134.900 gebruikers | 85.710 films | 31.046 regisseurs | 3.508.381 berichten | 4.930.444 stemmen
 
locatie: Films » Staten Island (2009) » Info

Staten Island (2009)

 

 

Staten Island (2009)
188 stemmen | gemiddelde 2,77
mijn stem:
Frankrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama
96 minuten

geregisseerd door James DeMonaco
met Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio en Seymour Cassel

Rioolreiniger Sully (Ethan Hawke) beraamt een roofoverval en denkt zo met zijn zwangere vriendin een normaal leven te kunnen gaan leiden. Parmie (Vincent D'Onofrio) draagt een steeds groter wordende last als gangsterbaas op zijn schouders en wil zijn leventje eveneens ontvluchten. De doofstomme slager Jasper (Seymour Cassel) verdoet zijn tijd aan paardenraces en het verdoezelen van lijken voor de mafia. De levenspaden van deze drie heren kruisen elkaar op bizarre wijze.
 

 

gebruiker
bericht

 

scanner
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 januari 2010, 2:07 uur
Het zal wel aan mij liggen maar niet alle films met door elkaar lopende verhaallijnen zijn goed. Hier kwamen wel wat touwtjes bij elkaar maar waar is de humor? Het wil hier Snatch zijn, en daar weer Pulp Fiction, dan weer Sopranos/Godfather, dan weer Crash. Typisch gevalletje van scriptwriters die de kantjes er van af lopen.
Wat zou het zijn dat er aan ontbreekt? Holisme?
Ja, dat is het vast, want alles is in principe aanwezig voor een goede film, alleen laat het je raden naar het ene heimelijke ingrediënt dat deze film nodig had om boven de som van die afzonderlijke delen uit te stijgen. Waar burn after reading bijv. wel werkt, slaagt deze er wonderwel niet in. Toch de humor dan denk ik, waar de film geen weg weet te vinden tussen dat en te geforceerd serieus genomen te willen worden. En toch is het geen pretentieus misbaksel maar eerder ongeinspireerd of slecht gejat.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 januari 2010, 10:51 uur
Ik vond het wel een aardige film. Op het begin vond ik het maar saai en dacht waar gaat het heen. Maar uiteindelijk toch wel aardig. Grappig hoe alles bij elkaar valt. De dove man speelt meesterlijk

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 januari 2010, 14:49 uur
Vervelende misdaadfilm die louter bewandelde paden betreedt. Zo verschrikkelijk onorigineel dat ik niet eens wil beginnen met het maken van vergelijkingen, hoewel scanner hierboven een aardig begin maakt. Filmmaker James DeMonaco schreef zelf het scenario en dat is net zo saai als zijn regie. Slechte muziekkeuze bovendien, die de saaiheid andermaal onderstreept. Alleen het personage van Seymore Cassel is goed geschreven. De acteur brengt zijn doofstomme slager goed tot leven en dat is meteen het enige positieve aan Staten Island. Ik kijk nog wel een keer naar The Sopranos.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 januari 2010, 21:59 uur
Originele, bij vlagen vrij bizarre misdaadfilm. Absoluut geen standaard gangsterwerkje, in ieder geval. De puzzelstructuur van de film is na honderd rip-off's van Pulp Fiction niet meer zo bijzonder, maar de eccentrieke personages en bepaalde vreemde plotwendingen onderscheiden dit toch wel van de grijze massa. Filmtechnisch zit alles ook goed in elkaar. Jammer alleen dat ik niet echt betrokken raakte bij de gebeurtenissen en dat alles net iets te voorspelbaar en vlak wordt uitgewerkt.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 januari 2010, 17:23 uur
Excentrieke personages en vreemde plotwendingen zorgen er juist voor dat dit afgrijselijk onorigineel is...

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 januari 2010, 20:03 uur
Prudh schreef:
Excentrieke personages en vreemde plotwendingen zorgen er juist voor dat dit afgrijselijk onorigineel is...

Mwa, niet mee eens. Althans, de soort excentriciteit is origineel.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 13:12 uur
Moest er nog eens bijkomen dat de excentriekheid ook niet origineel zou zijn... Hoewel eigenlijk alleen die gangster een vreemd figuur is. Goh, een vreemde gangster... ;)

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 15:29 uur
Prudh schreef:
Moest er nog eens bijkomen dat de excentriekheid ook niet origineel zou zijn... Hoewel eigenlijk alleen die gangster een vreemd figuur is. Goh, een vreemde gangster... ;)

Nouja, ik vond die slager ook maar een mafkees. En wat dacht je van die simpele ziel? Vond je die twee dan niet excentriek?

