Saving Private Ryan (1998)

7174 stemmen | gemiddelde 4,10

Verenigde Staten
Oorlog /
Drama169 minuten
geregisseerd door
Steven Spielbergmet
Tom Hanks,
Tom Sizemore en
Edward BurnsTijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.Deze film staat op nummer 25 in de top 250
» volledige top 250
4,5
[permalink] geplaatst op 9 oktober 2011, 13:48 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenMister_Movie schreef:
Het hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Ik denk dat Arnhemmer bedoelt dat Saving Private Ryan vooral inzoemt op de Amerikanen, terwijl je bij de Longest Day het verhaal van twee kanten ziet.
Naar mijn mening laat ook SPR de gruwelijkheden van alle partijen zien. Denk daarbij bv. aan
de Duitsers die brandend uit hun bunker springen, terwijl de Amerikaanse officier(?) het bevel geeft om niet op hen te schieten, maar om ze te laten kreperen. Of de Franse burgers die in hun, aan gort geschoten huis, onder sluipschuttersvuur komen te liggen. Uiteraard zoomt SPR voornamelijk in op de beleving en gruwelen van de Amerikanen, wat ik zelf niet verwonderlijk vind, omdat `t hier een Amerikaanse film betreft.
Mister_Movie schreef:
Qua rauwheid was Longest Day wel héél héél braaf. De aankomst op het strand bijvoorbeeld, met die Schotse muzikant, de vreemde bevelhebber, het hondje, de rustige dialoogjes aan het strand,... Ondanks dat ik het wel een goede film vind, is het geen film die de gruwelijkheid van de oorlog goed illustreert.
Hoewel `The Longest Day` inderdaad de gruwelen van de oorlog niet goed illustreert, komen die vreemde Britse houdingen wel weer overeen met de werkelijkheid. (hoe onwaarschijnlijk dat dan ook mag lijken.) Ook tijdens de luchtlandingen hier bij Arnhem zijn er tal van zulke voorbeelden zoals bv. die van `Myron de parakip`. Een Britse parachutist sprong op 17 sept. `44 met een kip uit zijn toestel en liet een tiental meters voor die de grond raakte de kip zelf naar beneden fladderen. Myron de parakip had op die manier al een aantal sprongen gemaakt. (Myron komt ook in `A Bridge Too Far` in beeld, hoewel zijn rol hierin niet duidelijk wordt.)
5,0
[permalink] geplaatst op 27 oktober 2011, 18:26 uurdit is mijn lievelings film
5,0
[permalink] geplaatst op 1 november 2011, 21:12 uurVan begin tot het einde spannend realistisch en zit je op het puntje van je stoel omdat je wilt dat het eigenlijk anders gaat.
Natuurlijk de landing op de stranden is heel mooi verfilmt en lijkt me superrealistisch, want ik ben er gelukkig niet bijgeweest. Maar dat hebben we wel in andere films meer gezien (niet op deze manier, maar wel gelijkend) het verdere verhaal is gewoon bijzonder interessant en heel goed 'verzonnen' Zeker het laatste deel in het dorpje.
Ik heb de reis onlangs gemaakt door Normandië en je komt echt heel veel herkenningspunten tegen. Voor mij een dikke 5 sterren en een plek in mijn persoonlijke top 10.
4,0
[permalink] geplaatst op 6 november 2011, 23:02 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenLang geleden heb ik de eerste helft van de film gezien, en de scène op het strand had dusdanig veel indruk op me gemaakt dat ik sindsdien altijd de rest van de film heb willen zien. Onlangs was het dan eindelijk zover en ik ben niet teleurgesteld.
