Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
België / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Koen Mortier
Met onder meer: Dries Vanhegen, Dolores Bouckaert en Norman Baert
IMDb beoordeling: 6,9 (10.934)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 12 april 2007
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ex Drummer
Drie gehandicapte gasten met een rockband zonder drummer zijn op zoek naar een drummer, roem en succes. Ze vragen Dries, een bekend schrijver, zich bij hun band te voegen. Dries stemt toe en beslist dat zijn handicap zal zijn dat hij niet kan drummen. Als een ultieme, maar tevens duivelse god daalt hij de berg af om zich te mengen met het hulpeloze klootjesvolk. Met de komst van deze manipulator wordt ook de toekomst van de band op het spel gezet en het zal niet lang duren voor de andere leden elkaars bloed kunnen drinken. Hun enige toekomst is uiteindelijk geschreven in menige punktekst: 'No Future'...
Externe links
Acteurs en actrices
Dries
Jan Verbeek
Koen de Geyter
Ivan Van Dorpe
Ma Verbeek
Dorian
Jimmy
Christine
Dikke Lul
Video's en trailers
Reviews & comments
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
Tweeslachtig.
Aan de ene kant bewonderenswaardig hoe niet zozeer de inhoud maar wel de sfeer van Brusselmans' boek overkomt. Aan de andere kant dan weer de irritatie met de te veel herhaalde gimmicks, het achteruitfietsen dat vanaf de derde seconde al verveelt, en de morsige, vieze helaasheid der dingen die zonodig over alles wat Belgie is moet worden uitgesmeerd.
Toch qua cinematografie af en toe weer heel mooi. Jammer dat dat zovaak verpest wordt. En ik vraag me af of iemand die de boeken van Brusselmans niet kent het verhaal wel gaat snappen. Een acquired taste, dat is het zeker. Wat de film boven het boek heeft is in ieder geval een mooie soundtrack. Want daar is niet zoveel op af te dingen vind ik.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Baldadige afzink in het klootjesvolk met groffe, wrange en toch ook weerzinwekkende, afstotelijke humor. Dat moet je dan liggen neem ik aan, maar het is met name de woeste beeldregie van Mortier die de film op sleeptouw neemt. Achterstevoren, ondersteboven of driftig zwaaiend, het geeft het met z'n afzichtelijke, heetgebakerde en vulgaire tokkies een dikke dosis loeiende, luidruchtige energie.
De korte scène in de ontplofte rat is ook goud waard. Bizar, absurd, maar o zo raak. De keren dat het een bepaalde rust opzoekt, veelal omtrent Dries, doen er dan ook meteen toe. Rondom het bandje is het alle remmen los. Goor, ziek, ranzig en noem maar op. De vlammende rocksongs doen nog een flinke duit in de zak en het nauwelijks verstaanbare dialect eist zelfs een tweede hoofdrol op.
De eerste is een geniepige, onverschillige klootzak die met een sardonisch genoegen de boel op stelten zet. Het is lachen, gieren, brullen, maar Mortier weet op een of andere manier en in toenemende mate iets schrijnends in dit Oostende te leggen, waardoor die grijns ook wrange, bittere trekjes gaat vertonen. Er is bloed aan de paal, de rock rally is lekker hysterisch en de finale eigenaardig briljant.
MichaelMovie
-
- 212 berichten
- 0 stemmen
Het is eens een ander soort filmpje van Vlaamse bodem.
Ik ben zeker te vinden voor een film met rauwe, ranzige en shockerende scènes die extra gekruid zijn met dialogen waarin de meest oneerbare scheldnamen voortkomen.
Deze film bevat het allemaal.
Toch kan ik niet de punten geven die ik zou willen geven voor de 'rauwe echtheid' die getoond wordt.
Het verhaal zelf deed me te weinig. Het verhaal is wat te absurd, waardoor ik me moeilijk kon inleven.
De film zelf krijgt 3,5*, maar mijn kijkervaring slechts 3*.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
België op z’n grofst en smerigst, maar wel geinig. Heb met stijgende verbazing zitten kijken naar deze wereld van Brusselmans en Mortier over een stelletje randdebielen, die vechten, zuipen, neuken en muziek maken. Je weet dat deze wereld wel ergens moet bestaan, maar ook op deze planeet en dan in België?
