134.887 gebruikers | 85.687 films | 31.044 regisseurs | 3.507.584 berichten | 4.929.010 stemmen
 

An American Haunting (2005)

 

 

American Haunting, An (2005)
461 stemmen | gemiddelde 2,89
mijn stem:
12 jaar geweld angst grof taalgebruikVerenigd Koninkrijk / Canada / Roemenië / Verenigde Staten
Horror / Thriller
91 minuten

geregisseerd door Courtney Solomon
met Donald Sutherland, Sissy Spacek en Rachel Hurd-Wood

Gebaseerd op ware feiten, vertelt de film over de enige zaak in de historie van de V.S. waarbij iemand om het leven is gekomen door een geest of entiteit. Tussen 1818 en 1820 werd de familie Bell in Red River Tennesee bezocht door een 'aanwezigheid' die niet te duiden was. Als de aanvallen in kracht beginnen toe te nemen, vooral de jongste dochter van de familie moet het ontgelden, is de familie ten einde raad. De psychologische druk wordt ondraaglijk....
 

 

gebruiker
bericht

 

xnienkie
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 juli 2009, 14:02 uur
Ik vond de film eerlijk gezegt een beetje saai, weinig schrikmomenten. Ik schrik van heel veel dingen maar van deze film helemaal niet! Zelf snap ik het verhaal ook niet helemaal, ik ben er nog steeds niet achter hoe het komt dat de vloek is opgehouden? Komt dat door die heks of niet?

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 september 2009, 23:17 uur
Had een goed plot. Jammer dat het verhaal binnen 10 minuten uit kwam en dat de eerste 80 minuten er vrij los aan hingen.
Toch moet ik zeggen dat ik me prima heb vermaakt tijdens het kijken van de film. Met het geluid goed hard en de lichten uit zijn die schrikmomenten er toch echt wel.
Ligt er vast ook aan hoe erg je in de film zit. Als je het verhaal niet snapt heb je ook niet goed opgelet, dan zullen er ook wat minder schrikmomenten zijn geweest (zoals xnienke voorme zegt).

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

American Haunting, An (€ 5,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

American Haunting (€ 5,99)
exclusief € 1,19 verzendkosten

American Haunting (€ 6,89)
exclusief € 1,75 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 24 december 2009, 0:32 uur
Bovendien een Period film/ kostuumdrama :gaap.

Alle cliches uit alle vorige haunted house flicks worden behandeld - ook dit is een waargebeurd drama :? - En in het bijzonder wordt the Exorcist uitgemolken. Kortom weinig verassend en zaai.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 januari 2010, 20:29 uur
Hallo mensen , ik heb een vraag naar aanleiding van 'REACTIES' twijfel ik als nog. Ik zag de film liggen bij een winkel en twijfelde hem te kopen , ik hoop meer info te krijgen ! Als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn om een reactie te plaatsen met ''QUOTE'' alvast bedankt! :)

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 juni 2010, 20:14 uur
Nja, opzich wel leuke film maar niet echt eng ofzo. Weinig echte schrikmomenten en het einde is echt vaag.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 0:10 uur
Jammer dat einde moet iemand mij uitleggen,
Rest aardige film maar niet heel eng.
Acteurs redelijk.

3 sterren

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 0:11 uur
Tsja, totaal niet eng en met een vervelende twist of clue achteraf.. heeft dat overigens nog iets met het begin te maken? Ik vond het wat rommelig en hield er een beetje een tsja gevoel aan over.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 0:30 uur
Ik snapte er eigelijk helemaal niks van.. Vooral het einde vond ik heel raar.
Ik vond erg rommelig en vond ook erg iritant dat ze sommige stukjes allemaal door elkaar doen en dan blijkt het weer een nachtmerrie ofzo te zijn.. Ik hoef deze film inidergeval niet nog eens te zien.. Geef mij maar een echte goeie hororfilm :)

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 0:51 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
wel een rare einde
als zij de geest was waarom sloeg ze zichzelf ?? dat slaat toch nergens op
2*

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 12:59 uur
Tsja...weer zo'n zogenaamd "op ware feiten" gebaseerd spookverhaaltje. Inmiddels kennen we die verhalen over spookhuizen allemaal wel en deze film is niet veel anders.

Ik moet wel zeggen dat ik de cast goed vond presteren. Ook zaten er een paar leuke schrikmomenten in en was het 19e eeuws sfeertje mooi weergegeven. Maar zoals gezegd, inmiddels ken ik het allemaal wel en deze prent onderscheid zich nou niet bepaald qua originaliteit. Ook had ik soms een behoorlijk Exorcist gevoel.

