MENU

The Princess Diaries (2001)

2,76

Komedie / Familie

geregisseerd door Garry Marshall
met Julie Andrews, Anne Hathaway en Hector Elizondo

Een 16-jarig meisje dat wordt opgevoed door haar alleenstaande moeder komt er op een dag achter dat ze de prinses is van een klein Europees landje. Ze moet nu een keus maken tussen haar leven als tiener in San Francisco, of de troon bestijgen in Europa. Terwijl Mia haar keuze probeert te maken krijgt ze prinses-lessen van haar grootmoeder.

donderdag 6 november, 20:30 uur op TV (Net 5)

geplaatst op 9 januari 2013, 10:28 uur, permalink
Dat is inderdaad niet veel. IMDb nog even geraadpleegd en het blijkt dat ze erg veel tv-werk heeft gedaan.
└ propos ik ben nog een film vergeten. Ik heb namelijk de sequel The Princess Diaries 2: Royal Engagement ook gezien. Vond ik eigenlijk een ietsiepietsie leuker dan de eerste film.

avatar van benni
geplaatst op 9 januari 2013, 23:32 uur, permalink
Met dochter gekenen, voor die generatie is het een voldoende, en ook voor de ouderen is er naar te kijken.., Anna speelt al wel redelijk goed. Julie natuurlijk sws.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 13 april 2014, 15:05 uur, permalink
De film moet het vooral hebben van het generatieconflict tussen grootmoeder Julie Andrews en kleindochter Anne Hathaway. Die stukjes vind ik persoonlijk het leukste. De rest van de film is naar mijn mening een beetje standaard tienerfilmpje. Is zo eentje die je kan opzetten als je niet goed weet wat kijken en even feel good nodig hebt.

avatar van mjk87
geplaatst op 19 augustus 2014, 18:14 uur, permalink
Wanproduct eigenlijk, dat het met een klein beetje charme het net aan redt niet de allerlaagste score te krijgen.

Het begint al met de prinses zelf, want prima dat je een wat stuntelig persoon hebt, maar dat het er zo dik bovenop moet liggen? OkÚ, dit is een kinderfilm, maar ook die kunnen best nuance begrijpen. Verder stikt het ook van vervelende personages (dat vriendinnetje) en echt sprankelend of leuk wordt het nooit. Ik verwacht ook echt geen diepgravende karakterstudie (waar het verhaal zich wel voor leent overigens) maar iets meer dan deze uitgekauwde prak is toch best mogelijk? Verder nergens bijzonder op esthetisch vlak, dus al met al valt er gewoon niets te genieten.

Blijven over een aardige Andrews en lieve Hathaway die ook een redelijke chemie hebben, en nog die chauffeur die goed te doen is, maar dat was het ook wel zo ongeveer. 1,5*.

avatar van arno74
geplaatst op 30 september 2014, 14:04 uur, permalink
Aardig als je tijd over hebt en niets anders op kunt zetten. Zo had ik het gezien en het was in die zin wel te doen. Jammer dat Disney soms in tienerfilms met hele flauwe grappen aan komt zetten die al talloze keren zijn vertoond. Het is zeker niet de slechtste Disney die ik gezien heb (Frenemies (2012) blijft wat dat betreft onovertroffen) maar ook zeker niet de beste.

Het niveau van The Princess Diaries schommelt steeds op en neer, soms is het (vooral qua grappen) ronduit slecht maar soms ook heel aardig. Qua verhaal is het eenvoudig, rechtlijnig en mager, terwijl men best wel wat meer uit het onderwerp had kunnen halen. Een magere 2,5*