MENU

3,74

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders recruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

659 BERICHTEN58 MENINGEN

geplaatst op 22 april 2013, 12:54 uur, permalink
SlasherMovieMan schreef:
Met name de beruchte en geweldig brute basketbal scène is toch echt wel een must-see.

Welke?

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 22 april 2013, 14:57 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik denk dat hij het heeft over de scène waarin de De Niro de kop van een mafiosi tot moes slaat met een baseball bat

Theunissen schreef:
M.b.t. tot dat laatste bevat deze film een aantal memorabele scènes (o.a. het gedeelte in de Grand Central Terminal in New York)

_O_ Ja hoor! Absoluut! Wat een timing! :Y

avatar van notsub
geplaatst op 25 april 2013, 23:10 uur, permalink
De grote namen maken het waar in deze film. Robert de Niro is cool als Al Capone. Kevin Costner is the good guy en Sean Connery motiveert hem tot op het bot om Capone te grijpen. De sfeer uit de jaren 30 wordt goed weergegeven en gelukkig ontbreekt de humor ook niet. Dat maakt het allemaal fijn film kijken. Soms geloof je je ogen niet, maar het is best genieten bij deze prent, maar dan vooral nadat Connery op het toneel verschijnt.

geplaatst op 11 mei 2013, 13:37 uur, permalink
Iedere keer als ik Al Capone in deze film zag moest ik wel heel erg sterk aan Berlusconi denken. Verder wel een redelijke film. Erg Hollywood. Erg voorspelbaar. En geen hoogvlieger.

geplaatst op 29 mei 2013, 21:04 uur, permalink
Prachtige film die zich afspeelt tijdens de drooglegging in de jaren '30, en waar Elliot Ness jacht maakt op Al Capone. Een boeiend plot dat grotendeels berust op waargebeurde feiten. Een aantal bijzonder spannende momenten met als hoogtepunt de trap-scene. Ook ziet de film er mooi uit en bevat een spanningsverhogende muziekscore van Ennio Morricone. Een sterke cast met flink wat bekende namen.

geplaatst op 9 augustus 2013, 13:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer goed film met als uitblinker Sean Connery. Geeft de film de goede sfeer van de jaren 30 mee en is ook spannend. Mooiste moment blijft als Costner thuiskomt van werk met het cadeau voor zijn dochter en de huurmoordernaar staat voor zijn deur.

avatar van Toontje G
geplaatst op 17 september 2013, 22:58 uur, permalink
Pracht film evenals de muziek van Morricone.

avatar van Blazing Pony
geplaatst op 30 september 2013, 11:47 uur, permalink
Een mooie film die een goed beeld schetst van Chicago ten tijde van de drooglegging in de jaren 30. De film bevat een goede score van Ennio Morricone. Die vaak goed past bij een scene maar in sommige scenes totaal weer niet. Het acteerwerk is goed met Sean Connery als uitblinker. 4,0*

avatar van Rarara
geplaatst op 12 oktober 2013, 23:24 uur, permalink
niet onaardige film maar geen meester werk.. Het heeft een mager verhaal en de karakters zijn oppervlakkig (net als de serie vermoed ik?) Op Kevin Costner na maken de acteurs ervan wat er in zit. en dat is geen dankbare taak De Niro schittert zoals gewoonlijk.. vooral visueel heeft de film een paar aardige scene;s. . oa. de trapscene
kijk Once upon a time in Amerika, boardwalk Empire of the great Gatsby voor een rijkere indruk van die tijd

avatar van Roel-
geplaatst op 28 november 2013, 17:21 uur, permalink
Zojuist herzien en blijft een genot om naar te kijken. Verhaal is vrij beperkt, maar de sfeer zit er erg goed in.

avatar van Sid-the-gekste
geplaatst op 25 december 2013, 15:05 uur, permalink
Heerlijke gangster film..
3.5 waard

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 26 december 2013, 15:20 uur, permalink
Zeker een toppie film!
Ik kreeg beetje een Tony Montana gevoel als ik het zo zag!

