Genre: Drama
Speelduur: 143 minuten
Alternatieve titels: Doomed / Living / To Live / 生きる
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Akira Kurosawa
Met onder meer: Takashi Shimura, Nobuo Kaneko en Haruo Tanaka
IMDb beoordeling: 8,3 (87.028)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 6 maart 1980
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ikiru
"A big story of a little man which will grip your soul ..."
Kanji Watanabe is een kantoormedewerker die, net als al zijn collega's, niets uitvoert op z'n werk. Dan ontdekt hij op een dag dat hij maagkanker heeft en nog maar een paar maanden heeft te leven. Hij besluit vervolgens om deze laatste maanden te gebruiken om het nut van zijn leven te ontdekken.
Externe links
Acteurs en actrices
Kanji Watanabe
Sakai
Mitsuo, son of Kanji
Ohara
Toyo
Kimura
Noguchi
Subordinate Clerk Saito
Sub-Section Chief Ono
Kiichi Watanabe, Kanji's Brother
Video's en trailers
Reviews & comments
jordybeukeboom
-
- 6793 berichten
- 2422 stemmen
Ik vind de eerste drie kwartier van de film erg sterk. De scene in het ziekenhuis en het stappen met de schrijver zijn boeiende stukken.
Na de dood van Watanabe wordt het echter voor mij wel erg langdradig en saai. Ik ben te ongeduldig voor dat soort stukken en de film kan me dan ook nauwelijks meer boeien en ook niet amuseren. En dat terwijl het gegeven op zich erg interessant is: de ambtenaren die inzien dat ze al die tijd nutteloos bezig zijn geweest en dat Watanabe dat inzag en er iets aan probeerde te veranderen. En dat Watanabe eerst nauwelijks eer krijgt van zijn werk, om langzamerhand wel steeds meer postume eer toebedeeld te krijgen
Het einde is dan wel weer mooi, met de zoon die inziet dat zijn vader wel wist dat hij kanker had en de politieagent die zijn verhaal doet
Net als een van de ambtenaren die vanaf de brug kijkt hoe de kinderen spelen in de speeltuin. En dan het ontluisterende einde, waaruit blijkt dat alles bij het oude blijft. 1 Ambtenaar springt op om zijn ongenoegen te uiten over het feit dat de oude gang van zaken weer is aangenomen. Maar hij krabbelt terug als hij ziet dat hij te weinig steun krijgt. Hij was minder sterk dan de onvermurwbare Watanabe, die op het einde van zijn leven iets goeds en nuttigs wilde doen, en waarin niemand hem kon afstoppen
Al met al een film met een heel erg sterke moraal, een film ook die uitstekend de zwakte (en soms de sterkte als de wil daar is, in het geval van de tot inkeer gekomen Watanabe) van de mens laat zien. Dat deze film uit 1952 komt en uit Japan maakt het voor mij extra fraai en verbazingwekkender.
Ten eerste omdat er tegenwoordig zelden films worden uitgebracht met zo'n sterke moraal, dit is een film die je op een bepaalde manier heel erg over je eigen leven doet nadenken. Daarnaast heb ik het beeld van Japan als een erg prestatiegerichte en daarbij weinig sociale maatschappij. Dan zou je niet verwachten dat een dergelijke film uit die hoek komt. Of misschien juist wel; als een soort tegengas. Helaas hebben de Japanners (maar eigenlijk de hele bureaucratische en statusgerichte wereld) daar maar weinig van geleerd
4 sterren
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Goede film. Een man die ontdekt dat hij doodziek is en wij nemen een kijkje in zijn vroegere leven, zijn leven van nu en de gevoelens die bij dit onderwerp komen kijken. Een Kurosawa die je in de juiste stemming moet kijken wat ik bij vorige Kurosawa's niet deed. Bij deze volgt dus wel een beoordeling. 4* voorlopig.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1188 stemmen
De scene aan het eind van de film met Watanabe's collega's vind ik veel te lang. De film had aan kracht gewonnen als die scene was ingekort, is mijn overtuiging.
