Une Vie (2016)
Genre: Drama
Speelduur: 119 minuten
Alternatieve titel: A Woman's Life
Oorsprong:
Frankrijk / België
Geregisseerd door: Stéphane Brizé
Met onder meer: Judith Chemla, Jean-Pierre Darroussin en Yolande Moreau
IMDb beoordeling: 6,4 (1.299)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 27 juli 2017
On Demand:
- Bekijk via MUBI
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Une Vie
Normandië, 1819. Terug thuis na te zijn opgeleid in een klooster, is Jeanne Le Perthuis des Vauds nog steeds een naïeve jonge vrouw, vervuld met kinderlijke dromen. Ze trouwt met Julien Delamare, een lokale burggraaf, die al snel een hebzuchtige en ontrouwe man blijkt te zijn. Beetje bij beetje vervagen, Jeanne's illusies. Ze begint te rouwen om het verloren paradijs uit haar kindertijd.
Externe links
Acteurs en actrices
Jeanne Le Perthuis des Vauds
Le baron Simon-Jacques Le Perthuis des Vauds
Julien de Lamare
La baronne Adélaïde Le Perthuis des Vauds
Rosalie
Gilberte de Fourville
Georges de Fourville
L'abbé Picot
Paul de Lamare
Video's en trailers
Reviews & comments
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Regisseur Stéphane Brizé (The Measure of a Man) kiest in dit realistische portret voor een sterk fragmentarische insteek. Het ontbreekt de film aan een strakke chronologie of een heldere vertelstructuur. Houvast is er vooral in de vorm van poëtische voice-overs, zo nu en dan begeleid door verstillende pianomuziek. Regelmatig lopen dialogen daarnaast nog door als de camera zich al van de actie heeft afgewend. In plaats daarvan zien we onze hoofdpersoon, zwijgend, op ogenschijnlijk willekeurige momenten. Het lijkt alsof Brizé ons zo inzicht wil geven in Jeannes psyche: wat gaat er in haar om, hoe reageert ze op de beknellende omstandigheden waarin ze zich bevindt?
Dat die aanpak nergens de gewenste uitwerking heeft, zit hem met name in de genoemde fragmentarische opzet. Omdat een zorgvuldige narratieve opbouw ontbreekt voelen de gebeurtenissen in de film vaak leeg en willekeurig aan, een draagvlak om écht met Jeanne mee te leven mist.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
In plaats van fragmentarisch zou ik het woord associatief gebruiken. Eindelijk weer eens een kostuumfilm die van de geijkte conventies van het genre afwijkt en waarvoor je als kijker moet werken.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
In plaats van fragmentarisch zou ik het woord associatief gebruiken. Eindelijk weer eens een kostuumfilm die van de geijkte conventies van het genre afwijkt en waarvoor je als kijker moet werken.
Hij deed ontzettend fragmentarisch aan, maar ik snap je suggestie. Misschien ook verkeerde verwachtingen; ik had in dit specifieke geval geen film voorzien die om zoveel commitment zou vragen. Kwam er totaal niet in, maar weet tegelijk niet of dat me wél gelukt zou zijn als de aanpak/opzet van een meer conventionele aard geweest zou zijn.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Saaie film: tergend langzaam en zonder drama wordt inderdaad ‘een leven’ getoond. Vrouw van goede komaf heeft tegenslagen te verduren en tegen het eind lijkt er eindelijk drama te komen als ze helemaal aan de grond lijkt te raken, maar dat drama blijft evengoed uit: net als ze het vertrouwen in de mensheid geheel verliest lijkt dat onterecht en is het toch niet allemaal slecht. De film sluit met de boodschap dat het leven niet goed of slecht is…
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Jeanne is een vrouw uit een welgestelde familie wiens leven een groot tranendal wordt wanneer ze trouwt met Julien Delamare. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Guy de Maupassant dat zich meer richt op de psychologische analyse dan op de gebeurtenissen die de betreffende psyche beïnvloeden. Dit is een karakterstudie die regisseur/scenarist Stéphane Brizee en co-scenarist Florence Vignon vrijwel volledig hebben ontdaan van de melodramatische actie. De camera is veelal statisch en registreert vooral het gezicht en de emoties van hoofdpersoon Jeanne, die vooral mijmert over het leven zoals het was of (mijn interpretatie) een sterk geïdealiseerde versie daarvan gecombineerd met dagdromen over hoe het had kunnen zijn. De meeste soap-achtige ontwikkelingen maken we als kijker niet mee maar presenteert de film als een fait accompli, zodat we vooral opgescheept zitten met een hevig in zelfmedelijden zwelgende Jeanne. De spaarzame momenten waar op we wél getuige mogen zijn van Jeannes tragische momenten, zijn tevens de enige momenten waarop de camera, en daarmee de film, tot leven komt. Voor de rest zit je feitelijk te kijken naar een passief, weinig sympathiek karakter in een soap zonder soap. Dan blijft er dus niet zo gek veel over, ook al is het allemaal heel aardig in beeld gebracht.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Het duurde even een paar scènes voordat ik Yolande Moreau herkende met haar krullen. Met het verscheiden van Jeanne (geen familie) deze week is er gelukkig nog Yolande (de Belgisch-Franse versie van Kathy Bates) om van te genieten. Fijne actrice.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Jammer alleen van de laatste dialoog, het beeld zei alles al. Verder bijna net zo goed als Arnolds Wuthering Heights.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
zin in!
staat ook wel al een tijdje op de to-read lijst... dilemma...