een 4.0 kan daarom ook niet links liggen!

geplaatst op 5 februari 2014, 16:17 uur, permalink
Een klassieke jaren tachtig film, met stijl en kwaliteit. Een sterk en fascinerend misdaaddrama dat niet het traditionele maffiaverhaal verteld; over de strijd tegen de georganiseerde misdaad spelend in de tijd van de drooglegging in de USA (in de legendarische Cotton Club in Harlem, New York). Het geheel ziet er bijzonder authentiek uit, de Italiaanse accenten liggen heerlijk in het gehoor en de film heeft een geweldige bezetting. Vooral Sean Connery als de oprechte en eenvoudige politieman en Robert De Niro (hij was gemaakt voor de rol van Capone) stelen de show. Misschien wel De Palma's beste film.

N.B. De scène met de kinderwagen op het station is onnavolgbaar.

avatar van baspls
geplaatst op 2 maart 2014, 16:40 uur, permalink
"I want you to get this fuck where he breathes! I want you to find this nancy-boy Eliot Ness, I want him DEAD! I want his family DEAD! I want his house burned to the GROUND! I wanna go there in the middle of the night and I wanna PISS ON HIS ASHES!"

Geweldige film, De cast is perfect; Kevin Costner is een goede hoofdpersoon en heeft een sterke rol. Rovert De Niro zet een fantastische Al Capone neer en Sean Connery is gewoon geweldig. Ook is de cinematografie erg goed, de film is schitterend opgenomen. Goede locaties, erg goed hoe ze het Chicago van de 30's hebben weten te imiteren. Het verhaal is erg goed. Erg goede effecten en stunts. Niet te overdreven en zeker geen hersenloze actiefilm maar erg realistisch geweld.

Erg vermakelijk om te zien. Een aantal briljante scenes en een geweldige soundtrack van Ennio Morricone.

Aanrader.

avatar van baspls
geplaatst op 2 maart 2014, 16:41 uur, permalink
Illum Sphere schreef:
Saving Pvt. Pyle schreef:

Hoe het er uit ziet. Het deed me vaker denken aan een jaren vijftig film dan aan een film uit eind jaren '80.

Dat slaat nergens op. Deze film ziet er geweldig uit en de opnamentechnieken en effecten die gebruikt zijn zijn toch duidelijk niet uit de 50s.

geplaatst op 11 september 2014, 22:39 uur, permalink
Wow die stationscene blijft toch keer op keer geweldig. Wereldklasse. Cinema op haar allerbest:)!!

avatar van schram101
geplaatst op 30 oktober 2014, 18:57 uur, permalink
Behoorlijke tegenvaller. Echt slecht was het niet, maar af en toe had ik het idee in een theater te zitten en naar een soort voorstelling te kijken. De bombastische muziek, het slechte acteerwerk van Costner. Het had zo gekund.

De setting was echter uitstekend. De jaren 30 zijn realistisch neergezet. Al Capone is natuurlijk een uitermate boeiend figuur, al doet DePalma daar in deze film te weinig mee. Goed, nu lag de focus niet op de misdadiger zelf, maar wanneer je de grote DeNiro tot je beschikking hebt zou je eigenlijk veel meer uit dit karakter kunnen halen. Mede daardoor blijft het allemaal wat tam. We zien Al Capone slechts een keer echt als een gevaarlijke gangster en dat is dan ook direct een fijne scene. Als gezegd blijft het daar bij. De dreiging ontbrak. Gelukkig zet Connery een boeiend personage neer en blijft Eliott Ness dat ondanks Costner dat ook wel.

Je hoeft geen filmkenner te zijn om overeenkomsten tussen The Untouchables en het recente Gangster Squad te zien. Leentjebuur is overtreffende trap. Noem me een cultuurbarbaar, maar laatstgenoemde kon ik beter waarderen dan deze DePalma. Het vermaak dat de film van Fleischer boodt is van een hoger niveau. Zo, dat is er uit.

avatar van John Barry
geplaatst op 4 januari 2015, 15:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Untouchables vind ik een goede film.

