Beneath the Planet of the Apes (1970)

Alternatieve titel: Terugkeer naar de Apenplaneet

2,70

Sciencefiction

geregisseerd door Ted Post
met James Franciscus, Kim Hunter en Maurice Evans

De astronaut Brent reist zijn verdwenen collega's achterna en maakt een tijdssprong in de ruimte naar het jaar 3955. Hij landt op een door een atomaire ramp verwoeste aarde, waar vervaarlijke chimpansees het voor het zeggen hebben. Tweede deel van de Planet of the Apes-serie.

32 BERICHTEN14 MENINGEN

geplaatst op 2 juli 2002, 10:13 uur, permalink
Was nog te pruimen. haalde het niet bij het eerste deel, maar veel beter dan de verdere vervolgen.

geplaatst op 4 augustus 2002, 0:17 uur, permalink
Ze hadden het bij het eerste deel moeten laten. Deze eerste helft van dit vervolg gaat wel, maar het einde vind ik een echt dieptepunt.

geplaatst op 4 augustus 2004, 15:16 uur, permalink
Ik wil wel weten hoe het afloopt met die 2 🙂
Komt donderdag op tv, ideale kans 😉

geplaatst op 4 augustus 2004, 15:18 uur, permalink
ik ben ook benieuwd, maar ik ga er proberen mijn tijd niet aan te verdoen.
de meeste (eigenlijk zo goed als allemaal) sequels zijn niet om aan te zien.

avatar van sn@ke
geplaatst op 6 augustus 2004, 14:54 uur, permalink
Een wat nietszeggend vervolg op " planet of the apes". Het begin is een vervelende herhalingsoefening , het einde is dan weer ver gezocht , vaag en abrupt afgesloten. Echte spanning ontbreekt en het acteerwerk is alweer stroef. 5/10

geplaatst op 8 augustus 2004, 19:46 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een ietswat tegenvallend vervolg op het prachtige planet of the apes saga.
Het eerste deel is vrij goed, en ook vrij interessant.
Maar eens dat ze die mensen onder de grond ontmoetendaalt hij in een diep gat
Jammer, en het einde was al helemaal niet wat het moest zijn.
Toch nog voor de goede 60 minuten.
***

geplaatst op 12 augustus 2004, 23:44 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beduidend minder dan deel één van de reeks.
Vooral het deel rond de nog sprekende en zelfs telepatische mensen die onder de grond overleefd hadden, vond ik ver gezocht en niet echt rijmen met de rest van het verhaal.
Gelukkig is deel drie weer beter.

avatar van Onslaught
geplaatst op 31 augustus 2008, 21:47 uur, permalink
Ik vond het begin nog wel goed, maar op een bepaald moment gaat de film wel zo'n vreemde kant op. Best teleurstellend, maar zeker geen bagger film.

Steve-a
geplaatst op 17 december 2008, 23:11 uur, permalink
Op het herhalen van de dingen die Charelten Heston zegt in deel een na is deze film lang niet slecht. Vooral de bij rol van Heston is goed. Ook de decors ondergronds zijn geweldig mooi. Ik heb me zeer vermaakt.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 14 februari 2009, 12:33 uur, permalink
Het is op deze pagina al een paar keer eerder gezegd. De eerste helft bevindt zich boven op het aardoppervlak, waarbij een nieuwe astronaut samen met de bijzonder hotte Nova op zoek gaat naar de verloren geraakte Charles Heston. Een alleraardigst SF-avontuur lijkt te beginnen. Het weerzien met de apenpakken was oke en de o zo dappere Zira was oke. Het tweede gedeelte (wat zich beneath the planet afspeelt) is helaas maar zo-zo en het einde was afgeraffeld. Onderhoudend, maar niet al te best.

avatar van Legan
geplaatst op 11 juli 2009, 17:27 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beneath the Planet of the Apes begint nog aardig, maar al snel komt het in een neerwaartse spiraal terecht. Grootste mankement is het dunne verhaal welke teveel van de hak op de tak gaat, nauwelijks kan boeien en oninteressante personages bevat.

En als het ondergronds gaat, boeit het nog minder. Het enige wat de film nog een beetje aangenaam maakt, zijn de stukjes met Heston, maar verder is er bar weinig te genieten. De film eindigt weer op 'n manier dat je denkt wat zullen ze voor de volgende film gaan verzinnen. En ik had het kunnen weten...