Vond het een authentiek gemaakte film, waar ik me op de eerste tien minuten na, prima mee heb vermaakt. Dat gedoe met die teruglopende beelden had ik na een minuutje wel gezien en ging maar eindeloos door. Behalve de beelden zitten er ook prachtige teksten in. Al vaak geciteerd: 'Zo, hersenbacil. Hersenbacil? Da’s een mooie, die moet ik onthouden. Ja, maar met wat? Ja, met wat....' Pareltje, toch?
kevin_vp
-
- 950 berichten
- 0 stemmen
Wow, wat ben ik trots op mijn klein rotland genaamd België na de afloop van deze film
Echt waar dit is pas een zieke, walgelijke perverse vuilgebekte film die echt alle registers volledig opentrekt and I LOVED IT!
Hulde !!!
PS. wat voor een geweldige soundtrack heeft deze film!!!
shrink
-
- 1977 berichten
- 2228 stemmen
Verschrikkelijk slecht film. Beetje vloeken en onnozel doen en dat levert blijkbaar bij heel veel mensen een goed score op. Ik vind het helemaal niks.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Soort van extremere De Helaasheid der dingen.
En da's maar goed ook, want die vond ik vreselijk saai. Ex Drummer is een pak ranziger en grover, en is uiteindelijk een film met veel meer ballen.
Moet wel zeggen dat ik het, in tegenstelling tot velen, nou niet echt heel grappig vond of zo, buiten misschien een paar momentjes. Kan zijn dat de humor wat langs me heen gegaan is, maar heb eigenlijk eerder juist met een soort vreemde bewondering zitten kijken, naar dat hoopje zielige idioten bij elkaar.. Triest om te bedenken natuurlijk dat er in het echt ook wel van dat soort volk rond zal lopen. Wel erg sterk geacteerd dus (geweldige dialecten), en het vulgaire sfeertje in de film wordt ook erg goed in beeld gebracht. Verder mocht het knotsgekke einde er ook wezen.
3,5*.
n1d0
-
- 35 berichten
- 639 stemmen
Net zoals het hoofdpersonage is de film voor de kijker een joyride in het mileu van de (in dit geval toch wel achterlijke) plaatselijke rockscéne. Alhoewel de film bij vlagen echt wel grappig is, kwam het grootste deel van de film choquerend over. Dat was voor mij nu niet echt een meerwaarde, en ik had er dan ook niet zoveel kijkplezier in. Ik heb stukken van het boek gelezen en dat leek voor mij een betere manier om het verhaal te ervaren.
Pluspunten voor bepaalde muziekkeuzes. (Vooral de twee nummers van Mogwai zijn prachtige momenten (wanneer de schrijver voor het eerst één van die krotten bezocht, en op het laatste wanneer hij z'n drumstel kapotslaat en naar huis gaat)
sabsabsab
-
- 647 berichten
- 52 stemmen
Een film die je niet zo gauw bij de drama zet, horror is het ook niet, en het porno hoekje haalt hij nou ook net niet, deze film was gewoon hardcore punkrock, je kon de smerigheid gewoon ruiken, 104 minuten een hel van totale grauwheid, lelijkheid, grof taal gebruik en nihilisme.
Het heeft zich dan ook gemunt op het achter de kast blijven hangende stof, de drie mannen hebben een grotere gebrek dan hun benoemde handicap in de intro.
Dries daarin tegen heeft geen lichamelijk of zintuigenlijk handicap en is ook de intelligentste van het stel, maar ook hij heeft zeker weten zijn beperkingen, bijvoorbeeld zijn anti-sociale achterbaks gedrag, door het leven van andere mensen kapot te maken en dan ook nog van een clubje simpele zielen maakt Dries ook best wel een loser
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Net zoals de boeken van Brusselmans wel geinig zijn, maar niet echt ergens over gaan, is ook Ex Drummer een geinig filmpje maar kan nou niet zeggen dat het heel goed was. Grof en smerig, een soundtrack die laveert tussen een bak herrie en rustige alternatieve rock en een anarchistische insteek maken van Ex Drummer een soort verlate Belgische punk film. Dries is Brusselmans' alter ego die zijn walging voor het stompzinnige inteeltvolk dat de rockscene van Oostende blijkbaar domineert maar nauwelijks kan bedwingen, om ze op het laatst elkaar af te laten maken- een vreemde maar passende finale, ook (vooral) dankzij de muziek.
