Christmas Vacation (1989)

3,06

Komedie / Familie

geregisseerd door Jeremiah S. Chechik
met Chevy Chase, Beverly D'Angelo en Randy Quaid

Clark Griswald heeft zich voorgenomen om zijn gezin een heerlijke kerstvakantie te bezorgen. Maar helaas verloopt die zeer rampzalig. Hij koopt vijfentwintigduizend knipperlichtjes om het huis te versieren en gaat samen met zijn vrouw Ellen, zoon Russ en dochter Audrey, een hele zaterdag in het bos op zoek naar die ene, speciale kerstboom. De familie gaat aan het vele gooi- en smijtwerk bijna ten onder, maar redt het met vallen en opstaan tot het 'vrede op aarde' is en alle breuken hersteld zijn.

149 BERICHTEN12 MENINGEN

geplaatst op 25 december 2010, 12:10 uur, permalink
Leuk en vermakelijk deel van de Vacation reeks.
Het spreekt voor zich dat Christmas Vacation zich niet kan meten aan de eerste Vacation en European Vacation maar er is ook geen reden om dit deel te laten liggen.
De film is deels erg flauw en stukken minder origineel dan de andere delen, hij ligt qua niveau erg in de buurt van Vegas Vacation.

The Griswalds blijven erg leuk en vermakelijk om naar te kijken, al vind ik dit deel samen met Vegas Vacation de minste van de reeks.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 25 december 2010, 14:05 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best vermakelijk en het kerstsfeertje is prima aanwezig, maar kwa humor fluctueert deze Christmas Vacation helaas teveel. Zo nu en dan best grappig, zoals de nodige woordgrappen of een Quaid die die directeur (al ingepakt) naar huize Griswald ontvoerd, maar vaak ook té flauw of niet leuk. Dat gedoe met o.a. die lichtjes en de buren werd op een gegeven moment ook wat te veel van het goede. Maar... ik heb me prima vermaakt en Quaid en Chase zijn aardig op dreef. Jammer van de bonus en het zwembad.

avatar van FillumGek
geplaatst op 26 december 2010, 13:50 uur, permalink
Dit is zo'n beetje de eerste Kerstmis sinds een jaar of tien dat ik deze film heb gemist. Jammer.

avatar van Goldenskull
geplaatst op 30 december 2010, 17:05 uur, permalink
Flauwe kerstfilm.

Ben er ook geen liefhebber van, mja familie he. Erg simpele en voorspelbare humor, maar bij vlagen toch nog vermakelijk.

NightSpirit
geplaatst op 10 januari 2011, 14:59 uur, permalink
Blijft toch een van de beste kerstfilms die ik ken! Prachtig en vooral grappig. Je moet hem gewoon elke kerst een keertje gezien hebben! 4,5*

avatar van Dick2008
geplaatst op 3 maart 2011, 17:12 uur, permalink
Het leukste van de film is eigenlijk aan het begin als ze de kerstboom gaan halen, met die vrachtwagen etc. Dit maakt dat die andere Vacation-films in mijn veronderstelling ook beter zijn. In ieder geval European Vacation. Veel wordt gesitueerd in en om het huis. Dit brengt ook wel wat beperkingen met zich mee en de rest van de film is dan nogal wisselend. Er zitten leuke momenten in maar ook mindere. Zoals vaker stelt het verhaal ook weinig voor, zodat Chevy Chase nogal zijn best moet doen om er een leuke film van te maken. Daar slaagt hij vaak wel in, maar ook niet altijd. 3.0

movies2323
geplaatst op 29 juni 2011, 16:54 uur, permalink
Een prima kerstfeer in de film, en ook goede humor! Zelfs het verhaal is nog redelijk in orde!
3,5***

avatar van The Dutchess
geplaatst op 4 augustus 2011, 20:23 uur, permalink
Blijft gewoon geweldig. Kijk hem ieder jaar weer en zeker om in de lichtjes stemming te komen

geplaatst op 12 december 2011, 10:21 uur, permalink
Grappig en leuk in elkaar gezet met een aardig verhaal.

geplaatst op 25 december 2011, 1:40 uur, permalink
Dramatisch.

Ben al geen Chevy Chase fan maar dit was wel érg droef. Vreselijk lelijk geschoten, belachelijk slechte humor en niet vooruit te branden. Dieptepunt van de film ongetwijfeld de scene met de eekhoorn. Je zal er maar om moeten lachen.

