La Fille du RER (2009)
Genre: Drama
Speelduur: 97 minuten
Alternatieve titel: The Girl on the Train
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: André Téchiné
Met onder meer: Émilie Dequenne, Catherine Deneuve en Michel Blanc
IMDb beoordeling: 6,0 (1.645)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 18 juni 2009
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot La Fille du RER
Vijf jaar geleden schokte het meisje Jeanne Fabre heel Frankrijk toen ze aangifte deed van een brute aanranding in de Parijse metro. Het land barstte uit zijn voegen toen de vermeende daders ook nog eens antisemitische motieven zouden hebben. De film vertelt de geschiedenis van die verschrikkelijke leugen. En ook wat deze met de media en samenleving doet.
Externe links
Acteurs en actrices
Samuel Bleistein
Louise
Jeanne
Franck
Alex, le fils de Samuel
Judith
Nathan, leur fils
Gabi
Video's en trailers
Reviews & comments
Nella
-
- 8 berichten
- 50 stemmen
Prachtige film over een waargebeurd schandaal. Al wordt het schandaal niet zozeer uitvergroot. Dat is ook herkenbaar van deze regisseur. Iedere scene is intens. Beweging is een belangrijk thema in deze film, mede daardoor is het een zeer kleurrijk en levendig spel. We zien Jeanne op rolschaatsen, in de trein, in een bootje enz. De wereld is continu in beweging en Jeanne lijkt zichzelf hierdoor kwijt te raken. Ze is ontzettend op zoek naar haar identiteit. Ondanks haar bijna wrede leugen, was het voor mij wel herkenbaar. Schitterend thema. Echt een aanrader.
Herbie
-
- 31 berichten
- 963 stemmen
Een intrigerende film, die me desondanks toch nergens écht wist te "pakken". Wat ik een beetje miste is de uitwerking van de landelijke escalatie van haar leugen op het meisje zelf. Nu krijgen we nauwelijks een idee van wat dit eventueel met haar doet. Zou ze berouw krijgen, gewetensproblemen? Nu wordt ze gewoon ineens geconfronteerd met een onmogelijkheid in haar verhaal, ze bekent, en dat is dat. Vond ik jammer.
Overigens heb ik geen idee in hoeverre in deze film een reconstructie is van hoe het destijds echt is gelopen, of dat het slechts een interpretatie is.
Er wordt wel goed geacteerd trouwens. Vooral de hoofdrolspeelster is erg charmant en mysterieus tegelijk Al met al zeker een mooie film om eens gezien te hebben.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Waardeloze samenvatting
Ik had nog nooit van het hele schandaal gehoord, en ik vind dat het in de film ook niet echt geweldig aan bod komt. Sowieso is het hele stuk ervoor het beste deel van de film. De personages zijn niet waanzinnig interessant, maar wisten toch mijn aandacht vast te houden door het goede acteerwerk. De stukken worden handig uitgezet, en er wordt schaamteloos knap een beklemmende sfeer gecreeërd, waarbij de scenarioschrijver en de regisseur handig om hun eigen minpunten als filmmakers heen lijken te manoeuvreren. Smaakvol gefilmd en met zat boeiende dialoog en ontwikkelingen is de eerste helft van de film geen saaie zit. Het zijn vooral de lekker franse personages die hun ellende knap duidelijk weten te maken aan de kijker.
Maar na het begaan van de vermeende misdaad wordt de film zeer saai. De spanning is plotsklaps weg, er wordt heel uitgebreid de tijd genomen om alle negatieve eigenschappen van de personages nog eens even te belichten en het verhaal verzandt nogal. Clueloos en zonder dat we onze aantrekkelijke niet-joodse nu echt goed hebben leren kennen, komt de film sputterend tot een eind. Zonder de kijker nu echt met een duidelijke stemming achter te laten. Nee, het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar dat wisten we al.
Jammer, als de film wat filosofischer of schokkender was geweest, zou hij meer te vertellen hebben gehad en was hij een stuk indrukwekkender geweest.
