Mulan (1998)

3,34

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bancroft en Barry Cook
met de stemmen van Ming-Na Wen, B.D. Wong en Eddie Murphy

Een Chinees meisje krijgt te horen dat haar verzwakte vader het leger in moet om een oorlog te vechten. Aangezien ze weet dat hij dit nooit zal overleven vermomt ze zich als een jongen om zo zijn plaats in te nemen. Haar voorvaderen hebben haar echter door en sturen een klein draakje (Mushu) om haar te helpen.

177 BERICHTEN23 MENINGEN

avatar van The One Ring
geplaatst op 15 juli 2013, 23:18 uur, permalink
Had ik ook meegekregen. Het gekste blijft echter een reactie die ik las rond de tijd dat Tangled uitkwam. Die kwam na Disneys eerste zwarte prinses in The Princess and the Frog en een schrijfster kwam tot de vreemde conclusie dat door die film op te volgen met Tangled, waarin een blanke prinses dus de hoofdrol had, ze de zwarte prinses ongedaan maakten. Geen idee hoe die redenatie precies werkt, maar in ieder geval maken die prinsessen een hoop los. Ik betwijfel of Mulan daarmee geassocieerd zou willen worden 😉

geplaatst op 15 juli 2013, 23:35 uur, permalink
Misschien vond ze het een soort van toegeven dat het toch geen goed idee was (door meteen weer te switchen naar een blanke prinses)? Wie weet wat er omgaat in zulke mensen hun hoofd.

Jij als kenner ... hoe zit het met Pocahontas? Zie die ook in het clubje prinsessen of valt zij ook uit de boot?

avatar van The One Ring
geplaatst op 16 juli 2013, 0:03 uur, permalink
Onderhond schreef:

Jij als kenner ... hoe zit het met Pocahontas?

Nu ben ik ineens Disneyprinsessenkenner... 😜
Maar Pocahontas is me in ieder geval nooit opgevallen bij de merchandise (wat die hele prinsessenlijn volgens mij ook alleen is). Het is lang geleden dat ik de film zag, maar als ik het goed heb was Pocahontas de dochter van het opperhoofd, maar dat telt waarschijnlijk niet als een prinses. The Black Cauldron had ook een prinses die verder genegeerd was overigens, maar Disney lijkt die film sowieso te willen vergeten.

avatar van mjk87
geplaatst op 16 juli 2013, 1:13 uur, permalink
The One Ring schreef:

De originele legende gaat ook over een vrouw die als man verkleed jarenlang meevecht in het leger en daar in uitblinkt, om vervolgens op het einde haar geslacht te onthullen en iedereen te verbazen. Daarmee was de oude legende vooruitstrevend, maar het komt hier niet van Disney.

Kijk, aldoende leert men. Maar het blijft natuurlijk wel veelzeggend dat Disney juist deze legende kiest dan.

avatar van mjk87
geplaatst op 16 juli 2013, 1:18 uur, permalink

Laat één user dat maar niet horen 🙂

Ik vraag me ook altijd af waarom Wilders nooit op Jasmine loopt te zeiken als merchandise poppetje, of Aladdin. Dat daarmee de tere zieltjes van de Nederlandse kinderen worden bezoedeld.

Overigens zijn er echt vier prinsessen die je steeds ziet terugkomen: Jasmine, Snow White, Aurora en Ariël. Zal iets typisch zijn voor jonge meisjes (dus geld) die graag zich daarmee associëren. Zelfs van The Lion King zie ik nog verdomd weingig. Jongens hebben dan weer Cars van Pixar.

geplaatst op 16 juli 2013, 10:06 uur, permalink
The One Ring schreef:

Inderdaad. Eilonwy , zoals deze prinses heet, behoort niet tot het DisneyPrincess-clubje, en er is in geen enkel Disney-pretpark een attractie over The Black Cauldron te vinden. Er was ooit wel in een Disney-pretpark een restaurant te vinden dat Munchings and Crunchings heette, maar het moest -vanwege wat, weet ik niet- zijn deuren sluiten.

avatar van Linn
geplaatst op 16 juli 2013, 16:49 uur, permalink
The One Ring schreef:

Wel apart. Naar mijn weten is Prinses Tiana uit Princess and the Frog bij kindjes juist erg populair!

avatar van baspls
geplaatst op 17 juli 2013, 9:31 uur, permalink
mjk87 schreef:
Laat één user dat maar niet horen 🙂

