The Shawshank Redemption (1994)

4,42

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

nummer 1 in de top 250

7165 BERICHTEN140 MENINGEN

avatar van MaartenTuinstra
geplaatst op 16 oktober 2015, 17:14 uur, permalink
Een prachtfilm met een uitmuntende cast.

Een zeer mooi verhaal gecombineerd met een waanzinnige cast en uitzonderlijk regiewerk. In één woord: een meesterwerk. Ik begrijp dan ook dat deze film bij velen op nummer 1 staat. Bij mij staat daar nog altijd the godfather, maar deze hoort zeker in mijn top 5. Het einde is ongeëvenaard mooi en dit is een aanrader voor iedereen die even tijd heeft.

Een dik verdiende 5*

geplaatst op 8 november 2015, 20:11 uur, permalink
Film meerdere keren gezien en kan er geen genoeg van krijgen.
Ik wil over deze film alleen maar zeggen: Brilliant, Fantastisch!

MOET JE GEZIEN HEBBEN !!!

avatar van SmackItUp
geplaatst op 23 november 2015, 0:50 uur, permalink
Slaat nergens op hoe goed deze film wel niet is. De acteurs, dialogen, het verhaal, de muziek, het einde, alles is geweldig. Terecht een van de beste films ooit gemaakt. Absoluut een meesterwerk.

avatar van Jusstinb
geplaatst op 29 november 2015, 20:12 uur, permalink
Mega goede film, heb er niks op aan te merken.. Blinkt uit in eenvoud.. De acteurs spelen echt geweldig, het komt geloofwaardig over en je krijgt echt een band met ze... Verassend en mooi einde ook!

geplaatst op 1 december 2015, 0:23 uur, permalink
Misschien wel de enige film die je 6 sterren kan geven.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 5 december 2015, 16:10 uur, permalink
The Shawshank Redemption is zonder twijfel één van de beste films aller tijden. Dit gevangenisdrama verveelt geen minuut. Zelfs niet na een paar keer gekeken te hebben.

Frank Darabont laat ons moordenaars, dieven en wat nog meer, zien. Maar aangezien we niet precies weten wat ze gedaan hebben (uitgezonderd Andy en Red), krijgen we sympathie voor hen. En zo zie je dat zelfs de hardste criminelen de beste vrienden kunnen zijn.

Heel de film klopt: acteerprestaties, personages, verhaal, soundtrack. Dat zie je niet zo vaak, een film met inhoud. En door de soundtrack voel je je rustig en stil en volg je alles zeer gedetailleerd mee. Geweldig!

Er zit voor mij niets anders op dan een 5.0 te geven. Anders zou dat een schande zijn!

geplaatst op 17 december 2015, 10:13 uur, permalink
Met recht één van de beste films aller tijden

geplaatst op 17 december 2015, 13:00 uur, permalink
Ik blijf hem zwaar overgewaardeerd vinden maar goed. Zou bij mij persoonlijk nog niet eens in m'n top 25 aller tijden komen. Wat maakt deze film dan zo bijzonder dat het "de beste film ooit" is? Het is naar mijn mening gewoon een bovengemiddelde film maar kan zich qua acteerwerk, verhaal etc. dus echt niet meten met een gigant als bijvoorbeeld The Godfather, een film die werkelijk in alle opzichten beter is dan deze. Ik hoor graag wat dan die elementen zijn in deze film wat het "de beste ooit" maakt?

avatar van Jusstinb
geplaatst op 17 december 2015, 18:15 uur, permalink
FunkStarr schreef:

Ik denk dat het een kwestie van smaak blijft, ik vond de godfather stukken minder als Shawshank, het is uniek en je wordt helemaal in het verhaal meegezogen, aan 1 stuk door gekeken.. godfather blijft een vaag verhaallijn met allerlei personages en namen die niet uit elkaar te houden zijn de eerste keer..

avatar van joan_88
geplaatst op 17 december 2015, 18:19 uur, permalink
FunkStarr schreef:

Er staan 239 pagina's volgeschreven. Is niet genoeg?
Je brengt het overigens als een feit, dat The Godfather feitelijk beter is. Dat is niet zo.
Jij vindt het, dat is wat anders. Het is inderdaad een kwestie van smaak.

avatar van Majestics

geplaatst op 18 december 2015, 0:11 uur, permalink
joan_88 schreef:

Er staan 239 pagina's volgeschreven. Is niet genoeg?
Jij vindt het, dat is wat anders. Het is inderdaad een kwestie van smaak.