Lang niet alles werkt: het dode kind en de nasleep was een valse noot, de bandfinale was chaotisch, maar niet op een plezante manier, het gedoe met de dikke lul van Dikke Lul werd al snel flauw- maar er blijft toch genoeg vage vunzigheid over om na afloop het gevoel te hebben tot je enkels in de Vlaamse drek te hebben gestaan. En dat is dan toch een soort compliment.
remorz
-
- 1930 berichten
- 2379 stemmen
Viaviavia hier weer eens beland en na de trailer voel je weer meteen waarom de film zelf zo tof was: sfeer boven plot, brutaal rebels en afzijdig van enige etiquette. In de trailer perfect geïllustreerd door diskwalificaties van recensenten te gebruiken om je film aan te prijzen: Personages en dialogen missen subtiliteit en Een platte aaneenschakeling van onnozelheid zijn mijn favoriete 'redenen om niet te kijken'. Ik krijg er weer zin van.
john mcclane 2
-
- 3200 berichten
- 6349 stemmen
[quote]sabsabsab schreef:
Een film die je niet zo gauw bij de drama zet, horror is het ook niet, en het porno hoekje haalt hij nou ook net niet, deze film was gewoon hardcore punkrock, je kon de smerigheid gewoon ruiken, 104 minuten een hel van totale grauwheid, lelijkheid, grof taal gebruik en nihilisme.
Ja heel herkenbaar. maar blijkbaar voor jou wel een reden om dit een dikke voldoende te geven ,
Bij werkte het averechts .
Ik moet bekennen dat ik jaren een fan ben geweest van brusselmans zijn boeken gewoon omdat ie me enorm liet lachen.
Deze in de bioscoop gezien , en de narigheid werd me teveel . het was ook letterlijk teveel .
Met een steen in mijn maag afgekeken .
Moet wel bekennen dat toen ik in de bioscoop op de poster las: de beste brusselmans verfilming tot nu toe , ik er even intrapte en zei , de beste ??? is er nog meer van die ongein dan ?
Maar het was natuurlijk een erg geslaagde grap .
Maar too much for me , zo gezegd .
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Heerlijke energieke surrealistisch punk epos. Cinema die je voelt. Geweldig!
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Geweldige film. Het nihilisme, verloren generatie / het marginale bestaan van een Vlaams boerengat (hier stappen we op het territorium van Trainspotting) wordt perfect geïllustreerd door Mortier. With a little help from his friend Brusselmans .... Vanaf de magistrale opening schuwt de film geen enkele controverse. Grootste verdienste van de film is de cinematografische invulling. Mortier maakt het heerlijk absurd (de zanger die omgekeerd staat bv) en daarom verteerbaar. Het uitvergroten van een banaal en modaal milieu (jongeren richten muziekgroep op) is gedrenkt in cynisme. Maar er zit ook een tristesse in en daarom vind ik de film zo geslaagd. Die beelden van de moto ritten door de nacht, die score, die persoonlijke verhalen van de doodgeschoten personages ... het maakt hen ook slachtoffers, gevallen helden van het klootjesvolk. De film gaat over niks inderdaad en gelukkig houdt hij dat vol. Hij gooit er niet vlug nog een plotje tegenaan (hier verlaten we het territorium van Trainspotting). Jammer dat Mortier niet echt een einde heeft. Het idee om alles en iedereen dood te laten gaan, vind ik te gemakkelijk. Een kleine smet op een prachtige film. Een parel bij in het Vlaamse filmlandschap dat ik (O ironie) dankzij de Nederlandse Top 1000 heb ontdekt.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Goed.
Waarom kunnen de Belgen het wel en de Nederlanders niet? Ik zie vaak genoeg goede Belgische titels, maar goede Nederlandse titels zijn zeer zeldzaam. Ook deze Ex Drummer, van Belgisch regisseur Mortier, is weer een goede toevoeging aan Belgische cinema.
Alhoewel ik mijn verwachtingen wellicht met wat te hoog heb opgeschroefd, want ik verwachtte ten volle tijden strakke montage en geen dromerige beelden. Dat was niet zo, alhoewel de film soms wel een razend tempo en snelle editing kent. Maar er wordt ook regelmatig plaats gemaakt voor een dromerige scene.