Magertjes, magertjes...maar voor een keer is het nog wel te doen. 2,5*

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 13:13 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
ik snap m niet helemaal?
is het niet dat die vader dat meisje heeft verkacht en dat die dan doodgaat, (daarom dat bloed op die jurk/nachtjapon) en dat op het einde die docent met dat meisje is en dat die ook dat meisje verkracht daarom staat die geest daar op het laatste. want ergens in de film zegt die moeder tegen de docent dat hij met haar moet trouwen. op zoiets komt het neer toch? iemand anders een andere verklaring :? ?

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 19:15 uur
1,5 voor de moeite

en een 5 voor diegenen die deze, vol goedkope schrikeffecten, standaard enge film helemaal heeft uitgezeten

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 juni 2010, 13:50 uur
Smullen! Verassende twist. Je verwacht een doorsnee spookverhaal...

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2010, 12:54 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Volgensmij gaat het plot zo: Betsy lijdt aan aanvallen die worden veroorzaakt door een wezen dat is ontstaan uit haar onschuld. En de reden dat ze werd aangevallen was zodat ze zich zou gaan 'herinneren' dat haar vader haar seksueel had misbruikt en dat hij de oorzaak van haar pijn was. De moeder van Betsy krijgt deze openbaring ook als zij op een gegeven moment op de veranda zit en erachter komt dat ze zelf getuige was van de aanval van haar man op haar dochter. Zowel de dochter en de moeder hadden het incident blijkbaar verdrongen. Als het incident weer opgehelderd is vergiftigt Betsy haar vader terwijl haar moeder meekijkt terwijl ze op een schommelstoel zit. Dan zien we Betsy op het laaste nog staan bij het graf van haar vader, zij zou hierna nooit meer last hebben gehad van 'hauntings'

Het verhaal keert zich daarna terug naar het begin, de dochter vertelt haar moeder dat haar vader er is om haar op te halen aangezien het zijn weekend was met haar. Ze stuurt haar dochter naar haar ex-man en ze ziet Betsy verschijnen in een witte jurk met een bloedvlek bij haar 'kruis' Betsy probeert de moeder te waarschuwen omdat er iets aan de hand is tussen haar dochter en ex-man. De moeder rent naar buiten omdat ze de waarheid nu weet en vangt nog net een glimp op van haar dochters bange gezicht als ze met haar vader ervandoor rijdt.

De geschiedenis herhaalt zichzelf dus.

Ik weet niet of iemand misschien een andere mening heeft, ik heb in elk geval lang nagedacht over het plot van deze film. Ik snapte het plot na de 4e keer nog niet geloof ik! Ik vind de film zelf wel heel erg goed. Ik vond de Acteurs ook niet onaardig, Rachel Hurd-Wood verbaaste me nog het meeste, kende haar hiervoor alleen uit Peter Pan en Perfume. Ik had geen betere Actrice voor de rol van Betsy Bell geweten. Donald en Sissy waren ook leuk! Maar vond deze film toch ook meer uhm.. ja realistischer denk ik.. integenstelling tot de films die hierna verschenen zoals The haunting in Conneticut. Toen die geesten verschenen met hun tekens op hun lichamen al dat te overdreven gedoe was het voor mij echt over, zulke neppe zooi vind ik dan wel weer TE erg. Ik vind geesten films het engst als ze niks van de geest laten zien. Fragile vond ik ook dood eng, maar toen eenmaal de 'boosdoener' in beeld kwam vond ik hem ook niet eng meer, hetzelfde bij Poltergeist. Dat had deze film weer niet vond ik, ze lieten de geest nooit echt zien, dat vond ik wel fijn. En na deze film kwamen een paar slechte na-apers zoals The Haunting in Conneticut en The Haunting of Molly Hartley. Het aankomende Haunting in Georgia en Haunting in New York. zullen allebei ongetwijfeld ook slechter zijn dan An American Haunting.

Heeft elke stad/streek/staat in amerika btw nu ineens last van een klopgeest gehad?

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 november 2010, 21:56 uur
 
 
Het feit dat Amerikanen zo grenzeloos van spoken houden geeft hun geklungel op dit vlak iets aandoenlijks. Ze willen zo graag, maar het lukt ze maar niet (of heel zelden zoals in The Others) om de typische Europese ghost-traditie daar te raken waar het hem jeukt.

An American Haunting is een schoolvoorbeeld van dit tevergeefse enthousiasme. Eigenlijk willen ze steeds haute cuisine leveren om vervolgens weer met een Big Mac op de proppen te komen.

