Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 117 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham
IMDb beoordeling: 7,6 (861.768)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 22 maart 2007
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot 300
"Spartans, prepare for glory!"
In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 861768)
- Trailer (YouTube)
- 300 (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Huur op iTunes voor € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
King Leonidas
Gorgo
Theron
Dilios
Captain
Stelios
Astinos
Daxos
Ephialtes
Xerxes
Video's en trailers
Reviews & comments
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Leuk is dat, films vergelijken. Zo kun je bij elke film wel 10 andere films op noemen die iets van hetzelfde hebben. Gaat erom of die vergelijkingen er toe doen of niet. Bij 300-LOTR lijkt me dat toch echt niet het geval.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Ik had het over de vergelijking van andere films met 300 ; niet van andere films met LOTR.
Wel, ik had het over 300 en LOTR. Jij zag toch geen overeenkomsten tussen deze twee? Ik heb je er een aantal gegeven. Het is niet omdat er misschien andere films bestaan waar een kleine minderheid het moet opnemen tegen een onwaarschijnlijke overmacht dat die meteen ook de andere overeenkomsten delen.
Om maar effe iets te noemen:
300 - Braveheart: Ook een minderheid tegen een meerderheid. Een leider met een sterke persoonlijkheid dat hem uiteindelijk nogal zuur opbreekt.
300 - King Arthur: daar is minderheid vs meerderheid weer. De sterke, moedige leiders.
300 - The Last Samurai: hupakee, minderheid vs meerderheid. Het Westen als de alleenheerser vs het Oosten als de moedigen die hun land verdedigen.
300 - Robin Hood: zelfs dit. Minderheid vs meerderheid. Leiders met een persoonlijkheid. Een partij die altijd maar meer wilt vs een partij die gerechtigheid wilt.
Al deze films vertonen deze een pak minder overeenkomsten met LOTR dan 300.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Leuk is dat, films vergelijken. Zo kun je bij elke film wel 10 andere films op noemen die iets van hetzelfde hebben. Gaat erom of die vergelijkingen er toe doen of niet. Bij 300-LOTR lijkt me dat toch echt niet het geval.
Als film zijn ze heel verschillend maar de kern van het verhaal is zowat hetzelfde. Voor mij is 300 haast een beknopte versie van LOTR . Er is natuurlijk meer dan alleen de gelijkenissen van het kerngegeven: het afscheid van huis en geliefden, de aaneenschakeling van een reeks epische battles waar steeds nieuwe wezens worden geintroduceerd, de misvormde verrader op de rotsen, de orc-achtige hordes, de hoge fantasy-feel ... Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe 'aanpak en visie' het hele verschil kan maken.
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Als film zijn ze heel verschillend maar de kern van het verhaal is zowat hetzelfde. Voor mij is 300 haast een beknopte versie van LOTR . Er is natuurlijk meer dan alleen de gelijkenissen van het kerngegeven: het afscheid van huis en geliefden, de aaneenschakeling van een reeks epische battles waar steeds nieuwe wezens worden geintroduceerd, de misvormde verrader op de rotsen, de orc-achtige hordes, de hoge fantasy-feel ... Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe 'aanpak en visie' het hele verschil kan maken.
Ik ben het niet met je eens. LOTR is veel serieuzer van toon (uiteraard afgewisseld met de nodige humor) en veel avontuurlijker en wisselender in gebeurtenissen dan het over-de-top 300.
Uiteraard zijn er gelijkenissen maar die zijn er zovaak tussen films uit hetzelfde genre. Daarbij (om maar even een vb te noemen uit je betoog) vind ik de veldslagen in LOTR veel epischer dan in 300 en visueel mooier weer gegeven. Maar goed smaken verschillen.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Veel epischer? Wat is er epischer dan 300 soldaten die gaan strijden tegen een leger van 100.000 man? De toon? Daar heb ik het niet eens over gehad. Ik zei zelfs nadrukkelijk dat het heel verschillende films zijn. De toon of de wijze van vertellen heeft daar veel mee te maken. Meer afwisseling? Gezien de veel langere speelduur komt er eigenlijk relatief weinig afwisseling voor in LOTR. Het doet er 3 lange films over om hetzelfde kernverhaal te vertellen.