Mnee, tot dusver met verbazingwekkend succes die National Lampoon films kunnen vermijden, na deze gezien te hebben ga ik denk ik nog iets beter m'n best doen de volgende keer. Te slecht voor woorden dit.

geplaatst op 25 december 2011, 4:13 uur, permalink
Kom op, een beetje christmas spirit en je gaat dit een stuk leuker vinden..

geplaatst op 25 december 2011, 10:30 uur, permalink
Het is eerder dit soort meuk dat kerst een slechte naam geeft.

geplaatst op 25 december 2011, 16:09 uur, permalink
Bij wie dan? Dit is verstand op 0, niet teveel bij nadenken. Al moet je inderdaad wel een beetje fan van Chase zijn om het te kunnen waarderen.

geplaatst op 25 december 2011, 17:09 uur, permalink
0,5 is wel heel erg weinig ... ik kijk hem elk jaar en blijft altijd 3.5 ster waard *:)*

avatar van Vinokourov
geplaatst op 27 december 2011, 12:55 uur, permalink
Amerikaanse kerststress in optima forma! Een hele familie komt bij elkaar en wil een onvergetelijke kerst beleven, maar uiteraard gaat er van alles mis. Ik word altijd een beetje misselijk van dit soort kerstfilms, maar goed het was in al zijn matigheid nog wel te doorstaan. Chevy Chase die duizenden lampjes aan zijn huis wil ophangen is het leukste gedeelte.

avatar van erik1677
geplaatst op 18 januari 2012, 11:05 uur, permalink
hmmmmm voor de kerst niet aan toegekomen wegens omstandigheden , maar vanmorgen toch weer een keertje bekeken deze heerlijk kerstcomedie.
Het blijft een prachtig filmpje, dus mn 5 sterren blijven gewoon lekker staan.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 12 maart 2012, 12:32 uur, permalink
Aardige kerstfilm over de familie Griswald, die ook de hoofdrol speelt in een aantal andere films van National lampoon.

Chevy Chase is altijd behoorlijk droogkomisch is zijn rol van Clark Griswald. Hij is een echt familiemens, bij wie alles tot in de puntjes geregeld moet zijn. Als je dan een grote kerstboom wilt hebben en die wilt voorzien van duizenden lichtjes, dan is dat hier natuurlijk vragen om problemen. Dat is een van de leukste momenten van de film en gelukkig zijn er nog wel meer. De film neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus en draagt op een leuke manier toch de kerstboodschap uit, zonder dat dit overdreven naar voren komt. De humor is soms leuk, soms flauw, maar dit blijft vooral ook een film waar ik na een aantal keer nog steeds om kan lachen.

Het blijft een leuke familie die Griswalds.

avatar van hutsekluts
geplaatst op 27 december 2012, 15:27 uur, permalink
Een heerlijk 'droge' comedy. Ook bij deze Chevy Chase moest ik continu glimlachen met flinke uitschieters. De onuitgesproken familiaire spanningen en irritaties, Clark's drang naar een verplicht gezellige "Griswold Familiy Christmas Holiday", de hele sfeer zijn uitstekende ingrediënten voor een lekkere kerstcomedy. M'n kinderen vonden er echter niks aan!! De film is dan ook een dikke 20 jaar oud, dus -uiteraard- wat gedateerd. Voor mij prima 1,5 uur vermaak!

avatar van Corcicus
geplaatst op 15 januari 2013, 11:54 uur, permalink
Oei, toch vooral een hele flauwe film dit. Bij momenten nog wel kunnen lachen, maar overall toch wat te braaf. De neergezette kerstsfeer is dan weer wel goed te pruimen.

avatar van playah26
geplaatst op 14 december 2013, 22:25 uur, permalink
Vrij hoge score voor een toch matig kerst filmpje.
Verhaal lijnen van kerst films zijn in het algemeen überhaupt niet hoog maar hier is eigenlijk geen enkel niveau te ontekken.
Christmas vacation kabbelt maar wat voort met flauwe grappen en nergens komt de vaart er echt in.

Misschien her en der een kleine glimlach gehad maar die waren op 1 hand te tellen en dan hield ik nog vingers over.

geplaatst op 24 december 2013, 17:07 uur, permalink
Aardige film waarin Clark Griswold er van alles aan doet om zijn gezin een leuke kerst te bezorgen. Derde deel uit deze reeks is een kerstfilm. Er wordt leuk gespeeld met de clichés die gepaard gaan met kerst en familie. Wel nogal fragmentarisch van opzet, maar over het geheel wel vermakelijk. Chevy Chase doet het weer lekker droog als hoofd van de familie.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 20 december 2014, 23:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Christmas Vacation

Wat een zalige kerstfilm! Met een kluns als Doe-Het-Zelf klussende vader vind ik de film goed geslaagd in deze leuke kerst tijd.