Hij brengt het helemaal niet als een feit, hij geeft gewoon zijn mening. Moeten we voor alles 'ik vind' zetten? Hij weet ook wel dat het uiteindelijk allemaal op persoonlijke smaak aankomt.

geplaatst op 18 december 2015, 0:27 uur, permalink
FunkStarr schreef:
Ik blijf hem zwaar overgewaardeerd vinden maar goed.
Leuk dat je hem dan toch nog meer waardeert dan het gemiddelde.

geplaatst op 18 december 2015, 12:26 uur, permalink
Majestics schreef:

Dankje, dus dit. Ik vind het een zeer goede film en hij is zeker bovengemiddeld.

geplaatst op 18 december 2015, 12:28 uur, permalink
Jusstinb schreef:

Dan wil ik je graag adviseren om The Godfather nog een kans te geven, het verhaal is namelijk helemaal niet vaag, maar je moet wel constant op blijven letten dat klopt. En zoals Majestics al aangaf wil ik het zeker niet als een feit overbrengen maar spreek ik puur uit eigen ervaring.

avatar van Fonzzz002
geplaatst op 31 december 2015, 16:48 uur, permalink
The Shawshank Redemption is een dramafilm uit 1994 gebaseerd op een kort verhaal van Stephen King. Het verhaal gaat over een onschuldige man die wordt veroordeeld voor de moord op zijn vrouw & haar minnaar, waarna je hem volgt tijdens zijn gevangenisjaren.

The Shawshank Redemption word, naast The Godfather, weleens gezien als de beste film ooit gemaakt met de #1 positie in de Top 250 van IMDB en een hoge score van 83 & 98 op Rotten Tomatoes. Dit zorgde ervoor dat ik een beetje sceptisch werd over de film, bang dat het niet naar de hoge verwachtingen zou opleven. Maar een half uur in de film en ik was vastgenageld aan het scherm. The Shawshank Redemption is niet de meest revolutionaire film, heeft niet het sterkste concept of de meest artistieke cinematografie. Het houdt dingen relatief simpel qua verhaal of hoe het is gefilmd, maar naar mijn idee ligt hier zijn kracht. De focus zit volledig op de personages en dit is waar The Shawshank Redemption in de roos schiet. Ieder personage is geloofwaardig, ijzersterk geacteerd en interessant om te volgen. De situaties waarin de personages terecht komen kunnen grappig zijn, emotioneel of op een andere manier kippenvel wekken. Ze leven onder zware omstandigheden in de gevangenis en de film liet mij als kijker meeleven met de naarheid van hun situatie, tegelijkertijd konden kleine positieve dingen tot mooie scenes leiden.

Er is geen dialoog die overbodig voelde, geen personage dat niet interessant was of scene die slordig gemonteerd is. Van begin tot eind zit de film qua regie goed in elkaar. Het enige probleem wat ik hem met The Shawshank Redemption is dat het verhaal niet zo origineel is en ik kon de meeste scenes ruim van tevoren zien aankomen. Dit werd vooral in het laatste halfuur een probleem aangezien de film probeerde je te laten meeleven met deze momenten, maar omdat ik stap voor stap kon voorspellen hoe deze scenes gingen was het effect van deze scenes niet zo sterk als ik had gehoopt. Dit zorgde ervoor dat ik het laatste halfuur achterover ging zitten en wachten tot het verhaal werd afgerond. Er zitten nog steeds sterke momenten in het laatste halfuur en ik was nieuwsgierig naar hoe het met de personages ging aflopen, maar voor mij zaten de sterkste momenten van de film rond het midden.

avatar van N811
geplaatst op 3 januari 2016, 12:57 uur, permalink
Aparte nr 1

geplaatst op 6 januari 2016, 0:18 uur, permalink
Beste film ooit niets meer aan toe te voegen .

avatar van rayman
geplaatst op 7 januari 2016, 0:23 uur, permalink
Fonzzz002 schreef:

