132.198 gebruikers | 82.951 films | 30.189 regisseurs | 3.421.482 berichten | 4.774.976 stemmen
 
locatie: Films » Che: Part Two (2008) » Info

Che: Part Two (2008)

Alternatieve titels: Guerilla, Che Part Two 

 

Che: Part Two (2008)
202 stemmen | gemiddelde 3,09
mijn stem:
Verenigde Staten / Spanje / Frankrijk
Drama / Oorlog
131 minuten

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Benicio Del Toro, Demián Bichir en Franka Potente

Na Fidel Castro in Cuba via een revolutie aan de macht te hebben gebracht, besluit Ernesto 'Che' Guevara om zijn carrière als 'beroepsrevolutionair' niet op te geven. Hij doet een poging om de revolutie in Bolivia te herhalen.
 

 

gebruiker
bericht

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 december 2007, 18:40 uur
The One Ring schreef:
BenicioDelToro schreef:
(quote)


Volgens mij kunnen ze best allebei de kanten van Che belichten. Zowel zijn foute als zijn goede kanten belichten lijkt me de beste keuze. Veel van dit soort biografieën staan vaak nogal kritiekloos tegenover hun onderwerp, waardoor ze wat eendimensionaal worden.


:Y Precies als zowel zijn moordadige kant, als zijn 'drive' om de wereld een betere plek te maken getoond word, dan kan het een interessante film worden.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 december 2007, 22:52 uur
thomzi50 schreef:
Deze wordt zeer waarschynlyk later uitgebracht dan The Argentine, het andere deel, dat nog niet op de site staat.


Heb 'm inmiddels toegevoegd. Dus de discussies kunnen bij The Argentine ook beginnen :D

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 mei 2008, 16:21 uur
Guerilla is opgenomen in het programma van het Filmfestival van Cannes! Samen met The Argentine, onder de titel Che, gaat de film deze maand (!) draaien in Cannes! Jippie! :Y

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 mei 2008, 23:40 uur
http://www.festival-cannes.fr/en/archives/ficheFilm/id/...

Details over beide films.

http://www.slashfilm.com/2008/05/21/steven-soderberghs-...

Hier kan je alvast een kort stukje van de film zien.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 mei 2008, 9:33 uur
Ik heb heel erg het gevoel dat er weer een gigantische hype rond Che gaat ontstaan...
En volgens mij heeft Soderbergh er ook aardig wat overdreven actie in voor laten komen, terwijl dat helemaal niet zou hoeven om het verhaal achter Che tot een prachtige film om te toveren! Ik vind namelijk geen een van de films van Soderbergh toppers en vooral met die Ocean's Eleven t/m Thirteen heeft hij het goed verpest bij mij. Laten we maar hopen op het beste & vooral hopen dat hij hier zo snel mogelijk eendelig of tweedelig in de bioscoop uitkomt!

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 mei 2008, 11:55 uur
Benicio heeft de Gouden Palm in elk geval binnen! :Y

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 mei 2008, 19:24 uur
Nalu schreef:

En volgens mij heeft Soderbergh er ook aardig wat overdreven actie in voor laten komen


Waar is dat op gebaseerd? En Che zijn leven wordt immers gekenmerkt door veel geweld & actie..

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 augustus 2008, 22:35 uur

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 september 2008, 9:59 uur
258 minuten? wow, dat is eigenlijk een miniserie dan?

MAar komt hij ook in de bioscoop?

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2008, 11:48 uur
Van IMDB:

The Argentine (2008) and Guerrilla (2008) were screened combined at the Cannes Film festival 2008 under the title "Che".

en

Runtime:
Canada:262 min (Toronto International Film Festival) | France:258 min (Cannes Film Festival)


Ik gok dat het de twee films samen zijn. Anders lijkt het me wel heel erg lang voor één van de twee films.

 

Hankieh
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 3 december 2008, 17:56 uur
http://www.firstshowing.net/2008/12/02/must-watch-offic...

Zag net de trailer, was erg mooi. Hier kijk ik naar uit.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 februari 2009, 19:43 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het is toch een beetje een herhalingsoefening van de eerste film, alleen nu dus gesitueerd in Bolivia. Che loopt wat door de bossen met zijn troepen, er wordt wat geschoten, hier en daar wat schermutselingen tussen de soldaten etc etc. Soderbergh gaat verder in dezelfde stijl van filmen en het rustige sfeertje is er ook nog steeds. Del Toro doet ook weer zijn ding en geeft uitstekend gestalte aan Che. De executie van Che aan het eind is trouwens wel heel bijzonder gefilmd, vanuit het gezichtspunt van Che zelf namelijk.

