MENU

3,75

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Sam Neill, Jeff Goldblum en Laura Dern

Wetenschappers slagen er in om dinosauriërs te klonen uit een druppel dino-bloed afkomstig uit een mug. De ondernemende miljonair John Hammond wil de gekloonde dino's aan het publiek laten zien en bouwt daarvoor een gigantisch thema-park. Een paar gelukkigen, waaronder een advocaat, een wiskundige, twee dino-experts en Hammonds kleinkinderen zijn die eersten die het park mogen bezoeken. Bij de eerste de beste onweersbui valt echter de elektriciteit uit in het park en slagen een aantal gevaarlijke dinosaurussen erin om uit hun paddocks te ontsnappen.

avatar van tristanrc1
geplaatst op 10 december 2013, 11:43 uur, permalink
DiskjockeyEast schreef:
Ik blijf het bizar vinden dat een film uit 1994 nog steeds qua visuele effecten er beter uitziet dan een 100 miljoen kostende blockbuster uit 2013..

Absoluut mee eens!

avatar van Onslaught
geplaatst op 10 december 2013, 18:39 uur, permalink
DiskjockeyEast schreef:

Dat is precies wat ik ook dacht toen ik vandaag de film na al die jaren weer terug keek. Erg goede film!

avatar van PaulieWalnuts
geplaatst op 10 december 2013, 23:15 uur, permalink

hear hear

avatar van FILM!BOY!
geplaatst op 18 december 2013, 10:55 uur, permalink
De dino's zijn erg goed gemaakt. Voor die tijd, maar zeker ook nog voor deze tijd. Als je deze dino's vergelijkt met die uit Jurassic Attack, zijn deze dino's levensecht.

geplaatst op 23 december 2013, 9:31 uur, permalink
Erg goede film.

Ik was bang dat de visuele effecten niet zo goed zouden zijn, maar dat viel absoluut niet tegen! Sterker nog: het was zeer goed! :Y
Het verhaal was ook fantastisch, maar wat wil je ook met Spielberg. . .
Het acteerwerk liet ook weinig te wensen over, hoewel die kinderen me begonnen te irriteren.
Maar hoe ik zelf zou gillen als ik in een keuken zat met twee boosaardige raptors . . .

avatar van John Barry
geplaatst op 23 december 2013, 16:20 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Jurassic Park is weer een erg goede en spannende film van Steven Spielberg.

Door middel van Dinosaurus bloed uit een mug slagen wetenschappers erin om dinosaurussen te kweken. John Hammond besluit om van de dinosaurussen een attractiepark te maken. En paar mensen mogen het attractie park als eerste bezoeken, maar dan gaat het faliekant mis.

Het duurt wel wat te lang voordat het mis gaat. Er had wat meer vaart in het eerste stuk van de film gemogen. Vanaf het moment dat het mis gaat is de film enorm spannend. We krijgen het ene spannende moment na het andere. Wel vind ik dat Steven Spielberg het aan het eind toch wat te gek maakt . Aan het eind van de film als onder andere de kinderen in het bezoekers centrum zijn worden de kinderen nog bedreigt door twee dinosaurussen. En krijgen we nog een hoop actie. Dit vond toch te veel van het goede. Het moet ook een keer afgelopen zijn met de actie. Maar het lijkt erop dat de filmmakers het zonde vonden om te stoppen en nog wat scènes er bij verzonnen. Maar dit komt de film niet ten goede. Spielberg had wat meer maat moeten houden want op een gegeven moment word het toch te veel van het goede.

De Dinosaurussen zien er in deze film heel goed uit. Op het gebied van special effects is er op deze film niks op aan te merken. Ook wat betreft acteren niet. Iedereen acteert naar behoren ook de kinderen weten te overtuigen. Ook qua muziek zit in deze film goed. De muziek is erg mooi en erg passend bij de film. De film is op een bepaalde momenten enorm spannend en er zitten goede actie scènes in.

Al met al is Jurassic Park een erg goede en spannende film

3,5 ster voor deze film.

geplaatst op 23 december 2013, 17:04 uur, permalink
John Barry schreef:

Helemaal mee eens! Ik vond het veel te lang duren.

avatar van Taran Tiraki
geplaatst op 29 januari 2014, 12:26 uur, permalink
Ted Kerkjes schreef:

Helemaal mee eens! Ik vond het veel te lang duren.
Dat is juist de kracht van de film spielberg wacht altijd tot halverwege de film tot hij het moster laat zien denk aan Jaws E.T. (geen monster) Gremlins (geregiseerd door Joe Dante) en als hij dan eindelijk in beeld komt dan wordt je beloond voor het wachten en dat maakt deze films zo sterk.

geplaatst op 29 januari 2014, 16:12 uur, permalink
Het is waar dat het goed is als een film de spanning opbouwt en dat er dus niet meteen alles uit de kast word getrokken. Het wachten word bij Jurassic Park ook zeker beloond . Maar het wachten duurde mij toch wat te lang. Het duurde te lang naar mijn gevoel voordat het mis ging. De eerste helft van de film had wel een tandje sneller gekund. Op zich is het niet erg om pas ergens in de tweede helft van de film alles uit de kast te halen. Ikzelf waardeer het erg als de spanning word opgebouwd voordat alle remmen los gaan. Maar dan moet wel de eerste helft ook interessant genoeg zijn om je aandacht erbij te houden en dat je niet het gevoel hebt dat je zit te wachten op dat er iets spannends gebeurt. En dat gevoel had ik eerlijk gezegd wel een beetje bij Jurassic Park en dat is dan ook niet goed.

