After Dark, My Sweet (1990)

3,11

Misdaad / Drama

geregisseerd door James Foley
met Jason Patric, Rachel Ward en Bruce Dern

Een ex-bokser ontsnapt uit een gekkenhuis. Hij ontmoet een weduwe die hem ervan overtuigt om haar ex-man te slaan. Samen gaan ze daarna naar haar oom toe die hen beiden wil gebruiken voor een ontvoering. De ex-bokser begint te twijfelen of hij zijn medewerking zal verlenen.

5 BERICHTEN4 MENINGEN

avatar van Poisonthewell
geplaatst op 8 juni 2008, 0:02 uur, permalink
Onbegrijpelijkerwijs (is dat een woord?) vergeten film; zowel hier als op imdb lijken weinig mensen m gezien te hebben, en dat is erg jammer. Een ietwat vreemde, maar bijzonder intrigerende neo-noir met een enigmatische performance van Jason Patric; half klassieke noir anti-held, half Rain Man, in een film die ergens het midden houdt tussen The Postman Always Rings Twice (1946) en Raising Arizona. Hoewel film noirs vaak een onnavolgbaar ingewikkeld plot hebben dat dienst doet als McGuffin, is dat niet het geval bij AD,MS, maar het uiteindelijke effect is echter wel hetzelfde, namelijk dat stijl en sfeer vele malen belangrijker zijn. Een donkere, maar visueel zonovergoten karakterstudie die geen conclusies trekt. Bijzondere film. 4*

avatar van Fran
geplaatst op 20 november 2009, 15:46 uur, permalink
Van het acteerwerk ben ik heel erg onder de indruk. Met name over de rol van Jason Patric ben ik zeer te spreken. Zijn gehele houding, mimiek en intonatie kwam heel realistisch over als een gehavende boxer die door een paar klappen te veel een tik over heeft gehouden.

De film had ook een donker sfeertje waardoor je heel goed in de sfeer van het verhaal kwam. Over het verhaal zelf ben ik echter wat minder te spreken. Er zaten een paar zaken in die ik wat ongeloofwaardig vond. Voorbeelden: toen Patric het jongetje ontvoerde en hij reedt hem direct naar huis, was ook al op het nieuws van de radio dat de daadwerkelijke chauffeur al op de intensive care lag. Dat gaat wel een beetje heel erg snel. Het jongetje kwam ook niet zo geloofwaardig over. Het kind verzette zich niet, sprak niet en onderging alles zomaar. Verder vondt ik de rol van de dokter erg dubieus. Ik kon nou niet helemaal plaatsen wat hij nu van Patric wilde en wat zijn motieven waren.

Ik begon met een 2,5 maar nu ik dit relaas neerzet vind ik dat hij toch wel een voldoende heeft verdient.

geplaatst op 20 april 2011, 19:34 uur, permalink
Er wordt uitstekend gespeeld maar helaas is het verhaal van deze neo noir film niet interessant genoeg en het plot vertoont de nodige gaten.

geplaatst op 20 juni 2014, 20:57 uur, permalink
Film die een hele tijd aanmoddert en wanneer er dan toch vaart inkomt is logika ver te zoeken en wordt het verhaal bovendien opgevuld met dwaze en nutteloze scènes en zinloze dialogen.
Acteurs zijn effenaf slecht en er is ook nog een verteller die alleen maar verveelt.

avatar van goongumpa
geplaatst op 27 juli 2014, 23:34 uur, permalink
In het straatje van Romeo is Bleeding, The Hot Spot, Red Rock West, enz. Neo-noirs uit de vroege 90's.
Dit is een erg goeie; eentje met een bijzonder eigen gezicht, voor een groot deel door de enigmatische antiheld die Jason Patric neerzet. Filmisch ook prima uitgewerkt, en de ruwe hard-boiled sfeer zit er lekker in. Aanrader - 3.5*.