MENU

Perfume: The Story of a Murderer (2006)

Alternatieve titels: Das Parfum - Die Geschichte eines M÷rders, Perfume

3,63

Duitsland / Frankrijk / Spanje / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tom Tykwer
met Ben Whishaw, Dustin Hoffman en Alan Rickman

Op een armoedige markt in het achttiende eeuwse Parijs wordt Jean-Baptiste Grenouille geboren. Hij bezit een zeer bijzondere gave: een ongelooflijk gevoel voor reuk. Als hij opgroeit maakt hij zich volledig meester van de reuk, door alle geuren in Parijs te ontcijferen en leerling te worden van een beroemd parfum-ontwikkelaar. Toch is Jean-Baptiste nog niet tevreden, en hij raakt geobsedeerd door het 'vangen' van bepaalde geuren zoals die van vers hout. Dan ruikt hij op een dag een heel bijzondere geur...die van een prachtige jonge maagd...

avatar van dreambrotherjb
geplaatst op 18 april 2013, 21:48 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Toen ik voordat ik de film had gezien over het einde hoorde dacht ik wtf?

Maar ik heb nog nooit zo mooi een orgie op het scherm weten brengen:-)

avatar van Kiara1996
geplaatst op 26 april 2013, 18:27 uur, permalink
Beetje bizar verhaal, maar wel heel goed gemaakt vind ik!

avatar van Triple G
geplaatst op 6 juli 2013, 22:35 uur, permalink
Jaren geleden het boek gelezen. De film inmiddels drie keer gezien. Dit blijft een buitengewone ervaring. Boek en film. Origineel verhaal, goed acteerwerk, prachtig en sfeervol in beeld gebracht en verveelt geen minuut ondanks de behoorlijk lange speelduur. Voor een geurenfreak zoals ik zelf ben niet te missen. Eigenlijk voor niemand te missen.

avatar van nadrin
geplaatst op 26 juli 2013, 12:53 uur, permalink
Zelfs na drie maal kijken blijft dit een heel bijzondere verfilming van het boek.

avatar van panax
geplaatst op 26 juli 2013, 17:37 uur, permalink
schitterende film, prachtige beelden en wat een verhaal,huiveringwekkend ,en wat een bijzonder einde !!!

avatar van Pantoffel
geplaatst op 28 juli 2013, 19:07 uur, permalink
nadat ik de film een keer halfweg ben moeten stoppen, is het me nu gelukt hem uit te kijken.
Ik vond het zeker de moeite.

avatar van Geno
geplaatst op 29 april 2014, 17:24 uur, permalink
Een heel aparte film. Ruw en recht voor z'n raap en uitermate verfijnd. Een prachtige renaissance sfeer is neergezet; alsof je kijkje in die tijd neemt. Adembenemend.

Het verhaal is net zo bijzonder.

Toch werd het in alle rust een soort van doldriest verhaal. Met als klap op de vuurpijl het moment waarop iedereen in katzwijm valt... nou ja, dat had voor mij niet gehoeven, maar het zal allicht zo in het boek voorkomen. Het deed - althans in mijn beleving - een beetje afbreuk aan het eigenlijke erg originele verhaal.

Zeker een aanrader!

avatar van blurp194
geplaatst op 7 juni 2014, 13:40 uur, permalink
Scent of a woman.

Wat me meteen bij het begin van de film al wat tegenstaat is de structuur van eerst even het einde verklappen, en dan terug in de tijd met een voiceover. Ik heb het nou eenmaal niet met voiceover. In het verhaal zelf wordt een keuze gemaakt om aan de ene kant wel voldoende absurditeit en afwijkendheid van onze brave Grenouille uiteen te zetten, maar aan de andere kant krijgen we ook niet echt een diepe beschouwing van het hoe en waarom van zijn karakter - het blijft wat aan de oppervlakte. Een wat meer extreme keuze voor een van beide had voor mij denk ik een interessantere film opgeleverd, de wat half-half aanvoelende variant die er uitgekomen is maakt dat de film vooral aanvoelt als een mooi gefilmd rariteitenkabinet. Dan wel echt erg mooi gefilmd, dat moet gezegd.

Van het acteren ben ik niet heel erg onder de indruk. Met een uitzondering, Ben Whishaw is geniaal in zijn gedreven en half-waanzinnige expressie.

avatar van Gerlof1378
geplaatst op 30 juli 2014, 13:36 uur, permalink
Erg mooie film, die je wel de tijd moet geven en met 2.5 uur een lange zit is maar hij is het waard.

geplaatst op 30 juli 2014, 22:20 uur, permalink
Het 1e uur is prachtig, daarna zakt het af naar een goedkope volledig ongeloofwaardige C-film

avatar van ErikP
geplaatst op 30 juli 2014, 23:21 uur, permalink
Beetje rare film, maar desondanks hard op weg naar 4 sterren, maar toen kwam het einde. Tja, nog nooit heeft een film bij mij zo snel sterren verloren. Dat einde vond ik echt bizar. Zo ontzettend zonde van de film.

avatar van Saving Pvt. Pyle
geplaatst op 30 juli 2014, 23:29 uur, permalink
Waarom was dat einde zo bizar?

avatar van Onweersvlieg
geplaatst op 30 juli 2014, 23:59 uur, permalink
Vreemde film. Was redelijk vermakelijk totdat het einde kwam, zeer ongeloofwaardig en jammer.

avatar van 3 2 1 cut
geplaatst op 31 juli 2014, 0:22 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Op zich is het gehele verhaal natuurlijk bizar. Maar wel kloppend. Het gaat Jean-Baptiste al vanaf het moment dat hij het 1e roodharige meisje ontmoet om haar geur. Die fascineert hem, die ene speciale geur..

En daar gaat de film dan ook verder over (ook in het boek). Het vangen, bevatten van ÚÚn geur die hem oppermachtig maakt. Een superferomoon. En uiteindelijk om menselijke aandacht. Deze geur raakt de gehele mensheid, leidend tot superlatieven, een mega-orgie. Maar die zit in de geur, niet in hem. Teleurstelling dus voor hem, hij had het jaren nagejaagd, zijn levensdoel. Maar hij kon het zelf niet bereiken. Bleef alleen nog maar su´cide over.

In mijn filmogen logisch, mooi en helder.

geplaatst op 31 juli 2014, 1:48 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
3 2 1 cut schreef:

In mijn filmogen logisch, mooi en helder.

Dat en

tijdens de orgie, als de mand pruimen omvalt beseft hij pas dat het enige in zijn leven waar hij echt om gaf, het ultieme (roodharige vrouw in combi met pruimen) het eerste meisje met het rode haar, dat hij die vermoord heeft. Daarna rest hem eigenlijk alleen maar zelfmoord idd

avatar van 3 2 1 cut
geplaatst op 31 juli 2014, 9:20 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Matt81 schreef:

Dat en

Alleen maar de juiste eindconclusie !!

avatar van Gruffalo
geplaatst op 22 augustus 2014, 23:41 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Best mooie film, moest wel moeite doen om meegesleept te worden omdat veel in de film me eigenlijk niets deed. Baptiste vond ik een aardig personage, maar voor mij persoonlijk wekte hij niet veel intresse. Het einde met de reuze orgie vond ik wel erg mooi in beeld gebracht. Ook de sfeer was fijn en de verhaalloop vermakelijk.

Meer dan aardige film dus, die helaas nooit echt diep gaat. Veel stof om naderhand over na te denken heeft het dus niet.