Dance of the Vampires (1967)

Alternatieve titels: The Fearless Vampire Killers, Met Jouw Tanden In Mijn Nek

3,24

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Roman Polanski
met Jack MacGowran, Roman Polanski en Sharon Tate

Professor Abronsius en zijn hulpje Alfred reizen naar een Transsylvanisch dorpje om de lokale bevolking te bevrijden van een oud vampiergeslacht. Dit mislukt volkomen...

62 BERICHTEN10 MENINGEN

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst op 1 december 2008, 22:03 uur, permalink
"Le Locataire" zit niet in de DVD box maar de UK DVD heeft Nederlandse ondertitels. Echt een schitterende film.

klute89
geplaatst op 1 december 2008, 22:14 uur, permalink
Mac Hammer Fan schreef:
"Le Locataire" zit niet in de DVD box

dat klopt, maar repulsion, Cul-de-sac, tess, knife in the water zitten er wel in. In iedergeval een reden om de box niet links te laten liggen. 😉

maar de UK DVD heeft Nederlandse ondertitels. Echt een schitterende film.

Die uitgave heb ik ook.

avatar van niethie

geplaatst op 1 december 2008, 22:16 uur, permalink
Snap trouwens niet waarom ze zo'n uitgebreide box uitbrengen van Polanski en er dan niet eens al zijn films in te stoppen. Schande dat Rosemary's Baby en Chinatown er niet inzitten bijvoorbeeld. 🙁

Ontopic: Wat deze film betreft, heb hem pas van tv opgenomen, zal hem snel eens gaan kijken ben erg benieuwd. 🙂

klute89
geplaatst op 1 december 2008, 22:26 uur, permalink
niethie schreef:

Dat komt omdat die films niet onder het label van A-film zijn uitgebracht. 🙂 ( Denk ik)

Ik ben benieuwd wat je van de Fearless vampire Killers gaat vinden Niethie.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 1 december 2008, 23:23 uur, permalink
niethie schreef:

Dat hadden ze vast wel gewild, maar dat kan niet omdat A-film de rechten voor het uitbrengen van die films niet heeft.

avatar van wibro
geplaatst op 5 maart 2009, 18:10 uur, permalink
Af en toe best wel komisch, maar verder vond ik dit toch wel een van Polanski's mindere films. Wat deze film voor mij zo bijzonder maakt is dat dit de enigste film is die ik gezien heb waarin Sharon Tate, die 2 jaar later op brute wijze door de 'Manson Family' werd vermoord, in meespeelde. Een zeer mooie vrouw, maar geen groot actrice, die volgens mij duidelijk meer geknipt was voor rollen in komische films zoals bv van Blake Edwards. Haar bijdrage in deze film vond ik trouwens minimaal; we kregen haar maar weinig te zien.

3,0* na herziening.

avatar van notorious_kim
geplaatst op 31 juli 2009, 23:19 uur, permalink
deze film is er zo zwaar over dat het op een of andere manier toch weer grappig wordt. maar 't mag niet te lang duren. Na een uurtje had ik het wel gezien, misschien dat ik de andere 40 min nog eens bekijk als ik er in the mood voor ben.

Ik vind de inbeeldzetting wel grappig, constant zwarte beelden en effecten die zo overduidelijk fake zijn. Maar geen digitalisatie (moeilijk in de jaren 60), wat het voor mij niet zo erg maakt, omdat het in de tijdsgeest van toen past.

Roman Polanski heeft betere films als deze gemaakt, maar in zijn eigen tijdsgeest zal dit wel een grappige film geweest zijn. Nu zijn alle grappen voor mij een beetje van het dikke & dunne niveau, en zeer voorspelbaar.

Goed om eens gezien te hebben, maar niet om een plekje in mijn dvd-kast te versieren.

avatar van Baggerman
geplaatst op 27 november 2009, 0:13 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best een amusante film. Zeer sfeervol vormgegeven, waardoor dit best uit te zitten is, maar qua humor en plot stelt het niet veel voor. Persoonlijk heb ik geen keer hoeven lachen.

Tot mijn schande had ik Polanski nit eens herkend. Ik wist niet dat hij ook acteerde. Ook Sharon Tate had ik nog nooit in een film gezien. Ik kende haar alleen als de vrouw van en vanwege haar tragische dood.