Aan mijn verwachtingen werd voldaan, maar ze zijn niet overtroffen. Er zijn een aantal bijzonder confronterende scènes (zoals die op het strand dus, gruwelijk, maar wel een enorm goede scène) en zelfs een klein aantal mooi dramatische momenten (ik vond het vreselijk dat de hospik doodging...). De muziek is niet overduidelijk aanwezig maar draagt wel bij aan de sfeer; het acteerwerk is voldoende. Of het enigszins realistisch is dat acht mannen erop uit moeten om er één te redden zal ik maar niet beoordelen, de manier waarop de mannen daar vervolgens mee omgingen, vind ik dan weer heel aannemelijk en dat redt de film.
Wat ik echter ook gevreesd had, zijn de net iets té sentimentele scènes, met name de allerlaatste (volgens mij is het laatste beeld dat je ziet een wapperende Amerikaanse vlag. Als ze die hadden weggelaten had de film een halve ster meer gekregen). Het is en blijft een Amerikaanse film, en of het nou een happy of niet zo happy end is, het end is sowieso te sentimenteel voor mij als nuchtere Nederlandse kijker. Toen Tom Hanks aan het eind doodging had dat op mij nauwelijks impact, omdat het typisch zo'n manier is waarop Amerikaanse helden op tragische manier aan hun einde komen. Als híj nou plotseling door een granaat uiteengeblazen werd, zou dat zeker impact gehad hebben...
Bovendien vind ik de film iets te lang. Een lange speelduur hoeft voor mij geen probleem te zijn (en de actie was goed, dat zeker), maar dan moet er wel iets meer ontwikkeling in het verhaal zitten. Maar goed, de actie is goed, de spanning is op sommige momenten te snijden en sommige scènes zijn zo tragisch en heel af en toe komt er nog een mooi staaltje zwarte humor tussen (de soldaat op het strand die zijn helm af doet nadat die hem gered heeft, waarna hij alsnog door het hoofd geschoten wordt... Hard, maar toch), dus ik vind dat deze film zijn status als klassieker toch wel verdiend heeft.
3,0
[permalink] geplaatst op 9 november 2011, 8:35 uurEigenlijk weer een raamvertelling: Oude veteraan gaat met zijn familie naar een oorlogsgraf en herinnert zich dan de gruwelen van de oorlog. Aan het eind komt hij dan weer in beeld. Vooral dat einde is schrijnend over the top. Jammer, want wat ik eigenlijk niet zo meer op het netvlies had, is dat veel van de gevechtscenes behoorlijk rauw en heftig waren. De landingsscene bijvorbeeld, maar eigenlijk ook veel van de andere. De keuze voor Tom Hanks heeft zijn, zoals Theo Maassen het zo mooi pleegt te zeggen, positieve en negatieve pluspunten. Het is een grote naam voor de film en hij is niet het gespierde Rambo type. Dat geeft al meteen aan dat het niet de typische verstand op nul en laten we die anderen eens lekker naar God knallen film zal worden. Positief dus. Aan de andere kant......het is natuurlijk wel een beetje een watje......
Nou ja. Film met sterke plussen en sterke minnetjes, zoals het toch weer opduiken van overdreven drama en tear-jerken. Dat laatste vind ik vooral jammer omdat het een wat nare smaak achter laat aan het einde en ook de rauwe actie in een ander daglicht stelt. Was die flauwe melodramatische acte achterwegen gebleven, dan beoordeel ik de actie in het, zeg maar enorme middenstuk, op zijn merites. Nu zie ik al dat geweld meer als een ondersteuning van het drama aan het eind en dat verpest het toch een beetje.
2,5
[permalink] geplaatst op 9 november 2011, 10:59 uurGoeie recensie! Ik ben het hier wel aardig mee eens. De actie scènes zijn erg goed, maar die dramatische stukken zijn soms tenenkrommend.
5,0
[permalink] geplaatst op 20 november 2011, 2:41 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenDriello schreef:
het is natuurlijk wel een beetje een watje......
Tom Hanks' personage een watje? Volkomen oneens.
