Let's Be Evil (2016)
Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 82 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Martin Owen
Met onder meer: Kara Tointon, Isabelle Allen en Jamie Bernadette
IMDb beoordeling: 3,8 (5.582)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Let's Be Evil
"Evil see. Evil do."
Drie mensen worden ingehuurd om als begeleider aanwezig te zijn bij een geavanceerd leerprogramma voor zeer getalenteerde kinderen. Het programma bestaat uit het dragen van een 'toegevoegde realiteitsbril' die de kinderen moet helpen bij hun opleiding. De kinderen die de bril dragen raken echter volledig afhankelijk ervan en veranderen langzaam in koele, emotieloze wezens.
Externe links
Acteurs en actrices
Jenny
Tiggs
Cassandra
Freddy
Darby
Body of Arial
Nina
Telephone Caller
Telephone Caller (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
Minority_Check
-
- 877 berichten
- 3301 stemmen
best verwarrend en ik heb geen idee wat ik nou precies gekeken heb.
Ik moet wel toegeven dat ik de eerste 30 minuten toch best interessant waren.
het begon met donkere gangen, een mysterie en een leuk verhaal al bleef het steeds vaag op het eind.
jammer, het had veel beter gekund.
ikkegoemikke
-
- 2873 berichten
- 4251 stemmen
“The past can define our future.
But I won’t let it.”
De openingsscène van deze sci-fi horror was veelbelovend. Beter zelfs, het was een momentopname dat direct mijn aandacht trok. Een subliem en fascinerend tafereel waarna ik me knus in mijn zetel nestelde in afwachting van iets verrassends. Ik was er direct van overtuigd dat dit een dijk van een film was. Wat had je anders verwacht? Met zo’n hoge score op IMDb kan het al helemaal niet fout gaan. Het bevroren beeld van een verweesd kijkend meisje besmeurd met bloed gaat naadloos over in een duidingsprogramma waar we het zwartgallige beeld van een generatie zonder toekomstperspectieven voorgeschoteld krijgen. Het onderwijssysteem moet aangepakt worden zodanig dat een nieuwe generatie intelligente jongeren het daglicht zien en niet een generatie hopeloze, obese jeugdigen. De beelden zagen er futuristisch uit met een gepast grafisch design. En dan wordt de flashy als een google glass uitziende bril geïntroduceerd. Een gadget waardoorheen we het hele gebeuren zullen zien tijdens de rest van de film.
Nog maar recent heb ik “Jeruzalem” gezien waar er ook gebruik gemaakt werd van zo’n bril. Een ontgoochelende film waarbij ik alleen enthousiast was over het gebruik van dit hoogtechnologisch apparaat. Spijtig genoeg was dit facet van “Let’s be evil” voor mij een eerder storend element. Erger nog. Het begon me dusdanig de keel uit te hangen dat ik er eigenlijk al halverwege de brui aan wou geven. De krakkemikkige soundtrack was misschien al een voorteken. Geef toe. Als je een futuristische film wilt maken, moet je niet met van die oudbakken Jean-Michelle Jarre polyfonische geluidjes komen aandraven. Het leek wel alsof ik zo’n derderangs SF uit de jaren 80 aan het kijken was. Spijtig genoeg bleef het niet alleen bij deze storende elementen. Bij de eindgeneriek was mijn eindconclusie dat dit wellicht het slechtste was wat ik dit jaar voor ogen heb gekregen.
Allereerst het algehele beeld dat je te zien krijgt het grootste deel van de film. Dat het zich afspeelt in een virtuele omgeving (die de drie geselecteerde kandidaten alleen te zien kregen door gebruik te maken van de bril) is in eerste instantie een opwindende en interessante manier van beeldvorming. Het ziet er allemaal wel tof en gekend uit (zeker voor diegenen die wel eens achter een scherm plaatsnemen om zich te amuseren met één of ander PC-spel) maar heeft wel één groot nadeel. Na een half uur wazige, rondslingerende beelden, begin je er toch stilaan een hekel aan te hebben. Grootste voordeel is dat een niet zo talentrijke cameraman met omzeggens geen enkele ervaring er mee wegkomt als er eens een wazig, onscherp fragment tussen zit. Combineer dit met een duister ondergrondse bunker waar de verlichting bestaat uit pulserende verlichting in allerhande kleuren en het op de zenuwen werkend geheel is compleet. Het leek wel alsof het hele verhaal zich in een betonnen duikboot afspeelde.
