Okasareta Hakui (1967)
Genre: Drama
Speelduur: 56 minuten
Alternatieve titels: Violated Angels / Violated Women in White / 犯された白衣
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Kôji Wakamatsu
Met onder meer: Juro Kara en Shoko Kido
IMDb beoordeling: 6,8 (1.649)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Okasareta Hakui
De film is een misantropisch portret van een gefrustreerde man, die inbreekt in het vertrek van verpleegsters om daar zeer laakbare daden te verrichten.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
wou deze film gaan toevoegen, maar zag dat het al gebeurt was! een tijdje geleden stonden er nog niet zo veel (maar nog steeds relatief weinig) Wakamatsu films op MovieMeter...
Heb wel een ander en misschien beter plaatje, hoe kan ik dat eventueel nog aanbieden? ik heb em hier neergezet:
http://members.chello.nl/p.cornelissen2/pics/violatedangels.jpg
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
Wederom een eigenaardig filmpje van Wakamatsu. (Ik zag eerder Second Time Virgin en Ecstacy of the Angels)
Er zijn een hoop begrippen die in me opkomen. Zo een beetje voyeurisme, het meest nadrukkelijk wanneer er weer eens ingezoomed wordt op een pak borsten. Daarnaast is de film erg poëtisch. Zowel in gebruik van stilstaande foto-beelden, als in losstaande shots, waar bijvoorbeeld een rits naakte dames zich naar de camera toebewegen, of het gebruik van enkele kleurshots. Maar ook in narratief opzicht valt de film op door een onconventioneel karakter. Ik had enkele wtf? momenten waarbij rationele beweegredenen uitbleven. Wie is die man? Wat deed hij buiten het huis? Waarom slacht hij iedereen af? Het is knap hoe Wakamatsu de film boeiend weet te houden terwijl het merendeel van de film zich in twee/drie kamers afspeelt. De speelsheid van erotiek, ongrijpbaarheid en geweldaardigheid zal hierbij een belangrijke rol gespeeld hebben.
Ik denk dat het vooral een sterke Japanse New Wave film is, een stroming die ontsproten is aan de Franse Nouvelle Vague. Violated Angels is ongrijpbaar, poëtisch, licht theatraal en enigszins gewelddadig met veel naakt (niet verwonderlijk met het pink-film ouvre van Wakamatsu in ogenschouw genomen). De combinatie hiervan en de korte speelduur levert een interessant en vermakelijke film op.
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Gebaseerd op de moorden van Richard Speck in Chicago. Ook wel de "The Speck Murders". Hoewel gebaseerd op deze gruwelijke daad is het nooit Wakamatsu's doel een letterlijke vertelling van deze gebeurtenissen te verfilmen.
Met het beginnen van de film krijgen we een collage van korrelige zwart-wit fotografie. Niet verrassend dat dit vooral naakte dames zijn. En close-ups van harige oksels. Ik weet niet of dat een fascinatie is van Wakamatsu, of juist eentje van de hoofdpersoon. Dat maakt ook niet uit, maar deze collage eindigt met een man die door een tijdschrift blijkt te bladeren.
Terwijl diezelfde man in een gebouw probeert te geraken maken we kennis met een groep jonge verpleegsters. De meesten slapen, de ander leest nog wat. Maar op de achtergrond klinkt een subtiele hint van twee dames die duidelijk met andere dingen bezig zijn. Door een gat in de muur gluren alle ogen, en geniet iedereen mee. Eén vrouw blijft echter achter om toevallig een man bij het raam aan te treffen. Zij nodigt hem op haar beurt binnen om ook een kijkje te kunnen nemen in dit gat in de muur. What the...?
Dan begint de nachtmerrie. Hoewel zeer gruwelijk, nooit expliciet. Wakamatsu lijkt een heel andere intentie te hebben en weet deze serie-moordzaak op een zowaar poëtische wijze uit te voeren. Geen van de vrouwen lijkt zich ooit te verzetten tegen de gruwelijke daden van deze man. Hij heeft geen naam, en zijn redenen zijn onbekend. De manier waarop Wakamatsu de waanzin en gewelddadigheid van deze man portretteert is kunstig; Enkele hallucinerende, surrealistische, scènes zijn prachtig. Wanneer de groep dames gehuld in schaduwen samen of één voor één naakt op de camera aflopen, en het echoënde gelach klinkt is dat echt briljant.
Speelt zich geheel af in twee kleine kamertjes, waar bijna constant het suizen van de wind door de dunne muren klinkt. In dat opzicht heeft het wel wat weg van zijn The Embryo Hunts in Secret. Hoewel weer prachtig geschoten en met een keurig oog voor montage denk ik opnieuw dat Wakamatsu mij nog veel meer kan verrassen. Het blijft nog allemaal op een laag pitje. De uiteindelijke zogenaamde politieke verklaring die uiteindelijk blijkt als resultaat van deze moorden kon mij ook niet zoveel interesseren. Is ook niet belangrijk, gelukkig.
3.0/5.0
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Ongelofelijk wat een spanning Wakamatsu hier creeërt met zo weinig middelen. De minimale soundtrack in combinatie met het nerveuze getik van regen op de ruiten. Het gebrek aan dialoog en acteurs die vrijwel de gehele film totaal geen emotie laten zien zorgen voor een constant onderhuidse dreiging. En dan die kleine surrealistische uitspattingkjes/het switchen van zwart wit naar kleur. Het is niet zo groots gedaan als in Second Time Virgin maar het zit dicht in de buurt, alleen jammer van die vreselijke dubs, waar ik na jaren als cinefiel nog altijd moeite mee blijf houden, zeker in films die verder bloedserieus bedoeld zijn. Nja. Zal me de komende weken eens aan de rest van de man zijn oevre wagen, met steeds 50 tot 70 minuten zal dat een eitje zijn die er in hoog tempo doorheen te jagen. Als de rest ook zo is als wat ik tot nu toe gezien heb zie ik hem zomaar uitgroeien tot mijn favoriete Aziatische new wave regisseur aller tijden. (3,5*)
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Aantal goede analyses op deze pagina. Dat hoef ik dus niet te herhalen. Film die me zeer aansprak. Hoewel verontrustend, gruwelijk en afstotend, toch ook heel poëtisch. Prachtige beelden van vreselijke gebeurtenissen. Zat me onder het kijken te bedenken: zit er niet in elke man een zekere haat ten opzichte van vrouwen?
