MENU

2001: A Space Odyssey (1968)

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
160 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

nummer 180 in de top 250

3073 BERICHTEN88 MENINGEN

avatar van Knisper
geplaatst op 6 juni 2015, 21:15 uur, permalink
comely schreef:
Heb geprobeerd om meerdere malen een kans te geven, maar het schiet niet op.
Jammer dat het niet gelukt is om het een kans te geven.

avatar van kevin_vp
geplaatst op 6 juni 2015, 23:03 uur, permalink
Onderhond schreef:

Denk niet dat ik dat ooit ontkend heb

Ok dat is misschien wel waar, alleen je score doet me toch wat anders vermoeden?
Wat ik me eigenlijk altijd al heb afgevraagd; vind je het zelf niet jammer dat je oudere films (die idd vaak gedateerd overkomen) of films die niet enkel specifiek gericht zijn op het visuele aspect, je niet of nauwelijks kan waarderen. Zoals helaas het geval is met bijna alle films van deze regisseur...

geplaatst op 6 juni 2015, 23:07 uur, permalink
Ik zal het gewoon terugkaatsen
Vind jij het jammer dat je Big Momma's House niet kan waarderen?

In zekere zin wel natuurlijk, hoe mee dingen die je fantastisch vindt hoe leuker, maar de realiteit is nu eenmaal anders. Er zijn echt genoeg films die ik wel leuk vind, dus ik heb niet het gevoel dat ik ies mis tov andere filmfans.

kevin_vp schreef:

Mijn score zegt wat over wat ik van de film in z'n totaliteit vind. Er zijn nog films die best speciaal zijn en die even laag scoren. Iets unieks is niet hetzelfde als iets goeds (al is het wel een begin natuurlijk).

Thereisnospoon
geplaatst op 7 juni 2015, 0:38 uur, permalink
Persoon A maak film Z.
Persoon B vindt film Z goed.
Persoon A vindt film Y goed.

Conclusie: Persoon B vindt film Y goed.

Kijk eens aan, nu al hogere wiskunde over 2001 ASO
Het wordt steeds leuker.

avatar van AC1
geplaatst op 7 juni 2015, 8:40 uur, permalink
kevin_vp schreef:
euhm ik zie toch geen enkele andere regisseur een film in de trant van 'Transformers', of 'fast and the furious' verheerlijken, waarbij superlatieven te kort schieten...

wat ik eigenlijk wil zeggen is, 2001 ASO is toch specialer dan een doorsnee film. Steekt er toch redelijk bovenuit.

Maar vooruit, om te eindigen in cliché met mijn slecht opgezette redenering, ieder zijn eigen mening zeker?

Je hebt mijn post verkeerd begrepen, kevin. Lees 'm nog eens.

avatar van anne J
geplaatst op 7 juni 2015, 11:46 uur, permalink
Halfje omhoog. Gisteren opnieuw gekeken (voor de tweede maal). De eerste maal was ik al overdonderd en wist ik ''deze film is het''. Hij stond ook al jaren op mijn watchlist voordat ik hem de eerste keer zag. En daarna heb ik hem veelvuldig aangeraden aan iedereen die hem nog niet had gezien. Maar toch, blijkbaar, toen, heb ik hem 4* gegeven.
Nu zeker een halfje omhoog. Ik ga nog niet naar de 5*, dat doe ik pas als hij bij een toekomstige derde keer hetzelfde blijft voor mij.

Prachtige film, echt een lekkere visuele en auditieve kijkervaring. Met daarnaast allerlei thema's die worden aangesproken en waarbij tijdens het kijken onbewust van alles in werking wordt gezet in je lichaam. Ik had tevens het idee dat onbewust er nu meer voor mij op zijn plaats viel dan tijdens de eerste kijkbeurt.

avatar van kevin_vp
geplaatst op 7 juni 2015, 14:50 uur, permalink
AC1 schreef:

Je hebt mijn post verkeerd begrepen, kevin. Lees 'm nog eens.

Ja ik snap em, dat (bijna) elke regisseur 2001 ASO goed vindt. En daar heb je ook wel gelijk in... Wat dus eigenlijk als ik sommigen moet geloven niks te betekenen heeft. Ach, alles is subjectief en zoals Onderhond zei: je moet je niet laten beïnvloeden door de meningen + argumentatie van anderen. Just be yourself

geplaatst op 12 juni 2015, 14:44 uur, permalink
Lastige te typeren film, die qua Hal verhaallijn ijzersterk is en waar niet voor niets erg vaak van is gejat. Eigenlijk staat dit verhaal los van het grotere plaatje: de ontwikkeling van de mens van 'start'' tot '(on)eindigheid'.
De lange scenes, zoals het beginstuk of zo'n scene waarbij er buiten het ruimtestation iets (al dan niet) gerepareerd moet worden (die ademhaling!) maar ook de muziek en dat het beeld een tijd op zwart gaat brengen je als kijker in een soort trance waarbij je je graag laat meevoeren met wat er ook komen gaat. Het einde vond ik dan ook niet zo belangrijk.

geplaatst op 20 juni 2015, 22:57 uur, permalink
Het heeft niet zoveel zin om nog commentaar te geven (na 103 pagina's), maar goed: Uitgebracht in 1968; interessante wiki pagina 2001: A Space Odyssey (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.

avatar van Darth Mallasorte
geplaatst op 30 juni 2015, 20:23 uur, permalink
Geen slechte film als je bekijkt dat hij volgens mij tot de klassiekers hoort en in 68 gemaakt is , voor een sf fanaat kan hij niet ontbreken in de kast, het verhaal zelf, men blijft volgens mij met veel onbeantwoorde vragen zitten in de film, wat een aantal antwoorden geeft in 2010 het vervolg

avatar van brabusRUS
geplaatst op 1 juli 2015, 13:41 uur, permalink
Dus omdat de film volgens jou tot de klassiekers hoort en 68 is gemaakt, kan je het geen slechte film vinden?

avatar van horizons
geplaatst op 1 juli 2015, 14:11 uur, permalink
Darth Mallasorte schreef:

Als je het boek van 2001 leest heb je ook al geen vragen meer.

avatar van anne J
geplaatst op 1 juli 2015, 18:26 uur, permalink
De reden voor mij om het boek nooit te gaan lezen xD