Het einde met de sleeënde bultenaar zag er overigens wel erg gedateerd uit.

Maar uiteindelijk leuk om eens te zien.

avatar van goongumpa
geplaatst op 28 december 2009, 2:18 uur, permalink
Zeker geen slechte film, met sfeervolle decors en een schitterende score maar om te zeggen dat ik het echt boeiend vond... Nee.
Hij heeft door de jaren wel een fanatieke cult following opgebouwd.

PS. Voor degene die geprikkeld worden door lesbische vampiers... Hier zit 'n homoseksuele in!

avatar van yeyo
geplaatst op 17 januari 2010, 16:07 uur, permalink
Polanksi's fascinatie met occulte sektes was zelfs in [i]The Fearless Vampire Killers[i], één van z'n eerste films, al duidelijk. Dit is natuurlijk geen serieuze horrorthriller maar, een regelrechte klucht en parodie van het Hammer genre.

Een meesterwerk zal ik deze film zeker niet noemen. Veel scènes zien er nogal knullig uit en ook de humor is gedateerd: slapstick en irritante fastmotion, het is niet aan mij besteed. Toch zijn er ook een aantal goede dingen op te noemen: de score is prachtig, de decors ogen sprookjesachtig en de twee hoofdpersonages hebben genoeg komisch talent. Zo zijn er een paar uiterst vermakelijke scènes, die op het bal bijvoorbeeld. In zijn geheel niks bijzonders dus deze parodie, maar wel met een paar sterke momenten.

avatar van Metalfist
geplaatst op 19 februari 2010, 18:17 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Who says Vampires are no laughing matter?

Twee dagen geleden maakte ik voor het eerst kennis met Polanski. Het was niet zo goed als ik had verwacht, Oliver Twist behoort nu niet direct tot één van men favoriete verhalen, maar deze Fearless Vampire Killers zei me wel wat. Ik had vandaag een paar dode uurtjes dus besloot ik maar om deze op te zetten. Heb ik spijt dat ik dat heb gedaan want dit trok echt op niets.

Ik had er nochtans echt wel wat verwacht want aan de titel te zien ging me dit een film zijn van het kaliber waarmee Polanski groot is geworden, de horror. Al vanaf de openingsscène wordt het nogal snel duidelijk dat ik er nog nooit zo hard naast heb gezeten want blijkbaar is het de bedoeling dat dit allemaal humoristisch moet overkomen. Het is de bedoeling want Polanski faalt hier gigantisch hard in. Het komt dan ook allemaal ontzettend knullig, gedateerd maar vooral slapstickachtig over en laat dat nu net een genre zijn waar ik het niet zo mee heb. Persoonlijk kan ik dan ook niets met mopjes over een homo vampier of een scène waar een vampier bij de graaf wilt slapen en wordt verlegd. Humor? Nou, niet echt. Wel zaten er af en toe wel mooi geschoten scènes tussen (de scène waar je door het sleutelgat ziet hoe de vampier bij Tate in het bad binnenvalt door het dakraampje bijvoorbeeld) en ook de decors zijn weeral, dit heeft vooral betrekking op Oliver Twist, van een hoog niveau. Hier haalt de film dan ook zijn weinige puntjes.

The Fearless Vampire Killers heeft een wrange nasmaak. Niet omdat de film zo slecht is, al kan dat ook wel beschouwd worden als een reden, maar omdat het één van de laatste rollen van Sharon Tate zou zijn. Tate zou een kleine 2 jaar later brutaal vermoord worden door Charles Manson samen met nog een aantal mensen. Hierdoor doet het ook raar om haar te zien spelen met haar geliefde, Polanski, en geeft het de film dus ook een duister tintje mee. Tate was wel overduidelijk geen grote actrice maar dit lot verdiende de mooie roodharige niet. Ze deed me zelfs bij vlagen aan een Brigitte Bardot in haar gloriedagen denken. Ik irriteerde me tijdens de film constant aan dat idiote hulpje van Abronsius. Wist ik veel dat dat Polanski zelf was maar het maakt wel één ding duidelijk, naast een tot nu toe teleurstellende regisseurscarrière slaagt hij er ook niet om op het scherm iets tot een deftig einde te brengen. Verdomme, wat acteert hij hier rotslecht. Hetzelfde geld voor Jack MacGowran die de rol van Abronsius op zich neemt. Het was alweer een tijdje geleden dat ik nog eens een dik verdiende 1* kon uitdelen maar dankzij de rollen van Polanski en MacGowran is dit weer eens mogelijk gemaakt. De rest van de cast zit jammer genoeg op eenzelfde niveau als de twee heren waardoor Tate eigenlijk nog het beste acteert van iedereen tijdens de film, al kan haar mooie snoetje der ook wel voor iets tussen zitten.

