2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titel: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 183 in de top 250

3118 BERICHTEN92 MENINGEN

avatar van Cellulord
geplaatst op 3 augustus 2015, 19:30 uur, permalink
Mag ook eens! 😄

geplaatst op 4 augustus 2015, 0:19 uur, permalink
Onderhond schreef:

Nochtans heb je zelf geen goed woord over voor de film en geef je toch nog 2.5*.

Een 1 geef je aan echte rotzooi. Zo kon ik dit ook weer niet noemen. Zo best is een 2,5 nou ook weer niet. Zit er gewoon een beetje tussenin.

geplaatst op 4 augustus 2015, 0:21 uur, permalink
En wat een gelul hierboven over grasprieten en zandkorrels zeg..

geplaatst op 4 augustus 2015, 0:22 uur, permalink
AC1 schreef:

Dat is dan ook een Kubrick lite, hè. 😉 Met The Shining wou Kubrick een film maken die veel geld zou opbrengen.

Hmm oke, toch gek dat dat juist degene was die me wel pakte. Full Metal Jacket niet te vergeten, topper. Maar had Eyes wide shut klaarliggen. Denk dat ik die dan maar even over ga slaan..

geplaatst op 4 augustus 2015, 8:50 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Als je op zoek bent naar instant bevrediging, over het algemeen slaat A Clockwork Orange ook meteen aan.

geplaatst op 4 augustus 2015, 9:55 uur, permalink
Eyes Wide Shut is een betere film dan 2001. Kubrick's beste. Althans naar mijn mening.

avatar van -LvB-
geplaatst op 4 augustus 2015, 10:56 uur, permalink
Eyes wide shut is nou niet bepaald Kubricks meest straightforwardse film, lijkt me niet echt waar JeroenFR08 op zit te wachten aan zn comments te lezen

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:42 uur, permalink
Misschien wel. Aangezien het naar mijn mening de enige Kubrick is waar de hoofdrolspelers iets van herkenbare emoties laten zien.

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:51 uur, permalink
Als je herkenbare emoties wil dan heb je toch genoeg aan The Bold And The Beautiful?

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:53 uur, permalink
AC1 schreef:

Zo gaat het cliché, maar gelukkig staan zo'n series vaak nog verder van de realiteit dan Kubrick's films.

Als je in een soap niet per seizeon 3x ontvoerd wordt, minstens één moordpoging achter de rug hebt en met de halve cast naar bed bent geweest dan moet je als acteur toch echt vrezen voor het voortbestaan van je personage.

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:53 uur, permalink
-LvB- schreef:

Inderdaad, daarom raad ik A Clockwork Orange aan!

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:54 uur, permalink
Heb ik gezien. Die vond wel redelijk. Maar haalt t niet bij the Shining of Full metal Jacket.

geplaatst op 4 augustus 2015, 11:56 uur, permalink
Onderhond schreef:

De emoties zijn uitvergroot maar daarom niet onherkenbaar. Trouwens, de meeste films dramatiseren. Ook in de echte wereld daat het zo. Vanaf dat je een verhaal vertelt heb je de neiging om het nog wat extra aan te dikken.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:00 uur, permalink
Njah, de emoties in deze 2001 zijn ingetogen maar ook niet onherkenbaar. Het gaat gewoon de andere richting uit, maar zoals je zelf al aangeeft heeft het weinig met realiteit en dus herkenbaarheid te maken.

Of het heeft natuurlijk meer me de persoon zelf te maken natuurlijk. Ik herken mezelf doorgaans meer in verstilde Japanse dramas dan openlijke emotionele displays.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:03 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Heb je ze allemaal meerdere keren gezien? Kubrick's films worden meestal na verloop van tijd naar waarde geschat.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:06 uur, permalink
AC1 schreef:

Full metal, en the Shining heb ik meerdere keren gezien. Maar vond ze na de 1e kijkbeurt al geweldig. Komt het stiekem ook door het buitengewoon goede psychogische spel van D'Onofrio en Nicholson? Dat waren twee grote troefen in die films. Bij deze ben ik de hoofdrolspeler alweer vergeten..

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:08 uur, permalink
Onderhond schreef:

Oh, maar Kubrick was ook een soort van drama queen, hoor, maar hij zal niet gauw dingen uitvergroten die voor de hand liggend zijn (of net wel, maar dan is het bedoeld als satire).