2,5*
Fuentes
-
- 143 berichten
- 306 stemmen
Wat ik een beetje miste is de uitwerking van de landelijke escalatie van haar leugen op het meisje zelf. Nu krijgen we nauwelijks een idee van wat dit eventueel met haar doet. Zou ze berouw krijgen, gewetensproblemen? Nu wordt ze gewoon ineens geconfronteerd met een onmogelijkheid in haar verhaal, ze bekent, en dat is dat. Vond ik jammer.
Mee eens! In eerste instantie tenminste... De landelijke commotie die na de leugen ontstaat wordt in deze film bijna geforceerd klein gehouden.
Toch laat een recensie door Peter de Bruijn in NRC handelsblad er een ander licht over schijnen: "Dat Téchiné in het midden laat wie ze is en wat Jeanne precies drijft, is volstrekt functioneel. Als ze geen raadsel was voor zichzelf, had ze niet gedaan wat ze deed." Lees de gehele (sterke!) recensie op:
nrc.nl - film - La fille du RER
4*
Herbie
-
- 31 berichten
- 963 stemmen
"Dat Téchiné in het midden laat wie ze is en wat Jeanne precies drijft, is volstrekt functioneel. Als ze geen raadsel was voor zichzelf, had ze niet gedaan wat ze deed."
Maar dat is maar een déél van het totaalplaatje. De stijlkeuze van de regisseur kan ik begrijpen en het maakt het meisje inderdaad erg mysterieus (mede ook door haar goede spel). Ik hoef ook niet uitgelegd te krijgen waaróm ze het heeft gedaan, dat dit in het midden gelaten wordt bevalt me wel.
Maar dit gaat dus vooral over de hele aanloop naar de gebeurtenis, en niet over de nasleep ervan. Ook een meisje dat een raadsel voor zichzelf is, kan onder de indruk raken van die escalatie, juist in die stijl had de regisseur daar volgens mij hele interessante dingen mee kunnen doen.
Maarja, that's just my two cents
Fuentes
-
- 143 berichten
- 306 stemmen
Ook een meisje dat een raadsel voor zichzelf is, kan onder de indruk raken van die escalatie, juist in die stijl had de regisseur daar volgens mij hele interessante dingen mee kunnen doen.
Daar heb je wel gelijk in. Het gedeelte ná de commotie is geforceerd klein gehouden. (Evenals de commotie zelf). Een beetje alsof de regisseur ervoor terugdeinsde om dit waargebeurde element teveel op de voorgrond te plaatsen. Nu cijfert hij het bijna weg.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film moet het vooral hebben van het maatschappelijk zeer interessante verhaal én het spel van Emilie Dequenne, die de rol van Jeanne uitstekend vertolkte. Waarom Jeanne tot haar daad kwam, dat krijgen wij in deze film niet te horen en daar ligt imo niet de zwakte maar de kracht van deze film. Iedereen mag dat voor zichzelf invullen. De recensie van het NRC waarnaar Fuentes verwees is inderdaad erg sterk. Verder is dit een film waar ik nog lang over na zal denken en wél omdat het op feiten is gebaseerd. Zou dat laatste niet het geval geweest zijn dan zou ik de film misschien wel heel erg gemakkelijk als ongeloofwaardig en daardoor negatief beoordeeld hebben.
3,5*
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Erg oninteressant verhaal over een gegeven dat nauwelijks uitgewerkt wordt door personages die je nauwelijks leert kennen. Dan loopt er nog een Joods verhaal door de film dat er ook maar bijgesleept wordt en het geheel er niet interessanter op maakt. 2,5*
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Op het einde bedoel je? Een Bar mitswa waarvan de relevantie mij ook ontgaan is. Arty correct en Les uns et les Autres - achtig.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11456 berichten
- 4880 stemmen
Uiteindelijk toch gekozen voor 2,5*, omdat de film me nergens écht wist te pakken... La Fille du RER is voor mij geen film die bij blijft. Ook Catherine Deneuve doet me erg weinig, hoewel dat aan haar rol kan liggen.