Vervolgens zijn er de actoren die op basis van onbekende vereisten aangenomen werden om mee te werken aan dit "Posterity Project". Als je afgaat op de gevoerde conversaties, was het intelligentieniveau die vooropgesteld werd om deze job uit te voeren niet bijster hoog. Hun uiteindelijke functie is het observeren van de groep tieners die ook in deze ondergrondse faciliteit aanwezig zijn (en hun dagen doorbrengen door in het luchtledige rond te zwaaien) en indien nodig af en toe zo’n verdwaalde tiener terug te begeleiden naar de groep. Niet bepaald intrigerend en spannend. Dat de groep kinderen naderhand een soort artificiële opstand organiseren waarbij ze op een onbegrijpelijk manier het elektronische systeem manipuleren was de start van een verwarrende afloop en naderhand bekeken belachelijke ontknoping.
Tot slot datgene wat me het meest frustreerde. Ik had geen idee welke thema deze film zou aansnijden en bij de afsluiting wist ik dit nog steeds niet. Misschien speelt de ouderdom een beetje mee en sluipt er een lichte vorm van dementie mijn systeem binnen, maar ik kreeg er kop noch staart aan. Wat had de begingeneriek nu in godsnaam te maken met de rest van de film. En dat einde was ook niet bepaald een opheldering. Dat het weeral een subtiele manier was om de gevaren van technologieën en de manier waarop ze verstrengeld raken in ons dagelijks leven aan te duiden, was overduidelijk. Maar uiteindelijk stelde ik me toch een reeks vragen over het gebeuren. Zo af en toe lust ik ook wel eens een gesofisticeerde film met een niet zo eenvoudige verhaallijn. Maar dit is dan toch een niveau te hoog voor mij blijkbaar. Ik stel toch voor dat de makers van de IMDb website hun algoritmen eens nakijken, want de score die daar staat voor “Let’s be Evil” is totaal irrationeel. Of hebben de makers van deze film artificieel ingegrepen? Spooky!
0.5*
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
Trailer ziet er belabberd uit. Snap werkelijk niet waar die hoge IMDB score vandaan komt...
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Met afstand de slechtste film van het jaar (en dat zegt wat na Batman v Superman en Independence Day: Resurgence). Ik zou niet eens weten welk genre ik hieraan moet hangen; voor horror, thriller en drama is het in ieder geval veel te licht.
Het verhaal slaat werkelijk nergens op, de visuele stijl is spuuglelijk met die gemaakt-hippe, lachwekkende VR-interface, het acteerwerk stelt niks voor, de soundtrack is niet veel meer dan wat aan elkaar geplakte 'spannende' geluiden - en ga zo maar door.
Vooral heel veel gebakken lucht waar ondanks de slechts 80 minuten geen einde aan lijkt te komen. Abominabel.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
IFC Midnight kent hoogte en dieptepunten in hun (horror)keuzes voor de Amerikaanse distributie, maar deze, Beyond the Gates (2016) en Antibirth (2016) zien er redelijk uit en kunnen dit jaar wellicht nog een beetje kleur geven.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Wow, 7,4 op IMDB! Lekker subtiel stemmen ingekocht.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Of 't is een niche filmpje dat door het grote publiek staat verkracht te worden. Trailer ziet er toch allesbehalve slecht uit, ook maar eens in m'n lijstje opnemen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Kleine niche-horrortjes kunnen me meestal zeker wel bekoren, laat staan dat ik er 0,5* voor zou geven. Dat samen met de combinatie ratings-reviews op IMDB wijzen er toch sterk naar.
SmackItUp
-
- 3487 berichten
- 2483 stemmen
Ondanks de slechte scores toch een kans gegeven.
Meer dan terecht zo laag beoordeeld. Wat een ontzettend lelijk filmpje, met een niet veel beter verhaal. Enkel het vrouwelijk schoon in de vorm van Tointon kon me dan nog wel enigszins afleiden, maar verder is dit een van de slechtste films die ik dit jaar heb gezien.
1,5*, en dan ben ik eigenlijk nog te mild..
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Hmm. Hmm. Ben wel benieuwd wat Martin Owen nou eigenlijk voor ogen had. Het is een jeugdfilm verpakt als futuristische horrorfilm, maar veel meer dan een paar 'creepy' kinderen en een flinke bak neon is het niet. Als je dat dunne velletje er af pelt, dan zie je een film zonder een duidelijk idee. Als ik de trailer van L.A. Slasher (2015) er naast leg, dan is het wel duidelijk wat Owen probeert. Een beetje zoals Nerve (2016) van dit jaar. Geforceerd hip en flashy voor een ''MTV-generatie'', zelden mooi geschoten maar het lijkt allemaal edgy met die gekleurde lampjes.