Je zou het ze luid van de daken willen toeschreeuwen: Spoken houden niet van actie of rook onder deuren, worden niet realistischer wanneer je het ieder dag laat onweren en als ze al schrikeffecten veroorzaken, dan is het door hun even plotselinge als leidzame aanwezigheid en niet door het opentrekken van een kabinet aan dolbyeffecten van een overijverige sounddesigner.

Het klagelijke roepen op een zonovergoten dag in The Innocence doet daarom 1000 x meer dan alle over plafonds kruipende entiteiten en krampachtige kermiseffecten bij elkaar.

An American Haunting heeft eigenlijk alles wat een goed spookverhaal nodig heeft (Een goed verhaal, een goeie cast, een ruim budget en professionele middelen) maar gaat helaas toch weer jammerlijk en roemloos aan eerder genoemde stijlmiddelen ten onder.
 
 

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 december 2010, 22:32 uur
Goed uitgewerkte horror, sterke cast en acteerprestaties. De film zet een "creepy" sfeer neer waar de klederdracht en omgeving een rol bij spelen. De film is mooi gefilmt/bewerkt en heeft me goed weten te boeien ondanks dat ik hem soms wat rommelig vond.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 december 2010, 9:23 uur
pfff vondt er niet veel aan!
Af en toe wel spannend. Heb em nu 2 weken geleden gezien en kan er al niets meer van herinneren..... zegt dus al genoeg....
2,5*

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 december 2010, 20:47 uur
Wat een slechte film... saai, eentonig, een horror die je niet eng kunt noemen en gewoon stom.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 december 2010, 16:55 uur
nee. ik vond hem niet leuk. niet zo eng, niet geschrokken ofso, en het einde was ook maar wat vaagjes. snapte het pas helemaal toen ik het hierboven las. had dat idee wel, maar het wordt nergens duidelijk gemaakt.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 februari 2011, 23:04 uur
parcivalis schreef:
 
 
Het feit dat Amerikanen zo grenzeloos van spoken houden geeft hun geklungel op dit vlak iets aandoenlijks. Ze willen zo graag, maar het lukt ze maar niet (of heel zelden zoals in The Others) om de typische Europese ghost-traditie daar te raken waar het hem jeukt.

An American Haunting is een schoolvoorbeeld van dit tevergeefse enthousiasme. Eigenlijk willen ze steeds haute cuisine leveren om vervolgens weer met een Big Mac op de proppen te komen.

Je zou het ze luid van de daken willen toeschreeuwen: Spoken houden niet van actie of rook onder deuren, worden niet realistischer wanneer je het ieder dag laat onweren en als ze al schrikeffecten veroorzaken, dan is het door hun even plotselinge als leidzame aanwezigheid en niet door het opentrekken van een kabinet aan dolbyeffecten van een overijverige sounddesigner.

Het klagelijke roepen op een zonovergoten dag in The Innocence doet daarom 1000 x meer dan alle over plafonds kruipende entiteiten en krampachtige kermiseffecten bij elkaar.

An American Haunting heeft eigenlijk alles wat een goed spookverhaal nodig heeft (Een goed verhaal, een goeie cast, een ruim budget en professionele middelen) maar gaat helaas toch weer jammerlijk en roemloos aan eerder genoemde stijlmiddelen ten onder.
 
 


En jij slaat de spijker op z'n kop! *:)*

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 juli 2011, 10:58 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vond deze film wel best te pruimen en het is wel duidelijkdat het meisje door haar vader verkracht is. Vond deze film toch wel een beetje ondergewaardeerd vooral door de goede prestaties van de acteurs.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 augustus 2011, 1:27 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Na het redelijk spannende begin met de wolf ontaard de film al snel in het standaard geschreeuw, schrikeffecten en slecht camerawerk. Zeer jammer, omdat de cast het eigenlijk best goed doet en het verhaal, in het begin, best interessant is. Helaas gaat de film naarmate we dichterbij bij de ontknoping komen steeds verder vervelen, totdat we bij de uiteindelijke plotwending voornamelijk kunnen gapen en/of kreunen. Erg jammer, want het zag er allemaal verzorgd uit.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 augustus 2011, 8:52 uur
Weinig verrassende film. Die wel snel wegkijkt. Het verhaal is niet al te ingewikkeld, en de nodige cliches komen weer voorbij. Schrikmomenten zijn er te weinig helaas. Het camerawerk is van een bedenkelijk niveau, en stoorde mij af en toe. Verder wordt er wel aardig geacteerd door o.a Sutherland. 2,5 Ster.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 augustus 2011, 12:56 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik vond deze wel meevallen. Een eenvoudige maar indringende weergave.