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 16:18 uur
Nee, die waren nog redelijk normaal. De slager vond ik juist het enige positieve. Ethan Hawke (simpele ziel) is overigens een koolraap als het op acteren aankomt: muf en alleen consumeerbaar als het echt moet.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 19:59 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Prudh schreef:
Nee, die waren nog redelijk normaal. De slager vond ik juist het enige positieve. Ethan Hawke (simpele ziel) is overigens een koolraap als het op acteren aankomt: muf en alleen consumeerbaar als het echt moet.

Dus jij vond het normaal dat een dove slager even als bijbaantje lijken in elkaar snijdt? :P En hoe hij reageerde toen hij eindelijk geld verdiende bij een weddenschap, vond ik toch wel iets van een mafkees weghebben. Maar ik bedoel mafkees en excentriek hier niet negatief heh? Ik vond die slager ook het leukste personage.
En als je Ethan Hawke een slechte acteur vind, moet je misschien Before Sunrise en Before Sunset zien. :)

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 21:44 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Niet normaal nee, maar hij had ook niet erg veel keuze. Hij deed het dus niet voor zijn plezier en vandaar ook zijn gedrag richting het einde van de film... Iemand die wraak neemt op de maffia dus. Niet origineel. Maar ik heb ook geen zin om nog veel verder uit te leggen wat hier allemaal zo onorigineel is. Als mensen het zelf niet zien: prima, bevordert hun kijkervaring alleen maar en waarom zou ik dat per se verpesten? (En ik wil niet veel meer woorden vuil maken aan dit vodje ;))

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 januari 2010, 11:14 uur
Matige fim. De verhaallijnen zijn wel aardig, maar matig gespeeld.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 januari 2010, 19:53 uur
Ik had het gevoel soms naar een geniale film te kijken maar te vaak gleed de film af naar de grauwe middelmaat.
Niet elke "Crash" is dan ook crashtastisch.
Warrige verhaallijnen met een enkel leuk bijplotje.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 januari 2010, 20:37 uur
snap niet hoe deze film zo hoog kan scoren

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 januari 2010, 22:42 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Langzaam op gang komende, niet heel erg originele film. Mijn verwachting over deze film was hoog gespannen, maar ik had een heel andere verhaallijn in gedachten.

gansterbaas die in een boom gaat zitten om het bos te redden is in mijn ogen persiflerend. Zelfde geldt voor de slager door 'm doof stom te maken. In mijn ogen teveel van het goede.

'k weet het knopje met "Del" te vinden en zal 'm op mafiawijze van mijn HDD elimineren;-)

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 februari 2010, 22:33 uur
Wat een rare film. De eerste 10 minuten dacht ik dat het een enorme komedie zou worden. Daarna een misdaad, vervolgens een gekkenfilm en uiteindelijk is het een drama... Beetje te vaag voor mij, al is de rol van de doofstomme erg goed gespeeld.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 februari 2010, 23:02 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hele aardige film. De puzzle-structuur is misschien niet nieuw, maar wordt in deze film wel heel consequent toegepast. Het duurt een tijdje voor je doorhebt dat er iets mis is met de chronologie. Bij het waarderen van films heeft het acteren over het algemeen wat teveel aandacht.. In dit geval zijn de afkeurende opmerkingen over het acteren van Ethan Hawke naar mijn mening wat overdreven. Hij verdient misschien geen Oscar, maar verpest nou ook weer niet de hele film. Ben ik overigens geen liefhebber van D'onofrio (vanwege zijn irritant rol in Law and Order: Criminal Intent), maar dat is natuurlijk erg subjectief.
Verhaaltechnisch is er wel het een en ander aan te merken.
Een gangster die een bos gaat redden, lijkt me niet zo goeie idee. Het duiken in het zwembad blijkt later een functie te hebben, maar komt toch een beetje bedacht over.
En wat gebeurt er met de lijken van Seymour? Worden die verwerkt tot fijne vleeswaren? Dat had ik wel graag willen weten..
Heb ook wat moeite met de vormgeving van de scenes. Het verhaal speelt zich af in de moderne tijd, maar kleding, auto's en soms ook de muziek lijken af en toe te verwijzen naar een andere tijd (bril en auto van D'onofrio bijvoorbeeld). Met de muziek is op zich niks mis.Smiling Faces Sometimes bijvoorbeeld is een prachtig, klassiek soulnummer.
Heel goed gevonden vind ik het ontbreken van geluid , als we gebeurtenissen via de dove Seymour doorkrijgen.
Geen meesterwerk, maar prima film.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 23 februari 2010, 19:53 uur
na de reacties gelezen te hebben waren mijn verwachtingen niet al te hoog, maar m.n. Donofrio en Hawke deden mij toch besluiten te gaan kijken.
Het puzzelplot, wat vaker gedaan is bij bijv. Changing Lanes, met o.a. S.L.Jackson, of Crash met o.a. Bullock, heeft in deze film een minder sensatie gehalte of bijzondere ontknoping.
Wat mij vooral aanstond was de menselijke factor qua gewoontes en emoties. Ik kon me in alle 3 de verhalen aardig vinden.
Met name het einde was toch een happy end achtige.
Een prima zondagmiddag film voor boven de zes jaar.
dit is mijn eerste bericht op MM na vele berichten gelezen te hebben en ben dus voorzichtig met mijn rating maar ik geef toch een matige 3 sterren, iets meer dan 2.5

