134.887 gebruikers | 85.687 films | 31.044 regisseurs | 3.507.486 berichten | 4.928.851 stemmen
 

Enter the Dragon (1973)

Alternatieve titels: Long Zheng Hu Dou, The Deadly Three, Operation Dragon 

 

Enter the Dragon (1973)
681 stemmen | gemiddelde 3,52
mijn stem:
12 jaar geweldHongkong / Verenigde Staten
Actie / Misdaad
99 minuten

geregisseerd door Robert Clouse
met Bruce Lee, John Saxon en Jim Kelly

Lee wordt binnengehaald om aan een toernooi mee te doen, op een eiland geregeerd door een drugpusher die hij moet uitschakelen. Er mogen geen wapens op het eiland zijn.

 

 

gebruiker
bericht

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 maart 2010, 19:34 uur
Hallo allemaal, ik ben Kenneth. Ik ben iemand die erg gefascineerd is door Martial Art films. Dus jullie zullen nog veel reacties van ik tegen komen in het genre.

In de eerste plaats wil ik zeggen dat ik een heel groot bewonderaar ben van Bruce Lee. Hij is toch wel mijn ware Meester over heel het Martial Art genre.

Dan nu over de film. Voor mij is Enter The Dragon echt wel de beste Martial Art film die er bestaat. Het is het ware meesterwerk van de grootste legende van Martial Art, dat vind ik en dat vond Bruce zelf ook.

De film start met een heel goed gevecht tegen toen nog de onbekende Kungfu ster Sammo Hung en is een erg goede intro van de film. Ook de soundtrack erbij is helemaal op zijn plaats en wekt een eerste goede indruk op.

Het punt wat een Bruce Lee film bijna altijd maakt is natuurlijk de gevechten, die zijn in de eerste plaats voldoende aanwezig in de film. En er zijn toch wel een paar hoogstaande gevechten aanwezig in de film. Voor mij is een legendarisch gevecht in de film zonder twijfel het gevecht van De Meester tegen O'Harra. Daar toont Bruce hoe snel hij wel was (en het is ook een gevecht waar Bruce zijn originele stijl gebruikt als basis van het gevecht, dit was dus Wing Chun Kungfu) (Ik beoefen dit ook). Een ander gevecht wat ik zeker de moeite vind is het gevecht in de ondergrondse fabriek. Daar toont De Meester ook weer dat er niet met hem te spotten valt, bovendien vecht hij tijdens dat gevecht ook eventjes tegen Jackie Chan, dit is leuk om te weten. Het laatste gevecht waar ik kort wil bij stilstaan is het eindegevecht tegen de meedogenloze Han die ook een pluspunt vormt in de film.

Verder bevat de film ook 2 goede sidekicks van Bruce namelijk Jim Kelly en John Saxon.

Als laatste punt wil ik zeggen dat de 2 badguys in de film ook wel goed zijn en dit zijn dus Han en Bolo.

Ik kan nog veel meer vertellen over deze film, maar dan zou deze reactie veel te lang worden. Als jullie mijn uitgebreide versie willen lezen over de film, hier is een link naar een Review door ik geschreven van Enter The Dragon:

FilmTotaal :: Bekijk onderwerp - Kenneth's Bruce Lee Reviews

Tot besluit kan ik dus zeggen dat Enter The Dragon voor ik DE beste film is van heel het Martial Art genre. En dat Bruce Lee de nummer 1 blijft.

Grtz Kenneth.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 april 2010, 11:40 uur
Gniffel! :D

 

» Laagste prijs voor deze film op Blu-Ray

Operation Dragon (€ 9,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Operation Dragon (€ 10,00)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Enter the Dragon (€ 10,50)
exclusief € 1,95 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

Metalfist
(crew)
avatar van Metalfist
quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 14 april 2010, 11:22 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Their deadly mission: to crack the forbidden island of Han!

Ik had een tijd geleden beide Green Hornet films met Bruce Lee gekocht + een documentaire en na de eerste film te hebben gezien smaakte het naar meer. Ik wist dat een goede maat van mij nog ergens een Bruce Lee film had dus had ik gevraagd of ik die mocht lenen. De film was deze Enter The Dragon dus heb ik hem gisteravond eens opgezet. Lekker old school trouwens want het was nog een VHS.