geplaatst op 29 januari 2014, 18:52 uur, permalink
Taran Tiraki schreef:

Ja, dat is ook weer waar...

avatar van Joeviemama
geplaatst op 12 februari 2014, 11:56 uur, permalink
1 van mijn favoriete - science fiction - films !!!!

geplaatst op 15 februari 2014, 16:28 uur, permalink
Een erg goede film!

Jurassic Park was destijds baanbrekend op gebied van effecten, maar ook vandaag de dag zien de effecten er nog beter uit als in sommige hedendaagse blockbusters. De dino's zien er prachtig en levensecht uit en ik kan me goed voorstellen dat wie dit destijds in de bioscoop zag, het heel erg indrukwekkend was. Het verhaal is erg mooi en goed uitgewerkt. De spanning wordt eerst goed opgebouwd, waardoor de actie in de tweede helft van de film nog zoveel beter is. De muziek is inmiddels legendarisch en blijft geweldig. Ook de acteurs doen het erg goed. Deze eerste film is een echte klassieker en veruit de beste van de trilogie.

geplaatst op 15 februari 2014, 16:31 uur, permalink
DiskjockeyEast schreef:

Inderdaad! Op dat gebied blijft deze film, ook na 20 jaar, nog steeds prachtig!

geplaatst op 27 februari 2014, 22:01 uur, permalink
Mijn allereerste film die ik ooit in de bios heb gezien.
Ik was er helemaal ondersteboven van.
Mooi om hem een x terug te zien en als je nagaat dat dit uit 1994 komt dan zag het er echt super uit voor die tijd.

avatar van VforVictor
geplaatst op 28 februari 2014, 10:22 uur, permalink
hij komt uit 1993

geplaatst op 2 maart 2014, 19:36 uur, permalink
sorry...

edje555
geplaatst op 3 maart 2014, 11:13 uur, permalink
Jurassic Park blijft voor mij nog 1 van de beste films die ooit gemaakt zijn.
Ik ben nog steends onder de indruk van de special efects, die nog steends van de dag van vandaag mega goed zijn.

Jurassic World 2015 in de Bioscopen !
kijk er echt naar uit.
Steven Spielberg nam de roer weer over, die hij in det 3de deel liet vallen.

geplaatst op 13 maart 2014, 12:17 uur, permalink
Steven Spielberg heeft met deze productie behoorlijk wat invloed gehad op de technologie en het computergebruik binnen de wereld van de film. De gecreëerde dinosaurussen waren, zeker voor 1993, een lust voor het oog, geniaal en spectaculair. De film had verder een goed script (al was het verhaal voorspelbaar), sterke acteurs (al bleven de personages zelf onderbelicht) en humor.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 1 april 2014, 14:17 uur, permalink
Best wel baanbrekend voor die tijd. Ik heb niet alle delen gezien, maar dit eerste deel vond ik toch wel knap en vermakelijk. Hoe correct de acties van de dino's waren ga ik me niet over uitspreken, trouwens dat kan niemand met 100% zekerheid zeggen. Deze film zal ik nog wel eens herkijken, is best wel spannend en interessante karakters, maar de vervolgdelen ga ik links laten liggen.

avatar van Eraser2
geplaatst op 10 juni 2014, 20:23 uur, permalink
Wat een klassieker! Het acteerwerk en de overdreven muziek zijn eigenlijk erg fout, maar de special effects maken geweldig veel goed. De manier waarop Spielberg de spanning bij momenten opvoert is legendarisch! Vooral een bepaalde scène in de regen is nagelbijten geblazen. Ik ben blij dat ik deze film als klein ventje heb kunnen aanschouwen waardoor hij op dat moment nog meer indruk op mij maakte. Aaahh the good old days...

geplaatst op 11 juni 2014, 1:15 uur, permalink
Ik wil de muziek van John Williams bij deze film niet als fout bestempelen. De muziek is inderdaad wat overdreven, maar dat past wat mij betreft erg goed bij de film. Jurassic Park vind ik een van de beste scores van John Williams hand. De muziek van John Williams tilt voor mij de film naar een hoger niveau.

geplaatst op 20 juni 2014, 20:02 uur, permalink
Ted Kerkjes schreef:
Het verhaal was ook fantastisch, maar wat wil je ook met Spielberg. . .

Ik zie nu pas dat de film gebaseerd is op een boek: Jurassic Park - Michael Crichton (1990) - BoekMeter.nl .

avatar van NYSe
geplaatst op 20 juni 2014, 22:23 uur, permalink
De film is beter. Appels met peren, zekersteweten, maar Crichton maakt nogal een saaie en potsierlijke roman van het verhaal dat Spielberg in een wervelende thriller weet om te toveren...