Wat ik wel erg mooi vond waren de momenten tussen Nathan en Jeanne naar het einde van de film toe. Haar moeder, de advocaat en diens zoon en zijn vrouw hebben allebei wel vermoedens, maar kunnen niet bewijzen dat zij het hele verhaal gelogen heeft. Nathan kan dat wél, iets waar hij haar op wijst in een prachtige scene. Hun levens bevatten allebei veel parallellen met elkaar.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Film wist ook mij niet echt te boeien. Heeft denk ik ook te maken met het feit dat ik het schandaal niet ken. Voor Fransen waarschijnlijk wel interessanter, juist daarom. Als men in Nederland een film zou maken over bijvoorbeeld de moord op Fortuyn dan zou men hier wel geïnteresseerd zijn in het karakter (van) Volkert van der G. In Frankrijk zouden ze daar waarschijnlijk niks mee hebben. Veel beelden van geskeeler en het verhaal legt wel erg veel nadruk op de relatie met het vriendje en niet op de gevolgen van de daad (maar die waren in Frankrijk waarschijnlijk al uitgekauwd). Wat overblijft is een behoorlijk saaie film.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Of deze film nu wel of niet over een schandaal gaat wat je als Nederlander niet kent, het moet toch tot de verbeelding kunnen spreken. Helaas dat doet het niet. De film is boeiend, maar boet behoorlijk in aan kracht nadat het de leugen begint de regeren. André Téchiné is een beetje een vreemde snuiter, omdat hij regisseur niet in staat blijkt te zijn om de kijker mee te laten leven met de karakters. Dat is bij deze film, maar ook bij eerder werk als Les Temoins. Maar wel heeft Émilie Dequenne mij in positieve zin verrast. Wat een leuke, goed acterende actrice. Jawel, dit is dezelfde actrice die debuteerde met haar geweldige rol in Rosetta, een film van de gebroeders Dardenne. Het kwartje viel met moeite pas toen ik haar cv doorbladerde. Ook de rest van de cast doet het goed en wederom weet de muziek van Philippe Sarde echt wat toe te voegen. Een krappe zes.
Aapje81
-
- 2121 berichten
- 4946 stemmen
Het verhaal van deze film kwam niet goed genoeg uit de verf maar desondanks kon hij wel voldoende boeien. Dit had vooral te maken met de sfeer en het sterke acteerwerk. Émilie Dequenne zette haar personage erg overtuigend neer en draagt deze hele film in haar eentje. De rest kon helaas niet genoeg boeien vanwege de matige uitwerking. Maar zoals gezegd Émilie Dequenne heb ik hier wel mee ontdekt en dat is toch een actrice om in de gaten te houden.
Redelijk
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
interessant onderwerp, film had veel beter uitgelicht kunnen worden, laat nu veel steken vallen..
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Gewoon een leuke prent, best het bekijken waar..
d.
4* is dan wel veel voor gewoon een leuke prent.
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Bijna vijf jaar geleden werd heel Frankrijk geschokt door de leugen van een jong meisje.
Dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt wat interessanter, maar verder vond ik dat er maar luchtig en gemakkelijk over gedaan werd. Voordat ik de film keek heb ik even gegoogled (jaja!) wat die leugen nou precies was. Ik ging dus niet helemaal ''leeg'' de film in.
Leuk om te zien dat er gebruik wordt gemaakt van full screen hoofdstuktitels. Verder zijn de beelden natuurlijk mooi om te zien, maar echt meegesleept wordt je nergens. Binding met de karakters voel je nauwelijks, wat jammer is, want het was een film met veel potentie.
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Het meisje van de Metro.
De titel lijkt zo alledaags en nietszeggend, maar verhult evenzeer een filosofisch perspectief. De kale indeling van 1. de omstandigheden en 2. de gevolgen, doen ook weer vermoeden, dat het hier om een bijna documentaire-achtige reconstructie gaat, maar ...