Waarom vind je dat? Hij heeft tenslotte een hoge rang en heeft veel verantwoording. Daarnaast neemt die genoeg beslissingen die uiteindelijk een harde impact op hem en zijn mannen zal zijn. Een
ingegraven MG. nest met minder dan 5 man aan je zijde aanvallen is al een moeilijke beslissing en zeker geen initiatief om Miller een 'watje' te noemen. Laat staan over zijn oplossingen en verdelingen om Ramelle te verdedigen...
3,0
[permalink] geplaatst op 21 november 2011, 18:36 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenMinotaures schreef:Driello schreef:
(quote)
Tom Hanks' personage een watje? Volkomen oneens.
Waarom vind je dat? Hij heeft tenslotte een hoge rang en heeft veel verantwoording. Daarnaast neemt die genoeg beslissingen die uiteindelijk een harde impact op hem en zijn mannen zal zijn. Een
ingegraven MG. nest met minder dan 5 man aan je zijde aanvallen is al een moeilijke beslissing en zeker geen initiatief om Miller een 'watje' te noemen. Laat staan over zijn oplossingen en verdelingen om Ramelle te verdedigen...
Ik bedoelde dat ik Hanks zelf een beetje een watje vindt. Dat staat volgens mij ook duidelijk in mijn post.
3,5
[permalink] geplaatst op 24 november 2011, 0:52 uurIk vind niemand in de film een watje.
Ik vond het bij mijn 2de kijkbeurt toch een veel betere film dan gedacht. Heb wel eerste en laatste scene gewoon niet meegeteld. Eigenlijk hoef je die scenes niet eens te zien. Maar dat zijn 7 minuten ofzo bij elkaar.
Het is een goed plot maar een onrealistische situatie. En dat maakt niet veel uit. De gevechten zijn wel realistisch (en fantastisch) gedaan, met als hoogtepunt de fantastische strandscene die op zichzelf 5 sterren waard is. Ook het acteerwerk was goed.
5,0
[permalink] geplaatst op 27 november 2011, 9:21 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenDriello schreef:Minotaures schreef:
(quote)
Ik bedoelde dat ik Hanks zelf een beetje een watje vindt. Dat staat volgens mij ook duidelijk in mijn post.
Wat heeft de persoon van Hanks te maken met zijn filmpersonage?? Dat staat toch geheel los van elkaar? Je bekijkt en beoordeeld toch in de de film de personage die hij speelt en niet hoe hij in het echt is?
3,0
[permalink] geplaatst op 28 november 2011, 7:47 uurMijn hemel wat is het allemaal weer moeilijk te volgen. Ik vind de acteur Tom Hanks een watje en natuurlijk heeft dat alles te maken met hoe ik hem dan beoordeel in een rol. Als je even terug leest in mijn eerste post, dan begrijp je wellicht ook hoe een en ander in zijn context is geplaatst.
5,0
[permalink] geplaatst op 12 december 2011, 15:41 uurDe favoriete film tijdens mijn jeugd! Saving Private Ryan is de film die ik het vaakst heb gezien en waar ik elke keer weer evenveel van geniet. Het begint met de grootste openingsscène op het strand. Vanaf dat moment laat de film je niet meer los en waan je jezelf ook als soldaat in Normandië. De sfeer en kameraadschap wordt sterk neergezet en ook de gevechten zijn bijzonder sterk. Alleen maar lovende woorden heb ik voor mijn ‘jeugdliefde’. 5.0*
3,0
[permalink] geplaatst op 1 januari 2012, 16:35 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenBoven verwachting.
Toen ik deze film ging kijken verwachtte ik een erg tam filmpje die weinig risico durft te nemen. Deze verwachting is helaas voor het grootste deel uitgekomen.
