Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 117 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Schrader
Met onder meer: Richard Gere, Lauren Hutton en Hector Elizondo
IMDb beoordeling: 6,3 (29.260)
Gesproken taal: Duits, Zweeds, Engels en Frans
Releasedatum: 2 mei 1980
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot American Gigolo
"He's the highest paid lover in Beverly Hills. He leaves women feeling more alive than they've ever felt before. Except one."
Julian verdient zijn geld als escort voor rijke dames in L.A. Hij begint een relatie met Michelle, de vrouw van een politicus. Als een van zijn klanten wordt vermoord, begint Julian steeds dieper in de problemen te raken...
Externe links
Acteurs en actrices
Julian Kaye
Michelle Stratton
Detective Sunday
Anne
Leon James
Charles Stratton
Lisa Williams
Mr. Rheiman
Judy Rheiman
Lt. Curtis
Video's en trailers
Reviews & comments
Filmkriebel
-
- 8929 berichten
- 4123 stemmen
De eerste doorbraakrol van Richard Gere, in de rol van een gigolo voor socialites die beschuldigd wordt van moord op één van zijn klanten. Van Schrader mag je altijd uitgewerkte karakteranalyses verwachten, en dat krijg je ook wanneer thema's als sociale klassen en liefdeloosheid aangeraakt worden. Zijn ontmoeting met de ongelukkige vrouw van een senator brengt gevoelens in hem naar boven, die hij heeft verdrongen omwille van zijn "job". Het thriller aspect vond ik prima anders was de film net iets te saai geweest. Geeft ook aan dat de rijkelui met wie hij omgaat hem al snel niet meer kennen om hun eigen reputatie te beschermen. Vond het een vrij goede film eigenlijk die me niet is tegengevallen. Met de beroemde samenwerking Blondie/Giorgio Moroder op de soundtrack.
Sergio Leone
-
- 4017 berichten
- 2700 stemmen
Goed geprobeerd.
Maar jammerlijk gefaald. Meer dan een thriller - wat ik eigenlijk wel verwachtte - schotelt men een soort van karakterschets van een vereenzaamde escort voor. Ik heb ooit mijn moeder eens horen vertellen dat ze in haar puberjaren anno 1980 niet genoeg kon krijgen van Richard Gere dus op dat vlak zal hij vast en zeker wel goed gecast zijn. Maar charismatisch vind ik hem allesbehalve. Sommigen zullen het onderkoeld vinden, ik vind het eerder saai en stijf.
Dat is helaas iets waar de hele film last van heeft: het lijkt nooit echt los te komen. Enige spanning is ver te zoeken, laat staan dat er een intrigerend samenspel tussen eender welke personages te vinden is. American Gigolo is stug. Te stug naar mijn smaak.
1,5
Svenniboyke
-
- 291 berichten
- 616 stemmen
Behoorlijk saaie film.
Wel heerlijk jaren 80 sfeertje.
knappe man In zijn jonge jaren !
james_cameron
-
- 5945 berichten
- 9096 stemmen
Statisch, slecht geschreven drama met thriller-elementen over een mannelijke escort (Richard Gere) die verdacht wordt van moord. Gere is prima in de hoofdrol, maar vrijwel de hele verdere cast is waardeloos en de plot is absoluut niet boeiend. Qua stijl valt er wel het één en ander te genieten (de film lijkt een soort voorloper van Miami Vice), maar verwacht geen opwindende erotiek. De karige seksscenes die we voorgeschoteld krijgen zijn lachwekkend knullig in beeld gebracht.
Bobbejaantje
-
- 1830 berichten
- 1823 stemmen
2 uur lang meegezogen in de wereld van gigolo Julian Kaye. Paul Schrader zet hier een schitterend noir drama neer. Een degelijk script schrijven kan hij als de beste, en regisseren kan hij ook nog.
Voor mij het beste werk dat ik al gezien heb van Richard Gere. Zijn looks en acting vallen volledig samen met het personage dat hij moet voorstellen. Niemand had deze rol beter kunnen invullen dan hem.
