 jonger schatten, zo kraakhelder en strak als ze eruit zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 14 februari 2016, 22:21 uur, permalink
mjk87 schreef:

Ja, dat vind ik ook. Ik heb de gehele collectie 6 jaar terug op dvd gekeken, maar toen zag je wel dat de oude delen flink aan beeldkwaliteit inleveren in vergelijking met de nieuwe films. Maar met deze restauratie is er echt flink wat teruggewonnen. Zo kijk ik ze graag en voelen ze verre van gedateerd aan.

avatar van Mescaline
geplaatst op 14 februari 2016, 22:53 uur, permalink
Na een aantal maanden geleden stukjes van Moonraker te hebben gezien was ik benieuwd naar hoe deze hele reeks die vandaag de dag nog steeds doeltreffend is, is begonnen.
Het eerste deel is een redelijke film, wat mij gelijk opviel is dat Moonraker een bond film is met sowieso meer humor, dit deel vond ik soms iets te serieus naar mijn mening.
Het verhaaltje is best interessant maar hier had geen 110 minuten aan besteed hoeven te worden, dit verhaal had aan 90 minuten (in mijn bescheiden mening) genoeg. Nu zakt de film hier en daar toch een beetje in en dat is jammer.

Maar goed, het is de aller eerste van de reeks dus te kritisch mag je dan ook weer niet zijn. Volgende week aan het 2de deel beginnen, ben benieuwd of die mij meer kan bekoren.

3 sterren zijn zonder twijfel op zijn plaats.

geplaatst op 2 maart 2016, 23:00 uur, permalink
DR. NO

MENING: Vermakelijke / Goede Film
MUZIEK: Goed

Hier begon het mee, My name is Bond... James Bond, met deze woorden
leerden de wereld de geheim agent 007 kennen !

Deze blijft fantastisch, de heerlijke begin jaren 60 sfeer.

Film die zeer goed in elkaar zit (voor 1962 moet je bedenken !) een echte spionage film,
ik hou ervan, goede cast, prachtige amerikaanse auto's uit de jaren 50 en 60.
ook de legendarische scene met Ursula Andress die uit de zee komt, een hele
echte klassieker dit !

De echte originele James Bond theme blijft top !

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 15 op nummer 15 bij mij.

avatar van Khan
geplaatst op 8 maart 2016, 20:14 uur, permalink
Op de actie na een betrekkelijk sterke eerste bondfilm.

Deze eerste bond dateert alweer uit 1962, en dat is te merken aan de actie. Op alle andere fronten blijft dit echter een zeer solide spionagefilm met de perfecte bond (Connery) en de mooiste bondgirl (Andress). Ook qua kleurgebruik en sfeer is Dr. No nog verrassend goed.

Helaas voelden de 110 minuten vrij lang aan. In het eerste gedeelte van de film is de actie echt ondermaats, en ofschoon het verhaal best goed in elkaar steekt, boeit het maar weinig. Wanneer Connery dan uiteindelijk op het eiland verzeild raakt en Andress uit het water opduikt, begint het genietbare deel van de film. Wiseman overtuigt trouwens alleszins als onverlaat Dr. No.

Ach, het gebrek aan goede actie en de te lange opbouw naar het eind maken de eerste bond niet een van de beste, maar uiteindelijk is Dr. No op en top vermaak met een perfecte cast.

geplaatst op 24 april 2016, 10:17 uur, permalink
Mijn onvoorwaardelijke liefde voor deze filmreeks, werd niet getriggerd door deze debuutfilm, welke ik toch één van de mindere vind. Degelijk werkje, daar niet van, maar Dr. No heeft de tand des tijds te weinig doorstaan en is derhalve weinig dynamisch en bij vlagen zelfs saai en te lang.
Pluspunten zijn Sean, de opkomst van Ursula en de aanwezigheid van tv-held Jack Lord, maar daar houdt het voor mij dan ook wel mee op.

avatar van Noodless
geplaatst op 5 mei 2016, 17:02 uur, permalink
Je zou haast vergeten dat deze eerste film uit de lange reeks een Bond film is. Wie had toen gedacht dat deze franchise zo succesvol bleef tot heden. De eerste Bond maakt geen gebruik van technische snufjes of wervelende actiescènes. De kracht zit hier meer in het spionageverhaal. Misschien komt het nu wat droogjes en sober over gezien de heel wat andere actierijke Bond films, maar toch weet deze Bond film toch nog voldoende te entertainen en blijf het sowieso een klassieker. Positieve punten zijn Sean Connery als Bond, het verhaal ( met toen al een verwijzing naar Spectre ), de sfeer van de jaren 60, het kleurgebruik en een paar memorabele scènes zoals de spin op Bond, Ursula Andrews die uit de zee opduikt, de intro van Bond (pokeren) en de locatie van Dr. No. 7/10

avatar van des1
geplaatst op 7 mei 2016, 20:06 uur, permalink
Brix schreef:

Idem 😉

Aan beide... Ach, het tijdsbeeld alleen al. Ambtenaren die tot diep in de nacht werken. Om 3 uur 's nachts komt Bond z'n orders halen bij MI6 plus een nieuw dienstpistool. Cape Kennedy heette nog Cape Canaveral, Panam bestond nog en Bond had een leuke rental aan z'n Alpine Sunbeam. In geen Bond film erna zou Connery of welke opvolger dan ook cooler "My name is Bond" uitspreken. Gebeurde aan de Black Jack tafel. Dr. No droeg zoveel belofte. Zou met From Russia With Love nog enigszins worden geëvenaard, maar erna wat mij betreft niet meer.

avatar van loneranger
geplaatst op 22 mei 2016, 16:08 uur, permalink
De eerste James Bondfilm, met oerBond Sean Connery. De gadgets zijn hier nog ver te zoeken en ook qua spektakel valt het hier allemaal wel mee wat niet wil zeggen dat het geen goede film is. De nadruk ligt hier meer op het verhaal en op een paar uitzonderingen na wordt het boek hier nauwgezet gevolgd. Goed acteerwerk van Sean Connery en John Kitzmiller (Quarrel). De opkomst van Ursula Andress uit zee is nog altijd geweldig. Jammer dat we Joseph Wiseman maar zo weinig zien, een best wel indrukwekkende badguy.