Wat als eerste opvalt is de erg goede cast. Want op dit gebied haalt de film alles uit de kast. Kevin Costner speelt Ness. Costner zet een erg goede vertolking neer. Robert De Niro acteert erg goed als Al Capone. De ster van deze film is echter niet Costner of De Niro, maar Sean Connery. Connery acteert in deze film meesterlijk als de harde politieman. Het plezier van Connery straalt er ook echt vanaf. Eigenlijk wel jammer dat Connery,s personage op een nogal flauwe manier sterft. De rest van de cast acteert ook erg goed.

Deze film is losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar er is ook veel fictie. Ergens vind ik dat wel jammer. Ik heb liever dat men bij films, als ze over waargebeurde gebeurtenissen gaan, zo dicht mogelijk bij de feiten blijven. Maar eerlijk is eerlijk. Ook al neemt de film het niet zo nou met de feiten, de film word er niet minder vermakelijk op.

De twee uur vlogen voorbij. Hoewel dit een harde film is, heeft de film ook een luchtige sfeer en humor in de vorm van goede oneliners. Het maakt dat de film makkelijk weg te kijken is. Dit is dan ook niet een al te serieuze misdaad film. Maar dat vond ik niet erg. Ik vond de afwisseling van harde momenten naar wat luchtigere momenten geslaagd.

De muziek is van Ennio Morricone. Morricone zijn muziek vond ik erg lijken op zijn muziek voor bij de Spaghetti westerns. Maar de muziek past wel goed bij de film eigenlijk. Morricone kan zeker wel beter. Maar hij levert voor The Untouchables zeker geen slecht werk af.

Wat ook opvalt is dat de setting van de film erg goed gedaan is. De film heeft mooie sets en decors en film heeft daardoor een jaren 30 sfeertje. Goed gedaan door de filmmakers.

Ik wil nog even die scene met die kinderwagen noemen aan het eind van de film. Een fantastische scene. Erg goed gedaan door de filmmakers.

Al met al vind ik dit een vermakelijke en goede , doch niet al te serieuze film.

4 sterren voor deze film.

avatar van Maxie Fields
geplaatst op 30 januari 2015, 7:01 uur, permalink
Redelijk goede film met mooie muziek, mooie cinematografie en prima acteerprestaties van vooral De Niro en Costner. Ondanks de Oscar voor Connery vond ik zijn acteren een beetje geforceerd overkomen, maar dat is persoonlijk.

Over het plot: volgens de biografie over Capone (Bergreen 1996) berust het verhaal van Ness versus Capone meer op mythevorming dan op waargebeurde feiten, waardoor de geloofwaardigheid van deze film met een flinke korrel zout moet worden genomen.

geplaatst op 17 februari 2015, 11:23 uur, permalink
Een spannende film. De jaren '30 worden erg mooi in beeld gebracht.

Een paar minpuntjes die me opvielen waren dat de maffia leden wel erg vaak mis schieten. Dat is voor het verhaal maar beter ook maar het is soms alsof je naar The A-Team zit te kijken.
Verder vind ik het jammer dat alle personages zo oppervlakkig blijven, je weet verder niks van ze.

avatar van 93.9
geplaatst op 10 april 2015, 20:51 uur, permalink
Draak van een Hollywood film.
Onbegrijpelijk na een paar echte topfilms ervoor als Blow Out.
Zaten heus een paar prachtige scenes in, maar bijvoorbeeld Costner is zo'n slechte acteur....

avatar van Vdk_Movie
geplaatst op 13 april 2015, 11:40 uur, permalink
Zeer ondergewaardeerde film in de top 250... Goede cast, en goed verhaal over de strijd tegen Al Capone (Robert de Niro), alleen is het jammer dat hij er niet zo veel in voor komt. De film krijgt van mij een 4*

geplaatst op 29 april 2015, 19:27 uur, permalink
Tarkus schreef:
Prima film die inmiddels een grote klassieker is.
Fantastische cast, met een glansrol voor Sean Connery.
Het verhaal is algemeen bekend en wordt hier zeer goed gebracht, zowel door De Niro, Connery, Costner als de jonge Andy Garcia.
Een aanrader !!