Zoveel ken ik niet van Martial Arts, heb een paar Shaw Brothers films gezien en beide Ong-Bak films, maar zelfs ik kan zien dat Lee gewoon meer dan uitstekend is. Dat afgetraind lichaam, die snelle bewegingen, ... Allemaal heerlijk en het is dan ook jammer dat de gevechten soms wat onduidelijk in beeld werden gebracht. Vooral de stukken, duidelijk te zien in het kleine gevecht met Jackie Chan, waar er wordt geconcentreerd op Lee zijn gezicht in plaats van zijn vuisten of voeten of weet ik wat nog allemaal waar hij mensen mee slaat. Gelukkig heeft Lee een charisma van hier tot in Tokio waardoor ik hem dit allemaal niet kwalijk neem. Waar ik erg van verschoot was de rol van John Saxon. Toen ik zijn naam op de hoes zag staan dacht ik al dat het die vader uit Nightmare on Elm Street was maar dat hij zo'n geweldige rol ging hebben had ik niet gedacht. Ik moet hier eens meer van gaan zin want in beide rollen is hij uitstekend, had wel nooit verwachtdat hij zo lening was maar A Nightmare on Elm Street is dan ook wel 11 jaar ouder dan deze film. Dan rest van de Deadly Three alleen nog maar Jim Kelly maar ook die heeft een geweldige rol. Hier en daar een paar one-liners en natuurlijk het afro kapsel. Geweldig! Shih Kien was ook een uitstekende bad-guy al was het wel overduidelijk dat zijn tekst werd gedubt maar soit, het zal wel eigen zijn aan dit soort films.

Het verhaal in Enter The Dragon was beter dan ik had verwacht. Oké, hoogstaand is het nergens maar het is allemaal wel ontzettend vermakelijk. Het eiland van Han zorgt natuurlijk voor een uitstekende setting waar de personages compleet los kunnen gaan en geleidelijk aan gebeurt dat dan ook. In de Green Hornet film had ik de indruk dat Lee niet voluit kon gaan maar hier komt hij compleet los. Naar het einde wordt het dan ook indrukwekkend en komt de film tot een uitstekende climax in de spiegelscène. Een minutenlang gevecht dat maar één minpunt heeft. Han heeft toch wel een aantal kansen gehad om Lee met zijn klauw, geweldige vondst trouwens, af te maken. Neen, nu krabt hij hem alleen maar elke keer. Ach, ik zal wel teveel nadenken bij dit soort films. Iets wat ik me ook afvroeg is waar die kerel naartoe is gegaan die door Lee op dat kleine bootje werd gezet. Hij verdwijnt echt gewoon uit de film.

Uitstekende martial arts film en het bewijs dat ik dringend wat meer van Lee moet zien. Eerst is horen aan mijn kameraad of hij nog wat Lee films heeft en anders ga ik ze zelf wel kopen. De gevechten zijn sterk gechoreografeerd en het verhaal verloopt vlot en wordt nergens saai. Ik heb me in ieder geval geamuseerd.

4*

 

pgm
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 mei 2010, 17:31 uur
Ooit nog de filmpremiere van meegemaakt, en om de zoveel jaren herbekeken, en steeds met genoegen.
Grandiose vechtfilm van toen, deze man is veel te vroeg heengegaan.Wiki

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 augustus 2010, 17:18 uur
Vooral het eindgevecht bij die spiegels is erg vet!

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 24 augustus 2010, 8:53 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
domkey schreef:
Neen, ik bedoelde niet Roper, maar de vervelende man waar Mister Lee op de boot al zever heeft.

Ze zetten hem in een sloep achter de grote boot.


Die verloor van Williams in het eerste gevecht van het toernooi :)

 

dominion
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 december 2010, 11:14 uur
Samen met Fist of Fury vind ik dit de beste Bruce Lee.
De gevechten waren echt heel er vet.
Het eind gevecht met die spiegels was me van jongs af aan bijgebleven.
Het verhaal is ook meerdere keren verfilmd maar geen een kan zo goed zijn als deze.
Een regelrechte cult klassieker.

5,0

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 januari 2011, 0:36 uur
Lee. James Lee.

Want buiten het feit dat het hoofdpersonage een kungfu expert is, kan het scenario makkelijk dienen voor een oude Bond film. Vroeger had ik nochtans echt een hekel aan Enter the Dragon, ondanks mijn toenmalige manie om alle opeengestapelde bakstenen of houten planken binnen een straal van 1 meter aan gruzelementen te slaan. Daar is vandaag helaas weinig aan veranderd. Aan die hekel weliswaar. Integendeel, apathie alom. Misschien ligt het aan het trage tempo, de dialogen die smachten naar een likje olie of het bij momenten zeer stijve acteerwerk. Het verhaal is eveneens van ondergeschikt belang, maar dit stoorde me geenszins.

