MENU

3,17

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Alan Clarke
met Gary Oldman, Lesley Manville en Philip Davis

Clive 'Bex' Bissell is een typische Londense working class hero; opgeklommen uit een slecht milieu tot makelaar en gelukkige echtgenoot en vader. Zijn echte hart ligt echter bij het leiden van zijn groep hooligans die voetbalwedstrijden aangrijpen om rellen te schoppen. In het weekend leidt Bex zijn 'Inter City Crew' in conflicten met andere bendes. Met het EK van 1988 voor de deur heeft Bex het plan opgevat om met de rivaliserende bendeleiders samen te werken om n grote hooligangroep te vormen...

geplaatst op 7 november 2005, 16:16 uur, permalink
Hooliganfilm met niemand minder dan Gary Oldman in de hoofdrol
. Heeft een aardige cult opgebouwd inmiddels.

geplaatst op 11 november 2005, 21:43 uur, permalink
Goed bezig... Als ik nog wat films weet dan zal ik het wel weer aangeven

Ik vind het wel een aardige film. Hij is misschien een beetje over the top, maar het is dan ook al wel een oudere film. Volgens mij is het de eerste in het hooligan genre..

geplaatst op 23 november 2005, 21:54 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hm.. dit is wel even wat anders dan het geromantiseerde relschopperswereldje uit Hooligans. Hier komen de nieuwe jongetjes die mee willen doen er wel op een wat mindere manier achter waar ze mee bezig zijn :') .

Enkele gewelddadige, gemene scenes dat kindje met het Stanley-mes
in een toch wel vrij goede film. Sterke troef is vooral Gary Oldman met net zo'n agressieve kop als in Leon.

geplaatst op 25 november 2005, 9:32 uur, permalink
Het is jammer dat deze film onder het grote publiek niet zo bekend is, ik vraag mij af of hij ooit op de Nederlandse markt is verschenen? Ik heb net als van ID een exemplaar uit Engeland aan moeten schaffen.

De truc met 'uncle stanley' werd in de jaren '80 heel regelmatig toegpast. Maarre....auto's slopen? Ik heb wel gelachen...

Als je deze film kunt bemachtigen dan is het zeker de moeite waard om er een avondje voor uit te trekken! Verwacht geen Football Factory en al helemaal geen "HOOLIGANS".

geplaatst op 16 februari 2006, 15:21 uur, permalink
Een klassieker in z'n genre. Topper!

avatar van tondeman
geplaatst op 17 augustus 2007, 22:39 uur, permalink
Gary Oldman is geweldig. Erg goeie, rauwe film met veel spanning.

geplaatst op 9 maart 2008, 1:37 uur, permalink
Iemand enig idee waar ik deze film kan kopen? Bijna alle links via vergelijk.nl verwijzen naar die andere film met dezelfde titel...

Ciao.

illMattie
geplaatst op 14 juni 2008, 15:44 uur, permalink
Pykalisto schreef:

Ciao.
tientje bij Van Leest (3 voor 25)

geplaatst op 25 juni 2008, 16:12 uur, permalink
Relschopper schreef:

Bedoel je dat deze film beter is of slechter? Want Hooligans vond ik wel een goede film dan ga ik deze eens bekijken.

geplaatst op 3 september 2008, 22:21 uur, permalink
Relschopper schreef:

Ik heb de film vandaag gekocht voor 6,99 bij Free Record Shop. Vond hem niet slecht, maar ook zeker niet goed. Was net niet het puntje van mijn stoel, zeg maar.
En inderdaad moet je zeker geen film als Hooligans verwachten. Al met al is het wel een goede film en geef hem 3 sterren.

geplaatst op 30 november 2008, 0:42 uur, permalink
Voor liefhebbers van het genre een MUST SEE!

