MENU

3,76

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Sam Neill, Jeff Goldblum en Laura Dern

Wetenschappers slagen er in om dinosauriërs te klonen uit een druppel dino-bloed afkomstig uit een mug. De ondernemende miljonair John Hammond wil de gekloonde dino's aan het publiek laten zien en bouwt daarvoor een gigantisch thema-park. Een paar gelukkigen, waaronder een advocaat, een wiskundige, twee dino-experts en Hammonds kleinkinderen zijn die eersten die het park mogen bezoeken. Bij de eerste de beste onweersbui valt echter de elektriciteit uit in het park en slagen een aantal gevaarlijke dinosaurussen erin om uit hun paddocks te ontsnappen.

nummer 241 in de top 250

1258 BERICHTEN83 MENINGEN

geplaatst op 24 januari 2015, 18:09 uur, permalink
Van alle films die ik in mijn jeugd heb gezien, is dit toch wel diegene die het meest is blijven hangen,
Destijds visueel vooruitstrevend, een origineel verhaal, en een ab-so-lute kaskraker.
Warme herinneringen....

avatar van paul83
geplaatst op 28 januari 2015, 15:43 uur, permalink
Top dat deze film in de top 250 is gekomen de afgelopen maanden. Geweldige film met baanbrekende SFX.

justforuse
geplaatst op 5 maart 2015, 0:07 uur, permalink
Goede effecten maken geen goede film. Redelijk saai verhaaltje dat alleen al door het feit dat er maar een stuk of 8 mensen gevaar lopen, en niet de sympathiekste 8, eigenlijk nooit spannend wordt.
Grootste pluspunt in de film is Jeff Goldblum, maar aan de andere kant: wat deed hij eigenlijk in deze film ? Het karakter dat hij speelde was behoorlijk overbodig.

avatar van wolfmaat120

geplaatst op 21 april 2015, 21:27 uur, permalink
Haha ik vindt deze deel grappig en leuk vooral met Timmy en lex .
ik heb deze deel in 3d gekeken.
En het was goed , alleen je zag de effecten niet zo goed omdat het niet als 3d film is geflitert ..
Maar verders is het een leuke film dit jaar komt Jurassic world eraan en die lijkt me ook, een goeie..

jelmerhb
geplaatst op 23 april 2015, 13:02 uur, permalink
Deze film al redelijk vaak op de TV mogen bewonderen. Het is een prima vermakelijke film.

avatar van MDRAIJER
geplaatst op 30 april 2015, 2:02 uur, permalink
Queno schreef:

De allerbeste scene is de ellenlange (duurt een kwartier) suspense scene van de twee velociraptors in de keuken met de tweekinderen.

Voor je gevoel duurt deze scene maar 2 minuten!

avatar van Alexander1900
geplaatst op 11 mei 2015, 12:22 uur, permalink
Heb deze film in 3D gekocht voor 11 euro en het was erg goed gedaan, qua helderheid en diepte. De film zelf is best aardig en zeker voor die tijd maar is soms wat langdradig.

avatar van LPereboom
geplaatst op 16 mei 2015, 23:33 uur, permalink
Jurassic park is een klassieker
ik hou van de sfeer die Spielberg perfect weet te maken. De Spanning is een groot pluspunt, ook al heb je deze 100 maal gezien het blijft spannend in sommige scènes. De Dino's zien er ook goed uit voor het jaartal van de film! Sterke Spielberg Film!!

avatar van Daenelia
geplaatst op 3 juni 2015, 14:41 uur, permalink
De dinos zijn nog steeds mooi, het is nog steeds grappig, maar het is niet mijn ding. Ik kijk deze film alleen maar als iemand hem per se wil zien. Zelfs niet voor Sam Neill, of Goldblum. Hoewel die wel leuk zijn. En Wayne Knight, ook leuk.

avatar van comely

geplaatst op 3 juni 2015, 17:40 uur, permalink
Vooral langdradig is deze film,,,zoals bijna alle Spielberg movies.

avatar van Black Math
geplaatst op 5 juni 2015, 23:23 uur, permalink
Ik weet nog dat ik op mijn verjaardag deze film in de bioscoop heb gezien. Voor een kind dat helemaal fan van dinosaurussen was natuurlijk een geweldige ervaring, het was me duidelijk, Spielberg moest wel de beste regisseur ooit zijn. Het kan verkeren, zoals Bredero al zei, want tegenwoordig heb ik niet meer zoveel met Spielberg. Toch maar weer eens opgezet in het kader van films herzien waar ik nog niet op gestemd had.