Chevy Chase speelde zijn rol prima! Heb echt wel een paar keer om deze man moeten lachen! Wat een kluns ook eigenlijk. Zoals de lichtjes op het dak plaatsen, de kerstboom, de opslag.. Alles ging mis...
Beverly D'Angelo natuurlijk uit de super film American History X (1998) speelde haar rol van serieuze moeder, naar een moeder waarmee je kon lachen. Ook om haar zijn me mond hoeken wel naar boven gericht
Voor de rest waren de rollen ook wel een beetje standaard, van de andere mensen.. En kreeg af en toe het Home Alone 'gevoel'... Zo'n familie met elkaar in de kluns etc.

Om Christmas Vacation moest ik zo nu en dan wel lachen, en ik heb me toch goed vermaakt.. Het verhaal was niet echt speciaal, tja, alles gaat mis op weg naar kerst. Het concept was wel leuk, als klunzige vader die alles goed probeert te doen, maar eigenlijk lukt dat alles maar voor 50%. De uitvoering was goed en de grappen waren voor 70% ook daadwerkelijk grappig! Haha, zeker een aanrader rond de kerst tijd!

geplaatst op 22 december 2014, 13:50 uur, permalink
Blijft een van de beste kerstfilms die ik ken.
simpele en voorspelbare humor maar wat een heerlijk kerstkomedie.
ik kijk heb ieder jaar weer een van Chevy Chase's beste komedie 's

geplaatst op 23 december 2014, 11:35 uur, permalink
Christmas Vacation staat op 7 in mijn lijst van beste kersfilms ooit. Zie hieronder de volledige lijst:

De 21 beste kerstfilms ooit | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Al DeNiro

geplaatst op 25 december 2014, 18:19 uur, permalink
dutchtuga schreef:

De 21 beste kerstfilms ooit | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl
Goede lijst , vooral omdat Home Alone en Gremlins zo hoog staan. Dat zijn ook de films waaraan ik meteen denk bij kerst. Ik mis wel A Christmas Carol met Patrick Stewart. Vandaag voor het eerst (!) kijken naar Christmas Vacation.

geplaatst op 27 december 2014, 4:40 uur, permalink
Helaas de minste film van de reeks, ik denk dat het grootste probleem ligt dat de andere 3 Vacation films gingen over een trip die de familie samen deed en alle gekkigheid die ze op hun reis tegenkwamen, in de kerstfilm komen ze niet verder dan een trip voor een geschikte kerstboom

Ook heb ik het idee dat deze film meer familie vriendelijk is dan de andere delen? de andere delen hadden wat meer gewaagde grappen terwijl dit deel het vooral gooit op slapstick humor.

Leuk voor met kerst, maar een tikkeltje te braaf voor de Vacation reeks.
Als liefhebber van de Griswolds toch een mager 3tje.

avatar van Waackx
geplaatst op 27 december 2014, 17:55 uur, permalink
Waar anderen zich blijkbaar verbazen waarom deze film zo laag scoort, verbaas ik me juist ontzettend over het hele hoge gemiddelde van deze film.
Er zijn genoeg bekendere en grotere komedies die blij mogen wezen met een 3.06 als gemiddelde.

Ik heb de National Lampoon films wel tig keer gezien en heb altijd een zwak voor Chevy Chase gehad maar kom op mensen zeg, de humor in dit deel is toch niet zoveel beter als de gemiddele Police Academy-film of een gemiddelde Problem Child-deel om maar wat te noemen of ben ik nou gek ?

De vorige Lampoon films hadden nog iets van een verhaaltje, deze film is meer wat losse sketches aan elkaar geplakt.
Nogmaals ik gun het Chevy Chase maar zelden heb ik me zo erg verbaasd over een gemiddelde op deze site.

geplaatst op 27 december 2014, 17:55 uur, permalink
Toch maar een 2,5 van gemaakt, ook de buren van de Griswolds voegde 0,0 toe en waren veel te geforceerd..
Mensen, ga a.u.b. het aller eerste Vacation deel zien, stukken beter dan deze kerst editie.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 28 december 2014, 12:42 uur, permalink
Erg leuke film. Vooral in het begin.
Heeft iemand overigens Johnny Galecki, Leonard Hofstadter van The Big Bang Theory, herkent?