• 8.985.949 stemmen

Van Oude Mensen, de Dingen Die voorbij Gaan (1975-1976)

Thriller | Miniserie

Show titel: Van Oude Mensen, de Dingen Die voorbij Gaan

Genre: Thriller

Ontwikkeld door: Janneke ter Meer

Met: Caro, Myra Ward en Paul Steenbergen

Datum van release: zondag 30 november 1975

Eerst uitgezonden op: Nederland 1 (Nederland)

Plot Van Oude Mensen, de Dingen Die voorbij Gaan

Een groot geheim verbindt de families Takma en Steyn de Weert. Lang geleden, toen zij nog in Indië woonden, is er een mysterieuze moord gepleegd, waar niemand over wil praten. Met zijn dagelijkse bezoek aan de moeder van Ottilie bezegelt de stokoude heer Takma hun stilzwijgen. Ze hopen hun geheim in het graf mee te nemen, maar als de zoon van Ottilie wil trouwen kan het niet langer verborgen blijven. Dan pas wordt duidelijk hoezeer de vreselijke gebeurtenis uit het verleden nog altijd mensen met elkaar verbindt en dat de dingen van vroeger nog niet voorbij zijn gegaan.

30 november 1975 (50 minuten)

9 december 1975 (50 minuten)

15 december 1975 (50 minuten)

24 december 1975 (50 minuten)

28 december 1975 (50 minuten)

2 januari 1976 (50 minuten)

6 januari 1976 (50 minuten)

Frits van Wely

Ottilie Dercksz

Aunt Adèle Takma

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Een extreem toneelmatige verfilming voor televisie van een praktisch plotloze of liever gezegd handelingsloze roman, door de regisseur die een jaar eerder ook al De stille kracht voor televisie had bewerkt. En net als die eerdere serie ademt alles hier studio: in de kamers zijn nauwelijks achtergrondgeluiden te horen (afgezien van een enkele pendule), als Lot en Elly in een koets zitten hoor je alleen kaal hoefgeklepper, en zelfs bij de enkele scène buitenshuis (op het terras van een uitspanning) zie je nog duidelijk dat dat in een studio gefilmd is – volgens mij zie je in de hele serie geen enkel stukje echte blauwe hemel, en dat geeft het geheel toch een zekere bedompte sfeer die misschien wel past bij de benauwing en de beklemming van het milieu, maar die ook ten koste van praktisch elke vorm van realisme gaat.

Dat alles voor de geïnteresseerde kijker toch blijft boeien komt doordat het bronmateriaal zo sterk is, doordat decors en kostuumontwerp netjes verzorgd zijn, en doordat de fine fleur van twee acteursgeneraties geleden hier haar opwachting maakt, met effectieve vertolkingen van Lex van Delden als de vroeg oude Lot, Han Bentz van den Berg als Harold die in zijn jeugd getuige van de centrale gebeurtenis is geweest, Piet Kamerman als Lots sympathieke stiefvader Steyn, Joan Remmelts die dokter Roelofsz bijna is, en bovenal als de 97-jarige Ottilie Dercksz de hier 60-jarige Caro van Eyck die op wonderbaarlijke wijze bijna de belichaming van haar geheim is. (Zelfs Josine van Dalsum kan ik hier vrij goed hebben.) Het is kortom een serie die niet meer van deze tijd is, net zoals de roman uit 1906 niet meer van deze tijd is, behalve voor wie beseft hoe het verleden het heden kan vormen en zelfs inhalen totdat het als een loden last kan drukken op wie zich niet meer kan verweren tegen de schimmen van vroeger.

Kortgeleden opnieuw vertoond door NPO1 Extra; ik weet niet of ik ze nou moet bedanken dat ze dit oude hoogtepunt van de vaderlandse televisie nog eens hebben willen uitzenden, of vervloeken omdat ze delen 7 en 2 in omgewisselde volgorde hebben uitgezonden. Gelukkig was ik bekend met het boek, maar voor wie dat níét is moet het toch een koude douche zijn geweest om reeds in de als tweede deel uitgezonden aflevering te zien hoe... enfin.