MENU

2,94

België

geregisseerd door Hilde Van Mieghem
met Marie Vinck, Jan Decleir en Hilde Van Mieghem

Sarah (Marie Vinck) is een mooi en getalenteerd meisje van bijna zestien. Ze heeft weinig vriendinnen en klampt zich vast aan haar droom : een professionele ballerina worden. Materieel komt ze niets tekort, maar van haar ouders (Hilde Van Mieghem & Jan Decleir) kan ze weinig steun en genegenheid verwachten. Vader is altijd met zijn werk bezig en moeder heeft als grootste aandachtspunt zichzelf en ziet haar dochter eerder als een rivale. Als Sarah de knappe Vic ontmoet heeft ze eindelijk een zielsverwant gevonden, iemand die ze blindelings vertrouwt. Denkt ze, ... want is Vic wel de charmante man die ze denkt te kennen ? En wil hij haar echt helpen?

geplaatst op 30 juni 2004, 18:52 uur, permalink
Hopelijk beter dan het korte filmpje dat Hilde maakte.

geplaatst op 30 juni 2004, 23:32 uur, permalink
met haar eigen dochter in de hoofdrol.

FisherKing
geplaatst op 30 juni 2004, 23:34 uur, permalink
Aha De Suikerpot. Dat was inderdaad niet best.

avatar van Freud
geplaatst op 30 juni 2004, 23:44 uur, permalink
Ik heb hier wel vertrouwen in persoonlijk, maar we zullen wel zien. Die suikerpot vond ik helemaal niet slecht trouwens, het is wel al vier jaar geleden dat ik hem zag maar ik vond het echt niet slecht. Misschien nogal melodramatisch, als ik er nu aan terugdenk, maar meer niet.

avatar van citybird

geplaatst op 16 september 2004, 16:48 uur, permalink
Film gaat in wereldpremière op het Europese filmfestival van Viareggio (Toscane) dat loopt van 27 september 2004 tot 2 oktober 2004 en is ook geselecteerd voor de officiële competitie. In België te zien vanaf 17 november 2004.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 14 november 2004, 20:28 uur, permalink

avatar van Wolkenmeter
geplaatst op 17 november 2004, 18:12 uur, permalink
Soms erg mooi, origineel en ontroerend, maar helaas even vaak ongeloofwaardig, voorspelbaar en zelfs frustrerend. Hier had een heel goede film ingezeten, maar iets voorbij halfweg gaat het helemaal fout met deze film. Alsof men niet wist hoe het verhaal moest besluiten, en daarom maar vanalles tegelijk probeert te doen. De acteurs, en dan vooral Marie Vinck en Jan Decleir, redden wat er te redden valt maar de schade is dan al aangericht. Een vijftal scènes om te onthouden, maar de film als geheel zal ik graag vergeten. 2 sterren

avatar van bioscoopzaal
geplaatst op 18 november 2004, 11:22 uur, permalink
Teleurstellende en behoorlijk voorspelbaar melodrama met een aantal bijzonder goede scènes (vooral in het begin) en een werkelijk fantastische acteerprestatie van de jonge Marie Vinck. Het is alleen erg jammer dat het verhaaltje halverwege flink uit de bocht gaat en regisseuse Milde van Mieghem alle registers opentrekt om het toch nog een beetje spannend te maken. Helaas komen de vele plotwendingen nogal knullig over, en wordt er in een laatste poging tot tranentrekkerij zelfs een smakeloze en misplaatste verkrachtingsscène in de mix gegooid. Erg jammer, vooral omdat de film zo goed begon.

2 sterren.

avatar van Freud
geplaatst op 20 november 2004, 23:24 uur, permalink
Ik vond dit een goede film. Er zitten vreemde dingen in het scenario die beter hadden gekund, maar ik vond dat eerder details dan dat ik me eraan stoorde. Wat míj opviel waren de goede acteerprestaties, het mooie verhaal, de ontroerende scenes, de interessante personages, de goede muziek en de knappe beelden. Dat lijken mij geen dingen die thuishoren in 'het dieptepunt van het annus horribilis van de Vlaamse film' dat een bepaalde recensent hier zo graag van wil maken. Maar dat is zijn zaak natuurlijk. Wat ik gezien heb was een film die barst van (al dan niet jong) talent, een film met een hart die dat ook toont, niet altijd even consequent is in het scenario maar toch absoluut zijn waarde heeft.
Een film die van mij 4 sterren krijgt (en er 3,5 verdient, maar als ik hier niet een beetje statement maak gaat er geen kat meer naar kijken

geplaatst op 4 april 2005, 1:05 uur, permalink
Foutje? Of gewoon zo? De Kus komt binnenkort (heb gegevens thuis niet bij de hand, zal in de videotheek even checken) in de videotheek in België.

geplaatst op 5 april 2005, 10:23 uur, permalink
Moet Fedja hierboven niet bijstaan?

avatar van speedy23
geplaatst op 16 mei 2005, 22:28 uur, permalink
Vlaamse film "De Kus" verkocht aan Rusland.

