Enemy of the State (1998)

3,55

Thriller
132 minuten / 140 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Tony Scott
met Will Smith, Gene Hackman en Jon Voight

Wanneer de succesvolle advocaat Robert Clayton Dean een oude vriend tegenkomt, komt hij in het bezit van een disc. Deze disc bevat opnames van een politieke moord. De dader komt er al snel achter dat Dean de disc in bezit heeft, en besluit de bronnen van de National Security Agency te gebruiken om hem te vinden. Dean heeft echter geen idee waarom hij achtervolgd wordt.

317 BERICHTEN40 MENINGEN

avatar van Toontje G
geplaatst op 28 december 2013, 22:55 uur, permalink
Rommelige film, maar wel vermakelijk. Grappig die afluister praktijken van die Amerikanen.

avatar van Insignificance
geplaatst op 9 januari 2014, 20:56 uur, permalink
Fijne actie nonsens, nog altijd actueel met de afluisterpraktijken en privacy, al moet je het verder natuurlijk niet serieus nemen. Scott doet het op zijn vermakelijke manier en voegt er een stootje adrenaline aan toe. De achtervolging met Zavitz en de satellietbeelden is meteen al lekker wild en energiek. Wanneer Dean het doelwit wordt, gaat het met enige regelmaat op die voet verder.

Met daartussen wat plot om het aan elkaar te lijmen. De humor is niet altijd raak. Vooral bij Smith en King zitten enkele missers. Bij de jongens van de NSA gaat dat allemaal vlotter. Kleurrijk clubje ook die met speels gemak de advocaat en meer in de gaten houden. Onzin uiteraard, maar van het lekkere soort en dat maakt het door de bank genomen tot een vitaal en bruisend filmpje.

Eentje die in ieder geval bijna altijd onderweg is. Moet ook wel, want het beschikt niet direct over de meest imponerende figuren. Dat verandert pas wanneer de knorrige en snauwende Hackman zich meldt. Altijd leuk als hij mag ijzervreten. Wel jammer dat Sizemore zo weinig aan bod komt. Film heeft soms wat teveel last van z'n blockbuster mentaliteit, desondanks best amusant.

avatar van fun in acapulco
geplaatst op 3 februari 2014, 19:21 uur, permalink
Gene Hackman laat weer eens zien, dat hij één van de beste acteurs ooit is.

geplaatst op 11 mei 2014, 13:23 uur, permalink
Leuk.

The Conversation en Snowden, de twee keywords van deze film. The Conversation omdat dit met Hackman bijna een rechtstreeks vervolg lijkt op die film, Snowden omdat hij als wissle blower toch wel liet zien dat er ten minste een kern van waarheid in deze film zit.

Natuurlijk wel lekker aangedikt. De surveillance gaat net iets te vlotjes en het gaat allemaal wat makkelijker dan het in het ech zou gaan, maar Scott weet eigenlijk als één van de weinige dit soort filmpjes tot een goed einde te brengen.

Smith is perfect voor een rol als deze, ook Hackman weet zich goed te redden. Voight ook een sterke bad guy, alleen de bijrolletjes zijn soms wat dubieus gecast. Jack Black is bijv. maar een vreemde vogel in deze setup.

Duurt best lang maar voelt nooit traag of saai aan. 't Is spijtig dat Scott er niet meer is, had vast nog een paar leuke films in z'n vingers gehad. Veel gevolg heeft hij jammer genoeg ook al niet, dus is het gewoon spaarzaam genieten van de film die ik nog niet gezien heb.

geplaatst op 16 juni 2014, 17:50 uur, permalink
De film heb ik diverse malen gezien. Deze avond komt 'ie weer, op Veronica. En jawel, wederom pak ik een bak chips, zet ik mijn verstand op een nivo die de high-tech-nonsens aankan, en ga ik ook vanavond weer genieten van een misschien niet hoogdravende doch welzeker een sappig en monstervette film. 😋

avatar van olbo
geplaatst op 16 juni 2014, 20:07 uur, permalink
Wou de film weer zien, nu op Veronica, maar word onderbroken door 'WK in Lingerie'. Moet je daar samen met je vrouw naar kijken? Helemaal de weg kwijt daar. Laat dus maar zitten. We pakken wel een dvdtje.

