The Shawshank Redemption (1994)

4,42

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

nummer 1 in de top 250

7179 BERICHTEN140 MENINGEN

avatar van plano
geplaatst op 15 maart 2016, 21:10 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens vele de koning van de drama's op een eenzame hoogte. Dan toch maar eens kijken dacht ik zo (bij de eerste zitting).

En jawel, het is een ware topper. De film weet in een kleine omgeving geweldig uiteenlopende karakters neer te zetten en stuk voor stuk in het licht te zetten. De jaren vliegen voorbij en als kijker krijg je echt het gevoel dat je er geen enkele mist.

De film heb ik inmiddels meerdere keren gezien en verveelt geen enkele keer (offtopic: als je niet van een lange zit houd, die dan ook nog de titel drama draagt, waarom kijk je de film dan...?!). Sterker nog, de film verrast iedere keer weer. Het verhaal is zo ontzettend goed en uitgebreid dat het kijken van deze een ware ervaring begint te worden.

Waarom dan geen 5 sterren zou je denken. Nou de reden hiervoor is het hoofdstuk Gill Bellows. Na de eerste keer dacht ik dat het misschien gewoon een slecht geschreven stukje was; nee. Is het dan gewoon een stukje wat net zozeer uit het verhaal geknipt had kunnen worden?; nee, zeker niet. Het is echt Gill Bellows. Het acteerwerk vind ik niet veel soeps en eigenlijk gewoon irritant, eenmaal bij de sniper scene kijk ik weer opgelucht verder.

Nu ben ik blijkbaar 1 van de weinige die deze mening heeft, dus zegt het misschien meer over mij dan over hem, er word dan ook gevraagd om mijn persoonlijke mening van de film. Desalniettemin gewoon een episch drama wat ik kan blijven kijken!

geplaatst op 26 april 2016, 16:51 uur, permalink
FunkStarr schreef:
Ik hoor graag wat dan die elementen zijn in deze film wat het "de beste ooit" maakt?

De sfeer en de feeling die je met een film kan hebben bepalen je eindcijfer. Schijnbaar zijn de elementen die deze creëren (acteurs, setting, dialogen, einde, etc.) zo goed op elkaar ingespeeld dat ze een groot publiek aanspreken. Dit is in ieder geval bij mij het geval, alles klopt gewoon.

geplaatst op 29 april 2016, 11:59 uur, permalink
SmackItUp schreef:

Zeker waar, maar dan kan ik zo nog 20 films opnoemen uit m'n hoofd die dat ook hebben en naar mijn mening nog beter zijn. Ik weet ook wel dat de films an sich niet te vergelijken zijn, maar toch maken veel mensen de vergelijking omdat zij net als ik niet kunnen snappen dat deze film boven de Godfather staat. Het is een ontzettend goeie film, maar ik vind hem persoonlijk zeker niet de beste film ooit. Het einde is gewoon een Hollywood happy end (niet dat dat erg is, maar in een film als dit had ik liever geen happy end gezien). Bij een film als The Godfather kan ik het helemaal begrijpen dat hij zo hoog staat, bij deze niet eerlijk gezegd. Dat deze boven The Godfather staat vind ik gewoon verwonderlijk, want The Godfather is in werkelijk alle opzichten superieur. Misschien dat het zoals je zelf al aangeeft ook een film is die wat meer voor de mainstream bedoeld is. Het acteren van Morgan Freeman wordt helemaal de hemel in geprezen, maar zo bijzonder is het allemaal niet wat hij laat zien (gewoon een goede acteur, maar niets bijzonders verder). Wat Marlon Brando en Al Pacino deden in The Godfather was acteren op een buitenaards hoog niveau, terwijl Freeman hier gewoon (één van z'n vele) rolletjes vertolkt. Ik blijf er dus bij dat ik deze film ontzettend overgewaardeerd vind. Als het einde wat droeviger (realistischer) was geweest had ik hem mogelijk hoger beoordeeld.

geplaatst op 29 april 2016, 12:06 uur, permalink
arri1234 schreef:
Beste film ooit.

Dan heb je nog weinig gezien vrees ik 😉.

geplaatst op 29 april 2016, 12:11 uur, permalink
FunkStarr schreef:

Zeker waar, maar dan kan ik zo nog 20 films opnoemen uit m'n hoofd die dat ook hebben en naar mijn mening nog beter zijn. Het is een ontzettend goeie film, maar ik vind hem persoonlijk zeker niet de beste film ooit. Het einde is gewoon een Hollywood happy end (niet dat dat erg is, maar in een film als dit had ik liever geen happy end gezien). Bij een film als The Godfather kan ik het helemaal begrijpen dat hij zo hoog staat, bij deze niet eerlijk gezegd. Dat deze boven The Godfather staat vind ik gewoon verwonderlijk, want The Godfather is in werkelijk alle opzichten superieur. Misschien dat het zoals je zelf al aangeeft ook een film is die wat meer voor de mainstream bedoeld is. Het acteren van Morgan Freeman wordt helemaal de hemel in geprezen, maar zo bijzonder is het allemaal niet wat hij laat zien (gewoon een goede acteur, maar niets bijzonders verder). Wat Marlon Brando en Al Pacino deden in The Godfather was acteren op een buitenaards hoog niveau, terwijl Freeman hier gewoon (één van z'n vele) rolletjes vertolkt. Ik blijf er dus bij dat ik deze film ontzettend overgewaardeerd vind. Als het einde wat droeviger (realistischer) was geweest had ik hem mogelijk hoger beoordeeld.

Ik denk inderdaad dat dit meer een mainstream film is dan The Godfather. Dat gangster gebeuren moet je ook wel een beetje liggen. Ik ben het namelijk met je eens dat het acteerwerk van laatstgenoemde van een hoger niveau is dan bij TSR. Toch heb ik zelf meer met deze, en het einde, wat inderdaad een hoog hollywood gehalte heeft, vond ik hierbij wel passen. Zo zie je maar, er is geen universele filmbeleving. En maar goed ook, ik vind die verschillende meningen wel tof 🙂

geplaatst op 29 april 2016, 12:15 uur, permalink
Tuurlijk, het is een cliché maar verschillen moeten er zijn. Ik blijf me gewoon verbazen dat zoveel mensen deze film als beste zien, ook mensen in mijn eigen vriendenkring. Ik ben dan gewoon erg benieuwd wat voor hun dan die elementen zijn wat deze de beste maken. Ik merk dat het nogal lastig uit te leggen is maar dat de meesten vooral de woorden "eigen beleving" gebruiken. Dan zal dat het wel zijn, binding met de personages.

avatar van Nizzii
geplaatst op 8 mei 2016, 4:53 uur, permalink
Misschien komt het omdat de film eerste staat en ik gewoon te veel heb verwacht. Het is voor mij niet de allerbeste film, maar krijgt een dik voldoende. Verhaal zat goed in elkaar, en wist me mee te nemen.

geplaatst op 9 mei 2016, 13:30 uur, permalink
FunkStarr schreef:

Ik denk overigens wel dat deze film bij een herziening enigszins inkakt. Als het "plan" bekend is lijkt me er toch minder om van te genieten..

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 16 mei 2016, 10:36 uur, permalink
FunkStarr schreef:

Ik denk dat het vechten voor je vrijheid en je dromen, zoals in de film getoond wordt, inspirerend werkt bij velen.