Aardig 2e deel, maar blijf net als met deel 1 ook weer 3* steken. Die herziening komt er misschien nog wel eens.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 maart 2009, 9:10 uur
ja, daar sluit ik me bij aan. Vind het vooral een heel erg moedig project (ik neem de twee films even voor het gemak samen, zo lijkt het ook bedoeld te zijn). Ik kan me weinig nog minder commercieel ingestelde films voorstellen waar grote namen aan verbonden zijn.

Ik vind het ook wel erg taaie stof, en ik behoor dan nog tot de doelgroep vermoed ik, ik kan me niet voorstellen dat er echt veel mensen zijn die zich hier makkelijk doorheen kunnen worstelen.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 30 maart 2009, 22:15 uur
Inderdaad meer van hetzelfde maar tegelijkertijd weer niet helemaal. Lastig om uit te leggen maar de eerste film was toch iets gelikter en deze wat rauwer (wat Soderbergh naar mijn weten ook met opzet heeft gedaan). Toch, als je deel één hebt gezien weet je wat je hiervan kunt verwachten. Meest verrassende was nog de cameo van Matt Damon, die totaal onopvallend een willekeurige kerel speelt, vloeiend Spaans praat en na 2 minuten alweer van het scherm verdwenen is.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 31 maart 2009, 9:33 uur
Mr_White schreef:
Meest verrassende was nog de cameo van Matt Damon, die totaal onopvallend een willekeurige kerel speelt, vloeiend Spaans praat en na 2 minuten alweer van het scherm verdwenen is.


Ik had een beetje het idee dat hij zijn rol uit The Good Shepherd hier speelde. Of er in ieder geval op gebaseerd, dat kan niet anders. Vond het wel erg grappig.

 

Jordy
(admin)
avatar van Jordy
quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 31 maart 2009, 11:21 uur
Taai, moedig, ik zie het er allemaal niet zo in. Ik vond het gewoon twee erg mooi gemaakte films, over interessante materie waar ik niet veel van wist, en met een geweldige Del Toro. Met als minpuntje inderdaad dat dit deel een klein beetje als een herhalingsoefening voelt, maar toch erg genoten weer.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 april 2009, 22:22 uur
Stukke minder dan Part 1 helaas. Waar Part 1 nog af en toe wat afwisseling had met de VN scenes richt dit deel zich enkel op de guerilla. Pluspunten zijn toch wel weer de prachtige plaatjes van de landschappen en dorpjes die samen met Del Toro het enige positieve waren aan deel 2.

De Guerilla is niet vernieuwend en het lijkt zich af en toe zo op Cuba af te kunnen spelen. Ook miste ik de andere figuren zoals de Castro's, de nieuwe kameraden van Che zijn veel mindere acteurs naar mijn mening. Het ergste vond ik nog wel de casting van Franka Potente waar ik zoiezo al altijd een hekel aan heb gehad en die totaal niet geloofwaardig overkomt als Guerilla strijdster.

Ik had liever de Cuba tijd na de revolutie gezien dan de Bolivia guerilla , of had part 2 dan ook in 2 delen gesplitst want nu mist er een groot stuk en mischien ook wel het belangrijkste van Ernesto's leven.

 

neo
(moderator)
quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 mei 2009, 12:37 uur
kos schreef:
Ik kan me weinig nog minder commercieel ingestelde films voorstellen waar grote namen aan verbonden zijn.


Inderdaad. Heeft in eigen land krap een miljoen opgebracht. Ook vind ik het eigenlijk geweldig dat Soderbergh het overduidelijk niet allemaal wil gaan lopen uitleggen wat, hoe en waarom (naar zeggen, ik heb ze nog niet gezien) en ook gewoon hatsikidee twee delen met een kleine maand ertussen uitbrengt. Of het echt moed of lef betreft... Het is op zijn minst bijzonder.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 juni 2009, 12:49 uur
Vond deel 1 al niet top, maar het was wel een goeie geschiedenis les. Had echt verwacht dat deel 2 een stuk beter zou worden dan 1. Zeker ook met de inbreng van Lou Diamond Phillips en Matt Damon. Helaas brengen hun rollen totaal geen weerwaarde en als je naar de wc moet is de kans groot dat je ze helemaal niet ziet.
De film schiet op veel vlakken te kort en is daarom ook veels te lang. Che Guevara is een legende en dat gevoel krijg je echt niet als je naar deel 2 zit te kijken...

 

Zinema
(crew)
avatar van Zinema
quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 juni 2009, 17:08 uur
Weinig boeiend.