avatar van wihu61
geplaatst op 17 juni 2014, 8:45 uur, permalink
Teveel "action" en teveel stoere/flauwe Will Smith grappen (ik word soms moe van deze stijl van film maken...). The conversation is stukken sterker in dit genre.

avatar van Piratje
geplaatst op 2 augustus 2014, 5:07 uur, permalink
Uiterst spannende thriller. Hoe lang hij ook duurt gaat hij vlot vooruit.
Crimi en politiek zijn hier ook weer niet ver van mekaar.
Al lijkt het geheel een overdreven technisch gedoe. De scenes volgen elkaar zo vlug op dat je met moeite al deze kneepjes kunt volgen.
De vertolking was prima.
4 sterren.

avatar van ambrosini
geplaatst op 2 februari 2015, 16:33 uur, permalink
Weer een super film van Will.. helaas doet hij hedendaags wat minders super films..

avatar van FunkStarr
geplaatst op 18 augustus 2015, 10:17 uur, permalink
wihu61 schreef:

Blijf Will "kijk eens hoe cool ik ben" Smith een zwaar overgewaardeerd acteur vinden. Wordt compleet weggespeeld door Hackman e.a. Vind Smith eigenlijk gewoon een miscast, die gast kan voor mij een hele film om zeep helpen. Desondanks toch een aardig filmpje, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Eelco8585
geplaatst op 8 februari 2016, 23:17 uur, permalink
Uitstekende actie/thriller, welke heerlijk wegkijkt en met een thema dat natuurlijk helemaal weer actueel is tegenwoordig, wat op een aantrekkelijke manier wordt vormgegeven.

Er zitten, zoals je van Tony Scott mag verwachten, hier en daar wat clichés in, maar dit heb ik niet als storend ervaren. Dit is tegenstelling tot zijn directe collega Michael Bay die er een sport van gemaakt heeft. De clichés nemen bij Bay zodanige extremen vormen aan, dat het voor een normaal ontwikkelt mens, die een klein beetje normaal in de wereld staat, niet meer te behappen is. De is het cruciale verschil tussen de films van Bay en Scott, welke natuurlijk wel in elkaars verlengden liggen.

Van begin tot eind spanning en actie afgewisseld met geslaagde humor (vooral de laatste scene waarbij de NSA boys in conflict komt met de maffia, kon ik erg waarderen), waardoor de film niet al te zwaar wordt en dat is voor dit type-films een pré. Voldeed gewoon helemaal aan de verwachting.

avatar van des1
geplaatst op 17 maart 2016, 10:11 uur, permalink
Goeie, spannende film. Met voorspellende waarde; de film is al 18 jaar oud! Mooi teruggrijpen op Coppola's The Conversation waardoor het verhaal aan diepte wint. Intelligente plot finale. Merk de ironie op van een NSA die zich helemaal toelegt op onderscheppen en controleren van communicatie, en dan de rogue NSA director (gespeeld door Jon Voight) die zich in de luren laat leggen door de miscommunicatie die besloten ligt in de restaurant confrontatie. Leuk, veel van de acteurs die je hier ziet, zaten aan het begin van hun carriere. Kleine rol weliswaar van Jack Black, maar een opvallende. Schoolvoorbeeld van hoe je veel in kleine momenten kan stoppen.

avatar van Antonev
geplaatst op 17 maart 2016, 14:24 uur, permalink
Zeer spannende en boeiende thriller! Persoonlijk vind ik dit een van de betere films van Smith.

avatar van John Barry
geplaatst op 9 april 2016, 22:40 uur, permalink
Enemy of the State vind ik een redelijk goede film.