Mijn kijkbeleving werd op een verrassende en ontroerende manier de diepte ingetrokken door het personage Nathan. Het contrapunt: een bootje, een stortbui, die tijdens de zondvloed niet zou misstaan, een blokhut (loofhut), en dan dat bijna magische subtiele tedere moment van een meisje dat het moede hoofd op de schouders van het jochie laat rusten, alsof ze na een veertig jarige zoektocht in een woestijn van leugens en bedrog eindelijk was thuisgekomen. Het meisje van de Metro vindt een geestverwant, die dwars door de facade heen prikt, en zonder te oordelen of te veroordelen, tot de kern door dringt. Niets meer en niets minder bleek haar daad een 'wanhopige schreeuw' om liefde, een poging om te ontstijgen uit de anonimiteit van het vluchtige bestaan.
Kleine kinderen worden groot gebracht met sprookjes. Grote kinderen (we noemen ze meestal volwassenen) zouden niets liever willen dan erin blijven geloven.
Glansrollen van Deneuve en Dequenne. Ik heb er van genoten.
Fran
-
- 1953 berichten
- 1732 stemmen
Het eerste kwartier van de film intereseerde me eigenlijk maar weinig. Ik bleef me ook afvragen wat de filmmaker me nou eigenlijk wilde laten zien want het was voor mij behoorlijk oninteressant en saai. De personages en gebeurtenissen bleven zo nietszeggend.
Pas vanaf het moment dat de vriend van Jeanne wordt neergestoken kreeg ik eindelijk wat menselijke emotie te zien. Ook de scène in het boothuisje met Nathan vond ik heel warm en ontroerend. Eindelijk voelde ze de warmte en liefde die ze zo miste en waar ze naar op zoek was door deze leugen de wereld in te helpen.
Wat me wel verbaaste is dat de film heel erg naar de gebeurtenis toe werkte. Maar de gebeurtenis zelf en de nasleep erna leek maar bijzaak. Terwijl mij dat juist het meeste interesseerde. Kortom er zaten wel een aantal hele sterke momenten in deze film maar deze waren sterk in de minderheid met de momenten die erg op de vlakte bleven en mij niets te vertellen hadden.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Verdorie, ik had hier toch laatst ook wat neergeschreven??
Hoe dan ook, die volstrekt idiote verdeling tussen de gebeurtenissen zelf en de nasleep is buitengewoon raar geregisseerd inderdaad.
Snap er niks van hoe ze dit zo hebben kunnen doen.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Had een stuk interessanter kunnen zijn
Af en toe passeer ik eens langs de plaatselijke bibliotheek om een voorraadje Catherine Deneuve films op te doen. Blijkbaar is één van de medewerkers een redelijk grote fan van de actrice want er is wel wat van haar te vinden tussen de huurfilms maar tegenwoordig zijn ze verhuisd naar een nieuwe locatie en is wegens plaatsgebrek maar een klein deel van de DVDs mee verhuisd. La Fille de RER was dan ook maar de enige film die ik nog niet had gezien die ze daar nog hadden dus die maar eens meegenomen.
Ik moet eerlijk zeggen, het concept sprak me niet zo meteen aan. Ik vond de omschrijving op de hoes nogal onduidelijk maar bon, misschien dat het me allemaal wel duidelijk ging worden eens ik in de film zat. Echt duidelijk is het uiteindelijk niet geworden maar toch is La Fille de RER een film die wat blijft nazinderen. Hier had echter een stuk meer mee gedaan kunnen worden als het tweede deel interessanter was uitgewerkt. Nu blijf je op dat punt wat op je honger zitten en wordt het nooit echt duidelijk waarom Jeanne de leugen vertelt en dat is toch zonde. Ook de hele commotie rond de leugen op zich wordt niet al te geslaagd in beeld gebracht doordat je nooit het gevoel krijgt dat er überhaupt enige commotie is. Oké, er is een telefoontje van de president maar daar stopt het dan ook bij.. Ik vrees dan ook dat ik met wat verkeerde verwachtingen de film ben in gegaan want ik had het idee dat dit een echt gebeurd verhaal ging zijn en dat Jeanne effectief aangevallen ging zijn als gevolg van haar Joodse roots en dan is dit natuurlijk wel even wennen.