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 13:07 uur
Vond er niet zoveel aan. In het begin dacht ik dat het wel wat zou kunnen worden maar zag niet echt waar de film heen wilde. Uiteindelijk vond ik hem erg flauw. De rol van Ethan Hawke vond ik matig, die dofe vond ik irritant, net zoals die maffiabaas in de boom.

Vage film. 2*

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 maart 2010, 19:22 uur
Zeer vermakelijke film.
Niet teveel zoeken naar de waaroms en de waaroms niet, gewoon kijken.

 

quote
1,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 30 maart 2010, 16:53 uur
zwijgplicht schreef:
Verrassende film. Geen Meesterwerk, maar zeker niet slecht. Leuk een keer te zien.

lelici schreef:
(quote)


Kan me iets bij voorstellen.
Als je ''The Heartbreak Kid'' 4 sterren geeft.

Veel plezier met zulke hersenloze komedies


Oeh , daar is er weer eentje die denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft en zich persoonlijk aangevallen voelt zodra mensen een andere mening dan die van hem hebben.(over een film, nota bene!!)
Gevaarlijke personen zijn dat, en wat nog erger is; ze denken dat ze slim zijn ook nog!!

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 30 maart 2010, 23:39 uur
Zand erover, het is al meer dan 3 maanden geleden :D

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 april 2010, 12:32 uur
leuke film!

wat een held die opa! :D

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 18 mei 2010, 10:20 uur
Vond er niks aan!

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 24 mei 2010, 16:34 uur
Vond 'm ook niet al te vet. Er zijn hier reeds een paar vergelijkingen gevallen, maar mij deed dit nog het meest denken aan een soort van goedkope variant op Before The Devil Knows You're Dead. Eveneens met Ethan Hawke overigens, deze Staten Island, maar dan in een behoorlijk belabberde rol. Zo zwak heb ik hem nog nooit voor de dag zien komen.

Ook de rest van de cast laat weinig indruk na, maar dat kan aan het veel te vrijblijvende scenario liggen. Echt zo'n film waarvan ik me afvraag waarom ie gemaakt werd. Op zich kijkt het allemaal redelijk makkelijk weg, maar verder is het een prent die ik al vergeten ben nog voor ie gedaan is. 2 zuinige sterretjes.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 18 juli 2010, 19:42 uur
Leuke twist op een gedoodverfd genre. Leuke humor en interessant script. Helaas soms iets the chaotisch in opbouw.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 juli 2010, 18:16 uur
Aardige film. Geen hoge verwachtingen hebben van deze film. Kent leuke momenten die doen glimlachen. Houdt ook ergens het midden tussen een misdaad komedie en drama. Verhaallijnen die uiteindelijk bij elkaar komen is best leuk maar idd niet orgineel. Dat is wat mij betreft ook niet een voorwaarde om goed te zijn. Deze film zal niet blijven "hangen".

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 januari 2011, 17:05 uur
Ik kan em toch wel waarderen, 1e uur dacht ik: Wat is dit voor wazige film en waar leidt het heen? Maar gelukkig kijk ik alles af en valt het in het laatste half uur allemaal wel op zijn plaats.
4****

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 juni 2011, 19:04 uur
Aangenaam filmje

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 juni 2011, 0:21 uur
De drie verhalen los van elkaar, zijn opzich alle 3 geinig... Maar zo in elkaar verwerkt tot één film, werkt voor mij toch niet zo.
Het ljikt wel alsof ze 3 korte films van 20 minuten in elkaar hebben gevlochten, met nog een half uur extra film materiaal, om de 1,5 uur vol te krijgen.
Uiteindelijk wordt geen van de verhalen uitgebreid verteld en is het als geheel maar warrig.

Geen slechte film voor een avond als je niets te doen hebt, zoals ik vanavond had, maar ook geen hoogvlieger.

Overigens vond ik Ethan Hawk helemaal niet zo slecht acteren. Zijn rol was tenslotte een niet zo snuggere rioolreiniger (zegt hij zelf, in de film)... wat hij prima uitbeeld, naar mijn idee.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 juli 2011, 10:14 uur
Gisteravond gekeken, vond het een verassende film.
Verwacht geen topfilm, maar bleef ons toch tot het eind wel boeien.
nieuwschierig naar de afloop.