Geweldige film!
Tikkeltje aan de korte kant, maar toch heb je het gevoel niet dat er iets ontbreekt.

avatar van SmuttWars

geplaatst op 8 december 2008, 14:54 uur, permalink
Lorinho schreef:
Relschopper schreef:

Hooligans een goeie film? Greenstreet Hooligans bedoel je?

avatar van SeamanNL

geplaatst op 20 december 2008, 23:39 uur, permalink
Zojuist gezien, goede film voor de tijd. Nou houd ik zoiezo van 'Hooligan' films en ben ik er dan ook wel snel tevreden mee. Gary Oldman is een geweldige acteur en was geknipt als leider!

Overigens is de film bij De Boekenvoordeel te krijgen voor 4,99

avatar van NAKZ
geplaatst op 8 september 2009, 21:01 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeer matige film. Er komt bijna geen rel in voor, alleen maar gedoe tussen 'Bex' en Yeti. Much to do about nothing. Ook ongeloofwaardige dingen, zoals het auto's slopen en het verschijnen in maatpak. Vooral de scene waarin Yeti aankomt bij een treurig hotel bij Tower Bridge, vergezeld door maten in maatpak die hem een paraplu boven het hoofd houden is absurd. Leiderschap wordt erg overdreven. De lol tussen de vrienden vond ik soms wat overdreven gespeeld en wat kinderachtig neergezet. Aan de andere kant laat het wel zien dat hooliganisme meer is dan alleen vechten.

Wat wl goed is: geen romantisch beeld neergezet van het hooliganwereldje, maar een rauwe schets met problemen thuis, geweld en uitzichtloze leventjes. Gary Oldman is goed als meedogenloze hooligan.

avatar van remlicht89
geplaatst op 20 oktober 2009, 23:29 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
NAKZ schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Absoluut geen topper.

avatar van Bottleneck
geplaatst op 5 januari 2010, 21:53 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zitten toch wel een paar klassieke momentjes in: met z'n zessen de kroeg bestormen en het gezang tijdens de eindscene. Draait verder grotendeels om kameraadschap en de spanning met het 'gewone' leven, en pakt vooral in de laatste tien minuten gewelddadig uit. Goede rol van Oldman.

Een lekker no-nonsense filmpje zonder overdreven gedoe (behalve de paraplu) of geromantiseer. Zit volgens mij niet eens een soundtrack in deze tv-film.. Beter behapbaar dan een aantal nieuwere hooliganfilms, zoals een GreenStreet2 waarin mensen een bovenmenselijk incasseringsvermogen lijken te hebben. Btw, stanleymesjes zijn sowieso gemene dingen.

avatar van Bottleneck
geplaatst op 16 januari 2010, 11:21 uur, permalink
Er is trouwens een remake verschenen: The Firm (2009)

avatar van Gish
geplaatst op 25 februari 2010, 21:00 uur, permalink
De scene van de vader van Bex op zijn klapstoeltje met biertje, terwijl de boys op de foto gaan met zware sloophamers (het symbool van West Ham United) is en blijft prachtig. Je moet ook op de kleine details letten. Die nieuwkomer met zijn petje van Celtic en de kroegscenes, allemaal leuke humoristische scenes.

Look vicious!!

Niet zo goed als The Football Factory maar veel beter dan de Greenstreet Hooligans met Mister Frodo.

avatar van Eraser2
geplaatst op 28 juni 2014, 15:24 uur, permalink
Leuk om te zien dat ze in deze film vol in de voorbereiding zijn om naar Duitsland af te reizen om een nationale firm te vormen als je weet dat het EK 1988 voor Engeland desastreus verliep

Hoe dan ook ik blijf dit een heerlijk rauw portret vinden van de 'Engelse werkende man'. Het voetbal kameraadschap sfeertje wordt heerlijk overgebracht en met een charismatische lead als Gary Oldman zit je altijd wel goed. Een negatief puntje is wellicht het te over the top personage Yeti, dit had wat mij betreft wat bescheidener gekund.