MENU

2001: A Space Odyssey (1968)

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 180 in de top 250

3042 BERICHTEN86 MENINGEN

avatar van horizons
geplaatst op 16 maart 2015, 19:22 uur, permalink
Hij kan natuurlijk ook minder worden bij een tweede kijk beurt.

geplaatst op 16 maart 2015, 20:04 uur, permalink
John Milton schreef:

Dat doet me zowat zeer, zo'n instelling bij een film als deze

Een filmmaker stopt die scčne er toch niet zomaar in?

2001 is geen hapklaar brok, helaas. Jammer dat je er weinig aan vond.

Naja kijk dat ruimteschip en die muziek erachter vind ik nog wel leuk, maar die apen had ik na 10 minuten echt wel gezien hoor. Zoals hierboven al gezegd werd, normaal had ik zo'n film allang afgezet was het niet vanwege de status die hij heeft.

En weinig aan vond is niet zo, ik vond het stuk op het ruimteschip richting Jupiter erg sterk en toen zat ik ook helemaal in de film.

Daarom baalde ik ook zo toen het einde al ingezet werd, hij was voor mij ook onverwachts afgelopen. Voor een film die zolang duurt voelde hij dus vrij kort aan.

Vooruit ik geef er een halve ster bij, al is het maar omdat zoals ik al zei het een verademing is vergeleken met Interstellar

Of ik hem nog eens kijk, wie zal het zeggen.

geplaatst op 16 maart 2015, 20:21 uur, permalink
De hele intro met de apen is om te huilen, zowel visueel als inhoudelijk. Net zoals de "trippy" scene aan het einde. Laat je vooral niet verleiden om de film een hoger cijfer te geven vanwege z'n imago of druk van fans, daar schiet niemand wat mee op.

avatar van mikey
geplaatst op 16 maart 2015, 20:45 uur, permalink
Gewoon typisch eind jaren 60... Beetje trippen & experimenteren! <3

avatar van horizons
geplaatst op 16 maart 2015, 20:59 uur, permalink
Het boek lezen kan ook.

avatar van anne J
geplaatst op 27 maart 2015, 14:15 uur, permalink
Weet iemand of de film nog in NL in de bioscoop komt...? Nu hij vorig jaar in het buitenland opnieuw heeft gedraaid.
Lijkt me echt machtig, deze film op het grote scherm. Dan ga ik, ook al draait 'ie maar op één plek in het land

geplaatst op 27 maart 2015, 14:35 uur, permalink
anne J schreef:

Ik heb er niets over gehoord, had die vraag hier ook al gesteld. Ik heb er niet op gewacht en hem mijn vriendin laten zien laatst (het is nog aan hoor, Fortune). Als hij nu komt zou dat wel zuur zijn, want ik vermoed dat ik dan een 'ja die hebben we pas nog gezien' krijg.

avatar van AC1
geplaatst op 27 maart 2015, 17:21 uur, permalink
BFI had 'm terug uitgebracht in Engeland wegens hun festival Sci-Fi: Days Of Fear And Wonder. Momenteel of weldra speelt Blade Runner daar in het ganse land.

geplaatst op 27 maart 2015, 19:16 uur, permalink
En ook hier weer niet

avatar van anne J
geplaatst op 28 maart 2015, 11:56 uur, permalink
Ah, oké AC1. Dat klinkt dan inderdaad dat het daar was, maar hier niet gaat zijn.
Jammer, zou er wel voor zijn....

avatar van Fortune
geplaatst op 28 maart 2015, 16:57 uur, permalink
John Milton schreef:

Oh haha gelukkig maakte me al zorgen

Ja, de echte relatietest is deze eigenlijk Sátántangó (1994) Als het daarna nog aan is dan moet je met haar trouwen.

geplaatst op 28 maart 2015, 20:14 uur, permalink
Ik heb laatst de BFI dvd's van Tarr gekocht, deze ook. I don't know if she's ready yet. Hell, I don't know if I'm ready!