Ik denk dat de onderkoelde emoties in 2001: ASO vooral een reactie zijn op de melodramatische aanpak van oude science fiction films.

BTW, Japanners kunnen ook heel melodramatisch (op z'n soaps) zijn.

geplaatst op 4 augustus 2015, 12:38 uur, permalink
AC1 schreef:

Vergelijk je Eyes Wide Shut nu met een soap?

*facepalm*

😉

geplaatst op 4 augustus 2015, 13:17 uur, permalink
horizons schreef:

Vergelijk je Eyes Wide Shut nu met een soap?

*facepalm*

😉

Eh, nee. Net het omgekeerde eigenlijk. 😱

geplaatst op 4 augustus 2015, 13:49 uur, permalink

Eh, nee. Net het omgekeerde eigenlijk. 😱

Gelukkig, ik dacht al...

avatar van Zwolle84
geplaatst op 10 oktober 2015, 19:45 uur, permalink
Bij m'n derde (of vierde misschien wel) kijkbeurt is 2001 harder binnengekomen dan ooit tevoren. Wat een schitterend statement en grootse cinema is dit toch. Met enorme afstand Kubricks hoogtepunt en overall ook een van de beste films ooit gemaakt, die bovendien ook nog eens geen tikkeltje verouderd is na 47 jaar. Hij blijft me maar bezighouden.

Met stip doorgestoten naar de tweede positie in mijn persoonlijke lijst. Ditmaal een 10 die niet eens meer naar boven afgerond is.

Subliem.

geplaatst op 11 oktober 2015, 0:18 uur, permalink
De diehards alhier zullen me weer verfoeien. Deze meditatieve sciencefictionfilm was visueel ijzersterk: het ene beeld was nog indrukwekkender dan het andere. Maar na verloop van tijd ging dat vervelen. Pas na 25 minuten was er het eerste gesproken woord en het verhaal ging ten onder aan z'n eigen moeizame geforceerd- en traagheid. Het was alsof Kubrick en zijn teamgenoten enkel bezig waren om te laten zien tot welke visueel indrukwekkende hoogstandjes ze in staat waren en tegelijkertijd daarom alle mogelijke moeite deden om de spanning eruit te halen.

avatar van John Milton
geplaatst op 11 oktober 2015, 1:02 uur, permalink
Een overwogen en beargumenteerde mening wordt nooit verfoeid, zelfs wanneer zij niet wordt gedeeld. Maar dit was toch niet je eerste kijkbeurt gauke?

geplaatst op 11 oktober 2015, 10:32 uur, permalink
John Milton schreef:

Je zult het geloven of niet maar JA!

avatar van stephan-0115
geplaatst op 15 november 2015, 17:19 uur, permalink
In 1 woord samengevat deze film: waardeloos. Oninteressant en zo saai en traag dat ik er bijna van in slaap viel. Jammer, want over het algemeen vind ik Kubrick zijn films zeer goed.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 17 december 2015, 14:36 uur, permalink

avatar van fappie
geplaatst op 10 januari 2016, 13:57 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Niet doen man. Is een geniale en bizarre film.

avatar van Teejey
geplaatst op 3 maart 2016, 19:38 uur, permalink
Ik wou deze film al een tijdje graag zien en het is er eindelijk van gekomen.

2001: A Space Odyssey heeft zeker weten zijn charmes en ik geloof zonder enige twijfel dat de film vooral in 68 en een aantal jaren daarna een enorme beleving is.

Als geheel is zo'n film toch niet mijn ding, net als de meeste ruimte-films. Ik kan maar niet echt meeleven met de bemanningsleden, ook al vond ik de communicatie tussen hen en HAL-9000 misschien wel het beste van de film, en de beelden van de ruimte in het algemeen doen mij echt hélemaal niets.

Aangezien alle hoofdrollen net als de film erg rustig zijn, lijkt het acteren misschien wat makkelijk, maar ik kan juist daarvan genieten. Applausje daarvoor dus, ik kende overigens geen enkele acteur of actrice vooraf.

De soundtrack is als onafhankelijk misschien mooi, maar ook die wist mij als belangrijk onderdeel van een film niet te 'prikkelen'.