Acteerwerk is goed. Niet bijzonder uiteindelijk, maar het voldoet. In principe hoeven ze niet veel meer te doen dan schelden en schreeuwen, en dat kunnen de acteurs erg goed. In de wat rustigere scenes begin je toch wel wat houterigheid te spotten hier en daar.
Het eerste kwartier is waarschijnlijk het beste stuk van de film, omdat de montage daar zo snel is. Leuke trucjes, dat ondersteboven gebeuren was natuurlijk fantastisch, maar ook de backwards-scenes wat natuurlijk betrekking heeft tot de karakters zelf zijn leuke toevoegingen.
Maar eenmaal de introductie voorbij is is de film toch wat langzamer en onopvallender. De beelden zijn wel altijd ruw en grauw, maar het kon me niet altijd even goed intrigeren. Het is dat de humor hier en daar zo over-the-top en scherp is dat het nog wel weet te boeien.
Maar de toon met de trucjes in het begin wordt zo gezet dat je denkt dat de film ten alle tijden trucjes gaat uithalen. Dat doet de film niet, na de introductie is de film wat "normaler". Pas bij het rockconcert nemen de echt intrigerende beelden langzaam de touwtjes weer in handen. Agressieve scene was dat trouwens, heerlijk.
Soms lijkt de regisseur net iets te geforceerd te willen bewijzen dat hij geen mietje is. De expliciete seksscènes hier en daar hebben weinig meerwaarde, maar ook de ruwe beelden hier en daar werken niet altijd, alhoewel dat maar minuscule kritiekpuntjes zijn.
Het werkt toe naar een lekkere finale, maar in het middenstuk valt de film een beetje plat. De karakters zijn allemaal sukkels en vooral erg boos, maar geen types die de film intrigerender maken om naar te kijken. Het is de regie zelf die vooral de meerwaarde van de film weet te zijn.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Met De Helaasheid der Dingen (2009) zag ik al een dergelijke film met een soortgelijke setting. De marginaliteit druipt er van af. Waar je in de film van Van Groeningen nog te maken hebt met goeie loebassen, kom je in deze film van Mortier vooral veel uitschot tegen, geheel wat je mag verwachten van de rebelse auteur Herman Brusselmans. Geen sympathieke personages dus. Kan ook moeilijk anders met thema's als vrouwenhaat en -mishandeling, oudermishandeling, gratuite geweldpleging, verkrachting en kinderverwaarlozing. Vulgair en obsceen bij momenten dat het zelfs grappig en amusant wordt. Al is de afkeer nooit ver weg. Hiermee nogmaals perfect in de lijn van Brusselmans.
Prima verfilmd boek dus van Mortier. Prima montage en stijltechnieken. Zeker de openingsscènes met het omgekeerd draaien was best fijn. De film kent een vlot tempo en ook het acteerwerk is ruim in orde. Veel rauwe gortige dialogen en locaties loodsen je door de film heen totdat de film naar het einde toe letterlijk explodeert. De taboes worden niet uit de weg gegaan, maar neigen soms naar het platvloerse af. Het concert in het marginale café was prima al vond ik het visueel wel wat rommelig. Soundtrack overigens ook geweldig. Leuk!
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Zalige film.
Had iets anders en saaiers verwacht, maar is zonder twijfel een v/d beste Vlaamse films. Een soort van rauwere, meer brutale De helaasheid der dingen. Ik heb wel het idee dat wij Vlamingen gewoon enorm goed zijn in het maken van films over het klootjesvolk, over marginalen. Heerlijke cast ook. Sam Louwyck schittert opnieuw. En audiovisueel ook een v/d beste Vlaamse films. Top
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Een bekende schrijver krijgt drie gasten op bezoek, gehandicapten zoals hij ze noemt, en die vragen hem of hij drummer wil worden in hun band. Hij zegt nog "ja" ook. En zo repeteert hij met ze totdat ze een optreden hebben op een lokaal festival. Wat volgt is een bijzondere film met aparte camerastandpunten en belichting. Aan de ene kant is de film behoorlijk absurd en zeker ook best grappig. Maar aan de andere kant is de film ook heel rauw, gewelddadig en provocerend. Toch ligt de stijl me wel, al zal het zeker geen film zijn voor iedereen. Misschien daarom wel. Ik word in ieder geval wel nieuwsgierig naar andere films van deze regisseur.