Slecht maar dan echt door en door slecht. Ik verschiet eerlijk gezegd van de hoge waardering hier want dat verdient Polanski in geen enkel opzicht. Misschien voor de aankleding van de film maar als acteur en verhaalverteller slaagt hij de bal compleet mis. Ik zal ooit nog wel eens Rosemary's Baby proberen maar voor mijn part stopt het hier met de Polanski films ten huize Persoon.

avatar van mcdaktari

geplaatst op 8 mei 2010, 1:32 uur, permalink
dit is een film van Polanski die ik als eerste van hem zag. En daar de film uit ´67 is, is het toch m´n favorieten film van hem. Zoals hij de sfeer heeft weten te filmen doet niemand hem na. Ik weet nog wel dat ik toen der tijd onder de indruk was van deze film, zo´n 35 jaar geleden voor het eerst gezien op de duitse zender, daarna heb ik veel van z´n werk gekeken, maar The Fearless Vampire Killers is samen met the Pianist en Frantic toch mijn favorieten Polanski film

avatar van mcdaktari

geplaatst op 8 mei 2010, 1:33 uur, permalink
Metalfist schreef:
[recensie

Het is idd wel duidelijk ja dat je 2 dagen geleden pas kennis maakte met Polanski´s werk

avatar van Baggerman
geplaatst op 8 mei 2010, 1:46 uur, permalink
En het is ook duidelijk dat jij niet weet waar je 'delete' en 'Backspace' knoppen zitten....

AddictedToMovies
geplaatst op 28 juli 2010, 21:37 uur, permalink
Misschien dat het in 1967 allemaal wat komischer was, maar zo'n absurde (vampieren)komedie is toch ontzettend verouderd nu. Dan heb ik het nog niet eens zozeer over de setting of de special effects, daar stoor ik me vrijwel nooit aan. (Integendeel, ik heb juist moeite met grote gelikte effecten die op je af worden geschoten, maar dat terzijde) Het is gewoon niet grappig. En ik moet zeggen dat ik het ook heel moeilijk vind om voor te stellen dat iemand het toen wel grappig vond. Vervelende grappen die mislukt in beeld worden gebracht waarom ze zelfs op een heel banaal niveau niet werken. Verhaal gaat natuurlijk nergens over maar het is ook nergens een scherpe parodie of een over-the-top versie waardoor het zo grappig is of zo, neen. Het is gewoon niet grappig. Roman Polanski als acteur is ook niet veel soeps, maar niet half zo vervelend als Jack MacGowran als de professor. Flinke tegenvaller.

avatar van movie acteurs
geplaatst op 30 juli 2010, 13:36 uur, permalink
Misschien is Polanski toch een regisseur, die van mij niet veel aandacht heeft gekregen.

Het lijkt me duidelijk dat Polanski vrij veel aandacht aan deze film heeft besteedt. De prachtige sets, kostuums en mooie opnames zijn hier opvallend. Grapjes zijn best geinig alleen niet dat je erdoor in een scheur van ligt. Muziek is wel aardig. Toch vind ik dit een zeer geslaagde film van Polanski met oa mooi opgezete scene's, zoals het bal bijvoorbeeld. 4,0.

avatar van maerk
geplaatst op 23 augustus 2010, 13:50 uur, permalink
Mislukte comedy.

Een jaar voordat Polanski het zeer goede Rosemary's Baby zou regisseren, kwam hij met een wat luchtiger werkje. Een comedy over vampieren. Klinkt niet verkeerd, maar Polanski heeft er een potje van gemaakt. Alles ziet er wel erg mooi uit, maar daar blijft het bij. De humor is eigenlijk nergens grappig, ik werd een beetje moe van de constant herhaalde slapstick en vervelende personages. Voor de rest nergens vermakelijk of boeiend. Ik kan alleen nog veel punten geven aan de prachtige decors, kostuums en het mooie camerawerk. De scènes tussen de beeldschone Sharon Tate en Polanski zijn wel mooi, maar eigenlijk alleen omdat je weet wat er twee jaar later zou gebeuren met haar.

