MENU

3,46

Drama / Mystery

geregisseerd door John Patrick Shanley
met Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams

1964, een Rooms-Katholieke school in de Bronx. Zuster Aloysius (Meryl Streep) komt in een lastige situatie. Er zijn redenen om priester Flynn (Philip Seymour Hoffman) te verdenken van onzedelijk gedrag. Moet ze de priester, die haar meerdere is, confronteren met deze vermoedens?

zaterdag 1 augustus, 22:35 uur op TV (NPO 2)

250 BERICHTEN37 MENINGEN

avatar van mikey
geplaatst op 18 april 2014, 22:19 uur, permalink
Aardige vertelling over een hoofdzonde in een nonnenschool. Veel herfstsfeertjes en dikke symboliek.

avatar van hdehoon
geplaatst op 19 april 2014, 10:18 uur, permalink
Prachtige film, sterk acteerwerk, dialogen op het scherpst van de snede. Dat het een toneelmatige opzet was, stoorde me in het geheel niet. Deze film gaat over zoveel meer dan alleen de vraag 'heeft ie 't gedaan of niet'. Dat is de kracht van het verhaal. Je blijft zitten met duizend vragen, waardoor de film nog lang nadreunt in je gedachten. Dat doen alleen films van het hoogste niveau.

Nieksnut
geplaatst op 19 april 2014, 10:40 uur, permalink
Precies de Hoon zegt. Wat een acteurs die Hoffman en Streep. Maar ook de hele setting van de film vond ik heerlijk. Die scŤnes in de kerk, die shots van de wijk; prachtige beelden. De film vloog voorbij; had voor mij nog wel langer mogen duren.

geplaatst op 19 april 2014, 14:55 uur, permalink
Enige lichtpuntje in deze oersaaie, vreselijk langdradige, onwaarschijnlijk onwaarschijnlijke en vooral barslecht geregisseerde film was de acteerprestatie van Hoffman. Maar zelfs dat kon Doubt dus niet redden.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 7 december 2014, 23:06 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In the pursuit of wrongdoing, one steps away from God

Pedo-priesters zijn een fenomeen die de voorbije tien jaar al vaak in het nieuws zijn gekomen. En nochtans, ze konden al decennialang onbestraft hun gang gaan, beschermd door hun oversten. De rol van de kerk als hoeders van de gemeenschap hebben veel twijfels doen rijzen, zowel bij de verontwaardigde burgers als bij hun superieurs, die met ongeloof de beschuldigingen wegwuiven van hun onderdanen. Maar ja, dienaars van God zijn ook maar mensen van vlees en bloed...

Dit werkje begrijpt heel goed waar het allemaal om draait. Twijfel in de mens, twijfel in de kerkfabriek, twijfel in het geloof. En ook ikzelf ging twijfelen als kijker : heeft de kerk zo'n sterke greep op haar onderdanen dat ze zich alles kan veroorloven? Is het deze positie als "dienaar" die maakt dat zuster Aloysius (ongefundeerd) overtuigd is dat wie boven haar staat, automatisch zijn macht misbruikt? Het wordt nog ingewikkelder allemaal wanneer de zwarte jongen in kwestie, Donald Miller, die de hele film door zelf niet aan bod komt met dialoog, een vader blijkt te hebben die hem mishandelt omdat hij homo zou zijn. . Is vader Flynn dan niet gewoon bekommerd om de jongen en neemt hij hem zonder enige bijbedoelingen onder zijn vleugel? Is er zo'n dunne lijn tussen menslievendheid en perversiteit? Of is het de rigide geest van de non die moreel verderf ziet waar die er niet is?

Vele ballonnetjes worden opgelaten en het zijn die talrijke ambiguŽ kwesties die de film heel boeiend maken. Geweldig acteerwerk van Streep en Hoffman! Grote acteurs zijn dat!

avatar van Zeriel
geplaatst op 11 januari 2015, 13:05 uur, permalink
Uitstekende film totdat de aap uit de mouw kwam.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 15 januari 2015, 13:40 uur, permalink
Een film om bij weg te dromen, en om van te genieten.

Voor mij een keer een film zonder geweld, toch was dat helemaal geen gemis. Deze film heeft andere dingen om de spanning die geweld brengt te compenseren. Overtuigende acteurs en actrices namelijk. Streep is zeer sterk, had die Oscar wat mij betreft mogen ontvangen voor haar rol. Maar ook Philip Seymour Hoffman laat weer zien wat voor talent hij was.

De film heeft een heerlijke sfeer, elke scene is weer sterk en om weer terug te komen bij Streep en PSH, zij maken de film tot wat hij is. Want het verhaal heeft niet al teveel te bieden.

Genoten, niet meer dan een 4*.

avatar van Insignificance
geplaatst op 17 januari 2015, 18:03 uur, permalink
Lijkt me niet echt een onderwerp om bij weg te dromen..

avatar van knusse stoel
geplaatst op 12 februari 2015, 18:59 uur, permalink
Uitstekende film, vooral voor mensen die van een sociaal beklijvende film houden. Wij dus wel en de waardering was ook goed voor deze film. En inderdaad "Insignificance", geen film om bij weg te dromen!

geplaatst op 28 maart 2015, 18:24 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Filmkriebel schreef:
In the pursuit of wrongdoing, one steps away from God

helemaal mee eens en bedankt voor je uitleg van het verhaal; begreep het niet helemaal maar nu vind ik het een kunstwerkje!