Na de dood van Watanabe wordt het echter voor mij wel erg langdradig en saai. Ik ben te ongeduldig voor dat soort stukken en de film kan me dan ook nauwelijks meer boeien en ook niet amuseren. En dat terwijl het gegeven op zich erg interessant is: de ambtenaren die inzien dat ze al die tijd nutteloos bezig zijn geweest en dat Watanabe dat inzag en er iets aan probeerde te veranderen. En dat Watanabe eerst nauwelijks eer krijgt van zijn werk, om langzamerhand wel steeds meer postume eer toebedeeld te krijgen
Erg mooie film. Ontroerend en soms ook grappig psychologisch drama, in sfeervolle beelden. Maar ik deel de bovenstaande kritiek. De illustratie van de traag lopende ambtelijke molens - in het laatste deel - was volgens mij overdreven uitvoerig en ging op den duur vervelen.
Opvallend vond ik de sterke westerse invloed in het Japan van begin jaren vijftig, vooral in de muziek. Ik hoorde bijvoorbeeld Josephine Baker, een Weense wals en boogie-woogie.
Weet iemand trouwens in welke stad het verhaal zich afspeelt?
****
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Beste Kurosawa totnogtoe. Dat wil niet zeggen dat de film verder zonder fouten is.
Typische kritiek is er weer op beeld- en geluidskwaliteit (en ja, ik heb de Criterion editie gezien). Vooral de overgangen tussen scenes waren vaak erg slecht. Flikkerend en haperend word je in een volgende scene gedumpt. Veel echt moois heb ik ook niet gezien, afgezien van de schommelscene en enkele sterke sihouette scenes. Staat nog steeds ver af van wat in films ala Tanin no Kao of Onibaba te zien viel. Ook het geluid blijft klinken alsof het door een aftandse radio komt. Erg vervelend, aangezien het Japans een erg mooie taal kan zijn (maar hier vaak schel en onverstaanbaar klinkt), en zo ook veel van de (weinig aanwezige, maar kom) muziek verloren gaat.
Acteerprestaties zijn verdeeld. Takashi Shimura vond ik geweldig acteren, heel wat beter verteerbaar dan het geblaf van een Mifune, zijn 'minnares' was daarentegen wel erg theatraal en ongeloofwaardig (dat laatste gesprek in het restaurant). Los van de acteerprestaties zorgt Kurosawa's opsmuk soms ook voor overdreven dramatische scenes (als de vader z'n zoon wil vertellen dat hij dodelijk ziek is maar deze hem afbreekt). Zulke stukken hadden zeker subtieler gemogen.
En ook qua structuur valt er wat op de film aan te merken. Een te groot verschil tussen de twee delen, en beide delen zijn verder redelijk star uitgewerkt. Eerst zien we een man die beseft niet geleefd te hebben, maar dat punt wordt dan wel een dik uur gerokken en wordt al snel een herhalingsoefening. Tweede deel krijgen we een soort voorloper van 12 Angry Men - dat die titel hier nog niet gevallen is - jammer genoeg wordt ook hier de shift tussen uitertsen alles behalve subtiel uitgewerkt.
Heel wat kritiek dus, maar ook wat goeds te melden. Zoals al eerder vermeld hier zijn beide scenes met het liedje erg erg mooi, al gaat ook mijn voorkeur naar de schommelscene. Takashi Shimura draagt de film, zelfs als foto in het tweede deel van de film. Daarnaast lijkt de film ook veel korter dan z'n eigenlijke lengte, vervelen deed het nergens. Eén van de weinige klassiekers die mij interesse deed krijgen in een personage.
Alleen een subtiele uitwerking ontbrak, naast mijn gebruikelijke kritiek. 2.5*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Typische kritiek is er weer op beeld- en geluidskwaliteit (en ja, ik heb de Criterion editie gezien)
Dat de beeld- en geluidskwaliteit slecht is kun je de film niet kwalijk nemen. (mocht je dat doen) Er zijn, naar wat ik begrepen heb, alleen nog vrij slechte copy-en en dito transfers naar DVD in de handel.