Ha ha ha, wie zou daar nu bedoeld worden.... 😉

Maar inderdaad, The One Ring heeft helemaal gelijk. Disney schijnt de film te willen vergeten. Al moet ik zeggen dat Eilonwy juist erg geschikt zou zijn voor het zogenaamde Disney-princess clubje. Of mischien juist niet. Veel mensen vinden Eilonwy een standaard Disney-princessje maar daar geef ik ze geen gelijk in. Eilonwy is daarbij ook niet door Disney bedacht maar door Fantasy-auteur Lloyd Alexander. Eilonwy komt heel erg voor zich zelf op en gedraagt zich niet zoals de gemiddelde vrouw in een middeleeuwse wereld. In de boeken heeft ze wel wat weg van Hermelien uit Harry Potter (komt ook omdat Rowling een boel gepikt heeft uit The Black Caulron) behalve dat ze niet erg irritant word. Oeps daar ging in al.... 😛

geplaatst op 17 juli 2013, 14:21 uur, permalink
baspls schreef:

Lijkt mij niet, juist omdat Eilonwy zich zo afscheidt van de andere Disneyprinsessen.

Of mischien juist niet.

Inderdaad. 😉

Inderdaad, juist helemaal niet. Ik vind Eilonwy juist de enige Disneyprinses met een beetje karakter, maar dat kan ook komen omdat ik de boeken gelezen heb.

avatar van Metalfist
geplaatst op 27 september 2013, 15:51 uur, permalink
I'm gonna hit you so hard, it'll make your ancestors dizzy

Het verbaast me nog altijd hoeveel Disney films ik eigenlijk indertijd heb gemist. Tot een paar jaar geleden was ik ervan overtuigd dat ik praktisch alles van de classic reeks wel eens had gezien maar sinds ik ze ben beginnen te verzamelen, blijken er toch een paar onbekendere tussen te zitten. Mulan hoort niet echt thuis in die categorie doordat het een hoofdstuk is in Kingdom Hearts II en ik dus wel van haar bestaan af wist maar ik had de film zelf nog nooit gezien. Daar was wel enige reden voor want dit sprak me gewoonweg niet aan. Gisteren dan toch maar eens opgezet.

En het is uitgedraaid op een film die een aantal hits maar toch ook misses heeft. De grootste misser (misschien zelfs in de geschiedenis van Disney in het algemeen) is de keuze om Eddie Murphy te casten als Mushu. Dan komt Disney na al die jaren eens met een sprookje van Aziatische origine af en dan casten ze zo'n hyperactieve zwarte. Mijn god, wat heb ik me daar aan geïrriteerd! Plus het feit dat hij in zijn manier van doen en spreken nagenoeg een kopie van Donkey is (al kwam die natuurlijk later) zorgt er nog meer voor dat zijn stem niet bij het verhaal past. Erg jammerlijke keuze in ieder geval. Rest van de stemmencast doet het behoorlijk en het is wel tof om George Takei en Pat Morita nog in een kleinere bijrol te horen.

Vroeger zei dit soort Chinese geschiedenis me bitter weinig maar vandaag de dag ben ik er wel in geïnteresseerd geraakt. Ik hoopte dan ook op een volbloed Chinees sprookje maar Disney maakt er toch nog een iets te Amerikaans geheel van. Vooral de soundtrack vond ik maar erg povertjes maar dat terzijde. Op zich wel begrijpelijk natuurlijk, het is en blijft natuurlijk een Amerikaans bedrijf, maar er zijn genoeg Chinese elementen in gestopt (hetzij vaak wel erg kort zoals Mulan die Shan-Yu ontwapent met een waaier) om me gelukkig te houden. Voor de rest weer typische sidekick humor waarbij de drie kameraden van Mulan vele leuker zijn dan Mushu en redelijke animatie. Vooral de oorlogsscènes zoals aanval van de Hunnen en de sneeuwlawine die daarop volgt zijn erg geslaagd maar de animatie van de personages op zich is nogal kaal en wisselend qua niveau. De eerste keer ook dat me opvalt dat er in groepjes van personages wordt geanimeerd. Zo waren er verscheidene mensen verantwoordelijk voor het design en animatie van Mulan terwijl er weer andere verantwoordelijk waren voor Mushu of Shan-Yu. Geen idee of dat anders ook gebruikelijk is? Het lijkt me wel of er daar iets in de onderlinge communicatie is misgelopen.

Een paar leuke knipogen (al snap ik nog altijd niet waarom een stel van Mulan's voorouders eruitzien als het American Gothic schilderij van Grant Wood) en de vlotheid die ik gewend ben van Disney. Toch is dit één van de minderen in hun theatrical releases en dat is voornamelijk te wijten aan de miscast van Eddie Murphy. Bah.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 17 oktober 2013, 12:52 uur, permalink
Deze heb ik onlangs nog eens terug bekeken. Het verhaal is natuurlijk niet nieuw ook niet in de periode toen het pas was uitgekomen. Hoewel ik echt wel heb genoten van de filml vond ik het draakje dat Mulan hielp erg irritant. Ik vind Eddy Murphy een goede acteur en ook stemacteur, maar waarom moet ie toch altijd van die irritante karakters voicen... Hetzelfde had ik met Donkey uit Shrek. Ondanks dit heb ik wel genoten van Mulan.

avatar van TheLionKingFan
geplaatst op 12 februari 2014, 16:11 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
A life for a life. My debt is repaid.

