Genre: Film noir / Misdaad
Speelduur: 75 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Rudolph Maté
Met onder meer: William Holden, Nina Foch en Lee J. Cobb
IMDb beoordeling: 6,3 (2.128)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Dark Past
"SENSATIONAL SUSPENSE DRAMA!"
Al Walker is een gestoorde moordenaar, die samen met zijn vriendin Betty uit de gevangenis ontsnapt. Zijn bende vangt hem op en ze overvallen samen het afgelegen huis van psychiater Andrew Collins. Terwijl ze wachten op hun vluchtwagen, dringt Collins steeds dieper door in het psychotische brein van Walker.
Externe links
Acteurs en actrices
Al Walker
Betty
Dr. Andrew Collins
Laura Stevens
Owen Talbot
Ruth Collins
Mike
Prof. Fred Linder
Frank Stevens
Pete
Video's en trailers
Reviews & comments
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een sterke William Holden speelde in deze film noir-achtige misdaadfilm, waarin een politiepsycholoog geloofde dat misdaad ontstaat uit negatieve ervaringen uit de kindertijd en probeerde een psychotische misdadiger, die hem gegijzeld hield, te ontleden. Omdat het verhaal zelf nogal vermoeiend werkte (de benodigde dynamiek ontbrak), beklijfde de film niet.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Hoewel William Holden hier Al Walker speelt, een moordenaar die na zijn uitbraak uit de gevangenis een familie gegijzeld houdt, is dit geen misdaadfilm maar een psychologisch drama. Deze remake van 'Blind Alley' (1939), gebaseerd op het toneelstuk met dezelfde naam, draait namelijk vooral om de pogingen van politie-psychiater Andrew Collins [Lee J Cobb] om de man die hem heeft gegijzeld te doorgronden en zelfs te helpen af te komen van een vreselijke nachtmerrie. Maak je dus op voor een aardig gemaakte droomsequentie, veel psychologisch gepraat en een Freudiaanse ontknoping. Natuurlijk is er wel wat ruimte voor spanning en Holden en Cobb zijn acceptabel (maar niet ideaal gecast) in de hoofdrollen, maar dat maakt de toon van de film ook wat onevenwichtig qua toon. Gezien de cast zeker interessant, maar het verhaal leent zich simpelweg beter voor toneel.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
The Dark Past is een remake van Blind Alley die 9 jaar eerder werd geschoten. Beide films betreffen de verfilming van de Broadway theatervoorstelling Blind Alley, geschreven door James Warwick. The Dark Past start met een vijf minuten durende intro waarin het verhaal wordt verteld met een voice-over van Lee J. Cobb (typische noirstijl) alsook met een subjectieve camera die zijn gezichtspunt weergeeft. Mooi. Deed me even denken aan The Lady In The Lake waar dit truucje de hele film lang wordt volgehouden. Na deze scene start een nieuwe intro - vanuit de flashback van Cobb - waar de storylijn ook begint van Blind Alley.
In zijn geheel vind ik Blind Alley een tikkeltje beter toch dan The Dark Past. De acteerprestaties van William Holden, Lee J. Cobb en Nina Foch (wat een aangename verschijning) zijn zeker niet slecht maar in Blind Alley staat het toch allemaal wat meer op scherp. Ook wordt er in Blind Alley meer met scherp geschoten wat neerkomt op een hogere bodycount. Niet dat de kwaliteit van een film daarvan afhangt, maar het is toch een indicatie dat het in Blind Alley meer menens is. Als ik dan The Dark Past een echt ‘verwijt’ zou moeten maken, betreft het het gebrek van de regie en fotografie om iets nieuws toe te voegen aan de droom- en herinneringscene van gangsterbaas William Holden. In Blind Alley heel mooi in beeld gebracht door Charles Vidor, en nagenoeg gekopieerd - maar met minder zorg voor details - in The Dark Past. Waar is de creativiteit van Rudolph Maté en co?
Wat ik ook jammer vond, is het feit dat de nevenpersonages in The Dark Past minder uitgewerkt zijn dan in Blind Alley.