Paul Schrader heeft zich blijkbaar laten inspireren door Pickpocket voor bepaalde scenes. Visueel grijpt het ook terug naar klassieke noir. De typische lamellen in het appartement van Gere zorgen voor schaduwstrepen als symbolische tralies en een vooruitblik op wat hem te wachten staat. Schrader gebruikt ook symboliek die me origineel overkomt. Zo twijfelt Richard Gere enkele keren over de kunstkaders (= frames) in zijn appartement. Naderhand heeft hij vooral kopzorgen over de framing in de moordzaak.
Ook de muziek is top. Giorgio Moroder is blijkbaar de componist van de Blondie wereldhit Call Me dat een thema vormt doorheen de film.
Gastel
-
- 373 berichten
- 1396 stemmen
Fijne sfeer, mooie beelden en een fantastische soundrack. Daardoor neem ik de irritante Richard Gere op de koop toe.
cinemanukerke
-
- 1150 berichten
- 734 stemmen
Ik zag American gigolo voor het eerst pas halfweg de jaren ’90. Het was niet lang nadat ik Light sleeper in de zalen zag. Die film had best een interessante “boete-schuld’ concept. En dan kwamen de vragen. Wie was die Schrader ? Was die niet de scenarist van Taxi driver ? Dus naar mijn toenmalige video tempel The Roxy’s en ik huurde daar American gigolo. Een meesterwerk. Die opening met de muziek van Blondie (eerst het synthesizer geluidje van Giorgio Moroder en dan bam, Call me), het universum van Armani pakken, cabrio’s en chique hotels (prachtige art direction van Fernando Scarfiotti maar kon geen credit krijgen en werd dus als visual consultant genoemd en die later ook Cat people deed), het prachtige einde dat een ode was aan Pickpocket van zijn idool Robert Bresson. AG sloeg in als een bom. Niet toevallig zat ik juist aan het einde van een tijdperk. Mijn studentenleven en de excessen die daarmee gepaard gingen, schreven hun laatste hoofdstuk. Want met AG was het duidelijk : de periode van hedonisme, van vrijheid in het botvoeren van lusten zal een keerzijde hebben. Dit doen we niet ongestraft. Het boete/schuld aspekt, weet u wel. Het was ook dankzij AG dat ik de acteur Richard Gere begon te appreciëren. Gere zal voor altijd met deze rol geassocieerd blijven maar het was een groot geluk dat hij die rol kreeg. Het is niet 100% duidelijk wat er is gebeurd maar het moet iets zijn als volgt : Gere werd als eerste gecontacteerd maar werd dan toch niet aangenomen. Men had John Travolta gekozen. Later zou Travolta uit het de film stappen. Christopher Reeves (Superman) kreeg dan de kans maar weigerde. Dan heeft men terug Gere opgevist. Dat Gere steeds een beetje onderschat werd door de recensenten doet me nog steeds pijn. Gere is perfect als Julian Kay, een narcist van het zuiverste soort. Zoals David Thomson het omschreef : één van de mooiste filmmomenten in de geschiedenis was toen Richard Gere in de spiegel keek in AG. Die scene waarin hij zijn kleren uitkiest, nonchalant en wiegend op het ritme van dat schitterend nummer van Smokey Robinson (The love i saw in you just a mirage) … dat is Gere op zijn best. Een uitstraling, een charme en een arrogantie dat Schrader uitstekend zal counteren door hem als zondebok te laten eindigen. Dat plots het milieu tegen Gere zal keren, is dan ook karma van het zuiverste soort. Gere heeft nooit de status van een Pacino of De Niro gekend. Toch werkte hij samen met meesterlijke cineasten zoals Malick (Days of heaven), Coppola (The cotton club), Altman (Dr T and his women), weliswaar niet de beste films van deze twee laatste groten. Gere heeft in sterke maar onderbelichte films gespeeld als Breathless van Jim McBride, Internal affairs van Mike Figgis, The mothman prophencies van Mark Pellington, The hoax van Lasse Hallström – zeer aan te bevelen films. Hij heeft natuurlijk ook veel standaard films gemaakt en was een leading man voor de romantic sitcoms die in de slipstream van Pretty woman de ene na de andere commerciële successen boekten. In