De film dient een beetje met een korreltje zout genomen te worden. Het is niet altijd allemaal even geloofwaardig. Toch is de film in deze tijd waarin nog steeds discussies zijn over privacy nog steeds actueel.

De film is eigenlijk van het begin al spannend en eigenlijk weet de gehele film de spanning vast te houden. We krijgen in de film veel achtervolgingen te zien. Dit vond ik stuk voor stuk allemaal degelijke actie scenes. Er was niet één actie scene die mij echt omver blies, maar al de actie was meer dan degelijk en zeker het kijken waard.

Het acteerwerk in de film vond ik behoorlijk goed. Goede rol van Will Smith. Ook Jon Voight is goed opdreef, maar Gene Hackman is toch de persoon die het meest opvalt in positieve zin. Ook de bijrollen zijn in het algemeen wel goed gecast. Al zitten daar soms wel wat missers tussen. ( zie bijvoorbeeld Regina King als Carla Dean )

De muziek in de film wordt verzorgd door Trevor Rabin en Harry Gregson-Williams. Zij leveren een degelijke soundtrack af die goed bij de film past.

Al met al een degelijke actie film. Nergens echt speciaal, maar wel spannend en vermakelijk om te zien.

3,5 ster voor deze film.

avatar van blurp194
geplaatst op 21 juni 2016, 21:06 uur, permalink
Alweer 18 jaar geleden en nog steeds onverminderd actueel. Hoewel de afluistertrucjes hier en daar wel een klein beetje overdreven worden, is de problematiek vandaag net zo interessant als toen, en de discussie erover nog steeds hetzelfde. Al wordt die hier dan wat overschaduwd door de actie - en die is best goed op orde. Leuk spannend ook, met een paar mooie verrassingen in het verhaal.

Will Smith zet een behoorlijke stempel, maar krijgt ook wel mooi tegenwicht van Gene Hackman die een leuke rol speelt. En er zijn een heleboel leuke bijrollen, John Voight als de badguy, maar ook Jack Black, Barry Pepper en Anna Gunn - toen ook al met de cijfertjes bezig. Mooi dat dat zo over haar carriere loopt.

In het verhaal een paar leuke subtiele details die een contrast met elkaar vormen, bijvoorbeeld de high tech hideout van Brill/Lyle, maar dan wel met die kat er in. Cool beessie. Daar denk ik dan de hand van Scott in te zien, en het maakt de film wel tot net iets meer dan de zoveelste blockbuster of het zoveelste Smith-vehikel. Jammer dat het einde net een tikkie flauw is.

avatar van IH88
geplaatst op 24 augustus 2016, 12:54 uur, permalink
“I'm all you've got. And you're all I've got.”

Heerlijke actieknaller die een moordend tempo heeft waarbij je bijna geen kans krijgt om rustig adem te halen. En dat is voor dit soort film zeker een compliment want het geeft je geen tijd om over sommige plotgaten of onwaarschijnlijkheden na te gaan denken. En ik ga daar ook niet te veel over zeuren want de film heeft zoveel actie, humor en leuke acteurs dat ik gewoonweg heb genoten.

Het verhaal is ook interessant en zelfs George Orwell zou het Spaans benauwd krijgen in hoeverre de overheid in deze film inbreuk maakt op de privacy van zijn burgers. Zendertjes in je schoenen, broek, jas, telefoon waardoor ze je overal kunnen volgen… Will Smith mag weer de charmante gladjakker spelen en hij is uitstekend. Hij mag zijn humor combineren met het serieuze werk en hij slaagt daar zonder problemen in. Ook oudgedienden Hackman en Voight hebben heerlijke rollen. Enemy of the State heeft veel geknal, heerlijke oneliners, sterke acteurs, een ingenieus verhaal en constante spanning... Wat wil je nog meer?

avatar van Wataru
geplaatst op 24 augustus 2016, 17:33 uur, permalink
IH88, vergeet ook niet de vele verwijzingen naar Coppola's The Conversation (1974).