MENU

2001: A Space Odyssey (1968)

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 181 in de top 250

3054 BERICHTEN87 MENINGEN

avatar van horizons
geplaatst op 16 maart 2015, 19:22 uur, permalink
Hij kan natuurlijk ook minder worden bij een tweede kijk beurt.

geplaatst op 16 maart 2015, 20:04 uur, permalink
John Milton schreef:

Dat doet me zowat zeer, zo'n instelling bij een film als deze

Een filmmaker stopt die scčne er toch niet zomaar in?

2001 is geen hapklaar brok, helaas. Jammer dat je er weinig aan vond.

Naja kijk dat ruimteschip en die muziek erachter vind ik nog wel leuk, maar die apen had ik na 10 minuten echt wel gezien hoor. Zoals hierboven al gezegd werd, normaal had ik zo'n film allang afgezet was het niet vanwege de status die hij heeft.

En weinig aan vond is niet zo, ik vond het stuk op het ruimteschip richting Jupiter erg sterk en toen zat ik ook helemaal in de film.

Daarom baalde ik ook zo toen het einde al ingezet werd, hij was voor mij ook onverwachts afgelopen. Voor een film die zolang duurt voelde hij dus vrij kort aan.

Vooruit ik geef er een halve ster bij, al is het maar omdat zoals ik al zei het een verademing is vergeleken met Interstellar

Of ik hem nog eens kijk, wie zal het zeggen.

geplaatst op 16 maart 2015, 20:21 uur, permalink
De hele intro met de apen is om te huilen, zowel visueel als inhoudelijk. Net zoals de "trippy" scene aan het einde. Laat je vooral niet verleiden om de film een hoger cijfer te geven vanwege z'n imago of druk van fans, daar schiet niemand wat mee op.

avatar van mikey
geplaatst op 16 maart 2015, 20:45 uur, permalink
Gewoon typisch eind jaren 60... Beetje trippen & experimenteren! <3

avatar van horizons
geplaatst op 16 maart 2015, 20:59 uur, permalink
Het boek lezen kan ook.

avatar van anne J
geplaatst op 27 maart 2015, 14:15 uur, permalink
Weet iemand of de film nog in NL in de bioscoop komt...? Nu hij vorig jaar in het buitenland opnieuw heeft gedraaid.
Lijkt me echt machtig, deze film op het grote scherm. Dan ga ik, ook al draait 'ie maar op één plek in het land

geplaatst op 27 maart 2015, 14:35 uur, permalink
anne J schreef:

Ik heb er niets over gehoord, had die vraag hier ook al gesteld. Ik heb er niet op gewacht en hem mijn vriendin laten zien laatst (het is nog aan hoor, Fortune). Als hij nu komt zou dat wel zuur zijn, want ik vermoed dat ik dan een 'ja die hebben we pas nog gezien' krijg.

avatar van AC1
geplaatst op 27 maart 2015, 17:21 uur, permalink
BFI had 'm terug uitgebracht in Engeland wegens hun festival Sci-Fi: Days Of Fear And Wonder. Momenteel of weldra speelt Blade Runner daar in het ganse land.

geplaatst op 27 maart 2015, 19:16 uur, permalink
En ook hier weer niet

avatar van anne J
geplaatst op 28 maart 2015, 11:56 uur, permalink
Ah, oké AC1. Dat klinkt dan inderdaad dat het daar was, maar hier niet gaat zijn.
Jammer, zou er wel voor zijn....

avatar van Fortune
geplaatst op 28 maart 2015, 16:57 uur, permalink
John Milton schreef:

Oh haha gelukkig maakte me al zorgen

Ja, de echte relatietest is deze eigenlijk Sátántangó (1994) Als het daarna nog aan is dan moet je met haar trouwen.

geplaatst op 28 maart 2015, 20:14 uur, permalink
Ik heb laatst de BFI dvd's van Tarr gekocht, deze ook. I don't know if she's ready yet. Hell, I don't know if I'm ready!

geplaatst op 10 mei 2015, 15:02 uur, permalink
Onderhond schreef:
Verdere visuele uitstappen (zoals die psychedelische scene) zijn ook al enkele jaren voorbijgestreefd door simpele Winamp AVSen, gratis te downloaden en veel cooler, mooi in synch met de muziek zelfs. Hoe goed is een film visueel als het door een random stukje software overtroffen wordt kan je je afvragen...