Maar waar een teenage slasher nog wel een kans van slagen heeft (ik denk aan Most Likely to Die (2015) ), vind ik dit idee vrijwel kansloos. Al schetst hij met z'n trailer listig een verkeerd beeld en begint de film veelbelovend. Eenmaal in de facility merk je pas de beperkingen van deze regisseur. Veel herhaling, weinig écht goede (nieuwe) ideeën met de augmented reality en het camerawerk heeft véél te veel gewicht. Het voelt als eerder als een camera met de filmrollen eraan gemonteerd, dan als een licht tech-brilletje. Neem dit als voorbeeld van hoe het wél tof is: HYPER-REALITY - YouTube . Mag een tikkeltje minder als je er 90 minuten mee wilt vullen, maar Owen speelt het té safe.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Soort van Doom achtig computerspelletjes film, jij als kijker, ziet alles door de bril van een oenige vrouw (die heel onnatuurlijk om zich heen kijkt) en die op enge kindjes (?) moet passen in een tergend goedkoop ogend ondergrondse bunker (?). Waarom? Geen idee. Betere vraag is: waarom is deze rommel überhaupt gemaakt?? Pleezzzzzzz overslaan, alles aan deze film wekt irritaties op.
regisseur Owen probeert zich te specialiseren in nabije dystopische avonturen. Maar nivo0o is 30x lager dan bijvoorbeeld: Black Mirror.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Best oké.
Op zich niet zo heel slecht dat de "horror" aanduiding verwijderd is ondertussen, dit is vooral een scifi/thriller geworden met zéér beperkte horror invloeden. Altijd nefast als daar het verkeerde publiek met verkeerde verwachtingen op afkomt.
De scifi speelt handig in op wat er al een tijdje aan zit te komen .VR is leuk voor media consumptie, maar als iets een echte impact wil maken in ons dagelijkse leven zal het toch AR moeten zijn. We zijn ondertussen de gefaalde Google Glass fase al lang voorbij, Hololens heeft ondertussen een professioneel publiek gevonden, dus regisseurs kunnen lekker met wat techdoom filmpjes op de proppen komen.
Al neemt Owen het gelukkig niet al te serieus. Qua opzet deed de film me wat denken aan de videoclip van Squarepusher's Come On My Selector, terwijl het camerawerk wel een doorslag leek van Alien: Isolation (videogame). Dat Owen verder een wat beperkt budget had is ook wel duidelijk (acteurs zijn matig, visueel poogt hij het op te lossen maar het oogt toch wat beperkt en de soundtrack is best aardig maar iets te random), maar slecht vond ik het allerminst.
De paniek zit er het laatste uur toch best goed in, de film duurt niet te lang en 80 minuten neonkleurtjes kan ik best goed hebben. Het maakt dit tot een aardig tussendoortje, weer eens wat anders dan de meeste scifi van tegenwoordig. Geen grootse film, maar zeker niet zo slecht als de rating hier doet vermoeden.
3.0*
umbra
-
- 3657 berichten
- 3418 stemmen
Bluh, dit was niet mijn ding, aan de saaie kant...blij dat het erop zat. Next please..3/10
Glacius
-
- 4249 berichten
- 2845 stemmen
Na 30 min afgezet. Acteerwerk en dialogen irriteerden me mateloos. Ga niet stemmen.
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
Vlotte film. In een leuke stijl gemaakt ondanks de beperkte middelen en omgeving.
Geen idee waarom de waardering hier zo laag is eigenlijk.
francientje
-
- 22 berichten
- 15 stemmen
Dit ging dus helemaal nergens over...… Braaf tot het einde uitgekeken, maar was blij toen het erop zat.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Let's Be Evil
Barslecht. Let's Be Evil had best een goede film kunnen zijn, maar door het matige script en de verschrikkelijke visuele effecten is er geen doorkomen aan. De onbekende acteurs zijn niet eens het slechtste gedeelte van de film, en dat zegt al veel.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Terecht lage score. Het bekende evil kids riedeltje, maar dan in een flashy neon verpakking om zogenaamd het lage budget te verdoezelen. Ik ben dol op neon cinematografie, maar dit was allemaal veel te saai en makkelijk. Net als de soundtrack trouwens. Beetje de verwachte synth-score afgewisseld met bombastische, slecht getimede geluidseffecten. De wat kitchy VR interface en soortgelijke futuristische snufjes voegen verder weinig toe en voelen gewoon even goedkoop aan als de rest van de film.
De algehele nieuwsgierigheid die de film in de eerste helft op weet te wekken redt het nog een klein beetje, voor de rest is het toch écht zoeken naar positieve punten. 1,5*.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Middle School: The Worst Years of My Life
Komedie, 2016
9 reacties
I Am Not a Serial Killer
Thriller / Horror, 2016
33 reacties
iBoy
Misdaad / Thriller, 2017
30 reacties
Collide
Actie / Thriller, 2016
27 reacties
OtherLife
Sciencefiction / Mystery, 2017
33 reacties
Triple Dog
Drama / Thriller, 2010
23 reacties
Gerelateerde tags
underground facilityaugmented realitygifted children
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.