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik moet echt beginnen bij al mijn 4* films op zijn minst wat te schrijven. Ik moet deze nu ergens tussen de andere achtjes plaatsen bij het bijwerken van de lijst en dat blijkt nog wat lastig
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Naar de naturalistische roman van Guy de Maupassant. Boek is al meerdere keren verfilmd, dus een iets andere aanpak was gewenst. Film verloopt dan ook niet volgens de vertrouwde regels van filmen.
Sommige natuur scenes waren van zo'n enorme schoonheid dat het pijn deed.
4,5
sperwer 27
-
- 339 berichten
- 314 stemmen
(Gezien op 15/03/19)
Als je jong bent, droom je van een mooi en vrij leven. Hoe beklemmend alles kan worden, kun je in deze film meemaken (naar een roman van Guy de Maupassant, 1883). Wat 200 jaar geleden kon, kan nu nog.
Wanneer alles voor je wordt vastgelegd, ben je een gevangene.
Soms zijn de beelden té mooi. Wellicht bedoeld als contrast met de werkelijkheid.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Typerend voor de film is wel hoe belangrijke gebeurtenissen in het verhaal heel vlug de revue passeren - ze zijn daarom niet minder duidelijk, integendeel - en dat de camera veel meer oog heeft voor de dromerige, peinzende, maar vooral lijdende Jeanne.
Mooie film met een overtuigende, innemende Judith Chemia met haar enerzijds kinderlijke, naïeve glimlach, anderzijds met die diep ongelukkige aanblik.
Opgemerkt ook hoe Kerk en geloof in die 19de eeuw een dikke en doorgaans beslissende vinger in de pap hadden bij het nemen van beslissingen van welke aard ook, stricte privékwesties inbegrepen.
Die slotzin : "Het Leven is nooit zo mooi of zo slecht als men denkt" spreekt voor zich en kan alleen maar duiden op dat Jeanne met dezelfde verbetenheid en moed verder zal moeten.
Na "Je ne suis pas là pour être aimé", "Entre Adultes", "Mademoiselle Chambon", "Quelques Heures de Printemps" en "La Loi de Marché", die me allen erg bevielen, stelt ook nu Stéphane Brizé niet teleur. Uitkijken nu naar "En Guerre".
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Na het ontdekken van de heerlijke reeks Chez Maupassant wilde ik deze ook eens een kans geven. Helaas verzanden ze in het voorlezen van gedichten en brieven. Het is allemaal erg statisch. Van de nauwgezette observaties en subtiele humor van de Franse schrijver blijft hier weinig over.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Mijn eerste film na alles.... was deze
Dit statisch noemen vind ik volkomen onbegrijpelijk als het iets niet was was het dat wel, eerder anti-statisch. Prachtige film
Rotterdam@1
-
- 671 berichten
- 319 stemmen
Alleen al van de beschrijving word ik onpasselijk: zó ouderwets, ook de thematiek en het verloop. Hoort thuis op de biblebelt en dan ook nog uit het Frans van twee eeuwen geleden. Mag ik een teiltje en... smaken verschillen.
Ik hoef geen tegenreacties van mensen die het prachtig vinden, dat weet ik zo ook wel. Potsierlijk kostuumdrama!
Zó stereotiep: de man machtig, welgesteld en onafhankelijk, de vrouw: onwetend, afhankelijk en onervaren.
Zonde van al het geld en de tijd, die deze flutflim heeft gekost.
cornelis2
-
- 219 berichten
- 446 stemmen
Te fragmentarisch en te statisch om echt te kunnen blijven boeien. Dat ligt niet aan de spelers, het camerawerk en de ondersteunende muziek, maar aan de regie. En soms zijn mooie beelden, of juist niet mooie beelden (het regent veel in Normandië) niet genoeg. Wel complimenten voor Judith Chemla; met haar emoties in haar moeilijke tijd moet je wel meebuigen.
Rotterdam@1
-
- 671 berichten
- 319 stemmen
Alleen al van de beschrijving word ik onpasselijk: zó ouderwets, ook de thematiek en het verloop. Hoort thuis op de biblebelt en dan ook nog uit het Frans van twee eeuwen geleden. Mag ik een teiltje en... smaken verschillen.
Ik hoef geen tegenreacties van mensen die het prachtig vinden, dat weet ik zo ook wel. Potsierlijk kostuumdrama!