Ik wist wel dat je de film in de grond in boren, en op meerdere punten ben ik het volledig met je eens, maar jou bovenstaande punt verrast me totaal. Als dat echt je overtuiging is vraag ik me af waarom "Umfeld" in je top 10 staat?

Zelf moet ik mijn sterren bij deze film aanpassen na hem gisteren weer eens herzien te hebben. Ben er nog niet uit. Klinisch/matematisch is zou hij op 4* terecht komen: deel 1 op 2.5/3*, 2 op 4* en 3 op 5*. Maar zo werk dat (bij mij) niet.

Wat te doen al je na een half uur de film wilt afzetten, aiaiai die muziek maakt het helemaal kapot en die apen zijn bij momenten niet om aan te zien. Gelukkig ben ik toch blijven hangen en word deel 2 al een heel stuk beter, ook de muziek heeft hier toegevoegde waarde. En dan komen we bij deel 3, het psychedelische gedeelte. En wat werd ik verrast en weggeblazen!!!. Sterk! Natuurlijk kan je het vergelijken met winamp (of andere software), maar dat is als als abstracte shilderkunst te vergelijken met krabbels van een peuter.
Voor mij was het laatste gedeelte top beeld-cinema en als ik enkel dat deel moest beoordelen dan zou het in mijn top 10 staan. Zeker nadat ik in de nacht 2 maal ben wakker geworden uit een droom waarin ikzelf door dit gedeelte rondzoemde. Maar in mijn top 10 moet ik een plaatsje maken voor Kyoshin maken, die ik een uurtje voor deze (in herhaling) zag

geplaatst op 10 mei 2015, 23:40 uur, permalink
Cellulord schreef:

Voor mij zijn het krabbels van een peuter. Umfeld vind ik dat weer abstracte schilderkunst. Vind het segment uit 2001 echt érg pover gemaakt, daar kan ik niet van genieten.

avatar van Maarten0402
geplaatst op 11 mei 2015, 0:00 uur, permalink
Onderhond jij kan het blijkbaar veel beter. Post eens voorbeelden van kunstwerken die ver boven dit uitstijgen.
Je bent blijkbaar zo geniaal dat je deze film (en vele andere top 250 films) zelf beter had gedaan. Ik zie graag een voorbeeld post. Link ons ff een YouTube waarin je bijv. deze film zelf zoveel beter hebt gemaakt met een concrete verklaring in elk aspect van cinematografie t/m casting.

Krabbels van een peuter. WTF man!

Fijne avond!

geplaatst op 11 mei 2015, 0:05 uur, permalink
Moest ik het beter kunnen maakte ik zelf wel films. Ik zou nog geen Scary Movie in elkaar kunnen zetten, die ook maar ineens kritiekloos 4* geven dan?

geplaatst op 11 mei 2015, 20:42 uur, permalink
Ebenezer Scrooge schreef:

* De vreemde maar perfecte mix van klassieke muziek (Strauss, An Der Schonen Blauen Donau) en de enorme hypermoderne ruimteschepen die langzaam door het heelal drijven.