Enfin, mag in de categorie snel even incashen.

avatar van ThaMovieVoter
geplaatst op 17 juli 2010, 17:53 uur, permalink
Deze film heeft één van de meest droge eindes die ik in een film heb gezien. En vind het sowieso een beetje raar dat Charlton Heston er alsnog in voor komt, maar alleen in korte scenes. Die andere acteur die zijn rol als het ware innam was eigenlijk een beetje overbodig. Het script is inderdaad erg zwak, toch vond ik de film wel vermakelijk.

avatar van movie acteurs
geplaatst op 2 oktober 2010, 19:19 uur, permalink
Duidelijk een vervolg die je echt alleen moet kijken als je het eerste origineel hebt gezien.

Blijkbaar zijn hier veel mensen nogal negatief over. Ik vind dit een sterk vervolg op de eerste memorabele klassieke meesterwerk.
De set zoals die onder de grond is erg mooi gemaakt. Acteerwerk is van veel acteurs goed en Linda Harrison is een fenomenale prachtvrouw. Verhaal was wel goed .De film wist mij wel te boeien. Dit was een herziening en ik blijf hem nog steeds goed vinden. Haalt bij lange niet het 1e deel, maar deze is verre van slecht en in mijn ogen zeer goed. 4,0.

Ps. Ik heb de box met beiden films, en daar heb ik geen spijt van.

avatar van DDT
geplaatst op 14 oktober 2010, 11:19 uur, permalink
De 1e film (1968) gaat nog,al die andere zijn er te veel aan.Die remake van 2001 met Mark Wahlberg,Helena Bonham Carter,.... vond ik ook wel geslaagd

avatar van Stinkyweasel
geplaatst op 3 december 2010, 18:08 uur, permalink
scheve film met nog schever einde 🙂

avatar van trebremmit
geplaatst op 23 januari 2011, 0:17 uur, permalink
Mooi vervolg met erg mooie setting onder de grond, juist het laatste gedeelte onder de grond vond ik bijzonder goed gedaan.
Jammer dat het soms wat onlogisch en snel afgewerkt overkomt, maar toch zeker een origineel en boeiend filmpje.

avatar van DVD-T
geplaatst op 21 mei 2011, 14:53 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuk vervolg op het origineel.

Het verhaal is min of meer hetzelfde, zeker in het eerste gedeelte van de film. Maar in het midden slaat de film om in iets anders. De bevreemende shots zijn in het begin nog een beetje aanwezig, maar worden al snel achterwege gelaten. De film gaat zich wat meer richten op het avontuurlijke maar houd nog dezelfde kritiek aan als in het origineel wordt aangekaart. Heston had geen zin in een vervolg maar is accoord gegaan om nog een korte cameo te doen. Franciscus lijkt wel een beetje op Heston, en laat ook zeker degelijk acteerwerk zien. De productie heeft er voor gekozen om het budget aanzienlijk te verlagen. En dat is te zien. De make up is niet zo goed als in het origineel, daar de extras gewoon een kant en klaar masker dragen. Haalt toch wel een beetje van de geloofwaardigheid weg. Verder heeft de film opnieuw een boeiend en entertainent verhaal, en een leuk avontuur. De ondergrondse scènes geven een naargeestig gevoel en zijn heel mooi gedaan, hoewel het grotendeel uit matte paintings bestaat. Tegen het einde stijgt het niveau van de film door een aantal verassende elementen toe te voegen, de mutanten, de bom die ze verafgoden, en de terugkeer van Heston . . Het einde is weer erg sterk, en ligt in dezelfde lijn als Planet of the Apes. Helaas wordt het wat te snel afgeraffeld en mist het wat aan impact.

Toch een erg leuk vervolg. Nog steeds avontuurlijk, en zelfs nog avontuurlijker en een erg goede tweede helft. Helaas komt het niet in de buurt van het origineel, maar als je de gehele serie bekijkt sluit alles mooi op elkaar aan.

avatar van DragQueen
geplaatst op 15 augustus 2011, 18:48 uur, permalink
Een leuk vervolg, waarin het verhaal bijna hetzelfde is als bij zijn voorganger. Leuk om Heston te zien in een bijrol. Al had hij van mij weer de leading role mogen hebben. Toch zet Franciscus een overtuigende hoofdrol neer. Verder zien de sets, Kostuums en dergelijke, er prima uit. In het tijdsbeeld geplaatst dan. Camerawerk is trouwens ook vrij redelijk. 3,5 Ster.