Mulan is een van de allerbeste Disneyfilms. De muziek is catchy en goed, de karakters zijn leuk en geloofwaardig en de animatie is weer van Disneykwaliteit. Laten we van voor beginnen.

Het waargebeurde verhaal gaat over het meisje Mulan dat in de plaats van haar zieke vader het leger ingaat. Omdat alleen mannen het leger in mochten, moest ze dit geheim doen, met alle gevolgen van dien.Vrij simpel dus, maar zo leuk weergegeven. Ik vind het erg mooi en leefde echt met Mulan (of Ping) mee.

De karakters zijn dus geweldig, Mulan is goed, zoals ik al zei, Mushu is heel grappig! Let's call you Ping. That's the name of my best friend! Well, he did steal my girl... Eddy Murphy past erg goed bij hem en ook Carlo Boshardt doet een goede Mushu.

De Oosterse cultuur heeft me altijd al geïnteresseerd, en dat is hier heel goed gehouden. De achtergrondmuziek en animaties passen zich hier ook goed op aan.

Dan de liedje zelf. Zelden heb ik zo'n pakkend nummer gehoord als ''Make a man of you''. Ook het lied over dat de soldaten vriendinnen willen hebben is erg leuk. Het heeft allemaal wel wat.

Dus kortom: Mulan is een tijdloze, geweldige film voor jong en oud. Het verhaal is spannend, de karakters zijn erg leuk en de muziek is fantastisch. 4,5* voor weer een Disney-pareltje.

avatar van arno74
geplaatst op 18 februari 2014, 23:07 uur, permalink
Een verhaal uitgewerkt in de Disney stijl, in die zin weinig verrassend qua verloop, maar met een aziatische look. Voor mij viel deze daarmee een beetje tussen wal en schip (tussen Amerikaans en Chinees). Deze film kan absoluut niet op tegen de aziatische animatietoppers zoals Sen to Chihiro (2001) en Howl's Moving Castle (2004).

Verder wel leuk gedaan, en de animatie is ook van goede kwaliteit, maar het sprak me iets minder aan, misschien omdat ik teveel de link leg naar die twee aziatische films, die ook iets meer op volwassenen gericht zijn dan deze volgens mij.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 19 maart 2014, 20:01 uur, permalink
Oef, wat zag die animatie er verouderd en ook niet zo mooi eruit, eerder simpel en lui. Dat viel de hele film op en dat is toch jammer. Zeker in combinatie met een verhaal dat van een Chineze legende helemaal verdisneyd is, waardoor er niet zo heel veel spannends overblijft. Het draakje Mushu (Eddie Murphy) redt alsnog de film, want die was gewoonweg continu grappig.

avatar van avdj
geplaatst op 13 juni 2014, 18:51 uur, permalink
Disney Classic #39

Na het drukke en vooral zeer matige Hercules weet Mulan mij een stuk beter te amuseren. Het werd trouwens wel een keer tijd dat Disney met een film over het Verre Oosten kwam. Doorgaans weet die cultuur mij wel te fascineren en met name de Oosters getinte muziek is in deze film erg sterk. Zowel de traditionele achtergrondmuziek als de 'meezingers' staan trouwens als een huis.

De animaties zijn niet altijd even spectaculair maar wel verzorgd. Uitschieter is absoluut de opstomende paardenmenigte al hebben we iets soortgelijks natuurlijk al in The Lion King gezien. Over het geheel genomen is Mulan vrij braaf en zeker niet grensverleggend maar de speelduur vliegt voorbij. Voice-acting, verhaal, personages...het is allemaal ruim voldoende. Geen '90 Disney die je echt omver blaast zoals The Beaty and the Beast of The Lion King maar wel een uitgebalanceerd werkje zonder échte zwakheden.