Ondanks dat deel een, mijns inziens, ook geen feest is, valt dat deel beter te pruimen dan dit. Er wordt hier wel erg veel aan herhaling gedaan. En dan helaas nogal zoutloos. Het duurt en het duurt maar grijpt mij iig niet bij de strot. Mis de kruiden in deze soep. Qua drama gaat men niet echt de diepte in en qua oorlog/actie valt er ook verdomd weinig te beleven (dit itt Part One).

Twee sterren.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 juni 2009, 23:39 uur
Onderschrijf de algehele mening: deel 1 was matig maar viel nog wel te pruimen, dit was echt een oersaaie film. Zonder plot suddert het maar een beetje voort. Wonderlijk dat dergelijke namen dit soort slechte producten af durven te leveren.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 juni 2009, 22:10 uur
Min of meer even saai als het eerste deel. Alles is wederom degelijk gefilmd en gespeeld, maar ook dit tweede deel weet niet te boeien. Del Toro is ditmaal wel in close-up te zien, waardoor je je iets meer met hem identificeert. Een hele zit, in ieder geval. Ik zal de films niet snel nog een keer gaan kijken. Let op een miniscuul rolletje van Matt Damon.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 juli 2009, 0:15 uur
Prachtig ingetogen en onsentimentele film. Soderbergh laat de kijker vooral zijn eigen conclusies trekken over hetgeen er voorvalt. En dat is lovenswaardig bij het neerzetten van een omstreden episode uit het leven van een gecompliceerde historische figuur

Zowieso fijn als een film weigert om je emotioneel en reactief aan de hand mee te nemen.

 

Kevin13
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 november 2009, 10:18 uur
Apster schreef:
Het is toch een beetje een herhalingsoefening van de eerste film, alleen nu dus gesitueerd in Bolivia.


Het enigste dat je kunt vergelijken met The Argentine is dat Guevara een revolutie wil plegen. Op alle andere vlakken is het een totaal andere film.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 november 2009, 16:59 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Inderdaad, Deze 2de film kon ik een pak beter smaken. Waar deel 1de mist ingaat vanwege de fout getimede vertelstem, het missen van enige spanning( we weten allemaal wel hoe het afloopt) is deel 2 een pak beklijvender. Je voelt als het ware dat Che gaat mislukken in zijn opzet om een sociale revolutie uit te lokken. (natuurlijk weten we ook hoe het afloopt.) maar hier is het zwaar beklijvend weergegeven. Uitgebluste revolutionairen, een verkeerde kijk op de politieke situatie in bolivia, boeren die helemaal niet zo happig zijn naar de rebellen.
Ook de eindscene vond ik enorm mooi. Wanneer che naar castro kijkt als men op weg is naar cuba.Wel romantiserend maar daar had ik geen probleem mee.

4.5*

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 november 2009, 23:19 uur
Bij dit tweede deel geldt eigenlijk hetzelfde commentaar als in Part One.
Het blijft op hetzelfde stramien verder gaan, niet echt een film waarin veel vaart zit, integendeel zelfs, het gaat allemaal een beetje traag.
Benicio Del Toro speelt wel de rol van zijn leven als Che, en het heeft me wel zeer geïnteresseerd.
Maar eigenlijk zou men deze film, en dat geldt eigenlijk ook voor de eerste, ook een beetje kunnen bestempelen als een semi-documentaire.
Voor de liefhebbers van biografieën en historische feiten is dit een goede prent, voor de anderen, die een speelfilm verwachten, zal het een teleurstelling zijn.
Ik houd mijn mening een beetje in het midden, en geeft dus ook voor dit deel 3 sterren. Niet slecht, maar kon beter.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 november 2009, 21:33 uur
Dit deel vind ik aanzienlijk beter dan het eerste deel. Beide delen hebben helaas niet gebracht wat ik er van verwacht had. Ik sluit me overigens aan bij het commentaar van Asaharo.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 december 2009, 14:45 uur
Del Toro is buitengewoon geknipt voor deze rol. Wel jammer dat je als kijker door deze film op afstand wordt gehouden. Na het zien van part 1 en part 2 heb ik niet echt het idee dat ik "de mens" Che beter ben gaan begrijpen. Hij blijft een enigma...

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 juni 2010, 12:23 uur
Het tweede deel van Soderberghs saaie epos over Che. Opnieuw niet best.

Eigenlijk heeft deze film dezelfde minpunten als het eerste deel. Het is over de gehele speelduur gewoon niet boeiend. Af en toe is het gewoon erg moeilijk door te komen. Een beetje een moeilijk te verteren film, bij vlagen is het een grote herhaling van Che part 1. Soderbergh is wel constant in iedergeval. Maar een betere eerste helft maken doormiddel van dit tweede deel doet hij niet. Het blijft een beetje op een niveau hangen. Opnieuw veel te saai qua dialogen en ook de saaie manier waarop het geschoten is draagt niet bij om de film een wat makkelijker zit te maken. Maar af en toe nog best interessant, en dan vond ik de films samen op de politieke geschiedenis nog het beste. De hele revolutie met de gevechten kon me maar weinig boeien.