Collins
-
- 6244 berichten
- 3719 stemmen
Drie asocialen met een handicap wenden zich tot de schrijver Dries van Hegen om te komen drummen in hun punkband. De intellectuele van Hegen neemt de uitnodiging aan en begeeft zich in de maatschappelijke onderlaag om materiaal voor zijn nieuwe boek te vergaren. Om zijn verblijf in de onderste regionen van de samenleving interessanter te maken, begint hij de asociale dommeriken om zich heen te manipuleren.
Ex Drummer beschrijft de belevingswereld van de asocialen. De drie bandleden hebben niet de beschikking over zelfreflectie en missen de zelfcontrole om hun verwarde ideeën niet meteen om te zetten in spontane acties. Ze uiten zich door verbaal gewelddadige taal uit te slaan en gaan fysiek geweld niet uit de weg. Alcohol en drugs zijn een basisbehoefte.
De zwarte humor speelt een grote rol in de teneur van het verhaal. Met behulp daarvan wordt het milieu waarin het verhaal zich afspeelt tamelijk bizar en lachwekkend afgeschilderd. De beklemtoning van de lichamelijke en geestelijke tekortkomingen van de musicerende personages werken op de lachspieren. De omstandigheden waaronder zij leven zijn uitvergroot en eveneens lachwekkend. Onder die hilarische weergave is echter ook een cynische toon herkenbaar die verachting voor de personages impliceert en die de groteske vorm van humor na verloop van tijd in een minder lachwekkend perspectief plaatst.
Regisseur Koen Mortier heeft ervaring opgedaan in de reclamewereld. In zijn filmstijl is dat herkenbaar. Die is creatief en wijkt nogal eens af van de meer behoudende stijl die in het gros van speelfilms wordt gebruikt. Mortier laat scènes achterstevoren lopen, laat personages ondersteboven door het beeld gaan, gebruikt slow motion en overbelichting om op gebeurtenissen een bevreemdend tintje te plakken en maakt veelvuldig gebruik van ongewone perspectieven om onrust te creëren. Het zijn middelen die zorgen voor een driftige dynamiek en aan de handeling een bepaalde rauwe vorm van onverschrokkenheid toevoegen. Er heerst anarchie. De sfeer is punk.
Dries van Hegen die de diabolische aanjager der gebeurtenissen is, voert de kijker likkebaardend langs groteske gebeurtenissen en bizarre situaties in de wereld van kansloze losers. Hij trekt de kijker gretig mee in zijn cynische beschouwingen en abjecte daden. Dat voelt door de zwart humoristische toon en het bizarre karakter van die wereld nog wel lekker ook, maar eigenlijk is het niet meer dan goedkoop leedvermaak. Dat besef zorgt voor een geleidelijke ommezwaai in de beleving. Aan het eind van de film schaamde ik me zelfs een beetje.
Zandkuiken
-
- 1696 berichten
- 1360 stemmen
Herbekeken na een heel aantal jaren en ik had dit keer bij momenten toch wel wat moeite met al die wrangheid en de nihilistische toon. Het lijkt soms bijna puberaal choqueren om te choqueren.
Daar staat een viscerale energie tegenover die me vaak bij het nekvel greep en met behulp van de geweldige cinematografie en vette soundtrack het hart sneller deed slaan.
De film vond ik bij momenten ook nog wel grappig, maar soms wordt het allemaal iets te lomp. Benieuwd of ik dat bij een film als C'est arrivé près de chez vous ook heb als ik die nu op iets oudere leeftijd (en ondertussen als vader) eens herbekijk.
Niettemin blijf ik het wel een erg goede prent vinden, Mortier haalt hier als filmmaker alles uit de kast en dat zie ik graag. Twijfel dus een beetje over mijn score, maar ik laat de 4,5* voorlopig staan. Denk wel eerder aan verlaging dan aan verhogen.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Adams Æbler
Komedie / Drama, 2005
278 reacties
Pusher 3
Drama / Misdaad, 2005
76 reacties
Irréversible
Drama / Thriller, 2002
2.373 reacties
De Helaasheid der Dingen
Drama / Komedie, 2009
416 reacties
Rundskop
Misdaad / Drama, 2011
490 reacties
The Plague Dogs
Animatie / Avontuur, 1982
24 reacties
Gerelateerde tags
white trashmusicalchild on drugs profanitygay character
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.