Goede film, maar haalt wat mij betreft lang niet het niveau van de Godfather1 & 2.

avatar van Graaf Machine
geplaatst op 7 januari 2016, 0:34 uur, permalink
rayman schreef:

Wat mij betreft ook niet. Tranentrekkende pulp.

avatar van renzoroy
geplaatst op 27 januari 2016, 0:31 uur, permalink
waarom vergelijkt iedereen dit meesterwerk met the godfather (wat ook een meesterwerk is) Behalve dat beide films gewoon onwijs goed zijn (film technisch gezien en is het niet je smaak, ok dat kan, maar dat maakt deze films niet slecht) zijn ze verder niet echt vergelijkbaar. Ik kan best begrijpen dat iemand deze film geweldig vind maar the godfather niet, of andersom, maar dat blijft gewoon een kwestie van smaak. Maar... deze film blijft 1 van de beste films ooit gemaakt (net zoals de eerste 2 godfathers, pulp fiction, reservoir dogs, the matrix, one flew over the cuckoo's Nest, the usual suspects, trainspotting, goodfellas) Allemaal verschillende genres en verschillende jaargetijden maar het blijven allemaal geweldige films en het blijft jammer dat hier op mm regelmatig mensen films slecht beoordelen of een negatieve "recensie" schrijven, puur omdat ze dan niet van zulk soort films houden.

Shawshank redemption is echt gewoon een goede film. Een film over echte vriendschap, beetje drama, spanning, geweldige regie en meesterlijk acteerwerk... en wil je dat niet zien, kijk dan iets anders...

geplaatst op 27 januari 2016, 10:20 uur, permalink
renzoroy schreef:
....en het blijft jammer dat hier op mm regelmatig mensen films slecht beoordelen of een negatieve "recensie" schrijven, puur omdat ze dan niet van zulk soort films houden.
Wanneer ze niet van dergelijke films houden is het toch logisch dat ze er een slechte recensie over schrijven. Op zich hoeft dat geen "recensie" op te leveren die minder zou zijn dan die van jouw. Alleen wanneer er onwaarheden in staan, maar vaak gaat het over smaakkwesties.
Natuurlijk wil ik dat zien. Maar ( naar mijn mening ) is geen van die zaken van een wereldniveau in deze film. Niet slecht, maar nergens echt memorabel.

avatar van renzoroy
geplaatst op 27 januari 2016, 12:15 uur, permalink
[quote]nakada schreef:
[quote]

Nee dat snap ik wel, maar ik bedoel bijvoorbeeld, ik zelf houd niet zo van fantasy films, zoals lord of the rings. het is gewoon niet mijn ding, dus ik kan zo'n film niet objectief beoordelen, dus dat doe ik dan niet want zo'n film krijgt dan al bij voorbaat een lage score van mij, puur omdat mijn smaak het beinvloed... ben ik nou helemaal weg van fantasy films en ik vind dan the lord of the rings slecht, dan is die beoordeling eerlijker.. haha, maar goed, ik respecteer jouw mening uiteraard
maar dat je deze film niet van wereldniveau vind...., daar zijn we het dan gewoon oneens over, maar even goede vrienden toch
ik blijf deze film 1 van de beste films ooit vinden, maar ik was dan ook een stuk jonger toen ik hem voor het eerst zag, dan maakt zo'n film als deze nog meer indruk

avatar van Dick2008

geplaatst op 27 januari 2016, 19:34 uur, permalink
renzoroy schreef:

Dat komt, vermoed ik, omdat er een periode is geweest dat ze om de beurt op nummer 1 stonden. De laatste tijd is het verschil te groot.

geplaatst op 27 januari 2016, 22:34 uur, permalink
renzoroy schreef:
Ach, het draait sowieso voor een groot deel om smaak. Beoordelingen zijn in dat geval zelden objectief en dat is ook niet erg. Zo lang de gebruikte argumenten maar hout snijden. Dus niet klagen over kleurstellingen bij een zwart-wit film.

avatar van Majestics

geplaatst op 1 februari 2016, 12:28 uur, permalink
The Shawshank Redemption, The Green Mile ....dit soort films worden niet meer gemaakt helaas. Erg spijtig.