Zoals verwacht is de film inmiddels verouderd, maar minder dan verwacht. De dinosaurussen kwamen er vaak nog behoorlijk goed uit, maar niet altijd, bijvoorbeeld tijdens als de brachiosauri voor het eerst in beeld komen. Verder valt af en toe toch wel op dat er van blauwe schermen gebruik gemaakt is. Maar er zijn zeker aanzienlijke delen waar je toch behoorlijk met de illusie mee kan gaan. Ik ben verder geen film van de muziek van Williams, en ook hier vond ik het weinig toevoegen. Maar goed, vanwege de actie stoorde het ook niet zo erg.

Verder een aantal bekende acteurs die ik me niet kon herinneren: Samuel L. Jackson en Jeff Goldblum. De laatste heeft nog de leukste rol, en de meest vermakelijke opmerkingen, de rest van de hoofdrolspelers komt er helaas niet al te best uit.

Verder een gebruikelijke actiefilm. Je weet grofweg van te voren al wie zal overleven en wie niet. Alles wat mis kan gaan, gaat mis, toevallige samenloop van omstandigheden, ach ja het is eigenlijk al ingecalculeerd met het opvoeren van Goldblum als expert in chaostheorie.

Minder sterk verouderd dan verwacht, het geheel weet nog steeds wel te vermaken, en ik ontkom toch ook niet aan gevoelens van nostalgie. 2,5*.

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst op 6 juni 2015, 20:34 uur, permalink
Slordig. Dank je.

avatar van Antonev

geplaatst op 8 juni 2015, 17:31 uur, permalink
Deze heb ik kortgeleden nog maar eens terug gekeken, aangezien mijn laatste kijkbeurt uit de jaren 90' dateerde. De magie van het verhaal was bij herziening aardig uitgewerkt voor mij. De prent zelf en het camerawerk waren wel nog steeds van hoog niveau. De dinosaurussen zagen er werkelijk waar nog steeds fantastisch uit.

geplaatst op 8 juni 2015, 22:55 uur, permalink
Het bijft een meesterwerk!

avatar van rcuppen79
geplaatst op 11 juni 2015, 20:02 uur, permalink
Jurassic Park is gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Crichton uit 1990 en kan tevens gezien worden als een moderne variant op Jaws, de film waar Steven Spielberg beroemd mee werd. Ook in Jurassic Park toont hij z’n kracht in het opbouwen van de spanning. In een film van twee uur, zijn de dinosaurussen slechts 6 minuten te zien op het scherm, maar dit draagt extra bij aan de spanning.

Jurassic Park was een doorbraak op het gebied van computeranimatie. Voor het eerst werden er met behulp van de computer levensechte wezens gecreëerd. De dinosaurussen zien er dan ook voortreffelijk uit en zelfs na ruim 20 jaar hebben de trucages nog weinig aan kracht ingeboet. Helaas kan dat niet gezegd worden van het magere plot dat boordevol gaten zit alsmede de mager uitgewerkte karakters. Het mag gezegd worden dat de echte sterren van deze film de dinosaurussen zijn en dat de menselijke acteurs een stuk minder interessant zijn.

Toch valt er voldoende te genieten in deze erg vermakelijke film. Jeff Goldblum mag als expert in chaos-theorie zorgen voor de komische noot en Sam Neill is lekker nors als de ouderwetse paleontholoog, die alles met een erg nuchtere kijk analyseert. De trucages zijn een mijlpaal in de filmgeschiedenis en de film werd bekroond met 3 Oscars in de technische categorieën: Beste Trucages, Beste Geluid en Beste Geluidseffecten.