Hoewel ik niet in klopgeesten of bezetenheid geloof (eerder in de nog niet gekende mogelijkheden van de menselijke geest zelf) vond ik hier aardig in beeld gebracht hoe de waarheid altijd naar boven komt, desnoods met geweld en zich niet laat tegenhouden. "Truth will out" zogezegd. Triest voor Betsy dat ze door haar vader misbruikt is en dat haar moeder de zaak onbespreekbaar liet. De moeder vind ik trouwens de ene echte enge in deze film. Waarschijnlijk gebeurde het op (of vanaf) de leeftijd van het kleine meisje dat Betsy steeds voor ogen kreeg. .
Nog triester dat Betsy met de (wat mij betreft pedo-)leraar trouwt en dat ze een dochter krijgen die hetzelfde overkomt. Betsy's intuïtie zegt, zoals we op het eind zien, dat haar dochter ook weer door de vader misbruikt wordt. De geschiedenis herhaalt zich.

Rachel Hurd-Wood is een mooie rijzende ster. Deze rol was niet al te eenvoudig en ik vond haar naturel en overtuigend overkomen. Nergens had ik het gevoel dat ze acteerde.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 augustus 2011, 16:24 uur
Ik heb hem gisteravond op tv gezien. De reacties hier waren niet veel belovend, maar opzich vond ik hem wel mee vallen. Geen topper, maar toch wel aardig vermakelijk.

Het acteerwerk van de rol van Betsy vond ik wel goed, het leek heel natuurlijk!

Ik geef deze film een 3.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 augustus 2011, 12:13 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dreiecke schreef:
Nog triester dat Betsy met de (wat mij betreft pedo-)leraar trouwt en dat ze een dochter krijgen die hetzelfde overkomt. Betsy's intuïtie zegt, zoals we op het eind zien, dat haar dochter ook weer door de vader misbruikt wordt. De geschiedenis herhaalt zich.


Dit heb je toch echt verkeerd gezien, want het stuk wat zich in het begin afspeelt is bijna twee eeuwen later en kan dus onmogelijk Betsy's dochter zijn. Het is gewoon een random gezin.

Pedo-leraar zou ik nog wat voorzichtig mee zijn, toentertijd was het helemaal niet vreemd om als jong volwassene met een tiener te trouwen.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 augustus 2011, 20:00 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ja, ik vond de kleding ook wat snel gemoderniseerd. Dat het zelfs 2 eeuwen scheelde heb ik dan net gemist aan het eind. Ik vond wel die ex veel op de leraar lijken.
Het is dus volgens jou meer het algemene idee van waakzaamheid wat opspeelde bij de moeder, neem ik aan?.Voor mij was het in ieder geval een beeld van (moederlijke) intuïtie in samenhang met het voorgaande in de film. Nou ja, triest blijft het dan alsnog.

En ja, vroeger was het normaal, inmiddels hebben we het verschijnsel puberteit en een jarenlange (hopelijk beschermde) overgangstijd van kind naar volwassene, dat had je toen niet in die mate (hooguit tot 14/15 jaar). In de 18e eeuw werd echter al gedefinieerd wat pedofilie was.
De leraar zelf vond het overigens zelf ook not-done, dat zei hij tegen de moeder. Moeder haalde hem over.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 augustus 2011, 12:55 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik dacht persoonlijk eerder dat het gezien werd als not-done omdat hij haar docent was, leerling/docent relaties zijn immers vandaag de dag ook nog steeds niet geaccepteerd. Aan de andere kant, ik ben niet heel bekend met de geschiedenis van pedofilie, dus misschien heb je ook gewoon gelijk :)

Maar ja, ik geloof inderdaad dat het meer een 'de geschiedenis herhaalt zich' principe was en de moeder kwam hier pas achter nadat ze het dagboek van de docent had gelezen, die in datzelfde huis had gewoond als waar zij en haar dochter nu wonen.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 november 2011, 18:54 uur
saaie onsamenhangende en niet-overtuigende spookfilm.

1.5 sterren

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 november 2011, 22:58 uur
wat slecht geacteerd !
ik ben afgehaakt.
Het is volgens mij ook meer bedoeld als een goedkope tv film voor een regenachtige zondag.
Doe er geen oordeel over om te stemmen.

De poster ziet er echter veelbelovend uit.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 maart 2012, 17:44 uur
Ik vond het echt een *gaap*-film, want was nou eigenlijk het 'horror' gedeelte, het was eerder een slechte namaak-excorsist

1.5*