de roddelbladen stond hij rond die tijd steevast op de foto met aan de ene arm Cindy Crawford en de andere Dalai Lama. Het kan een verklaring zijn waarom hij als acteur nooit de juiste waardering kreeg, nooit een onderscheiding mocht ontvangen, nooit zelfs een nominatie bij de Academy Awards in de wacht kon slepen. Bij deze, een life time achievement award is hier dringend op zijn plaats. Trouwens ook de rol van Michele liep niet van een leien dakje. Julie Christie trok zich terug, anderen weigerden zoals Streep en Jessica Lange en uiteindelijk kreeg Lauren Hutton de rol. Het kwam het film budget te goede. AG werd geschreven en geregisseerd door Paul Schrader, een regisseur die net als een William Friedkin steeds in de schaduw liep van de groten van zijn generatie Scorsese, Coppola en Spielberg. Schrader maakte dan ook geen hapklare mainstream. Zijn werk is vrij sober en rigide. Mishima, Affliction, Autofocus en First reformed. Allen schitterende films maar vonden weinig weerklank bij publiek en pers. Dat AG zijn enige commercieel succes was, is misschien te danken aan die schijnbare oppervlakkige schoonheid van cast en locaties (met een jonge Jerry Bruckheimer als producent !). En met een titel als American gigolo zullen er wel velen zich verslikt hebben in hun popcorn toen ze dit zagen. Schrader serveert ons immers een donker, pessimistisch wereldbeeld. Een LA als een decadent universum waarin verdorvenheid uiteindelijk destructief wordt. Het personage Julian Kay is dan ook symbool voor losse zeden en vrijpostigheid. Hij zal zijn principes verliezen voor de liefde van een vrouw. Maar het liefdes verhaal is hier meer complex dan in zijn volgende films zoals An officer and a gentleman. Hij overtreed de regels van zijn eigen wereldje en dat zal leiden tot een ondergang. Zijn moraal wordt zowel maatschappelijk als politiek afgekeurd, hij wordt verbannen. Daarin herkennen we het parcours met Travis Bickle van Taxi driver. De verloedering der zeden. Light Sleeper is een vervolg maw het personage van Gere wordt in het personage van Dafoe verder uitgediept 10 jaar later. The walker (zo onderschat) is dan een derde vervolg van het personage waarin Woody Harrelson het personage van Gere/Dafoe overneemt. De link met Film noir motief is dan ook niet zo vergezocht. Die fotografie (cf poster – die gestreepte belichting) van John Bailey (naast 4 Schrader films ook knap werk in de jaren ’80 met Ordinary people, The big chill, Silverado, The accidental tourist), die fantastische scene waarin Gere zoekt naar de juwelen (prachtige sound design) waarin fatalisme, doem en ondergang door materialisme samenvloeien. Nu je het zegt, dit is een neo noir. AG heeft zijn status als meesterwerk dubbel en dik verdiend. Een verkenning van de jaren ’80 met de glamour en glitter en het begin van aids, homofobie, seksuele impasse. AG is een allegorie over verval van die (een) periode. Eind jaren ’90 voelden wij dit ook. We hadden intussen verschillende keren AG herzien. Reeds opgeslorpt in de realiteit van werkroutine en bijkomende verplichtingen dat aanvoelde als een gevangenisstraf. Gere was ondertussen gescheiden van supermodel Cindy Crawford en tekende net een contract voor zijn volgende film Runaway bride. Boete en schuld, weet u wel.
Een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 40 : American gigolo.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
1917
Drama / Oorlog, 2019
767 reacties
Barry Lyndon
Oorlog / Historisch, 1975
348 reacties
Apocalypto
Actie / Avontuur, 2006
1.860 reacties
Primal Fear
Thriller, 1996
279 reacties
A Place in the Sun
Drama / Romantiek, 1951
32 reacties
Leaving Las Vegas
Romantiek / Drama, 1995
468 reacties
Gerelateerde tags
detectiveontrouwsuspicion of murdergigolocallboy moordgay interestcheating wifelos angeles, californië
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.