Op 11 juni 1993 ging de film in première en dankzij een uitgekiende marketingcampagne, groeide de film uit tot een ongekende hype, die sinds de dagen van Star Wars nier meer werden gezien. In slechts een paar maanden tijd was Jurassic Park uitgegroeid tot de meest succesvolle film aller tijden, met een wereldwijde opbrengst van 914 miljoen dollar. Hiermee liet ze oude klassiekers als E.T., Star Wars en Gone With The Wind ver achter zich. Dankzij het succes verschenen er nog 3 vervolgen.

avatar van Majestics

geplaatst op 12 juni 2015, 12:56 uur, permalink
Keek net een paar scenes terug op YouTube... ik was helemaal vergeten wat een geweldige scenes deze film had. Regie, soundtrack, de spanningsopbouw! Geweldig gewoon.

avatar van thriller97
geplaatst op 12 juni 2015, 23:06 uur, permalink
Beste film ooit en één van de beste soundtracks!!!
Dit is (voor zover ik me kan herinneren) de eerste film die ik ooit heb gezien en het blijft ook altijd voor mij mijn favoriet

avatar van tbouwh
geplaatst op 14 juni 2015, 13:08 uur, permalink
Met het naderende uitkomen van Jurassic World begon het besef te rijzen dat ik deze film nog nooit gezien had. Hoe dat komt, is een verhaal apart. In ieder geval moest het er dan toch eens van komen. En het moet gezegd worden, Jurassic Park kan met recht een klassieker genoemd worden. Het acteerwerk is niet altijd even goed, maar spanning, regie, muziek en verhaal maken dat meer dan goed. In het eerste gedeelte was ik nog redelijk sceptisch, maar naarmate de film vorderde, merkte dat ik steeds meer meegesleept werd. De dino's zien er fenomenaal uit; de cgi en andere digitale trucage is zeer goed uitgewerkt, en dat voor een film uit 1993. Het valt dan ook goed te begrijpen dat deze film ruim 20 jaar terug een revolutionair product was. De muziek van John Williams draagt bij aan de sfeer en aan de spanning. Beiden zitten er goed in; Jurassic Park kent een aantal zenuwslopende scènes, mede dankzij het feit dat de dino's zo levensecht overkomen.
De speelduur vliegt voorbij, en na afloop blijf ik toch vooral met een gevoel van genoegdoening zitten.
Dit is het type film dat zorgt voor nostalgische en warme gevoelens, het type film dat in het collectief geheugen blijft zitten. Dat 'ie dan niet volmaakt is, het zij zo.
Mede om die reden een kleine 4,5*

avatar van mjk87
geplaatst op 14 juni 2015, 13:35 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na 's middags naar Jurassic World te zijn geweest gisteravond dan ook maar deze iconische film uit mijn prille jeugd opgezet, tevens in het kader van mijn Spielberg-(her)zieningen.

Nu is dit typisch iets wat men jeugdsentiment noemt, een film waar ik nooit helemaal eerlijk naar kan kijken. Dit was de film uit de eerste helft van de jaren 90 voor diegene tussen de 6 en 12 jaar. Ik heb ook ergens nog wel een doos vol met speelgoeddino's staan. Maar buiten dat sentiment blijft dit een bij tijd en wijlen uitstekende actieprent, die weliswaar zeer grote gebreken kent, maar des te vaker oneindig superieur vermaak biedt.

Om maar te beginnen met de minpunten, die vooral nu opvallen of mij ook toen al verveelden. Ten eerste oogt dat hele park wat onprofessioneel. Dan kan Hammond nog zo vaak zeggen 'we spared no expenses', maar dat kleine team dat het park runt, die Nedry die zijn bureau vol heeft liggen met troep, de vrij lekke beveiliging, de relatief kleine schaal van het park (waar zijn de hotels?) et cetera, dat oogt wat amateuristisch. Sowieso vond ik dat stuk met Nedry wat minder en haalt het tempo en ritme een beetje uit de film. En je moet ook niet gaan zoeken naar plotgaten, of Everything Wrong With Jurassic Park bekijken, want dan beginnen die fouten best te storen. En ik vraag me ook af hoe iemand als Grant wist dat velociraptors in groepen jagen, of dat de T-Rex je alleen ziet als je beweegt, als dat al klopt.