Het verhaal begint behoorlijk sterk met het gevecht op het strand. Toch zwakte het later wat af toen het drama er bij kwam. Het werd allemaal toch wat tam zoals ik al dacht dat het zou gaan, vervolgens kwam er echter een scène die zo bijzonder sfeervol was dat ik het een aparte vermelding waard vind. Het goed hier natuurlijk om de scène waarbij het begint te regenen en ze te maken krijgen met een sluipschutter. De scène wordt geopend met een stuk plant dat ondergeregend wordt en een shot waarbij de je de regen op de moeder ziet neerslaan terwijl de soldaten er doorheen lopen. Dit droeg zo'n geweldige sfeerbom met zich mee dat ik even het gevoel had er zelf bij te zijn.
Het camerawerk is erg lelijk gedaan. Vooral in het begin mistte ik hierdoor een deel beleving, erg jammer want het haalt toch de film in zijn geheel naar beneden. Er wordt eerst gefocust op een bepaald deel waarna de camera begint te trillen en wegdraait.
Acteerwerk is niet geweldig. Ik ben het met de bovenstaande commentaren eens dat Hanks een te vriendelijk hoofd heeft voor de rol. Hij weet zijn personage niet voldoende vorm mee te geven. Waar je bij bekende acteurs ook vaak mee te maken krijgt is dat je ze als acteurs gaat zien en niet meer als het personage. Dit was hier het geval en helaas zorgde dit er voor dat het minder geloofwaardig over kwam.
De speelduur vind ik ook wel een groot minpunt. Het weet niet de hele tijd te boeien en het gehele laatste uur mist de kracht die het voor-middenstuk had.
Heel krappe voldoende.
3*
4,5
[permalink] geplaatst op 1 januari 2012, 17:48 uurwat betekende nou fubar in de film ?
4,5
[permalink] geplaatst op 1 januari 2012, 18:55 uurfucked up beyond all recognition ( oftewel: onherstelbaar verneukt)
Laks
5,0
[permalink] geplaatst op 7 januari 2012, 13:19 uurAbsoluut één van mijn favoriete films aller tijden.
Begint ijzersterk met een eerste 20-30 minuuten die toch wel even serieus wat indruk maakten op mij.
Daarna volgt voornamelijk een dramaverhaal die ervoor zorgt dat je als het ware mee de oorlog ingetrokken wordt. Met daartussen ook enkele geweldige actiescènes.
De sfeer, regie, cameravoering, actiescènes, de casting, de setting ook... Het plaatje klopte gewoon volledig.
4,5
[permalink] geplaatst op 7 januari 2012, 17:43 uurmaxroelofs schreef:
Ik ben het met de bovenstaande commentaren eens dat Hanks een te vriendelijk hoofd heeft voor de rol. Hij weet zijn personage niet voldoende vorm mee te geven.
Met deze opmerking kan ik niet veel. Niet alle officieren tijdens de 2e wereldoorlog hadden namelijk een bruut, woest uiterlijk met ongeschoren kop. (als je dit tenminste bedoelt)
maxroelofs schreef:
Waar je bij bekende acteurs ook vaak mee te maken krijgt is dat je ze als acteurs gaat zien en niet meer als het personage. Dit was hier het geval en helaas zorgde dit er voor dat het minder geloofwaardig over kwam.
Da`s jammer genoeg jouw probleem. Persoonlijk vind ik dan ook dat je dat punt niet in de eindbeoordeling kunt meenemen.
3,0
[permalink] geplaatst op 7 januari 2012, 19:58 uurArnhemmer schreef:
Met deze opmerking kan ik niet veel. Niet alle officieren tijdens de 2e wereldoorlog hadden namelijk een bruut, woest uiterlijk met ongeschoren kop. (als je dit tenminste bedoelt)
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik Hanks verkeerd gecast vind, natuurlijk had niet iedereen een vriendelijk hoofd alleen Hanks laat hier niet de kwaliteiten zien die het draaglijk maken.
Arnhemmer schreef:
Da`s jammer genoeg jouw probleem. Persoonlijk vind ik dan ook dat je dat punt niet in de eindbeoordeling kunt meenemen.
