MENU

3,75

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders recruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

geplaatst op 22 april 2013, 12:54 uur, permalink
SlasherMovieMan schreef:
Met name de beruchte en geweldig brute basketbal scène is toch echt wel een must-see.

Welke?

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 22 april 2013, 14:57 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik denk dat hij het heeft over de scène waarin de De Niro de kop van een mafiosi tot moes slaat met een baseball bat

Theunissen schreef:
M.b.t. tot dat laatste bevat deze film een aantal memorabele scènes (o.a. het gedeelte in de Grand Central Terminal in New York)

_O_ Ja hoor! Absoluut! Wat een timing! :Y

avatar van notsub
geplaatst op 25 april 2013, 23:10 uur, permalink
De grote namen maken het waar in deze film. Robert de Niro is cool als Al Capone. Kevin Costner is the good guy en Sean Connery motiveert hem tot op het bot om Capone te grijpen. De sfeer uit de jaren 30 wordt goed weergegeven en gelukkig ontbreekt de humor ook niet. Dat maakt het allemaal fijn film kijken. Soms geloof je je ogen niet, maar het is best genieten bij deze prent, maar dan vooral nadat Connery op het toneel verschijnt.

geplaatst op 11 mei 2013, 13:37 uur, permalink
Iedere keer als ik Al Capone in deze film zag moest ik wel heel erg sterk aan Berlusconi denken. Verder wel een redelijke film. Erg Hollywood. Erg voorspelbaar. En geen hoogvlieger.

geplaatst op 29 mei 2013, 21:04 uur, permalink
Prachtige film die zich afspeelt tijdens de drooglegging in de jaren '30, en waar Elliot Ness jacht maakt op Al Capone. Een boeiend plot dat grotendeels berust op waargebeurde feiten. Een aantal bijzonder spannende momenten met als hoogtepunt de trap-scene. Ook ziet de film er mooi uit en bevat een spanningsverhogende muziekscore van Ennio Morricone. Een sterke cast met flink wat bekende namen.

geplaatst op 9 augustus 2013, 13:14 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeer goed film met als uitblinker Sean Connery. Geeft de film de goede sfeer van de jaren 30 mee en is ook spannend. Mooiste moment blijft als Costner thuiskomt van werk met het cadeau voor zijn dochter en de huurmoordernaar staat voor zijn deur.

avatar van Toontje G
geplaatst op 17 september 2013, 22:58 uur, permalink
Pracht film evenals de muziek van Morricone.

avatar van Blazing Pony
geplaatst op 30 september 2013, 11:47 uur, permalink
Een mooie film die een goed beeld schetst van Chicago ten tijde van de drooglegging in de jaren 30. De film bevat een goede score van Ennio Morricone. Die vaak goed past bij een scene maar in sommige scenes totaal weer niet. Het acteerwerk is goed met Sean Connery als uitblinker. 4,0*

avatar van Rarara
geplaatst op 12 oktober 2013, 23:24 uur, permalink
niet onaardige film maar geen meester werk.. Het heeft een mager verhaal en de karakters zijn oppervlakkig (net als de serie vermoed ik?) Op Kevin Costner na maken de acteurs ervan wat er in zit. en dat is geen dankbare taak De Niro schittert zoals gewoonlijk.. vooral visueel heeft de film een paar aardige scene;s. . oa. de trapscene
kijk Once upon a time in Amerika, boardwalk Empire of the great Gatsby voor een rijkere indruk van die tijd

avatar van Roel-
geplaatst op 28 november 2013, 17:21 uur, permalink
Zojuist herzien en blijft een genot om naar te kijken. Verhaal is vrij beperkt, maar de sfeer zit er erg goed in.

avatar van Sid-the-gekste
geplaatst op 25 december 2013, 15:05 uur, permalink
Heerlijke gangster film..
3.5 waard

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 26 december 2013, 15:20 uur, permalink
Zeker een toppie film!
Ik kreeg beetje een Tony Montana gevoel als ik het zo zag!

een 4.0 kan daarom ook niet links liggen!

geplaatst op 5 februari 2014, 16:17 uur, permalink
Een klassieke jaren tachtig film, met stijl en kwaliteit. Een sterk en fascinerend misdaaddrama dat niet het traditionele maffiaverhaal verteld; over de strijd tegen de georganiseerde misdaad spelend in de tijd van de drooglegging in de USA (in de legendarische Cotton Club in Harlem, New York). Het geheel ziet er bijzonder authentiek uit, de Italiaanse accenten liggen heerlijk in het gehoor en de film heeft een geweldige bezetting. Vooral Sean Connery als de oprechte en eenvoudige politieman en Robert De Niro (hij was gemaakt voor de rol van Capone) stelen de show. Misschien wel De Palma's beste film.

N.B. De scène met de kinderwagen op het station is onnavolgbaar.

avatar van baspls
geplaatst op 2 maart 2014, 16:40 uur, permalink
"I want you to get this fuck where he breathes! I want you to find this nancy-boy Eliot Ness, I want him DEAD! I want his family DEAD! I want his house burned to the GROUND! I wanna go there in the middle of the night and I wanna PISS ON HIS ASHES!"

Geweldige film, De cast is perfect; Kevin Costner is een goede hoofdpersoon en heeft een sterke rol. Rovert De Niro zet een fantastische Al Capone neer en Sean Connery is gewoon geweldig. Ook is de cinematografie erg goed, de film is schitterend opgenomen. Goede locaties, erg goed hoe ze het Chicago van de 30's hebben weten te imiteren. Het verhaal is erg goed. Erg goede effecten en stunts. Niet te overdreven en zeker geen hersenloze actiefilm maar erg realistisch geweld.

Erg vermakelijk om te zien. Een aantal briljante scenes en een geweldige soundtrack van Ennio Morricone.

Aanrader.

avatar van baspls
geplaatst op 2 maart 2014, 16:41 uur, permalink
Illum Sphere schreef:
Saving Pvt. Pyle schreef:

Hoe het er uit ziet. Het deed me vaker denken aan een jaren vijftig film dan aan een film uit eind jaren '80.

Dat slaat nergens op. Deze film ziet er geweldig uit en de opnamentechnieken en effecten die gebruikt zijn zijn toch duidelijk niet uit de 50s.