Wel een degelijke cast trouwens. Émilie Dequenne weet te overtuigen als de onberekenbare en mysterieuze Jeanne en ze weet de film goed te dragen. Degene die echter in een vrij nietszeggende rol toch compleet het laken naar zich toe weet te brengen is Catherine Deneuve. Het blijft toch een oerdegelijke actrice en ik hoop dat ik in de toekomst nog meer van haar te zien ga krijgen want zelfs een redelijk standaard rol als deze weet ze geslaagd te brengen. Het boeiendste aan heel de film vond ik trouwens de wisselwerking tussen Dequenne en Nicolas Duvauchelle die hier de rol van haar liefje Franck speelt. Het sfeerbeeld van La Fille du RER is trouwens op zich ook nog wel opmerkelijk. Het komt niet altijd even goed tot zijn recht maar een aantal scènes in de metro zijn geslaagd en de muziekkeuze is over het algemeen ook wel goed, al ben ik sowieso wel een sucker voor Lay Lady Lay van Bob Dylan.
Ietwat bevreemdende film. De opdeling in de twee hoofdstukken in merkwaardig doordat de film hierdoor ook in twee delen lijkt uiteen te vallen. Het eerste deel is sowieso superieur aan het tweede maar de film wordt gelukkig nog gered door een degelijke cast. Interessant om eens gezien te hebben maar hier had echt wel meer mee gedaan kunnen worden.
3*
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
Deel 1/ de omstandigheden.
Deel 2/ de gevolgen.
Deel 1 is sterk.
Het leven van Jeanne, haar kennismaking met Frank, de start en evolutie van hun relatie, het samenwonen en hun job samen...: het wordt allemaal vrij eenvoudig en sober ( wel heel kleurig) weergegeven - maar met een onderhuidse spanning die steeds toeneemt; je voelt dat er wat gaat gebeuren (nb: ik had de synopsis niet gelezen, had dus geen idee waar het verhaal heen ging).
Waarom de familie Bleistein in beeld werd gebracht was me niet duidelijk.
Deel 2 haalt het puntentotaal van de film naar beneden. Ook al gaat het om 'zware feiten', het komt allemaal heel luchtig in beeld; Jeanne babbelt erover alsof ze het over een buurtfeestje van de week daarvoor heeft. Als kijker ervoer ik dit als een ver van m'n bed show - met de scene in de blokhut als uitzondering, een moment dat de aantrekkingskracht van de film weer komt opduiken.
Komt daar nog bij - en dat zal dan misschien wel aan m'n lage IQ liggen - dat ik het bijzonder moeilijk vond/vind om deel 1 en 2 aan elkaar te linken; het lijken twee verschillende films. Drie zelfs, want ook bij deel 2 stelde ik me vragen bij het belang van de inbreng van de Bleistein-familie, en het verleden van de advocaat en Jeanne's moeder. Goed voor een deel 3 dus.
Prima acteerwerk van de ganse bende, maar vooral van Michel Blanc; zelden iemand een zo realistisch beeld van een advocaat zien neerzetten.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Het eerste gedeelte is nog degelijk, maar gaandeweg verzandt dit verhaal die je schouders omhoog doet. Het zegt veel te weinig dat heel duidelijk wordt gemaakt in het zwakke tweede deel. Je krijgt weinig te zien van haar leugens en ook de gevolgen worden heel vlakjes uitgewerkt. Gelukkig heeft de film nog een aardige cast, maar die kunnen de film ook niet redden. 4/10
Het laatste nieuws
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Welcome
Drama, 2009
77 reacties
La Graine et le Mulet
Drama, 2007
68 reacties
Louise-Michel
Komedie, 2008
9 reacties
L'Adversaire
Drama / Misdaad, 2002
48 reacties
Laurel Canyon
Muziek / Drama, 2002
11 reacties
Crustacés et Coquillages
Komedie, 2005
19 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.