Ook deze kon niet ontbreken in mijn collectie.
Puike film, nog steeds, met de Oscarwinnende rol van Sean Connery.

avatar van LPereboom
geplaatst op 14 mei 2015, 23:11 uur, permalink
Mooie klassieker met daarin sterk acteerwerk! spannende scènes en sterke actie.

avatar van tbouwh
geplaatst op 29 mei 2015, 13:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
John Barry schreef:
Eigenlijk wel jammer dat Connery,s personage op een nogal flauwe manier sterft.

Flauw? Briljante scene toch juist?
De moordenaar die de ramen van Malone's huis langsgaat, zoekende naar de beste ingang. Vervolgens zich door het huis beweegt. Je vraagt je af waarom de moordenaar niet gewoon schiet, maar doordat je enkel vanuit het perspectief van de moordenaar kijkt, en hemzelf nog niet ziet, weet je niet dat hij alleen een mes bij zich heeft. Daarna de benadering van Malone, waarbij blijkt dat Connery hem al lang in de smiezen had. Het besef dat de moordenaar verliest, de angst op zijn gezicht... en dan; de ontluistering bij Malone als hij buiten alsnog wordt verschalkt door een machinegeweer.

avatar van tbouwh
geplaatst op 29 mei 2015, 13:47 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film, die mijn verwachtingen toch wel overtrof. Fijne humor, luchtige momenten en rake oneliners worden afgewisseld met keiharde liquidaties. Geweldig acteerwerk van een toen nog relatief onbekende Costner en een goed in zijn rol passende Connery. Ook de Niro is een prima Capone; ik had wel iets meer Capone en iets minder Untouchables willen zien. Daarvoor had de film best wat langer mogen duren, want met de krappe twee uur die deze film duurt vliegt de tijd toch voorbij. Muziek van Morricone is, zoals altijd, erg goed en passend, maar de man kan nog wel beter. Niveau van de Once Upon a Time-films en the Good wordt nooit gehaald.
Enkele memorabele scenes (baseball, de kinderwagen, de dood van Malone, de service-lift blijven me bij. The Untouchables geraakt zonder veel moeite in mijn lijstje van favoriete gangsterfilms.
Met de feiten moet deze film regelmatig met een korreltje zout genomen worden, maar op het gebied van amusement voldoet hij ruimschoots. Met recht een kleine 4,5*

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 29 mei 2015, 16:00 uur, permalink
tbouwh schreef:

Flauw? Briljante scene toch juist?

Inderdaad is dit briljant. Zoiets vanuit het perspectief van de gangster filmen is een geniale zet want de ontknoping van de scène komt alsnog onverwacht uit de hoek.

avatar van John Barry
geplaatst op 30 mei 2015, 22:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
tbouwh schreef:

Flauw? Briljante scene toch juist?

Tot hier vond ik het een goede scene. Ik vond het alleen flauw om het personage van Connery daarna alsnog te laten doden. Het is een onverwachtse ontknoping, maar een flauwe onverwachtse ontknoping wat mij betreft. Eerst laat Malone op een geniale manier zien dat hij die moordenaar in zijn huis door heeft. Vervolgens weet hij zich toch wel erg makkelijk beet te nemen. Ik vond dit een beetje ongeloofwaardig. Zo ervaren politie agent als Malone had hier eigenlijk niet in moeten trappen.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst op 13 juni 2015, 11:47 uur, permalink
Stuk leidend naar de dood van Connery is het absolute hoogtepunt. Giallo-achtige opzet; POV, zwarte handschoentjes, inclusief het mes als aparte weapon of choice. Briljant! Rest is helaas wat stoffig.