Zó stereotiep: de man machtig, welgesteld en onafhankelijk, de vrouw: onwetend, afhankelijk en onervaren.
Zonde van al het geld en de tijd, die deze flutflim heeft gekost.
en natuurlijk moet het dienstmeisje alle verkrachtingen van deze welgestelde sukkel ondergaan en wordt ook nog eens door meneer pastoor tot de orde geroepen als ze zwanger blijkt te zijn en vernederend wordt ondervraagd. Wie zit er nu op zo'n gedrocht te wachten? Tijd dat het in de echte wereld in elk land strafbaar wordt gesteld als misdaad tegen de menselijkheid.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Ja, inderdaad een heel fraaie film.
Brizé weet dit leven vorm te geven als één geheel, in een ritmische, niet-chronologische carrousel van beelden en episoden, afwisselend in (uitbundig) zonnige en (zeer sombere) bewolkte sferen. Fantastische belichting, en de strakke 4:3 kadrering draagt bij aan het gevoel van beklemming, het gebrek aan overzicht en vooral het gebrek aan greep op het eigen leven dat Jeanne heeft. Sterk optreden van Judith Chemla, die genoeg uitstraling heeft om deze rol (waarbij ze voor het overgrote deel van de film in beeld is) met verve te dragen.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Niet geheel enthousiast over Une vie. Niet dat het een slechte film was, maar hij sprong er voor mij ook nergens echt bovenuit. Degelijk zonder meer. Een film die gaat over de positie van de vrouw en hoe men over het traditionele huwelijk dacht. Opmerkelijk was ook de rol van de kerk en de poging om de brokken te lijmen en vergeving te vragen wanneer de echtgenoot er de echtelijke kantjes afliep. Alsof het de fout van de vrouw betrof en vooral zij onredelijk zou zijn als ze haar huwelijk geen tweede kans wou geven.
Judith Chelma kende ik niet, maar doet het hier overigens prima. Ze draagt haar rol met verve en komt naturel over. Cinematografisch ook allemaal erg behoorlijk. En toch greep de film me niet bij de keel.
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
De beklemming van een vrouwenleven zonder zelfbeschikking of bewegingsvrijheid. Of hoe regisseur Stéphane Brizé de debuutroman 'Une Vie' (1883) van Guy de Maupassant ontdoet van elke franje of grandeur. Meer een sociaal-realistische milieuschets dan een romantische kostuumfantasie. Het maakt van 'Une Vie' (2016) een indringende film over de weinige manieren waarop Jeanne Le Perthuis des Vauds (Judith Chemla) kan ontsnappen aan de wreedheden van de mannen in haar leven. De protagoniste mag dan de dochter van een baron zijn, maar haar financiële voorspoed weegt minder zwaar dan de maatschappelijke verwachtingen van haar vrouw-zijn. Ook zo ijzersterk gespeeld door Judith Chemla (ik kende haar verder niet uit eerdere rollen) als een jonge vrouw die steeds verder verwijderd raakt van haar eigen verlangens en jeugddromen. Zoals ze zich gelaten verbijt om maar het beste uit haar huwelijk en moederschap te halen, terwijl het snoeihard binnenkomt wanneer 't besef indaalt wat een wreed lot haar is beschoren. Het maakt 'Une Vie' (2016) tot een langzaam sluimerende vulkaan waarin spaarzame emoties binnenkomen als een mokerslag.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1318 stemmen
Deze film was me al snel kwijt… claustrofobisch beeld dat bijna in de nek van de acteurs hangt. Jeanne zou zomaar in een afgelegen huisje kunnen wonen, maar blijkt dan plots van 'goeden huize' te zijn. Adel in vrije val. Die rijkdom, zelfs teloorgegane rijkdom, voel je niet, krijgen we niet te zien. Er is amper personeel. In het begin zou je die toch nog verwachten, zeker wanneer de Vicomte op de proppen komt en duidelijk 'veel minder vermogen' heeft.
Verder schokkerige beelden en heel veel gierende wind. Mensenlief.
Ik vraag me dan af of het om een budgetprobleem gaat… 'er is geld voor één bouwvaliig kasteel en 5 acteurs… los het maar op'. Niet dat budgetbeperkingen geen mooie films kunnen opleveren. Maar hier leek het op de Dardennes die even de historische toer op wilden gaan. Voor mij een koude film die me finaal ook koud liet.
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2462 stemmen
Weinig opzienbarend relaas over een rijkeluisdochter die verstrikt raakt in het patriarchaat en haar gouden kooi. Wel mooi gemaakt verder.
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Frantz
Drama / Mystery, 2016
47 reacties
Marvin ou la Belle Éducation
Drama, 2017
4 reacties
Le Concert
Komedie / Muziek, 2009
37 reacties
Umi yori mo Mada Fukaku
Drama, 2016
23 reacties
A Ciambra
Drama, 2017
15 reacties
Jeune Femme
Drama, 2017
17 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.