Uiteindelijk heb ik me, verrassend genoeg, niet verveeld. Niettegenstaande de afstand die ik behield tegenover de gebeurtenissen, kon ik veel genoegen scheppen in de gekke bekken van Lee, evenals de gevechten op kleine en grote schaal. Het camerawerk was met betrekking hiertoe weinig consistent, maar niet in die mate dat er niets uit op te maken viel. De smoel van Lee op zich is sowieso amusanter om zien dan een schop in iemand anders zijn smoel. Dus de vele close-ups worden vergeten en vergeven. En ook het lichte gekakel dat de spierbundel produceerde toverde een spontane glimlach op mijn smoel. Smoel, smoel, smoel. Taalarmoede.

3,00

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 januari 2011, 12:17 uur
Even terugkomend op een eerdere discussie. Heb ondertussen een stuk meer vergelijkingsmateriaal (verschillende Shaw’s, andere Lee’s, diverse andere Kung Fu klassiekers) en deze doet er niet of nauwelijks voor onder. Blijft gewoon fier overeind staan. Prima film!

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 januari 2011, 19:33 uur
Qua actiechoreografie toch echt wel hoor. Qua plot is het wel van hetzelfde laken een pak. Clouse is een slechte regisseur.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 januari 2011, 19:39 uur
Kijk zo'n shot es op 14/15 sec of op 1.16 of 1.19. Het ziet er gewoon echt niet uit!!! Heeft niets met een goede martial arts film van doen, echt niet.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 februari 2011, 15:23 uur
Bij een nadere herziening blijkt deze film toch wel een gigantische tegenvaller te zijn. Nog steeds zeer vermakelijk en Bruce heeft enkele prachtige trappen en stoten, maar over het algemeen faalt de regie dermate hard in het goed vastleggen van de actie dat het gewoon zielig wordt. Zet dan een echte Hong Kong regisseur neer in plaats van een Amerikaan, het valt zo vaak pijnlijk op dat de meeste westerlingen gewoon geen kaas hebben van het schieten van een goede vechtscene (uitzonderingen daargelaten).

Wat daarnaast ook gruwelijk irriteert is het simpele script wat het midden houdt tussen een James Bond film, tournament martial arts films en Bruce Lee's filosofie. Ik ben het eens met zijn denkwijze over het gebruik van martial arts en stijlen, maar door zijn matige acteerwerk is het hier voor het grootste gedeelte wel een marteling om helemaal door te komen. Niet dat de rest van de acteurs het beter deed: Jim Kelly en John Saxon waren voornamelijk sympathiek in hun knulligheid. Saxon deed daarnaast zijn best, maar was overduidelijk geen martial artist. De actie zelf is niet slecht, maar het moet gewoon echt beter in beeld gebracht worden!

Vroeger was deze film mijn favoriete Bruce Lee, maar ik denk dat ik in de tussentijd de rest toch maar eens aan een herziening moet onderwerpen om te kijken of dit nog steeds zo is. Persoonlijk vind ik de parodie 'A Fistful Of Yen' uit de Kentucky Fried Movie met Bruce Loo nog beter. Enter The Dragon is vooral leuk, maar gebrekkig.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 februari 2011, 17:14 uur
Vind dat de vechtscenes hier juist erg goed in beeld zijn gebracht. Naar het schijnt heeft Lee zich daar ook flink me bemoeit. Kan me dan ook totaal niet vinden in je kritiek. Zeker de spiegelscene is van hoger niveau dan in welke Aziatische vechtfilm dan ook.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 februari 2011, 1:42 uur
Nee, daar ben ik het echt niet mee eens. Het hinderlijk inzoomen op lage trappen (misschien om de stuntman te verhullen van die oude man) en focussen op gezichtsuitdrukkingen vind ik de vaart er helemaal uit halen. Niet dat die vaart er ooit in zat, maar dat is bij meerdere Bruce Lee films een euvel (eindgevecht tegen Norris in Way Of The Dragon lijdt daar ook al onder). Ik wil duidelijk zien wat iemand doet in plaats van een shot van een gezicht waar een voet voor verschijnt.