Film heeft ook zeker raakvlakken met 'Go, Go Second Time Virgin' die Wakamatsu twee jaar later zou maken. Al vond ik die als film completer. Ik kon alleen bij deze film de slotbeelden, zowel die in kleur als in zwart/wit niet verklaren. Maar dat is geloof ik niet zo erg.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Oude Wakamatsu.
Laat hier al zien tot wat hij in staat is. Met weinig weet hij een boeiende film te maken. Dipt af en toe een beetje, sommige scenes gaan te lang door, maar met een paar seconden weet hij steeds weer de aandacht terug te trekken.
Redelijk experimenteel allemaal, vooral de soundtrack mag er best zijn. Visueel typisch Wakamatsu met veel korrelige zwart/wit en naar het einde toe wat kleurbeelden. Erg mooi contrast trouwens, zorgt voor een knap einde. Met z'n 55 minuten ook geen overdreven lange film, toch zitten er een paar taaiere stukjes in die er af en toe de vaart uithalen.
Latere films van Wakamatsu zijn thematisch wat sterker en trefzekerder, ook technisch zit er nog ruimte voor verbetering, maar toch al een paar magische, vervreemdende scenes die z'n werk steeds kleuren. Fijn dat er nog genoeg van de man te ontdekken is.
3.0*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Al weer de vierde film van Wakamatsu die ik bekeken heb en ook deze mag er zijn. Op visueel vlak zeer mooi, wel wat luguber soms, maar de spanningsopbouw vond ik niettemin voortreffelijk. De film hield me in ieder geval wel voortdurend op het puntje van mijn stoel. "Welke verpleegster zal er nu aan moeten geloven", dacht ik telkens. Het einde - in kleur - vond ik schitterend m.u.v. die jaren zestig beelden van die politieagenten. Dat had de regisseur beter weg kunnen laten. Voegt helemaal niets toe aan de film.
Blijft natuurlijk de vraag over; Waarom vermoordde die weirdo die vrouwen? De scène waarin een vijftal naakte dames - die beelden speelden zich uiteraard af in het hoofd van die gefrustreerde man - die weirdo luid uitlachten zegt mij genoeg. Het kan niet anders zijn dat die weirdo vroeger als kind door zijn moeder of door andere vrouwen enorm vernederd is en daarom een enorme haat koesterde tegen vrouwen. Dit is mijn interpretatie. De regisseur laat die vraag onbeantwoord en dat vind ik zeer sterk. Menig film eindigde voor mij in een teleurstelling omdat zo nodig alles verklaard moest worden. Hier niet gelukkig en wat dat betreft is Wakamatsu met deze film zijn tijd ver vooruit, zeker ook wat cinematografie betreft. De foto afgebeeld op de poster zegt mij meer dan genoeg.
4.0*
Flavio
-
- 4478 berichten
- 4740 stemmen
Ongemakkelijk en niet bepaald vrouwvriendelijk maar desondanks af en toe prachtig. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de muziekscore die erg blijft hangen. Vooral als de enige overlevende verpleegster een liedje gaat zingen en haar stem wordt overgenomen door de muziek, terwijl na een fade-out het beeld felblauw kleurt was huiveringwekkend mooi. De film had natuurlijk daar moeten eindigen of met het beeld op de poster, die laatste scène is overbodig en doet eerder afbreuk aan de sfeer van de 50 minuten daarvoor.
Tot nu toe mijn favoriete Wakamatsu.
Fisico (moderator films)
-
- 8358 berichten
- 4698 stemmen
Een relatief korte film van Wakamatsu die zowat de balans tracht te bewaken tussen poëtisch en voyeuristisch gaande over een gestoorde gefrustreerde man die een verplegingshuis instormt en een aantal verpleegsters gijzelt. Geschoten in (korrelig) zwartwit met op een einde een klein stukje in kleur, voornamelijk van in bloed gedrenkte dode en naakte vrouwelijke lichamen. Het contrast is ineens groot.
De sound(track) is hypnotiserend mooi. Voor de rest weinig muzikale ondersteuning. Vrij kil en afstandelijk gebracht. Het enige geluid dat je hoort is de regen en de wind die buiten giert. Geen verklarende film over het waarom al kunnen wel een aantal theorieën bedacht worden. Het maakt de film extra mysterieus en bijgevolg ook sterker.
Zijn latere Yuke Yuke Nidome no Shojo (Film, 1969) was eveneens intrigerend, maar inhoudelijk sterker. Best gewelddadig hoewel niet expliciet in beeld is deze Violated angels best een heftige zit.
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Bekijk ook
Shura
Drama, 1971
8 reacties
Akai Tenshi
Drama / Oorlog, 1966
14 reacties
Yuke Yuke Nidome no Shojo
Drama, 1969
29 reacties
Miss Zombie
Horror, 2013
37 reacties
Hîchirimen Bâkuto - Nôbarydu Takahadâ
Actie / Drama, 1970
8 reacties
Going Clear: Scientology and the Prison of Belief
Documentaire, 2015
32 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.