Vond dit (waarschijnlijk) het grootste minpunt van de film.

avatar van Thereisnospoon
geplaatst op 12 mei 2015, 1:35 uur, permalink
Erg complexe film, maar fenomenaal als je in aanmerking neemt dat ie in 1968 gemaakt is.
In het begin van de film gooit een aap uiteindelijk een bot omhoog, het volgende shot is
onmiddellijk een ruimteschip. Die metafoor is meteen al pakkend. De mens als primaat begonnen
met een werktuigelijk inzicht zet in 1969 z'n eigen soort op de Maan.
Maar Kubrick is in '68 al een stap verder, de computer Hal 9000 is de primaat mens, die hem schiep, alweer een stap voorbij, en dan zie ik in de verte The Matrix al weer gloren.
We gaan uiteindelijk dingen maken die we zelf niet meer beheersen, zo is de boodschap.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 12 mei 2015, 16:55 uur, permalink
Cellulord schreef:
Vond dit (waarschijnlijk) het grootste minpunt van de film.

U had die scenes liever zonder muziek gezien, begrijp ik?

geplaatst op 13 mei 2015, 20:00 uur, permalink
Er mocht gerust muziek bij, maar waarom steeds dat klassiek gedoe. Het niets tegen klassieke muziek, ik hou er zelfs van, maar in een sciencefiction hoor ik toch liever wat electroniche geluiden.
Hier (het eerste gedeelte) stoorde me het erg, vond het een beetje "overkill" en had daardoor bijna de film afgezet.
Doe er nog een halfje af, voor mij heeft de film de tand der tijd niet doorstaan. Als tijdsdocument is het een goede film en heeft het zeker een bepaalde standaard gezet, maar nu 47 jaar later is het groote deel ervan toch wel echt verouderd. Er zitten nog wel enkelle prachtshots in maar vooral die ruimteshepen zien eruit als iets uit een plakboek.

avatar van wihu61
geplaatst op 15 mei 2015, 20:21 uur, permalink
Cellulord:

dit commentaar kunnen we toch niet serieus nemen?
Doe iets beter je best (ook wat spelling en het geslacht der dingen betreft).

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 15 mei 2015, 23:57 uur, permalink
Cellulord schreef:

In The Fifth Element zit een scene (Diva Dance) met zowel klassieke als elektronische muziek, met die blauwgekleurde alien/operazangeres die Lucia di Lammermoor zingt... Schitterende scene!

geplaatst op 17 mei 2015, 23:18 uur, permalink
Of je mijn commentaar serieus moet nemen maak je zelf maar uit. En wie zijn die "we"? De mensen die hem op nr. 1 in hun top 10 hebben staan?
wihu61 schreef:

Een tijdloze film, die dan ook onmogelijk door de tijd "ingehaald" kan worden.

Ooit stond deze film ook bij mij op 5*. Heb hem vroeger meerdere malen gezien, maar na een pauze van +-15 jaar blijft er niet veel meer van over. Heb deze week ook Stalker herzien en die blijft wel sterk. Betere muziek, fantastische cinematografie en sterke filosofie.

En dat gezever over mijn spelling. Ten eerste is dit geen taal-site. Ten tweede denk/droom ik in het Engels en spreek ik momenteel Frans en Spaans en gebruik ik de Nederlandse (Vlaams) taal nog maar zelden.

geplaatst op 19 mei 2015, 20:49 uur, permalink
Tja, wat moet je hier nu van zeggen. Eigenlijk zijn het vier filmpjes, die buiten de geheimzinnige monoliet weinig tot niets met elkaar te maken hebben. Deel 1 gaat volgens mij over de ontdekking van gereedschap en de spontane toepassing daarvan in de aloude strijd om het mijn en het dijn. Deel 2 is min of meer een klassiek stukje science fiction, dat zowaar op een gegeven moment nog even spannend dreigt te worden. Bij het zien van deel 3 waande ik mij terug in Fremont Street, Las Vegas, waar iedere avond een kleurrijke lasershow wordt opgevoerd. Deel 4 gaat duidelijk over reďncarnatie, maar wat de barokke aankleding van de kamer daar nou mee te maken heeft is mij een raadsel. Maar eigenlijk geldt dat voor heel de film. Weliswaar uniek, maar plotloos en supertraag. In weerwil van de fraaie plaatjes af en toe kan ik er weinig mee.