Hmm, je bent het niet met mee eens maar je hebt het dan alleen over de verschillende uitwerking of aanpak. Zei ik nou net niet hoe "aanpak en visie" het hele verschil kan maken?
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Naar mijn mening is het juist dat verschil in aanpak en visie wat er voor zorgt dat al die kleine vergelijkingen er niet toe doen. Visie is zoveel belangrijker dan het gegeven dat in beide films vrouwen en kinderen thuis achterlaten worden (in welk leger gebeurt dat niet)
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
AC1, we kunnen blijven discussiëren, maar of we er ver mee zullen komen, betwijfel ik.
Ik vind 300 met LOTR vergelijken als pissen tegen het been van God. Dat is mijn mening. Gij houdt er een andere op na. Ook goed.
Maar hier stopt voor mij de discussie, we zouden bezig kunnen blijven.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Mee eens, en Snyder verdient het ook niet dat we gaan urineren tegen zijn been .
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Mee eens, en Snyder verdient het ook niet dat we gaan urineren tegen zijn been .
Haha ?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
In Jip en Janneke taal: een hobbyschilderaar nooit vergelijken met een kunstenaar.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
In Jip en Janneke taal: een hobbyschilderaar nooit vergelijken met een kunstenaar.
Inderdaad.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Ik vind 300 met LOTR vergelijken als pissen tegen het been van God. Dat is mijn mening. Gij houdt er een andere op na.
Klopt! Het is niet omdat ik de éne film minder goed vind dat ik de overeenkomsten niet meer zie. Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste die 300 en LOTR in één zin plaatst. Ik begrijp niet waarom sommige bewonderaars van LOTR daar een bezwaarschrift voor indienen. Veel schilders gebruiken dezelfde onderwerpen en toch vinden we het één schilderij prachtig en het andere waardeloos. Het is de visie (gekoppeld aan kunde) die het verschil maakt.
GastHeer
-
- 140 berichten
- 479 stemmen
Prachtig vormgegeven, jammer dat er niet zoveel met het oorspronkelijke verhaal is gedaan en puur de comic is gebruikt. Wie het verhaal uitgebreid wil lezen, met meer trainingsmethoden en wetten van Sparta raad ik aan het boek 'Poort van vuur' door Steven Pressfield te lezen.
Sid-the-gekste
-
- 181 berichten
- 192 stemmen
Echt vet als die vanavond komt zeker weten kijken:D
Echt een geweldige film goeie acteurs goed verhaal wat wil je nog meer
WanderingStar
-
- 156 berichten
- 434 stemmen
Hmmm...
Ik zie wel overeenkomsten met LOTR. Maar ik zie geen enkele reden om deze twee films met elkaar te vergelijken eerlijk gezegd.
LOTR vond ik (onverwacht) geweldig. Ik had het boek gelezen en ik was verbaasd over hoe de film bijna exact aansluit (qua uiterlijk) op mijn fantasie (grâce à zeer gedetailleerd geschreven boek). Mooi.
Het kijken van 300 heb ik dus tot nu toe uitgesteld.
Ik heb 'm hier thuis ook liggen en nooit bekeken omdat ik dacht dat ik het toch niks zou vinden. Vechten, rondvliegende ledematen en spatterend bloed. Hiephoi.
Vanavond zat ik te zappen. Ik heb het begin gemist.. en ik zat nog tijdens het kijken te twijfelen om 'm weg te drukken. Het duurde lang voordat ik erin gezogen werd.
Maar eerlijk is eerlijk.
Geweldige film!