geplaatst op 5 september 2014, 15:31 uur, permalink
Een oude Chinese legende werd, met behulp van een voortreffelijke stijl van tekenen omgezet tot Disneyfilm. Het spannende en humorvolle (grappige scenes) verhaal over vaderlandsliefde, eer en moed was onderhoudend (met voldoende actie en dramatiek) en voorzien van mooie beelden, heerlijke muziek en vlotte liedjes. Leuk waren de kletsende draken.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 21 januari 2015, 10:26 uur, permalink
Dit is echt geweldig jeugdsentiment. Ik vond deze vroeger geweldig en ik vind hem nog steeds erg leuk als ik hem weer eens kijk. Klassieker!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 7 februari 2015, 23:29 uur, permalink
Mulan is een vrij onderschatte Disneyfilm. Wie spreekt over de 90's Disneyfilms komt wel bij Lion King, Beauty & The Beast, Alladin en Pocahontas, maar films als Hunchback of Notre Dame, Mulan en Tarzan worden soms wel wat vergeten. Mulan is tegenover de meeste andere Disneyfilms vrij donker en volwassen. Oorlog met geweld, naaktzwemmen, vloeken, ... Mulan heeft de tand des tijds anders wel goed doorstaan. De humor werkt nog wel en de tekenstijl is zeker niet slecht. Het blijft natuurlijk Disney en daardoor gaat het toch niet helemaal voluit. Eddie Murphy is wat minder goed gekozen en nogal een drukke - bij Disney verplichte - sidekick. Ook al gaat de film niet tot het uiterste en zijn de memorabele scènes iets minder aanwezig, is dit een zeer boeiende en onderhouden film geworden.

geplaatst op 8 februari 2015, 9:57 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Vooral bij jaren '90 Disneyfilms is er sprake van een drukke sidekick, die vaak niet echt grappig is - naar mijn mening.

avatar van Pieter Montana
geplaatst op 31 maart 2015, 11:45 uur, permalink
Er is nu ook een live-action versie gepland door Disney. Volgens mij gaan ze heel hun catalogus af.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 30 december 2015, 15:46 uur, permalink
Wat mij opvalt is dat bij veel Disneyfilms een hoofdpersonage (een held) samen optreedt met een sidekick (het draakje uit Mulan, heel veel dieren in The lion king (Zazu misschien beste voorbeeld, maar je hebt ook Timon & Poemba, en de aap die wat lijkt op dat beestje van ice age die steeds achter die eikel op zoek moet, de kameleon uit Tangled, de dwergen uit Sneeuwwitje, de krab uit de kleine zeemeermin, het aapje uit Aladdin, Pegasus uit Hercules).

Wanneer die sidekick interessant is, heeft een film ook veel meer kans op slagen. Pegasus uit Hercules is eerder zwak, terwijl iedereen wel de sidekicks kent van The Lion King of de kameleon uit Tangled.

avatar van Groznyy
geplaatst op 11 januari 2016, 16:53 uur, permalink
Verrassend goede film!

geplaatst op 28 mei 2016, 14:49 uur, permalink
Qua animatie lijkt de film ouder dan hij daadwerkelijk is, maar slecht is het zeker niet. Het plot is onderhoudend genoeg, hoewel nergens echt vernieuwend en ook enigszins oppervlakkig. De liedjes voegen niets toe en zijn niet al te best. Mulan is echter best een aardig hoofdpersonage en ook side kick Mushu weet hier en daar voor een komische noot te zorgen. Degelijke Disneyfilm, maar ook zeker niet meer dan dat.

geplaatst op 28 mei 2016, 17:44 uur, permalink
TMP schreef:
Hoezo?

geplaatst op 28 mei 2016, 17:56 uur, permalink
Ted Kerkjes schreef:
Hoezo?

Het viel mij enkele malen op dat de kwaliteit van de animatie iets minder was, maar over de gehele linie niet verkeerd.

avatar van baspls
geplaatst op 28 mei 2016, 18:25 uur, permalink
TMP schreef:

Vond de animatie en tekenstijl bij herziening ook tegenvallen. Maar het lijkt niet perse ouder, want het is digitale 2d animatie. Voor de jaren '90 bestond dat niet, toen werd het ook met de hand ingekleurd en niet alleen met de hand getekend.

geplaatst op 12 juni 2016, 18:32 uur, permalink
Na Beauty & the Beast en Little Mermaid voor mij de beste Disneyfilm. Ik heb de film pas dit jaar op dvd bekeken, want na het matige Pocahontas raakte ik uitgekeken op Disney. Dus nu, jaren later, pas Mulan gekeken en wat heb ik genoten!

En dat is in de eerste plaats te danken aan het hoofdpersonage. Wat een moedige meid! Alleen al om haar en haar kracht valt de film positief op. Eindelijk geen Disney-meisje dat alleen maar achter een prins zit. Ze heeft ook een ontzettend lief motief om de battle aan te gaan.

De humor van de film zat ook wel goed en gelukkig werd er niet veel gezongen. En wat er gezonden werd, was best oké. Het ouwe oma'tje van Mulan was ook wel grappig.