Maar goed, als de film wel scoort doet dat het ongelooflijk goed. De eerste scène al die binnenkomt en je direct bijblijft zonder ook maar iets te tonen, de prettige opbouw die de sfeer erin brengt, de rol van een lekkere losse Goldblum en vooral de actiescènes die stuk voor stuk in je geheugen gegrift staan. Natuurlijk kent iedereen nog dat beeld van een T-Rex die een hoed afblaast, maar alleen al die hele opbouw van die scène is prachtig. Eerst al een kleine hint en een paar scènes later gaat het echt los. Te beginnen met dat lage gedreun, de waterglaasjes, de geit die weg is en dan die camera die achter de auto omhoog gaat met Rexie die de geit nog even naar binnen slikt (ik spoiler het maar, maar eigenlijk kent iedereen dit wel) - Spielberg in topvorm weet zo goed hoe hij een scène opbouwt en waar hij zijn camera moet plaatsen om zonder veel tekst heel veel te vertellen. Denk aan die scène bij dat stroomhek waar de camera glijdt naar de waarschuwingslichten die uitstaan. Met dat beeld zeg je heel veel. Juist door daar heen te bewegen en het niet als los statisch shot te brengen. Verder is de actie heel overzichtelijk zoals alleen Spielberg dat kan (of allicht James Cameron nog). En nergens duurt een scène eigenlijk te lang om te gaan vervelen, nergens word je murw gebeukt door een overdaad aan actie achter elkaar.

Tel daarbij de prachtige muziek die in je hoofd blijft zitten en de special effects die ook nu nog overtuigen (op die Brachiosaurus na, maar dat is vooral dat je ziet dat Grant en Sattler voor een scherm staan) door de CGI alleen kort te gebruiken en liefst nog van afstand en in het donker en de regen waardoor de slechtere kwaliteit nooit kan opvallen. Dat deed men met Godzilla ook, maar toch ziet dat beest er nu niet meer uit, dus dat zegt ook wat over het animatieteam dat Spielberg had. En die animatronics staan ook nu nog overeind als volstrekt geloofwaardig. 4,0*.

geplaatst op 15 juni 2015, 22:31 uur, permalink
Nog steeds geweldig na al die jaren. *5

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 18 juni 2015, 18:30 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk.

Iconisch, zeer zeker. Als kind heb ik de film vaak bekeken (vanaf het moment dat die dikke in de problemen komt - mijn oma was niet zo goed met opnemen, kennelijk). Een ganse herziening drong zich op.
Jurassic Park is verdienstelijk. De film heeft tal van scènes die als klassiekers te boek staan, en vaak ook terecht. Dat wil echter niet zeggen dat het allemaal ook goed is. Als kinderspektakel best oké, maar voor volwassenen - soit, voor mij dan - wat te braaf.

De cast is ook geen onverdeeld succes. Laura Dern, Sam Neill en de kinderen zijn saai. Iemand als Wayne Knight of Samuel L. Jackson zijn ietsjes leuker, maar eigenlijk blinkt niemand uit.

Steven Spielberg zorgt er dan ook voor dat het vooral visueel topcinema is. Hoewel hier en daar wat gedateerd - de animatronics zijn echt niet zo geloofwaardig meer - is dit een mijlpaal in de filmgeschiedenis. John Williams' soundtrack is voor een keertje ook eens draaglijk - in die zin dat het gewoon goed past bij een film die sowieso bombastisch is.
De suspense en de "horror" die sommigen hierin zien, zie ik niet.

avatar van pmeester
geplaatst op 18 juni 2015, 22:04 uur, permalink
Misschien ben ik niet helemaal objectief want eigenlijk vind ik gewoon alles geweldig wat Spielberg maakt en is dit voor mij ook wel een beetje sentiment. Sluit me helemaal aan bij wat de meeste schrijven. Het is een klassieker die revolutonair was voor die tijd. Genoeg spanning, meeslepend en een visueel feestje. Ik heb qua personages het meest gesmuld van Jeff Goldbloom in zijn weirdness en vond hem vooral ook sexy. Altijd leuk als afleiding naast de creepy monsters. Ben erg benieuwd naar Jurrasic World.

