Monsoon Wedding (2001)

India / Verenigde Staten / Frankrijk / Italië / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Mira Nair
met Naseeruddin Shah, Lillete Dubey en Vasundhara Das

De famillie Verma maakt zich op voor het huwelijksfeest van hun dochter Aditi. Vader Lalit probeert de trouwerij in goede banen te leiden, maar hij raakt steeds nerveuzer van al die famillieleden die van heinde en ver zijn gekomen om het feest bij te wonen. Van de opgefokte huwelijksplanner Dabuy hoeft hij geen hulp te verwachten. Hij heeft immers meer oog voor de mooie huishoudster Alice. Tot overmaat van ramp blijkt Aditi twijfels te hebben met haar huwelijk. Lalit ziet me leden ogen aan hoe het huwelijksfeest dreigt uit te lopen op een ramp.

48 BERICHTEN8 MENINGEN

sydney
geplaatst op 20 augustus 2003, 22:41 uur, permalink
Deze film heeft gemiddeld (op moment van stemmen) precies 4 sterren. Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Goede film over de verwikkelingen in een indiase familie in de aanloop naar een huwelijk, gebracht met veel humor. Het meest te prijzen vond ik de muziek. Ik ga ff kijken of de soundtrack beschikbaar is. 🙂

geplaatst op 21 april 2004, 14:55 uur, permalink
Deze film heb ik op de gok gekocht, ik hou wel van dit soort films. Moest er ff inkomen, hij komt op mij over als een hindustaanse film van de volgende generatie. De wat oudere films zijn toch iets meer musical-achtig. Anyway, ik zat er gauw in en verveelde verder geen moment.

Leuke rol van de organisator (naam is me ff ontschoten...) en natuurlijk een overvloed aan prachtige dames die bijdragen aan het kijkgenot!

FisherKing
geplaatst op 21 april 2004, 15:11 uur, permalink
Take One schreef:
Leuke rol van de organisator (naam is me ff ontschoten...)

Dat is Vijay Raaz die hier P.K.Dubey speelt. Succesvol in India en dat hij een veelzijdig acteur is bewees hij in Raghu Romeo (2003) die op IFFR 2004 draaide.

geplaatst op 21 april 2004, 15:36 uur, permalink
FisherKing schreef:

Ok, thanks voor de tip, zal 'm gaan bekijken.

geplaatst op 7 december 2004, 14:36 uur, permalink
Goed nieuws, er staat weer een film op stapel van Mira Nair met daarin o.a. Steve Buscemi, Natalie Portman en Chloë Sevigny:

geplaatst op 7 januari 2007, 2:12 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vervelende oppervlakkige film waarin de clichés je om de oren vliegen. Plotelementen als de hyperactieve familie rond een aanstaand huwelijk en de twijfel tussen liefde en een goed huwelijk dienen vaak als achtergrond in Bollywoodfilms; ook daar is het onorigineel, maar dan krijg je er tenminste mooie muziek en (vaak) prachtige beelden bij. Daarbij steekt Monsoon Wedding maar schraal af. Het enige opvallende is het subplot rond de pedofiel, maar daar wordt vrij snel overheen gewalst. Enige diepgang is er niet bij. 1,5 *

avatar van Knisper
geplaatst op 7 januari 2007, 11:41 uur, permalink
Hele sfeervolle film, die over het algemeen de leukste elementen weet te accentueren. Echter na een uur wordt de film steeds meer van hetzelfde. Sfeer is nooit genoeg om 114 minuten mee te vullen. Dat beseften de makers ook, maar die besloten dit met enkele rare verhaallijnen op te vullen, die de aandacht eigenlijk alleen maar afleidde van de sfeer.

Al met al 3*.

geplaatst op 27 mei 2007, 11:56 uur, permalink
GOed geacteerd, mooie muziek. 3.5 sterren.

geplaatst op 26 juli 2007, 23:34 uur, permalink
Ik werd helemaal vrolijk van deze film. 🙂 .

geplaatst op 1 augustus 2007, 13:55 uur, permalink
Het eerste halfuur vond ik deze film chaotisch en verwarrend. Typisch Indisch dus. Ik beet door en ontdekte gaandeweg een gevoelige film vol van liefde, drama, ontrouw en ook levensvreugde.
De muziek alleen al maakt de film het bekijken waard. 3.5*

geplaatst op 12 september 2007, 18:53 uur, permalink
Heb deze met het school ooit gaan zien in de bioscoop i.v.m. een bepaald thema. Was wel een redelijke film 3,5*

geplaatst op 2 maart 2008, 11:08 uur, permalink
Van een film bekroond met de Gouden Leeuw op het Filmfestival in Venetië had ik meer verwacht. Geen enkele diepgang en weinig (voor mij leuke) humor. Een zes voor de kleuren en het kijken in de keuken van de Indiase cultuur.

avatar van Katharina
geplaatst op 27 februari 2009, 1:08 uur, permalink
vantje schreef:
De muziek alleen al maakt de film het bekijken waard.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Aan het begin snapte ik echt niet wie bij wie hoorde, maar gaandeweg ging deze film me boeien. Van mij had deze film wel langer mogen duren, heb me geen moment verveeld.

avatar van narva77
geplaatst op 8 augustus 2010, 14:46 uur, permalink
kos schreef:
Ik werd helemaal vrolijk van deze film. 🙂 .

Ik ook!

Leuke clip van het einde:

Youtube

avatar van Zeriel
geplaatst op 23 september 2011, 12:23 uur, permalink
Niet onaardig. Leuk om te kijken. Sfeervol. Maar ook niet veel meer dan dat. Ik heb er verder dan ook weinig over te zeggen.

avatar van The One Ring
geplaatst op 10 oktober 2011, 0:10 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een geliefde arthouse-feelgoodfilm, maar niet op MovieMeter kennelijk waar hij nog niet echt veel stemmen heeft en nog minder fans. Ik sluit me aan bij MovieMeter hier. Het is een aardig niemandalletje, maar wat er zo speciaal aan zou moeten zijn ontgaat mij een beetje. Het heeft wel een aardig levendig sfeertje en een paar scènes zijn echt mooi (vooral één dansscène en de familiefoto), maar echt pakken deed het me nauwelijks. Ik vomd het niet bijzonder grappig of ontroerend allemaal. Daarbij vond ik het bizar om in een film met voornamelijk lichte problemen die gemakkelijk opgelost worden ineens zoiets zwaars tegen te komen als kindermisbruik; overigens ook een probleem dat zomaar ineens opgelost wordt. Past totaal niet in de film.

geplaatst op 1 juni 2014, 9:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Terwijl de gasten van heinde en ver toestromen, dreigt zich tijdens de voorbereiding van een huwelijk de ene na de andere ramp te voltrekken. De bruid heeft haar net beëindigde affaire met een getrouwde man nog niet helemaal verwerkt en begint te twijfelen; een van de vooraanstaande kennissen van de familie blijkt zijn handen niet te kunnen thuishouden bij kleine kinderen; enz. Deze en andere dramatische incidenten worden omgeven door pracht en praal en vooral veel vrolijke muziek, wat er voor zorgt dat je aan de film toch een redelijk goed gevoel overhoudt.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 2 juli 2016, 20:18 uur, permalink
De Indiase cultuur trekt me totaal niet, maar soms moet je het een kans geven. Maar goed, het pakte dit keer niet goed uit, want ik vond Monsoon Wedding een vervelende film. Veel gejengel, issues die lastig te begrijpen zijn maar vooruit, het is wel erg kleurrijk aangekleed. Al is dat ook niet bepaald mijn stijl.