2*.

avatar van Tristan Scelso
geplaatst op 14 oktober 2010, 23:51 uur, permalink
Een topfilm! Ik heb deze film gezien toen ik 8 was of zo... En dan ervaar je hem heel anders als wanneer je hem nu ziet en ouder bent. Toch nog steeds erg goed.
Als je hem voor de eerste keer ziet in deze tijd na zoveel andere goede films is hij denk ik anders als wanneer je hem zag in de jaren 80....

avatar van AllStarsLove

geplaatst op 19 januari 2011, 19:44 uur, permalink
Tijdje geleden dat ik hem heb gezien.
Grappige film maar niet echt horror vind ik 😐
toch een 3 dan maar

avatar van Corcicus
geplaatst op 15 maart 2011, 11:21 uur, permalink
Vrij zwakke en langdradige film die maar niet op gang wenst te komen. De humor was evenals de horror compleet zoek.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 7 maart 2012, 22:51 uur, permalink
Niet echt een geslaagde film, die vooral behoorlijk gedateerd oogt.

Toch wel een behoorlijk vreemde eend in de bijt deze film uit Polanski's oeuvre. Als horrorfilm is de film absoluut niet eng. Als komedie is de film niet leuk genoeg en personages weten niet of nauwelijks te boeien.

En toch is het nog wel een redelijke film geworden. De gedateerdheid heeft zo soms zijn charme en daarnaast heeft de film door de mooie aankleding en de mooie decors best een aangenaam sfeertje. De film kent enkele geslaagde momenten, maar valt ook vaak in herhaling en enkele moment dat ik me soms afvroeg waar ik in hemelsnaam naar aan het kijken was.

Polanski probeert dus eens wat anders,maar dat pakt niet helemaal goed uit en wat mij betret behoort deze film helaas tot zijn minste werken.

avatar van Asse
geplaatst op 17 juli 2012, 22:06 uur, permalink
Mooie film met veel sfeer. Een aanrader

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 12 augustus 2012, 14:26 uur, permalink
Meestal uitermate flauwe parodie op oudewetse griezelfilms. Het is vooral aan de soms verbluffende decors en de een enkele leuke scene (op het bal vooral) te danken dat het allemaal nog best te doen is. Maar dit is een van Polanski's mindere films.

avatar van The One Ring
geplaatst op 5 september 2012, 17:58 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Polanski heb ik altijd al een wisselvallige regisseur gevonden en dit is duidelijk een van zijn minste films. Het grote probleem is simpel, de man lijkt werkelijk geen flauw benul te hebben van wat komische timing inhoudt, wat een komedie oplevert met veel lange stukken tussen de grappen in. Een horrorfilm mag van mij best traag zijn, want dat kan bijdragen aan de sfeer, maar een komedie van dit type - een parodie - kan er door om zeep geholpen worden. Ik had dan ook de indruk dat Polanski het meest geïnteresseerd was in het neerzetten van een horrorsfeer en het minst in het maken van grappen. Dat de grappen voornamelijk voorspelbaar en wel érg voor de hand liggen kun je verwachten, maar ook als horror werkt het niet, simpelweg omdat daar de toon weer te cartoonesk voor is. Ik heb welgeteld één moment gezien dat ik grappig vond en dat was toen Polanski op de vlucht voor de homoseksuele vampier in een cirkel terug in de armen van de vampier die gewoon was blijven staan rent.

Wat het nog enigszins bekijkbaar maakt zijn de mooie beelden, uitstekende sets en de sfeervolle muziek. De scène op het bal is toch wel bijzonder fraai, met ook dat geweldige shot waarin de massa dansers zonder spiegelbeeld getoond worden, met uitzondering van de drie helden. Ik heb ook het gevoel dat dit best een goede film had kunnen zijn als Polanski gewoon een serieuze vampierenfilm had gemaakt, want hij weet wel hoe hij de sfeer ervoor moet neerzetten. Vind overigens andere filmische pogingen van Polanski verder in zijn carrière ook niet geslaagd, met uitzondering van Cul-de-Sac. Is denk ik gewoon zijn ding niet.