Del Toro blijft doorgaan en speelt opnieuw de sterren van de hemel, waarbij de rest er bij lange na niet in de buurt komt van zijn geweldige spel.

De twee films samengenomen, is het bij vlagen best interessant, maar krijgen we eigenlijk maar weinig nieuw inzicht over de revolutie die de dokter aangaat. Qua speelduur had het gezien de stof en vele overbodige momenten best korter gekund. Ook veel te zwaar om in een keer achter elkaar te kijken.

Opnieuw 2*

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 augustus 2010, 14:10 uur
Komt onvermijdelijk als "minder" over dan de eerste film : filmtechnieken en scenario zijn niet meer nieuw. Toch had ik grote bewondering voor de knap gefilmde guerillagevechten. Maar toegegeven : iets te langdradig, rekening houdend met de eerste.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 23 oktober 2010, 12:38 uur
De film heeft uiteraard hetzelfde probleem als z'n voorganger. Soderbergh maakt er een vrij afstandelijke film van, denkelijk om de kijker zelf een oordeel te laten vellen. De film kijkt als een documentaire, maar de echte Che leer ik hier niet kennen. Ondanks het feit dat de film op zijn dagboeken is gebaseerd. Del Toro speelt wel zeer goed, wat veel goed maakt. De rest zijn allemaal bijrollen geworden, bijna figuranten.

Ik denk dat het 'gevaarlijk' blijft om een (Noord-)Amerikaan een film te maken over een Latijns-Amerikaanse communist. Ik had hier hetzelfde gevoel als bij de film World Trade Center met Nicolas Cage. De maker houdt zich in om toch maar niet op iemands tenen te trappen. Het blijft jammer dat 4 uur film, verspreid over 2 films mij zowat evenveel konden vertellen als 5 minuten Wikipedia.

 

Madecineman
(moderator)
avatar van Madecineman
quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 juli 2011, 11:31 uur
Beidde delen uit Soderbergh's Che project nu gezien en voor mijn gevoel is het vooral een lange film. Ik kon iig geen wezenlijk verschil ontdekken in aanpak en/of stijl tussen The Argentine en Guerilla.

Ten eerste is het vrij gedurfd van een Amerikaan om een film te maken van een Cubaanse revolutionair en dan nog wel Che Guevara ook nog. Je zal mij niet betrappen op idioterieën als het dragen van een Che T-shirt... Maar de periode van de recente geschiedenis waarin zich dit verhaal afspeelt vvind ik wil een erg boeiende. Samen met The Mororcycle Diaries vormt dit toch een mooi drieluik over het turbulente leven van Che.

Helaas vind ik Soderbergh's aanpak een beetje droog en vraag ik me af wat deze revolutionair nu voor zijn manschappen zo inspirerend maakte dat ze zichzelf voor een grotere zaak wilde opofferen. Ik word niet zoveel wijzer over de persoon Ernesto Guevara. Dit iit tot de Motorcycle Diaries waarin ik een soort ideologisch bewustzijn zich zag ontwikkelen. Nu realiseer ik me wel dat het verplaatsen in een ideologische jonge man minder moeite kost dan het verplaatsen in een revolutionair die een gewapende guerilla voert.

Verder kent de film het euvel dat ver heel veel personages inzitten die mij niet zo veel zeggen, scènes zijn vaak nogal fragmentarisch van opbouw en starten en eindigen zonder enige context. Het maakt de 2x 2uur soms een wat lange zit. Moet wel zeggen dat Del Toro goed in zijn rol zit.

Deel 1 blijft voor mij de boeiendste van de 2, kende ook meer afwisseling in landschappen en verhaal. Vooral omdat daar het politieke verhaal van Cuba parallel loopt met de militaire acties. Actie in het eerste deel was ook van hoger niveau, deel 2 is toch vooral herhaling van de eerste 2 uur maar dan in Bolivia.

Uiteindelijk beoordeel ik het gehele project met een 3* had volgens mij meer ingezeten.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 september 2011, 20:07 uur
niet te geloven dat deze film zo laag staat wat betreft de score. ik ben blij dat imdb de film wat meer credit geeft.
tuurlijk ieder zn mening. en de film zal vooral een lagere scoren hebben omdat mensen de film te lang vinden maar dat vind ik ook wel een must om een beetje een beeld te geven over dit voorbeeld voor velen.