Prachtig verhaal. Ik heb een zwak voor dit soort (semi waargebeurde) verhalen uit de geschiedenis. (Kon het ook niet laten om voor het einde wiki erop na te slaan!)
En het was echt echt geweldige eye-candy. Wat een kunstwerk. Ik ben niet into comics en onder andere dit weerhield me ervan de film te gaan kijken. Maar achteraf zou het juist een reden zijn om 'm te (aan) te prijzen!!!! Prachtig!!!!!!!!!
(komende van 'n rozeglitterende lipglossende girlygirl)..
Ga kijken en geniet.
trebremmit
-
- 2972 berichten
- 1381 stemmen
Velen vinden dit visueel schitterend, ik helaas niet. Wat een kitscherig gedoe zeg, echt niet om aan te zien. Voor mij was deze film vooral boeiend door de gevechten, veel meer zat er eigenlijk ook niet in.
Cupido
-
- 502 berichten
- 1803 stemmen
Had het op een gegeven moment ook wel gehad met die filtertjes, slowmotion en overbelichting in de film. 300 is voor mij het best te omschrijven als een mix tussen een merkwaardige toneelbeleving (voorgrond duidelijk fysiek, reëel aanwezig met fletse digitale achtergrond wat als decor door moet gaan) en een filmische beleving (veel diepte en ruimte door een bewegende camera). Hier en daar erg spectaculair en stijlvol uitgevoerd, maar de complete shitload aan stoere oneliners en het gebrek aan menselijkheid in de karakters (wat waren die Spartanen een stel onsympathieke gasten zeg) zorgen voor een fikse tegenvaller.
Resh
-
- 701 berichten
- 603 stemmen
Ik krijg altijd adrenaline als ik naar deze film kijk, helemaal top.
Give them nothing! But take from them everything!
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een goede actiefilm...
Wel prima camerawerk...
Veel vermoordend... veel bloederige...
Bekende acteur Gerard Butler speelt goed...
Prima acteerwerk...
Sisko
-
- 110 berichten
- 187 stemmen
Verfilming van een stripboek over een beroemde slag uit de oudheid? Tja, ik wist niet op voorhand wat ik daarvan moest denken. Ik ben wel een fan van historische spektakels.
Ik heb de hele film geboeid zitten kijken, wel apart allemaal maar erg fascinerend. Ook de vele extra's op de DVD waren erg interessant.
TragieStar.*
-
- 3332 berichten
- 1415 stemmen
De film heb ik een keer 4 jaar terug bekeken, maar ik kan me alleen een paar scenes herinneren en dat was het. En die waren best heftig, zoals de meeste geschiedenis verhalen wel zijn. Gelukkig ben ik in deze tijd geboren, ookal is dat ook niet altijd even prettig. Hopelijk weer snel een herziening
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Voor de historische waarde hoef je deze film niet te bekijken hoor
TragieStar.*
-
- 3332 berichten
- 1415 stemmen
Oke, haha. Nou, daarom wil ik de film niet alleen zien hoor In ieder geval wel vanwege Butler En natuurlijk spreekt mij deze film wel aan.
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Dan kom je goed aan je trekken, hij loopt de hele film in zijn onderbroek rond dus je kan bijna 2 uur zijn wasbordje aanschouwen
Pre- en sequels
300: Rise of an Empire
2014
338 reacties
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.480 reacties
Saving Private Ryan
Drama / Oorlog, 1998
2.494 reacties
Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.257 reacties
Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.662 reacties
Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.754 reacties
The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.041 reacties
Gerelateerde tags
vertellingeviscerationjavelin shieldlegerepischblood splattergebaseerd op stripzwaardgevechtbloedvergietenbloedbadoude wereldbased on graphic novelancient greeces.a.t. minionswarriorancient warfaresparta greece 5th century bcwarmale protagonist bloody deathspartaspartansbattle of thermopylaegod kingbattle axe
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.