Hier krijgt iedereen die regelmatig films kijkt mee te maken, niet alleen mijn probleem dus. Het is eigenlijk kritiek op het acteerwerk van Hanks.Hij weet zijn rol niet geloofwaardig genoeg over te brengen. Ik ben er wel van overtuigd dat hij het kan. (o.a. Angels & Demons, Forrest Gump, Road to perdition) Het beoordelen van films is ook puur gebaseerd op smaak. Je kunt me dus moeilijk verwijten dat het mijn probleem is want het is geen feit maar een mening. Als je het zo gaat draaien kun je dat natuurlijk zeggen over elk mogelijk moment.
2,0
[permalink] geplaatst op 7 januari 2012, 21:40 uurmaxroelofs schreef:
Het is eigenlijk kritiek op het acteerwerk van Hanks.
Ik begrijp die kritiek niet helemaal. Hij was in de film toch geen beroepssoldaat, maar gewoon leraar? Duizenden van die Amerikanen waren eigenlijk gewoon burgers die dan als soldaat tijdelijk hun plicht deden en vervolgens ook nog in een vreemd land gedropt werden. Ik vind dat hij dat wel goed brengt.
maxroelofs schreef:
Hier krijgt iedereen die regelmatig films kijkt mee te maken, niet alleen mijn probleem dus.
Nee hoor, ik heb er totaal geen probleem mee, maar sommige van jullie wel. Alles moet maar voorgekauwd worden in films, beeld voor beeld. En als iets niet klopt wordt er meteen aan de bel getrokken. Gebrek aan fantasie.
5,0
[permalink] geplaatst op 8 januari 2012, 1:51 uurWat een super film, echt waar!
De verhaallijn, de acteurs gewoon top.
3,0
[permalink] geplaatst op 9 januari 2012, 9:15 uurDick2008 schreef:maxroelofs schreef:
(quote)
Ik begrijp die kritiek niet helemaal. Hij was in de film toch geen beroepssoldaat, maar gewoon leraar? Duizenden van die Amerikanen waren eigenlijk gewoon burgers die dan als soldaat tijdelijk hun plicht deden en vervolgens ook nog in een vreemd land gedropt werden. Ik vind dat hij dat wel goed brengt.
maxroelofs schreef:
(quote)
Nee hoor, ik heb er totaal geen probleem mee, maar sommige van jullie wel. Alles moet maar voorgekauwd worden in films, beeld voor beeld. En als iets niet klopt wordt er meteen aan de bel getrokken. Gebrek aan fantasie.
Ik snap de kritiek op Hanks als acteur in deze rol wel (ben het denk ik met Maxroelofs eens). Het gaat er denk ik om dat Hanks meer bekendheid heeft gekregen met de 'leukere', 'grappige' en 'vriendelijke' rollen, zoals bijvoorbeeld Forrest Gump. Dan is het voor sommigen (mijzelf incluis) soms moelijk om mee te gaan in Hanks als LT. Overigens is dat naar mijn mening niet alleen een casting probleem, want in Road to perdition speelt hij een gangster en daar overtuigde hij me wel. Hoe dan ook, over dat voorkauwen: er zijn gewoon acteurs die wel in verschillende typen rollen weten te overtuigen, dus waarom kan dat niet van Hanks worden verwacht? Ik vind niet dat ik dan als kijker 'moeite moet doen'. Een acteur wordt in de regel vet betaald, dus wie moet er dan moeite doen? Ik of de acteur? Maar och, dat is eigenlijk een totaal andere discussie.......
2,0
[permalink] geplaatst op 9 januari 2012, 9:55 uurBij mijn tweede quote dacht ik achteraf ook ......maar kon het niet meer wijzigen of weghalen. Bij het herzien van deze film vond ik het hele middelste gedeelte nog best aardig. Maar zowel het hele begin als ook het einde vond ik toch veel minder. Veel te overdadig en heb dan ook moeite moeten doen om hem uit te zitten.