Wat The Dark Past wel expliciet - via de voice-over - op het eind toevoegt, is een moralistische boodschap omtrent de noodzaak om aandacht te besteden aan de geestestoestand/zorg van elke mens. En daar kan ik zeker mee leven want het is een boodschap die ook vandaag meer dan ooit steek houdt.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Zeldzaam naïeve film noir. Omdat dat woord helemaal niet bij film noir past is het zeldzaam. Lee J. Cobb speelt een psychiater bij de politie (compleet met pijp) die in flashback verteld waarom hij psychiater bij de politie werd. En dat is de film. De ideeën in deze film over psychiatrie en criminaliteit zijn zo extreem versimpeld dat de film er bijna charmant van wordt. Zelfs in 1948 was er niemand zo naïef lijkt me.
Maar er is toch stilistisch wat meer aan de hand. Dit was de eerste film van Maté als regisseur. Hij was van huis uit cameraman en heeft daarbij nogal een indrukwekkend verleden. Hij was bijvoorbeeld de cameraman bij films van Dreyer waaronder een van de grootste klassiekers uit het silent tijdperk: La Passion de Jeanne D'arc, Hij werkte ook met Fritz Lang en Hollywood ook aan beroemde films als Stella Dallas, To Be Or Not To Be en de noirklassiekers The Lady From Shanghai en Gilda. Zijn regisseursloopbaan is bescheider en bevat veel noir en western, meestal low budget. De film begint in de pseudo documentaire stijl die in deze tijd een beetje in de mode was. Daarna volgt iets wat vrij zeldzaam is: Een lang point of view shot. De toon wordt daarna veel meer recht vooruit en vooral een home invasionthriller.in een ruimte, maar dan een heel naieve dus. Met camerawerk als een erg sterk punt.
Beter dan Cobb zijn Holden en Foch die beiden sterk spelen. Maar de film komt niet los van de rare kronkels in het script.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Ben ik hier op een ongelooflijk toeval gebotst ? Ik besluit om een commentaar te schrijven over de film The dark Past dat ik tijdens de laatste Noirvember heb gezien. Ik denk eventjes na over wat ik zal opschrijven en het eerste wat me binnenvalt, is die intro. Opmerkelijk dat er in deze film ook de boodschap verscholen zit om aandacht te schenken aan het geestelijke niveau van een misdadiger om zo de misdaad te begrijpen. Ook in de film The sniper zat deze boodschap. Beide films zitten in de Colombia noir box volume 3. Toeval ?
Maar er is meer. Ik schreef een half uur eerder een commentaar over de film Manhunter van Michael Mann. Ik besteedde veel aandacht aan het feit het om een FBI profiler gaat nl iemand die probeert in de geest te kruipen van de misdadiger om de (volgende) misdaad te kunnen begrijpen en vermijden. Is dit nu niet een logisch gevolg van de boodschap in The dark past maw is The dark past niet de voorloper van de FBI profilering ? Is het een toeval dat mijn volkomen arbitraire gekozen films deze ochtend toch een gemeenschappelijk punt hebben ? Freaky, niet waar ...
Het sterkste punt van The dark past is de confrontatie tussen twee sterke character figuren nl de psychiater die koel analuseert en de misdadiger die schijnbaar impulsief en ongecontroleerd agressie uit tegen zijn vermeende vijanden. Cobb en Holden doen het goed, het huis clos heeft de (evidente) dreiging en spanning zodat de film zich net boven de middelmaat plaatst.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Boys Town
Drama / Biografie, 1938
41 reacties
Day of the Outlaw
Western, 1959
24 reacties
Être et Avoir
Documentaire, 2002
82 reacties
Scandal Sheet
Film noir / Drama, 1952
8 reacties
Hangover Square
Thriller / Film noir, 1945
10 reacties
The Stratton Story
Biografie / Drama, 1949
6 reacties
Gerelateerde tags
remakefilm noirzwarte filmfamily hostage
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.