Op een poging om de film eens grondig te restaureren, (zoals bij M) zit ik wel te wachten.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Er rammelt het één en ander aan deze film. Zo heeft de tijd met plezier zijn tanden gezet in de montage. Maar ... dat hindert helemaal niet
Watanabe zou de oudere oom kunnen wezen van Frits Van Egters, zeg maar
Watanabe slaat in eerste instantie op een soort diabolische hedonistische vlucht ... mooi hoe die verloren hoed dat op een bizarre manier onderstreept
Maar hét moment vind ik nà de dood van onze held: al z'n collega's proberen wanhopig te achterhalen wat 'em nu zo dramatisch deed veranderen. Want stel je nu 'ns voor: zouden ook zij zo'n metamorfose kunnen ondergaan? Zouden ook zij kunnen omslaan in een idealistische workaholic? De horror! Er zit zo'n soort onrust in die sequentie die ik zeer kun pruimen ...
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Precies. De onrust die het dagelijkse leven ook kent, en ook de onrust die Watanabe met die scene's ook meekrijgt. Maar toch, 2 versies in een film tonen, is uitermate briljant.
Allereerst de quest van Watanabe en daarna een soort verklaring waarom, een soort van reflectie, een soort van wrangheid vooral, een onrust die je zelden in films treft omdat er bijna nooit over de dood van een persoon zo gesproken wordt.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Allereerst de quest van Watanabe en daarna een soort verklaring waarom, een soort van reflectie, een soort van wrangheid vooral, een onrust die je zelden in films treft omdat er bijna nooit over de dood van een persoon zo gesproken wordt.
Zelden zo'n gelukkige personages gezien toen de kantoorklerken met zekerheid achterhaalden dat Watanabe wist dat hij kanker had.
Het mysterie was opgelost
Nu ik erover denk, zit de sterkte van deze prent voor een groot gedeelte in het "zwevende" karakter van Watanabe. Het meisje ziet hem eerst als een mummie, zijn collega's beschouwen gaan hem als een soort arbeidsicoon bekijken ... wie is Watanabe nu eigenlijk? Was het iemand die zijn weldaden deed om zijn gekraste zelfbeeld een laatste laklaag toe te dienen? Of is W. eerder iemand die een "echte" herinnering wil nalaten? Waarbij mijn gedachten uitgaan naar de tweede optie, aangezien hij de grap van het meisje aan het begin van de film zich wel erg na trok.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dan mag je dat wel eens in je cijfer uitdrukken.
Ik vraag me af welke shift je eigenlijk bedoelt? Als het gaat om Watanabe die zich van treurige laffe kantoorklerk tot gelukkige weldoener ontwikkelt dan bestaat die subtiliteit eigenlijk al binnen die plotsklapse transformatie
Dat geldt eigenlijk ook voor de kantoormedewerkers. een plots besef van 'Goed' werkt natuurlijk inspirerend, dat is bij vele mensen zo. Op welke wijze moet zo'n overgang dan 'subtieler' zijn?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Waarom moet dit nu vermeld worden? De man doet niet eens mee. Aandachttrekkerij. Bovendien gebaseerd op enkel wat samurai personages. Mifune is een veelzijdig acteur. Kijk eerst wat meer, klaag 'm daarna pas aan.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Door het niet te laten lijken of een script gevolgd wordt. Net zoals bij een film als Das Experiment ellenlange teksten over geloofwaardigheid binnen de grenzen van de film worden beschreven, zou ik dat bij deze film ook kunnen doen.
De kritiek hier is dezelfde als ik die heb bij een 12 Angry Men. Het conceptje is simpel en duidelijk. Iedereen is tegen hem, en vanaf de eerste begint te twijfelen zie je een te goedkope ommekeer van steeds meer persoontjes die stilaan volgen. Ik geloof dat niet, niet op de manier die te zien is in deze films. Het gaat te gekunsteld, te makkelijk. 'Convenient' is het juiste woord. Het mist naturel, en is daarom alles behalve subtiel. Een verteller die zijn punt wil overbrengen en daarom zijn verhaaltje al te makkelijk via een duidelijk lijn laat verlopen.
