MENU

Johnny Hoes - Och Was Ik Maar... (2008)

3,65

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Heijnen
met Johnny Hoes sr, Adri-Jan Hoes en Johnny Hoes jr

"Johnny Hoes - Och Was Ik Maar..." is een documentaire over het leven en werk van de ongekroonde koning van de Nederlandse smartlap. Johnny Hoes (1917-2011) drukt met zijn familiebedrijf een belangrijke stempel op de Nederlandse muziekindustrie. Maar zaken en familie gaan niet altijd even goed samen. Hoes kent veel succes maar in zijn privéleven ook veel tragiek. Zijn moeder zei ooit: 'Pech in de portemonnee is het minste dat een mens kan overkomen.' En Johnny kan er over meepraten.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 1 maart 2008, 0:57 uur, permalink
Goede documentaire. Hoes had zijn grootste successen met levensliedjes, caranavalsplaatjes en niet te vergeten een heleboel schunnige liedjes in de jaren '50, '60 en '70. Eind jaren '70, begin jaren '80 was zijn bedrijf ook de motor achter de golf Nederlandstalige pop uit die tijd (Doe Maar, Normaal, Toontje Lager, Frank Boeijen èn De Dijk zaten bij Hoes). Nu is het 25 jaar later en de gouden tijden zijn voorbij, de laatst overgebleven ster is Eddy Wally, wiens zelfgecreeërde wereld zorgvuldig in ere wordt gehouden en voor wie Johnny's zoon nog met enige regelmaat een liedje uit zijn mouw schudt, waar Wally dan met een geduldige technicus een plaatje van mag maken (Shanghai, amai, amai, nog nooit in mijn leven zag ik zoveel Chinezen....).

De twee kanten aan Hoes en zijn bedrijf komen duidelijk naar voren. Enerzijds een soort provinciaal familiebedrijf, waar meer kon dan bij grote platenmaatschappijen. Aan de andere kant een keihard bedrijf met beduimelde contractjes op een A4'tje wat stiekem een bikkelhard wurgcontract bleek te zijn voor de artiest. Aan de ene kant het uitgedragen familiegevoel, aan de andere kant een familie vol conflicten en met eindeloze rechtszaken van kleinkinderen die willen cashen voor het bedrijf nog minder waard is.

Ergens in de documentaire geeft kleinzoon Johnny toe dat er in de muziek niet veel meer wordt verdiend en dat er inmiddels aardig wat andere bezigheden zijn, maar dat het bedrijf voor Senior overeind wordt gehouden, om 'm in leven te houden.

avatar van Quentin
geplaatst op 2 maart 2008, 10:53 uur, permalink

avatar van Quentin
geplaatst op 29 december 2008, 15:43 uur, permalink
Sterke documentaire van Hans Heijnen, die al flink wat jaren meedraait in documentaireland, over de muzieklegende die zijn laatste successen in de jaren ‘80 boekte maar wiens droom nog steeds zorgvuldig in stand wordt gehouden door zijn zonen.

avatar van Ralfke
geplaatst op 27 juli 2011, 0:30 uur, permalink
An sich een meer dan aardige documentaire (***1/2 meer dan waard). Echter, mijns inziens speelt de 'muzikale' Belgische beroepspaljas Eddy Wally een iets te grote rol in deze rolprent. Ik had graag meer van en over Hoes' knipperlichtrelatie door de decennia heen met de Zangeres zonder Naam gezien en gehoord. Hoogstwaarschijnlijk heeft de familie Hoes een dergelijke 'hoofdrol' in de docu voor wijlen Mary toentertijd echter moedwillig afgehouden.

avatar van Krusty
geplaatst op 27 juli 2011, 8:58 uur, permalink
De hele wereld rond Johnny Sr. Is duidelijk een zinkend schip. Beetje treurige docu maar wel boeiend en goed gemaakt. Zoals 'Ralfke' hierboven opmerkt inderdaad veel Eddy Wally in beeld. Ik kreeg de indruk dat dit zo'n beetje de laatste artiest was bij dit ooit beroemde label. Het laat ook wel zien dat de business echt keihard is met belachelijke wurg contracten die artiesten even snel onder hun neus gefrommeld kregen en dan niet wisten waar ze voor tekenden. Maar al met al wel aardig om te zien. Die zoon met dat zonnenbankhoofd, Eddy Wally, de hele muur met gouden platen, de 'schuine' platen en Johnny Jr. die het label in stand houdt alleen zodat Sr. een dagbesteding heeft.
Amai amai Shanghai

avatar van wendyvortex
geplaatst op 9 februari 2013, 21:23 uur, permalink
De laatste jaren van Johnny Hoes en zijn Telstar-label dat sinds begin jaren zestig de Nederlandse muziekmarkt voorzag van smartlappen, levensliederen, carnavalshits en pikante plaatjes: De Heikrekels, Zangeres Zonder Naam, Duo Onbekend, Henk Wijngaard, De Slijpers en heel veel meer en via sublabels Sky en Killroy ook cashten met de Nederlandse golf begin jaren tachtig (Doe Maar, Toontje Lager, Frank Boeijen, Normaal, Herman Brood...)
Een gezellig familiebedrijf met eigen studio's, platenperserij, vrachtwagens en wurgcontracten.
Inmiddels staat de firma grotendeels leeg en wordt belaagd door de inhalige kleinkinderen van Hoes, z'n twee dochters en z'n vrouw zijn overleden, de enige artiest die nog wel eens binnenloopt is de krankjoreme Eddy Wally en dan krijgt Hoes het op z'n 90-ste ook nog eens aan z'n prostaat.
Hoes krijgt het één keer duidelijk te kwaad en het heeft allemaal ook wel iets van een smartlap ... de ondergang van Hoes' Telstar-imperium.
Grappigste moment als Telstar de mastertapes herovert op de kleinkinderen en er loodzware verhuisdozen vol mastertapes het pand in worden gedragen: "en dan zeggen ze dat we producenten van lichte muziek zijn".

geplaatst op 20 augustus 2013, 11:41 uur, permalink
Goede docu, ook dat ze de wurgcontracten ter sprake brengen