avatar van thunderball
geplaatst op 15 augustus 2011, 19:01 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Feitelijk waardeloos vervolg op het origineel (vooral hoe het met Heston afloopt, waar je heel deel 1 mee hebt meegeleefd), maar in vergelijking met latere delen nog een behoorlijke aflevering.
Grootste probleem met deze reeks is dat de filmstudio, ipv er per deel meer geld in te pompen, juist de kraan steeds meer dichtdraaide, waardoor vooral het laatste deel behoorlijk low-budget oogt.
Bij deze film valt het nog mee, maar de introductie van de mutanten vind ik persoonlijk geen goed idee, het zou meer om de apen moeten draaien.

Aardig, maar zeker geen klassieker.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van dutchtuga
geplaatst op 22 augustus 2011, 1:25 uur, permalink
Matig vervolg.

Het begin is weet nergens mysterieus te zijn en de diepere lagen uit het origineel worden nergens meer gehaald. Met een sterke avonturenfilm had ik genoegen genomen, maar het flauwe script en continuïteitsfouten haalden het plezier er snel vanaf. Het einde is de finale doodsteek. Die mutanten zijn werkelijk lachwekkend, vooral wanneer ze samen preken en zingen, Hestons cameo met de haren erbij gesleept en het einde afgeraffeld. Hopelijk is het derde deel beter.

avatar van Kr!kke
geplaatst op 7 oktober 2011, 18:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwakke film!

Hoewel ik het eerste deel nog niet gezien had, had ik toch het gevoel dat ik goed kon volgen. Dat ik dit een slechte film vond, heeft daar dus alvast niets mee te maken. Beneath the Planet of the Apes begint nochtans zeker niet slecht, met Brent die kennismaakt met de apenplaneet waarop hij geland is. Maar dan loopt het volledig mis wanneer hij in contact komt met de mensen die ondergronds leven. De onnozele scènes stapelden zich gewoon op; het sloeg allemaal op niets! Jammer dat zo'n sprong in het verhaal de film echt heeft verprutst...

geplaatst op 16 december 2011, 21:59 uur, permalink
Vervolg op de eerste film dat aanvankelijk wel goed is maar in de tweede helft als een kaartenhuisje in elkaar zakt.
Ook het einde van de film is, in vergelijking met de eerste, zeer zwak.
En, hoofdrolspeler James Franciscus is nergens zo overtuigend in zijn rol als Charlton Heston dat was in de eerste film.
Kortom: de eerste helft van de film is goed, maar het wordt allemaal een beetje verprutst door de slechte tweede helft.

avatar van m1chel

geplaatst op 30 maart 2012, 16:07 uur, permalink
Na deel 1 had ik deel 2 er ook maar weer eens ingestopt. Blu-ray kwaliteit was erg mooi, en ik vind deze film sowieso een waardige opvolger. Verhaal zit prima in elkaar en sluit naadloos aan op deel 1. De film eindigd ook prima. Ik verhoog mijn stem met 0.5* kom ik op 4.5* uit. Welverdiend.

avatar van RuudC
geplaatst op 28 mei 2012, 18:12 uur, permalink
Een sequel die eigenlijk op voorhand al slechter is dan het befaamde eerste deel. Dat Charlton Heston slechts op het begin en het eind even komt opdraven is daar misschien wel de belangrijkste reden van. Beneath The Planet Of The Apes mist een flink deel van de charme, maar tegelijkertijd komt daar ook wel wat nieuws voor in de plaats. Een rampzalig vervolg is dit dan ook helemaal niet. James Franciscus speelt een ander karakter, maar lijkt verdomd veel op Charlton. Hij mist alleen het gegrom en de gave oneliners.

Beneath gaat gewoon verder waar de eerste ophield. Letterlijk, want de ontknoping van het eerste deel wordt keurig opnieuw uitgezonden. De opbouw naar de finale duurt wat lang, maar ondergronds is het genieten van de nieuwe sfeer en de decors. Laten we het er maar op houden dat de finale over de top en tegelijkertijd vaag is. Ik heb er wel van genoten, maar dat was meer om het post-apocalyptische aspect dan de apen.

avatar van baspls
geplaatst op 6 maart 2013, 6:38 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Grote tegenvaller. Veel slechter dan het geweldige eerste deel. De apen kostuums zijn slechter. De monden van de apen lopen totaal niet synchroon. Er is matig geacteerd. Er zit te veel mate painting in (en dan ook nog slechte). De muziek van Leonard Rosenman is wel erg mooi. En het is goed dat veel acteurs uit de originele film terug komen.