Vind zo'n dingen gewoon jammer, en te doorzichtig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Het grote verschil zit 'm in het volgende:
In 12 Angry Men is de ommekeer veelal gebaseerd op rationele factoren (bewijslast, vooroordelen wegwerpen etc).
In Ikiru is de ommekeer gebaseerd op emotionele factoren, misschien zelfs spirituele factoren. Voor mensen met een bepaalde emotionele baggage is die ommezwaai verre van onsubtiel of gekunsteld is mijn ervaring. Die mederwerkers willen in de goede daad van Watanabe geloven, zij willen overtuigd worden. Zelfopoffering is voor veel mensen een hooggegrepen maar tevens ook ultieme daad.
Bovendien vind ik het raar dat je kritiek hebt op het visuele van Ikiru omdat juist het beeldverhaal an sich ervoor zorgt dat het personage Watanabe tot leven komt en uiteindelijk zoveel indruk op je heeft gemaakt. Ik snap jouw definitie van 'goede visuals' daarom ook nimmer.
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
heb deze in de bib gevonden en ga hem dan ook maar eens kijken. Weet wel niet ofdat ik het goed ga vinden, maar oke.
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
waarschijnlijk zal ik hem in de top 250 krijgen, aangezien het stemaantal op 99 staat.
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
ik heb hem nu gekeken en vond hem zelf eigenlijk helemaal niet zo goed. Na dolls en bin-jip was ik helemaal in de sfeer van japanse films maar deze kon mij helemaal niet bekoren. Ik vond hem nogal langdradig en saai en ik vond het ook niet bijster goed geacteerd.
maar dat zal wel aan mij liggen.
Alleszins hij staat nu in de top 250.
2.5*
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
Hij komt binnen op de 21ste plaats, niet slecht
hij komt wel binnen op de 10e plaats. 4.16 is voldoende voor een plaats in de top 10. dat is hij wel helemaal niet waard.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Na dolls en bin-jip was ik helemaal in de sfeer van Japanse films maar deze kon mij helemaal niet bekoren. Ik vond hem nogal langdradig en saai en ik vond het ook niet bijster goed geacteerd.
maar dat zal wel aan mij liggen.
Na de maagkanker volgen mooie scènes waarin hij eens lekker de bloemen buiten zet met zijn nieuwe vriend en later met zijn nieuwe liefde (?), die hem ook nog een inspireert om het maximale uit de laatste maanden van zijn bestaan te halen. dit leidt dan ook tot een geweldige aantal scènes waarin zijn collega's op een 12 -angry- men- achtige wijze zijn laatste maanden beschrijven door middel van prachtige flashbacks.
Noem het maar saai. prachtige en aangrijpende momenten die je doen na denken over het halen van het maximale uit het leven, zonder moralistisch te worden. dikke 4 sterren.
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
tja, ieder zijn mening erover. Ik vond het op momenten saai en ik vond de mooie herinneringen te oppervlakkig, ik kon echt niet mee genieten van de herinneringen omdat ze te snel over waren en ze dan gewoon terugkeerden naar die saaie Japanners die daar gewoon zat waren aan het zeveren. Ik vind dit geen grootse cinema.
vond de schommelscene wel zeer mooi btw.
Bas17
-
- 986 berichten
- 1010 stemmen
Prachtige film, met mooie en nog steeds geldende kritiek op het gemeente bestuur.
Ook ik denk wel eens: wtf, misschien moet ik iets meer doen met mijn leven en zo heeft iedereen dat denk ik, en dat komt erg mooi naar voren in deze film.
De acteerprestaties zijn prachtig en ik kreeg werkelijk meedelijden met deze man. Zo voorovergebogen en buitengesloten man.
De herrineringen waren natuurlijk erg goed, ondanks wat donnie darko hierboven beweert laten de herinneringen precies het punt van de herrinering zijn en hoe hard hij heeft gevochten, langer hoefde toch niet dunkt mij, tenzij je er nog allemaal sentimentaliteit naast wil gooien of dingen die er niet toe doen, maar dat was hier gelukkig niet aan de orde.