Ik heb Tom Hanks in deze film niet vergeleken met zijn andere films, maar zie hier mijn allereerste bericht bij de film.
Dick2008 schreef:
Naar de film gekeken vanwege vergelijkingen met The Longest Day en de kritiek hierop. Nou vooruit 2,5 vanwege Tom Hanks.
Het lijkt me dan ook eerder met welke verwachtingen je een film bekijkt en welke eisen je daaraan stelt.
Dangerous-AF
1,5
[permalink] geplaatst op 9 januari 2012, 10:37 uurEen zeer matige film. Het is voor mij te Amerikaans, te Spielbergs en te Hanks. Geef mij maar een oorlog films als Letters From Iwo Jima.
3,0
[permalink] geplaatst op 10 januari 2012, 0:14 uurIk vond dit toch echt een tegenvaller,
3,0
[permalink] geplaatst op 10 januari 2012, 8:07 uurDangerous-AF schreef:
Een zeer matige film. Het is voor mij te Amerikaans, te Spielbergs en te Hanks. Geef mij maar een oorlog films als Letters From Iwo Jima.
...........en dat is geen uber-Amerikaanse film?
Dangerous-AF
1,5
[permalink] geplaatst op 10 januari 2012, 14:53 uur
4,5
[permalink] geplaatst op 14 januari 2012, 18:38 uurHoewel `Letters from Iwo Jima`zeker geen slechte film is, is het Jappenknuffelgehalte in die film, mijn inziens, veel te hoog. Onbegrijpelijk hoe Clint Eastwood de Japanners zo`n ongelofelijke slachtofferrol toebedeelt. Je zou bijna medelijden met die Japanners krijgen. Gelukkig dat een bezoekje aan een oorlogsmuseum of bibliotheek, je meteen weer de ogen opent over de ware aard en handelswijze van de gemiddelde Japanse soldaat, tijdens de tweede wereldoorlog.
4,5
[permalink] geplaatst op 16 januari 2012, 10:08 uurPolitiek/religieus getinte discussie verwijderd. Dat is niet toegestaan op MovieMeter.
3,0
[permalink] geplaatst op 19 januari 2012, 19:28 uurDe film begint indrukwekkend met de landing in Normandië. Een erg indrukwekkende, lange scène die erg hard, realistisch en rauw overkomt. Vervolgens neemt de film een stap terug en gaat het er wat kalmer aan toe.
De acteerprestaties zijn overtuigend.
'k vond de film spijtig genoeg te lang. Vooral het laatste uur was er te veel aan. Na de zoveelste ontploffing en aanval had 'k het eigenlijk wel een beetje gezien.
Nu, 'k heb de film eens bekeken, maar de film is me te lang om me de volledige speelduur te boeien.
3,0
[permalink] geplaatst op 20 januari 2012, 14:04 uurDangerous-AF schreef:
Ha, ha, ha, kijk dit even terug en snap je verbazing wel. Een film vanuit het Japanse oogpunt Amerikaans????
Dit bedoel ik als volgt: ik vind Letters from Iwo Jima een oer-Amerikaanse film om de typische Hollywood oorlogsfilm-elementen. Heroisme, oofferingsgezindtheid, het massale, de sentimenten, melo-drama en het stoere enz. Dus niet zozeer het onderwerp en het perspectief, maar meer hoe de film is gemaakt en het verhaal an sich. Hopelijk verduidelijkt dit wat.
3,5
[permalink] geplaatst op 6 februari 2012, 0:17 uurDe eerste twintig minuten is één en al "paf, boem, poef, pow"-geweld. Oorlog.
De film is wel best vermakelijk, maar hij duurt veel te lang. 169 minuten is voor mij toch wel te lang. Er zijn heel wat overbodige stukken in de film, maar als je dan nadenkt, hebben ze wel en reden. Een kleine 3,5.