Jurassic Park (1993)

3,76

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Sam Neill, Jeff Goldblum en Laura Dern

Wetenschappers slagen er in om dinosauriërs te klonen uit een druppel dino-bloed afkomstig uit een mug. De ondernemende miljonair John Hammond wil de gekloonde dino's aan het publiek laten zien en bouwt daarvoor een gigantisch thema-park. Een paar gelukkigen, waaronder een advocaat, een wiskundige, twee dino-experts en Hammonds kleinkinderen zijn die eersten die het park mogen bezoeken. Bij de eerste de beste onweersbui valt echter de elektriciteit uit in het park en slagen een aantal gevaarlijke dinosaurussen erin om uit hun paddocks te ontsnappen.

nummer 247 in de top 250

1266 BERICHTEN87 MENINGEN

geplaatst op 23 oktober 2015, 15:18 uur, permalink
Tarkus schreef:
Dit blijft altijd wel een mooie film om weer eens te bekijken. Heeft na al die jaren nog niets van z'n magie verloren.

De film eens opnieuw bekeken, ditmaal op Blu-ray.
Het blijft een spektakel om hier naar te kijken, maar mede door deze versie heeft het geluid een fikse boost gekregen waardoor de film en de beelden nog indrukwekkender overkomen dan het al was.
Puike cast ook en een goed verhaal.
Heb er opnieuw van genoten.

geplaatst op 9 november 2015, 10:13 uur, permalink
Gisteren zapte ik langs net 5, midden in de scene op het tyrannosaur paddock. Blijft toch een legendarische scene, met dat mannetje op de wc...

avatar van eRCee
geplaatst op 19 november 2015, 1:25 uur, permalink
Ook voor mij geen jeugdsentiment: ik zag de film vanavond voor het eerst. De hype eromheen is natuurlijk wel iets wat ik heb meegekregen destijds en dat zegt wel iets over de kracht van het concept. Jurassic Park als themapark is geen werkelijkheid, maar de film is dat wel en blijkt evengoed tot de verbeelding te kunnen spreken van een hele generatie.

Dat deel, de verbeeldingskracht, vind ik als kijker in 2015 ook nog steeds terug in Jurassic Park. Primair natuurlijk van de schrijver van het boek, maar je moet het ook maar durven om zoiets te gaan verfilmen begin jaren '90. Het is alleen jammer dat dit aspect voor een groot deel teniet wordt gedaan door het hoge gehalte aan belachelijkheid in het script. Het personage Nedry is tenenkrommend, Genarro op de toiletpot beschamend en veel acties van onze helden zijn gewoonweg ridicuul (bijvoorbeeld om met een lamp te gaan schijnen als er een T-rex voor je auto staat). Lomp schrijfwerk, waarbij alles erop is gericht de grote blockbuster te worden die dit ook is geworden.

Leuk om een keer te zien en het kent een aantal mooie momenten, zoals de aankomst per heli op het eiland of de eerste ontmoeting met dino's, maar eigenlijk had er met dit concept een veel betere film gemaakt kunnen worden.

avatar van kleintje 2
geplaatst op 12 januari 2016, 12:20 uur, permalink
Voor mij een van de beste Steven Spielberg verfilmingen. Ik zal hem zeker vaker gaan kijken.
De t-Rex zal mijn favoriete dino worden vanaf nu.

avatar van IH88
geplaatst op 18 februari 2016, 14:30 uur, permalink
“Dr. Grant, my dear Dr. Sattler... Welcome to Jurassic Park.”

Jurassic Park blijft jeugdsentiment maar ook een film die nog niets van zijn magie heeft verloren. De dinosaurussen hebben nog niets aan kracht en verbeelding ingeboet en de suspense is meesterlijk opgebouwd. Het eerste gedeelte met de rondleiding in het park is een beetje langdradig en sommige dingen zijn niet al te interessant maar Spielberg weet als geen ander een wereld te creëren waarin het fijn toeven is voor ruim twee uur.

De introductie van de T-Rex blijft memorabel en ongeëvenaard. Het bonkende geluid, de bekertjes water die trillen, de arme geit en de angst in de ogen van de personages... Weergaloos gedaan. En wanneer T-Rex verschijnt maakt hij 23 jaar na dato nog steeds een onuitwisbare indruk. Ook de velociraptors zijn geweldig en misschien nog wel angstaanjagender dan de T-Rex. De acteurs spelen eigenlijk bijrollen ten opzichte van de dinosaurussen maar vooral Sam Neil, Jeff Goldblum en Richard Attenborough zijn goed op dreef en weten hun personages wat inhoud mee te geven. De kinderen en Laura Dern zijn niet bijster interessant maar die angstige blik van Ariana Richards als ze de T-Rex voor het eerst ziet is mij altijd bijgebleven. De muziek van John Williams is legendarisch en na het zien van de film zit het bekende deuntje altijd een paar dagen in mijn hoofd. Ik ben in ieder geval blij dat bij herziening Jurassic Park niet alleen nostalgie is maar ook gewoon nog steeds een steengoede film.

avatar van MaartenTuinstra
geplaatst op 4 maart 2016, 11:57 uur, permalink
Vakkundig gemaakte Spielberg, boordevol clichés, maar nog altijd erg amusant.

Die twee uur schieten voorbij: Jurassic Park zit vol spanning, vermaak en vernufitg nagemaakte dinosauriërs. De cast speelt aardig, al zijn de personages niet bijzonder. Waar de beesten er ook nu nog fantastisch uitzien, vond ik het kleurgebruik een beetje mat. Bovendien worden er uiteraard wat clichés afgewerkt. Toch weet Spielberg opnieuw topamusement te leveren en toont zich van alle markten thuis.