Films als Iron Monkey, Once Upon A Time In China en The Young Master hebben veel meer ritme in de scenes, daar stoppen mensen niet om voor een tergend lange periode te kijken naar het bloed op hun borstkas of vervolgens in slow motion over wel erg simpele aanvallen met stokken heen te springen. Ik geef toe dat er een fantastische trap in het laatste gevecht zit die zo snel gaat dat het vrij duidelijk is dat Lee hier waarschijnlijk iemand nek mee had kunnen breken, maar dat is het wel zo'n beetje.

Maar goed, hier zullen we het wel nooit over eens worden want ik vond de vechtscenes in Universal Soldier: Regeneration ook veel beter dan het slecht ge-editte gevecht van Lundgren en Li in The Expendables, waar jij het ook niet mee eens was ;)

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 mei 2011, 13:46 uur
Tegenvaller.

Ik had een spectaculaire show met indrukwekkende gevechten verwacht. Dat bleek wel mee te vallen.

Dat in- en uitzoomen is echt lelijk, en dit werd meerdere keren gedaan. Verder was er niet echt tactisch gefilmd want soms viel een klap gewoon buiten beeld of keek je tegen de rug van iemand aan.

Ook vind ik het vervelend dat de Chinezen Engels spraken.

Het acteerwerk is niet hoogstaand, maar bij een film als deze zie ik dat door de vingers.


Bruce Lee verraste vrijwel iedereen met zijn dunne lichaam en werd een legende, maar deze film is toch niet veel soeps.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 7:06 uur
Gevechten waren werderom een meesterwerk maar het verhaal was aan de zwake kant en tevens een andere minpunt is dat er engels gesproken wordt

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 9:21 uur
Het speelt zich af in Hong Kong, voertaal is daar nu eenmasl Engels. Daarbij gaat het om een internationaal tournooi. En het verhaal mag dan simpel zijn het dient ook enkel sls een kapstok voor wat geweldige effectrn. Daarbij zijn het 70's sfeertje en de muziek geweldig lekker.

En hebben kong fu films ooit een beter verhaal? Voor zo ver ik ze ken gaan ze nooit verder dan groep a heeft een conflict met groep b en de good guys winnen.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 10:04 uur
Ummm voertaal in Hong Kong = Cantonees :|

Jing Wu Men (1972)

voor een beter verhaal en in de oorsprongelijke taal :)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 10:21 uur
Ok, maar het is wel een Engekse kolonie en het blijft een internationaal tournooi, dus lijkt engels mij prima op z'n plaats.,Diie andere film vind ik dus juist veel minder. Steekt een stuk houteriger in elkaar en heeft ook veel minder aansprekende sfeer wat mij betreft. Vethaal kan ik me niet meer goed voor de geest halen, maar volgens mij was het ook niet veel meer dan een infitratie en wraak verhaaltje.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 10:38 uur
Tjah percies omgedraait naar mijn mening
maar
je moet denk ik echt de gesproken taal kunnen verstaan om echt in het verhaal tekomen de subtitels laten veel weg en chinezen die engels gaan praten oogen ook niet

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 11:07 uur
Ik ben ook geen fan van ondertitels, heb minder problemen met Engels sprekende Chinezen, als het maar wel goed lipsinc is, maar dat is het zelfs bij Chinees zelden bij dit soort films. ;)

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 mei 2011, 11:21 uur
Bovendien hoor je Bruce's eigen stem, de enige film waarin hij zelf Engels praat.
En idd wanneer je zijn andere films in de originele taal kijkt kloppen de monden vaak ook niet.
Het geluid werd volgens mij altijd bij dit soort Aziatische films er later pas aan toegevoegd.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 3 juli 2011, 12:15 uur
Simpel, maar vermakelijk filmpje met Bruce Lee en ook andere gasten, die honderden bodyguards in elkaar rammen. De kreten die Bruce Lee slaakt, werken onbedoeld op de lachspieren. De eindscene met al die spiegels was trouwens het tofst.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 december 2011, 21:41 uur
Heerlijk om weer eens te zien, lekker nep, lekker slecht acteerwerk, lekkere neppe vechtscenes.Maarrr... waar het bij de Bruce Lee films omdraait weten we allemaal en daarom kijken we er ook naar; de "moves" van Bruce Lee

Vandaar;

*3.5

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 18:57 uur
@ Hallo allemaal, ik ben Kenneth. Ik ben iemand die erg gefascineerd is door Martial Art films. Dus jullie zullen nog veel reacties van ik tegen komen in het genre.

In de eerste plaats wil ik zeggen dat ik een heel groot bewonderaar ben van Bruce Lee. Hij is toch wel mijn ware Meester over heel het Martial Art genre.