De film begint nog wel goed. Het hele stuk tot dat ze ondergronds krijgt van mij een 5,0. het stuk daarna een 0,5 gemiddelde maar op 2,5 sterren gebracht. Bovengronds zijn de legers mooi gemaakt en zijn de gebouwen van de apen nog mooier gemaakt. Maar als ze eenmaal ondergronds zijn barst de hel los. Vreselijke irritante geluidseffecten. Rare mensen, die later lelijke aliens blijken, die een atoombom aanbidden in een Amerikaans-protestantse kerk?? Maar het hele idee van dat Tayler de enige was is dan een beetje om zeep geholpen. Aan het einde als de apen die rare aliens uitroeien word het wel weer goed totdat Brent, Nova en Tayler sterven en de planeet opblazen met de atoombom. Gaat dus uiteindelijk nergens over. en Brent lijkt veel te veel op Tayler (behalve dat ie minder kan acteren).

geplaatst op 10 april 2013, 17:57 uur, permalink
heel goede film perfect vervolg

avatar van baspls
geplaatst op 10 april 2013, 21:00 uur, permalink
the flash schreef:
heel goede film perfect vervolg

Vond je? Naar mijn mening is dit juist een heel slecht vervolg en zijn mega goede voorganger onwaardig. Rare badmuts mannen in een kerk die een atoombom aanbidden? Naar mijn mening de minste van de serie.

geplaatst op 25 april 2013, 1:36 uur, permalink
Matige film waarin twee astronauten de eerste groep achterna reizen. Ondanks dat de film begint waar de vorige eindigde, is de eerste helft vooral een herhaling van het superieure eerste deel. De tweede helft wordt het wel wat avontuurlijker, maar heeft te weinig te maken met de planeet der apen. Het einde is op zich wel aardig en de sommige ondergrondse sets zien er redelijk uit.

geplaatst op 16 maart 2014, 13:49 uur, permalink
Ondanks het niet meer meespelen van Charlton Heston was dit vervolg niet onaardig. Het verhaal wist te boeien en ook met de uitvoering zat het wel goed (inclusief het visuele aspect). Het beste gedeelte van deze film is eigenlijk het eerste gedeelte wat ook ook naadloos volgt op de zeer sterke film "Planet of the Apes (1968)". Aan die film kan deze film natuurlijk niet tippen, maar al met al is dit nog best een vermakelijk vervolg wat zich lekker wegkijkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 25 juni 2014, 22:58 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film leek in het begin meer van hetzelfde te zijn en daar zat ik niet te wachten. Het is op zich al een teken dat James Franciscus voor een groot deel werd gecast wegens zijn gelijkenis met Heston. Bizar, omdat die in een bijrol evengoed te zien is, dus het had een heel ander personage mogen zijn. De film gaat iets verder en het is dan best wel boeiend om enkele ruïnes te zien van het oude New York. Geeft iets avontuurlijk en spannend met zich mee. Maar eens Brent in contact komt met de mutanten wordt het toch wat knullig en vergezocht. Ik hoop dat ze die verhaallijnen nooit gebruiken in de reboot-films. En uiteraard heeft de film te lijden onder het lagere budget. Benieuwd naar de volgende Ape-films, maar ik vrees dat het even bergaf gaat.

avatar van Herculaas
geplaatst op 15 februari 2015, 13:59 uur, permalink
Onnozele sf-pulp met niets van de maatschappelijke en filosofische kwesties die in de andere (oude) films wel aan de orde komen. Wat mij betreft het minste deel van de serie. Dat neemt niet weg dat de film best vermakelijk is.

geplaatst op 22 mei 2015, 14:43 uur, permalink
Dit 2e deel uit de The Planet of the Apes cyclus detoneert nogal met het 3e en het fameuze
1e deel. Ze pakt de draad op van deel 1, om gaandeweg alsmaar onzinniger te worden. De
ondergrondse decors fraai, en je wordt ook wel weer meegenomen door de film, maar
vergaloppeert zich in malligheid en gemakzuchtige actie aan het slot. Is deel 3 dan weer
beter.