MENU

2001: A Space Odyssey (1968)

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 184 in de top 250

geplaatst op 14 april 2014, 22:35 uur, permalink
Moviestar1979 schreef:

De band Pink Floyd werd benaderd voor de filmmuziek, maar moesten dit aanbod afwijzen wegens andere verplichtingen.

En dat is nu net het enige minpuntje, vind ik. Ik vond die walsmuziek van Strauss en dergelijke heel erg afdoen van de mysterieuze setting van de film. Pink Floyd had er ongetwijfeld een nog spectaculairdere film van kunnen hebben gemaakt. Maar ach, het valt door de vingers te zien, want de film blijft verder een absoluut meesterwerk wat op vele vlakken heel diep gaat en heeft me van begin tot eind geboeid, ondanks dat het niet een voor mijn smaak specifiek typerend genre is.

avatar van John Milton
geplaatst op 15 april 2014, 7:14 uur, permalink
cucciolo schreef:

Alex North heeft er een filmscore voor geschreven voordat Kubrick besloot klassiek te gaan. Er staan fragmenten van op YouTube maar de complete score valt ook wel op te snorren.

Ik ben een Die Hard Pink Floyd fan maar denk dat juiste keus van Kubrick was.

geplaatst op 19 april 2014, 2:13 uur, permalink
John Milton schreef:

Ik ben een Die Hard Pink Floyd fan maar denk dat juiste keus van Kubrick was.

Aha, interessant gegeven. Op mij kwam dat klassieke een beetje kitsherig over, wat een beetje afdeed aan de verder brilliante film, maar Kubrick zal ongetwijfeld goede redenen voor zijn keus hebben gehad. (Misschien toch een apart soort contrast of absurd gevoel creŽren oid.)

avatar van wihu61
geplaatst op 19 april 2014, 2:39 uur, permalink

Dan heeft u het niet begrepen. Meer valt er niet over te zeggen.

geplaatst op 22 april 2014, 2:44 uur, permalink
wihu61 schreef:

Dan heeft u het niet begrepen. Meer valt er niet over te zeggen.

Met alle respect, maar als er verder niets over te zeggen valt, is uw opmerking dus ook overbodig.