Het einde van de film waar hij toch bereikt heeft wat hij wilde en zo lekker zat te schommelen met een goed gevoel is ook nog eens briljant.
Zeer goede Kurosawa, 4.5*
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
Pfff al 2 laagstemmers een 2.5* een een 0.5* van die 2.5 weet ik niet of hij de film gezien heeft maar van de andere weet ik wel dat hij de film gewoon omlaag wil halen .
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
zucht http://wiki.moviemeter.nl/index.php/Fraude Lees ook de laatste zin. [men leert het ook nooit!]
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
In ieder geval.....de 0,5 ster is door de 'fraudeur' zelf verwijderd. Met vriendelijke privéberichten kom je een stuk verder dan met gefrustreerde opmerkingen en plein public.
Einde van deze wijze les. Terug naar de discussies omtrent de film!
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4473 stemmen
Na dolls en bin-jip was ik helemaal in de sfeer van japanse films
Bin-jip is nochtans een Koreaanse film
YuLaw16
-
- 605 berichten
- 976 stemmen
Ontzettend prachtige film, ik stond er werkelijk versteld van. Ik had eerlijk gezegd niet zoveel verwachtingen van deze film, maar tijdens het kijken van deze film was ik werkelijk aan de buis geplakt. Het acteren was zo ontzettend goed, en het verhaal was zo meeslepend. Ook te denken aan de ontzettend goede regie. Ik vond dat de stijlverandering in de film, ontzettend opluchtend was, en erg origineel gedaan. Ik kan werkelijk geen slecht punt vinden van deze film. En het einde, was zo ontzettend mooi, die blik in die ogen, zei genoeg. Als ik eeen 5.5 kon geven, dan gaf ik die film een 5.5.
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Sluit me grotendeels aan bij de mening van Jordybeukeboom. De film bevat werkelijk schitterende shots, maar is af en toe wel ietsjes te traag, waardoor er af en toe, zeker rond het einde van de film, een saai moment ontstaat. Het bijzondere is echter dat al die schitterende scènes stuk voor stuk bleven hangen en daardoor ruimschoots de wat trage momenten weet te compenseren.
Naast die werkelijk magnefieke shots (met als hoogtepunt de prachtige schommel- scène) bevat de film ook een leuk portie humor en werkelijk fantastisch acteerwerk van hoofdrolspeler Takashi Shimura. Shimura zet op een geweldige en zeer overtuigende wijze een kwetsbare oude man neer, die in een paar seconden tijd mijn sympathie al had gewonnen. Wilde de film eerst dik 3,5 sterren geven, maar nu ik zo aan de film terugdenk en die prachtige scènes in mijn hoofd rondspoken, besluit ik toch maar om voor de 4 sterren te gaan.
4 sterren.
Sid
-
- 9 berichten
- 0 stemmen
Fijne film! Naast enkele goed geplaatste kritische noten bij het functioneren van de overheid is het voor mij toch echt een film over iemand die op het laatste nippertje tot inkeer komt en nog zin aan zijn leven wil geven.
Interessant (of opmerkelijk) is dat ie eerst afleiding in het uitgaansleven zoekt (daar niet op zijn plaats is), vervolgens het probeert met een vriendin (wat ook niet lukt) en uiteindelijk voldoening vindt in een andere invulling van zijn werk!
kalashnikovboy
-
- 83 berichten
- 0 stemmen
Zeker niet slecht, maar best een langdradige film.
Waar het op het begin intressant begint eindigt het toch een tikkeltje saai.
Hoger dan een 3 zal ik het dus niet geven, maar zo verschilt ieder zijn mening. Andere Kurosawa films, vooral zijn jidai geki films intresseren mij meer.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
28 reacties
Seppuku
Drama, 1962
92 reacties
Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
910 reacties
Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
98 reacties
Le Trou
Thriller / Drama, 1960
86 reacties
Nuovo Cinema Paradiso
Drama, 1988
227 reacties
Gerelateerde tags
bureaucracyjapanage differencebarofficenight lifesense of lifespeelplaatsobsequies swingeenzaamheidinfatuationbureaucrat tohojapanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.