Dan nu over de film. Voor mij is Enter The Dragon echt wel de beste Martial Art film die er bestaat. Het is het ware meesterwerk van de grootste legende van Martial Art, dat vind ik en dat vond Bruce zelf ook.

De film start met een heel goed gevecht tegen toen nog de onbekende Kungfu ster Sammo Hung en is een erg goede intro van de film. Ook de soundtrack erbij is helemaal op zijn plaats en wekt een eerste goede indruk op.

Het punt wat een Bruce Lee film bijna altijd maakt is natuurlijk de gevechten, die zijn in de eerste plaats voldoende aanwezig in de film. En er zijn toch wel een paar hoogstaande gevechten aanwezig in de film. Voor mij is een legendarisch gevecht in de film zonder twijfel het gevecht van De Meester tegen O'Harra. Daar toont Bruce hoe snel hij wel was (en het is ook een gevecht waar Bruce zijn originele stijl gebruikt als basis van het gevecht, dit was dus Wing Chun Kungfu) (Ik beoefen dit ook). Een ander gevecht wat ik zeker de moeite vind is het gevecht in de ondergrondse fabriek. Daar toont De Meester ook weer dat er niet met hem te spotten valt, bovendien vecht hij tijdens dat gevecht ook eventjes tegen Jackie Chan, dit is leuk om te weten. Het laatste gevecht waar ik kort wil bij stilstaan is het eindegevecht tegen de meedogenloze Han die ook een pluspunt vormt in de film.

Verder bevat de film ook 2 goede sidekicks van Bruce namelijk Jim Kelly en John Saxon.

Als laatste punt wil ik zeggen dat de 2 badguys in de film ook wel goed zijn en dit zijn dus Han en Bolo.

Ik kan nog veel meer vertellen over deze film, maar dan zou deze reactie veel te lang worden. Als jullie mijn uitgebreide versie willen lezen over de film, hier is een link naar een Review door ik geschreven van Enter The Dragon:

FilmTotaal :: Bekijk onderwerp - Kenneth's Bruce Lee Reviews

Tot besluit kan ik dus zeggen dat Enter The Dragon voor ik DE beste film is van heel het Martial Art genre. En dat Bruce Lee de nummer 1 blijft.

Grtz Kenneth.

==============================================


Hier kan ik bijna niets meer aan toevoegen kerel.
Het enige verschil voor mij is dat ik persoonlijk het gevecht met C.Norris (way of the dragon) net iets beter vind waardoor die bij mij op een staat en gevecht met O'Harra. op twee staat, maar dit is persoonlijk mening.

Gr,
Adil.

 

neysen1985
quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 februari 2012, 17:25 uur
1 van de betere martial arts films.
waarbij de meeste van dit soort martial-actiefilms alles maar flauwtjes overkomt, is dat bij deze niet.
Ik vind hem bijna even goed als lee's way of the dragon.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 april 2012, 15:21 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Bijzonder teleurstellend voor wat door moet gaan als een van de beste martial artsfilms ooit. Natuurlijk staat het talent van Bruce Lee buiten kijf en is hij een absolute pionier binnen het genre. Ook in Enter The Dragon is het best genieten van zijn kunsten, maar het camerawerk is om te janken. Met uitzondering van wat als actie moet doorgaan in films met Matt Damon of Angelina jolie heb ik het zelden slechter gezien als hier. Absoluut een kunstenaar als Bruce Lee onwaardig. Het meest belachelijke zijn nog wel de vuistslagen vanuit het oogpunt van Lee zelf. Veel klappen of trappen vallen buiten beeld of worden vanuit een onlogisch (en daarom niet prettig) standpunt gefilmd.

Het plot was zo verschrikkelijk zwak dat ik hier normaal gesproken anderhalve ster gegeven zou hebben. Het is dan ook voornamelijk te danken aan Bruce lee die in elk geval een aantal keer fraaie acties laat zien. Het misdaadgedeelte van het plot is werkelijk om te lachen. De schurk zou niet misstaan hebben in een serie als Kabouter Plop. Het script is lachwekkend simpel. Zeker wanneer meneer aankondigt te investeren in corruptie, voelde ik vooral een lachbui opkomen. Sommigen noemen hier al de vergelijking met James Bond. Niet waar ik direct aan dacht, maar ik kan ze geen ongelijk geven. Het spionagestuk werkt gewoon niet. Het is te makkelijk en ontbreekt iedere vorm van humor. Het blik witte judoka’s dat op het eind wordt opengetrokken verdiend een flinke facepalm. Amerikanen…