avatar van Fikret8
geplaatst op 3 oktober 2012, 10:31 uur, permalink
De minste Polanski tot nu toe. Het enige wat mij nog boeide tijdens de film was Sharon Tate.

avatar van Darbie
geplaatst op 31 oktober 2013, 22:04 uur, permalink
Moet je hier nou om lachen of om huilen ??

geplaatst op 27 november 2013, 23:56 uur, permalink
THE FEARLESS VAMPIRE KILLERS
de origineel verzie duurde 148 minuten maar door de distributor in gekort tot 92 min en toen weer na 107 min.

en ja de film is erg gedateerd maar hij is ook 46 jaar oud.
maar de oude james bond films zijn ook gedateerd maar zij ze daarom minder leuk. nee.

dit is toch mijn favorieten Polanski film .schitterend

Polanski's Pirates uit (1986) die is veel minder dan deze.

avatar van Rickyman
geplaatst op 9 december 2014, 16:01 uur, permalink
Deze oude authentieke vampierenfilm blijft voor mij ook één van de betere.
Zeer sfeervol, prachtige decors en de humor varieert van leuk tot soms wel kinderachtig flauw.
Perfecte film om op een koude winteravond te kijken, open haard aan en het liefst nog met een dik pak sneeuw buiten.

avatar van Woland
geplaatst op 14 maart 2015, 21:28 uur, permalink
Ik ben toch niet helemaal overtuigd van deze film. Hoewel ik de titel Fearless Vampire Killers al lang kende (via het Bad Brains-nummer, maar dat terzijde), had ik tot enkele dagen geleden geen idee dat Roman Polanski deze geregisseerd had. Het leek daarom ook een prima optie om twee vrije uurtjes mee te vullen. In alle eerlijkheid, ik heb me hier uiteindelijk wel aardig mee vermaakt hoor, met mooie beelden van een ondergesneeuwd Transsylvanië, fraaie decors en ook een fraaie Sharon Tate in een bijrolletje. Daardoor zag het er ook best wel sfeervol uit, maar de humor, tja. Ik kan wel wat meligheid en slapstick op z'n tijd waarderen en meestal vond ik FVK ook nog wel vermakelijk, toch neigde dit wel erg vaak naar bijzonder flauw. Voor mij een lage voldoende - maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommigen hier niks mee kunnen.

avatar van Alexander1900
geplaatst op 9 november 2015, 22:53 uur, permalink
Dance of the Vampires (1967) is best een teleurstelling wanneer je een leuke of vermakelijke film verwacht, zoals de trailer doet vermoeden. Het enige pluspunt is de mooie decors en dan heb je het wel zo'n beetje gehad... Grappig werd het nooit (?) maar het werd ook niet echt flauw. Al met al keek de film nog wel redelijk weg.

Een krappe 6 / 10

avatar van knusse stoel
geplaatst op 7 december 2015, 11:50 uur, permalink
Alexander1900 schreef:
Een krappe 6 / 10

Daar tegen in wil ik opmerken dat wij hem bij tijd en wijle wel grappig vonden, flauwe humor soms maar toch paste dat goed in het geheel. Deze film is niet echt een griezelfilm maar meer een film met elementen uit films over Dracula en andere vampierfilms. De humor bleek b.v. uit de scène dat de herbergier in zijn kist in de stal moest slapen van de gebochelde en later stiekem terugsloop naar de meester om bij hem in de kist te slapen. Dat is toch humor? 😄

geplaatst op 20 februari 2016, 23:58 uur, permalink
Een topfilm en in deze tijd nog steeds schitterend door de meesterlijke in scene zetten van Roman Polanski die zelf ook een hoofdrol speelt. Zelf heb ik de film meer dan 10 keer bekeken en ontdek steeds meer unieke details. Een aantal vrij goede acteurs: professor Abronsius, de waard van de herberg en zijn vrouw Rebecca: gewoonweg schitterend. Graaf von Krolock zegt tegen zijn familie vampiers: "met de hulp van Lucifer hopen we op meer sappige tijden".... de graaf is uiterst charmant en biedt zijn onverwachte bezoekers slaapgelegenheid aan in een kamer vol met spinnewebben...Eén van de beste films in het genre, zoniet de beste. Je ziet hem best in de originele versie.