avatar van IH88
geplaatst op 20 juni 2015, 15:46 uur, permalink
Jeugdsentiment maar wel een film die nog niets van zijn magie heeft verloren. De dinosaurussen hebben nog niets aan kracht en verbeelding ingeboet, en de suspense is meesterlijk opgebouwd. De acteurs spelen eigenlijk bijrollen t.o.v. de dino's maar weten hun personages toch inhoud te geven. De muziek is fantastisch. Twijfel tussen 4 of 4,5 ster, maar sentiment toch voorrang gegeven

avatar van SanderPuntCom
geplaatst op 23 juni 2015, 17:28 uur, permalink
Deze Jurassic Park gisteren voor de eerste keer volledig gezien, wie weet zou ik het zo geweldig gevonden hebben dat ik ook meteen zou warmlopen voor Jurassic World

Een infantiel en uitgerekt avontuurtje is het geworden, een beetje wat ik van deze Spielberg-film verwacht had. Daarnaast zitten er tussen de personages heel wat stereotypen, met een paar idiote verhaallijnen/conversaties tot gevolg. Acteerwerk is ook niet alles, maar maakt me hier relatief weinig uit.

Die soundtrack is doorgaans de volledige speelduur voelbaar en mag gerust opgeblazen genoemd worden. Het zorgt dan wel voor enkele goede scènes (het komt in E.T. trouwens volledig tot z'n recht), maar wordt er in mijn ogen ook vaak smakeloos ingepropt. Vrij jammer!

Niet echt een fan dus nee.

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 30 juni 2015, 22:26 uur, permalink
Vandaag weer eens herbekeken. Wat een geweldige film is dit, de dinosaurussen zijn erg mooi gemaakt en het verhaal is ook goed.
hele film vol met spanning en avontuur!

geplaatst op 12 juli 2015, 22:49 uur, permalink
Een van mijn favoriete films. Ik verbaas me elke keer weer over hoe goed de kwaliteit is voor het jaar dat het uit kwam vergeleken met nu. Ook goed gedaan qua geluid, mooie muziek en de T-rex die zorgt voor een trillende grond is onmisbaar. Verveelt nooit, spannend en erg leuk om te kijken.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 15 juli 2015, 1:54 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jurassic Park

Als opwarmertje voor Jurassic World heb ik zelf even besloten om de Jurassic Park trilogy te gaan kijken deze week (voor vrijdag). Jurassic Park, Spielberg's pareltje heeft mij opzich erg vermaakt. Ondanks dat het grafisch natuurlijk niet 100% vlekkeloos verloopt en je gewoon kan zien dat ze er in geplakt zijn waardoor die ervaring wat verlaagd word, vond ik de actie toch heerlijk. Nee, Spielberg heeft hier toch wel een goed staaltje werk neergezet waar jong en oud heerlijk van kunnen genieten. Van niet al te spannende scene's naar toch wel wat achte vermaakte mij wel.

Samuel L. Jackson was hier al blijkbaar iemand van de kleinere rolletjes. Sam Neill deed het leuk net zoals: Laura Dern, Jeff Goldblum en Richard Attenborough. Helaas vond ik Joseph Mazzello en Ariana Richards waarnaar ik me ook mateloos irriteerde aan het feit dat deze kinderen maar telkens in de weg zaten te lopen. Nee, bah!

Het verhaal is leuk opgezet alleen vaak ongeloofwaarlijke dingen waarvan ik toch wel erg schrok. Zoals: Het jongetje word door maar liefst 10.000 VOLT geëlektrocuteerd en waarna een reanimatie gebruikt werd en spontaan weer tot leven kwam, hoe kan Dern een hek dicht doen die onder spanning staat en zij net de spanning erop heeft gezet? ? Dat zijn van die dingen vanwaar ik denk 'laat dat maar zitten!'. Het concept is erg leuk bedacht en Spielberg heeft er een fantastische film van gemaakt!

(PS. Dit is min 2000e bericht!)