MENU

3,09

Horror

geregisseerd door William Lustig
met Joe Spinell, Caroline Munro en Gail Lawrence

Frank Zito is een alleenwonende man van gemiddelde leeftijd. Hij woont in New York City en werkt als conciërge in een klein appartementencomplex. Wat niemand weet is dat Frank een schizofrene seriemoordenaar is, die iedere nacht vrouwen stalkt en ze vermoord. Hij scalpeert de hoofdhuid van hun hoofd af, en zet het thuis op poppen. Ook neemt hij hun kleding mee ter decoratie.

avatar van mayhemblik
geplaatst op 18 april 2013, 3:22 uur, permalink
Is het nou waar dat dit meesterwerk word verfilmd met Elijah wood in de rol van de maniak, dit is toch hoop ik een roddel of een hele, hele slechte grap?

avatar van mayhemblik
geplaatst op 18 april 2013, 3:28 uur, permalink
En of het waar is, hij is zelfs al uit.
En William Lustig heeft een vinger in de pap en ook Alexandre Aja heeft wat in die pap te brokkelen.
Ik begrijp er echt helemaal niks meer van.

avatar van Naomi Watts
geplaatst op 29 april 2013, 18:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Povere exploitation trash.

Hoe een rotkop die Spinell ook mag hebben maar voor een kijk in de psyche van een seriemoordenaar is toch wel meer nodig dan hier gebracht wordt. Film poogt een karakterstudie te zijn maar schiet daar op alle fronten tekort. Allemaal vrij vlak uitgewerkt. Ook de VHS look op Bluray helpt niet mee.

Spinell is overtuigend, daar is verder niets mis mee. Kills zelf en de aanloop daar naartoe laat wel wat te wensen over. Al mag de scene in de metro en de headshot er wezen. Savini is koning. Concept best aardig, ook de uitdieping van de serial killer en zijn social awkwardness. Ook de backstory biedt potentie maar de uitwerking is er gewoon niet naar, en de film begint al heel snel te slepen.

Al waardeer ik de film wel, puur op basis dat zonder deze film de magnifieke remake er nooit geweest zou zijn. En de metro scene is ook aardig. Misser.

avatar van 6-6-6
geplaatst op 1 mei 2013, 18:46 uur, permalink
Heb er wel even voor moeten zoeken, in de beschikbare (stream) databanken voor de originele versie, maar heb er toch één kunnen vinden ,(het was jammer genoeg wel in het Duits nagesynchroniseerd) Maar ik vond de klassieker zelfs beter dan de nieuwe remake. 4,2 ster voor het origineel. en 3,8 ster voor de laatst genoemde remake. Nu kan ik meteen nog één hele vracht klassiekers (streamen)
. Zoekt en gij zal vinden!!!

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 7 mei 2013, 18:39 uur, permalink
Dinsdag 14 december draait Maniac op groot scherm in Cinema OT 301 (Overtoom 301) in Amsterdam!

Meer info op: facebook en OT 301

geplaatst op 13 mei 2013, 12:12 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Sfeerrijke film zonder compromissen. Vrij verontrustend ook. Er mankeert best wel wat aan, om daar maar mee aan te vangen. Zo is de uitwerking van de gespleten persoonlijkheid van Spinell met moedercomplex wat flauw, zijn sommige momenten nogal voorspelbaar (de spiegelscene in de metro bijvoorbeeld) en is de hele film een herhaling van zetten.

Toch zit er genoeg variatie in de kills, om te blijven boeien. Hier blijkt creativiteit uit en de potentie van de film(maker) wordt kracht bijgezet door het vermogen een sfeerrijk geheel te presenteren in een film die constant op snelheid blijft. Maniac deed me denken aan Henry: Portret of a Serial Killer, die trouwens wel een stuk beter is. Die Lustig heeft mijn attentie. Zijn cultstatus was een klein beetje langs me heen gegaan, geloof ik. 3,5 sterren.

geplaatst op 20 mei 2013, 22:53 uur, permalink
Saai.

Hulde voor de remake dan maar, die losjes met een aantal elementen van deze film toch een veel beter geheel weet neer te zetten. Enkel Spinell stijgt ver boven Wood uit, maar da's amper een prestatie te noemen. Hoewel qua acteerwerk verder niet goed, heeft Spinell wel zo'n lekker vunzige uitstraling.

Meteen ook het enige goede aan deze film. Grootste stoorzender vond ik eigenlijk het werk van Savini wat compleet misplaatst oogt. Eerder gedoe voor wat overdrever horrorwerk, nu komt het veel te vaak wat lacherig over (zoals het headshot).

Visueel érg lelijk (wat versterkt werd door het tijdsbeeld), soundtrack was ook echt niet om aan te horen. Verder traag, de meeste spanning was ook erg getelefoneerd. Goed voorbeeld is de scene in de metro waar je als filmkijker elke scare wel kan dromen. Erg povertjes uitgevoerd allemaal, daardoor ook helemaal niet spannend meer.

Zag trouwens nogal wat Italiaans ogende namen. Geen toeval dat sommige stemmen dan gedubd leken? Vooral het gekreun en gezucht van bepaalde personages oogde erg out of place, ook al zo'n sfeerkiller.

Mnee, niet aan mij besteed dit. Goedkoop over de gehele lijn.

avatar van Insignificance
geplaatst op 16 juni 2013, 21:09 uur, permalink
Kreunende maniak die de film niet kan dragen. Spinell heeft het obscene voorkomen voor een urban killer met issues en doet het niet eens zo gek, maar met zoveel screentime en kermend geneuzel wordt het in plaats van een angstaanjagend smeerlap eerder een nogal vermoeiend figuur.

De versleten look staat een groezelig sfeertje in de weg en zo blijft er niet veel meer over dan iets dat zich voortsleept van moord tot moord. Daar zit hier en daar iets aardigs bij en Lustig wil nog wel eens de tijd nemen voordat Savini e.d. er aan te pas moeten komen, maar dat is het dan ook wel.

avatar van fappie
geplaatst op 21 augustus 2013, 0:12 uur, permalink
Onderhond schreef:

Headshot was geniaal
. Ik vind de remake juist veel eentoniger en trager.

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 27 november 2013, 17:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
There's no way you can possess someone forever

Bij mijn weten heb je twee filmhuizen in Antwerpen waar ze geregeld eens een oudere film spelen, namelijk Cinema Zuid en Cinema Klappei. In de eerste heb ik al regelmatig een filmpje meegenomen (voor een spotprijs van 3 euro dus sowieso wel een aanrader) maar in Cinema Klappei was ik nog niet geweest. Daar kwam gisteren verandering toen bleek dat ze deze Maniac draaide naar aanleiding van een horror thema. Caroline Munro en Tom Savini? Meer heb ik niet nodig.

Al ben ik wel serieus teleurgesteld in de kwaliteit van de film. Hij werd weliswaar geprojecteerd op een groot scherm maar ik heb het vermoeden dat er iemand destijds zijn VHS online heeft gezwierd en dat deze gisteren werd afgespeeld. Het beginstuk op het strand is één grote waas en daarbovenop is ook nog eens een stuk van de onder- en de bovenkant afgeknipt. Halverwege de film heeft Frank geen hoofd en bij de openingscredits zie je welgeteld 1 centimeter van de bovenkant van Savini's naam bij de special make up & effects. Erg zonde in ieder geval en ik wil de film nog wel eens een kans geven maar dan in een goede versie. Al is Maniac op zich nu ook niet direct een film om over naar huis te schrijven. Hij oogt vrij amateuristisch en deed me qua stijl wat aan The Gruesome Twosome van Herschell Gordon Lewis denken, al was die nog slechter. Een handvol scènes (de achtervolging in de metro, de headshot van Savini en het einde) maken het geheel nog ietwat draaglijk maar de film sleept zich op den duur te hard van moord tot moord en verveelt na een tijdje. De poging tot enig plot aan de hand van de relatie tussen Frank en Anna is zo compleet van de pot gerukt dat het eerder lachwekkend is dan wat anders.

Nog een probleem is dat Caroline Munro hier compleet misplaatst is. De actrice die vooral naam maakte via Hammer en The Spy Who Loved Me is eigenlijk te mooi om een geloofwaardige relatie met Frank Zito te hebben. Het klinkt raar maar gedurende heel de film vraag je je eigenlijk af wat Anna in Zito ziet en dat lijkt me nu ook niet de bedoeling. Ze passen gewoonweg niet bij elkaar. Die Zito wordt trouwens wel heerlijk geportretteerd door Joe Spinell. Een vrij vermoeiend figuur, dat wel, maar volgens mij wel een goede benadering van dit soort personages. De bijrol van Savini is met uitzondering van zijn dood niet echt memorabel. Leuk weetje is misschien nog wel het feit dat het merendeel van de vrouwelijke bijrollen voornamelijk pornosterren waren doordat die goedkoper waren en de film gemaakt werd op een klein budget.

De pluspunten zijn jammer genoeg op één hand te tellen. Savini staat wederom garant voor een paar leuke scènes, toch wel de ontdekking van dit jaar voor mij, en William Lustig weet qua regie vooral in de metroscène te overtuigen. Joe Spinell is goed maar is jammer genoeg ook maar het enige lichtpuntje in de cast.

avatar van ReplicaF
geplaatst op 2 maart 2014, 13:39 uur, permalink
Sinds Lucker niet meer een zo bizarre film gezien. Wat na vijf minuten wel begint te irriteren is dat rare geluid/gehijg van die Zito. Verder heeft deze film erg weinig om het lijf en had ik wat meer gore-scènes verwacht.
1 ster voor de weirdsheid van deze prent.