De Vlaamse speelfilm "De Kus" van Hilde Van Mieghem is door producent Signature Films aan Rusland verkocht. Dat is maandag vernomen op de Belgische stand op de 'marché', de markt voor filmprofessionals van het filmfestival van Cannes. "De Kus" was afgelopen najaar in de Belgische bioscopen te zien. In de hoofdrol speelt Marie Vinck, de dochter van regisseuse Hilde Van Mieghem. De film gaat over een schoolmeisje in volle puberteit dat in de prostitutie dreigt terecht te komen. (hln.be/belga)

geplaatst op 1 juni 2005, 16:34 uur, permalink
dit is naar mijn eigen mening echt een heel goede film,
ik heb een paar artikels gelezen over dat jongetje waar die vic in begin steeds mee ana het praten was dat zou normala gezien door de echte moeten gespeeld zijn maar die zou overleden zijn ofzoiets
weet iemand van jullie hier meer over?

geplaatst op 12 juli 2005, 21:03 uur, permalink
Hij is nu in de Nederlandse videotheken te vinden, ik heb hem gehuurd, ga hem zo kijken.

geplaatst op 25 juli 2005, 11:19 uur, permalink
Ik vind het een goede film!!

Je ziet mooi hoe het naïeve meisje zich in de armen van de "pooier" werpt, hoe de ouders er zich niet veel van aantrekken, ... Bepaalde momenten wat melig en langdradig maar dat wordt mooi gecompenseerd door andere goede scènes.

voor mij een 4! *:)*

geplaatst op 21 oktober 2005, 20:54 uur, permalink
Lientjuh schreef:
Ik vind het een goede film!!

voor mij een 4! *:)*

Voor mij ook een 4*, had gedacht dat het weer niet al te veel zou zijn van verhaal. Maar deze heeft me echt verwonderd, het verhaal was prima, en als het verhaal goed is kan het meestal al helemaal niet meer stuk de film. Vooral de Dochter van "Hilde Van Mieghem", 'Marie Vinck' vertolkte haar rol subliem goed.

geplaatst op 26 juli 2006, 21:24 uur, permalink
Dit is een van de betere Vlaamse films van de laatste jaren.
Mooi verhaal, knappe regie en voortreffelijk geacteerd.
Het is het langspeelfilmdebuut van Hilde Van Mieghem en ze doet dat meer dan behoorlijk, vooral ook omdat het niet makkelijk zal zijn geweest om ook nog eens een van de hoofdrollen te vertolken en dit samen met haar dochter (ook debuut) Marie Vinck. En wat Marie Vinck hier laat zien beloofd voor de toekomst ze heeft het talent van haar moeder, en misschien is ze nog beter. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Ook Fedja van Huêt speelt zijn rol fantastisch, en natuurlijk is Jan Decleir als naar gewoonte subliem.
Eindelijk nog eens een goede Vlaamse productie.

geplaatst op 14 februari 2007, 20:28 uur, permalink
Bij vlagen best aardig, mar veelal nogal oppervlakkig en vooral erg voorspelbaar. Weinig gespeeld met cliche's en dat is jammer...

avatar van xenne
geplaatst op 9 november 2007, 2:44 uur, permalink
film begint heel aardig, na de pauze loopt het echter grondig fout en gaat het van drama over in iets dat lijkt op een aflevering van Flikken, waardoor m'n aandacht met de minuut minder werd. acteerprestaties zijn goed, dat ze er niet in slagen diepgang in hun personage te leggen komt door een mank scenario dat zo'n beetje alle kanten uitgaat. bepaalde dingen in de film zien er ook wel echt ongeloofwaardig uit (bv. nonkel Hugo, het café) . ik geef toch nog een 2½ dan vooral voor het begin & de acteerprestaties

avatar van mikey
geplaatst op 1 april 2008, 19:38 uur, permalink
Raar, door het sexuele geweld en vele scheldpartijen loopt deze film voor 16 jaar en ouder haar publiek 'mis'. Het verhaal is namelijk erg kinderlijk.

rambo620
geplaatst op 21 mei 2008, 0:55 uur, permalink
niet mis voor vlaams

geplaatst op 22 augustus 2008, 10:35 uur, permalink
De Kus is de eerste langspeelfilm van Vlaamse actrice Hilde Van Mieghem. De hoofdrol wordt gespeeld door Van Mieghems eigen dochter, Marie Vinck. Zij speelt Sara, een zestienjarig bakvisje dat heel graag balletschool zou gaan volgen, maar niet mag van haar ouders, met wie zij niet zo’n beste relatie heeft. Haar moeder Denise (Hilde Van Mieghem) geeft haar voortdurend klop (reeds in de eerste minuten van de film) en haar vader Marcel (Jan Decleir) is altijd maar bezig met zijn zaken en heeft geen tijd voor haar.

Sara wordt dan verliefd op de loverboy annex pooier Vic (Fedja van Huêt), dit tot grote teleurstelling van haar brave vriendje dat verliefd op haar is. Sara beseft pas de ware aard van die Vic wanneer zij wegloopt van thuis en hij haar in een hotelkamer onderbrengt. Aldaar stelt hij Sara voor ergens in het verre buitenland te gaan wonen (met het geld van de juwelen die hij van Sara’s ouders heeft gestolen) waar zij dan het hoertje voor hem zal kunnen spelen. Wanneer Sara weigert, verkracht Vic haar (redelijk subtiel in beeld gebracht, maar toch een krasse scène). Met de hulp van dat vriendje slaagt Sara er later toch in Vic te laten oppakken door de politie en zij loopt alsnog thuis weg om balletschool te gaan volgen. Op de eindejaarsvoorstelling (Sara’s eerste optreden voor publiek) arriveren pa en ma net te laat.

Deze debuutfilm is door de Vlaamse vakpers indertijd erg koeltjes ontvangen en daarbij werd terecht door iedereen gewezen op de zwakheden in het scenario. Vooral het tweede deel van de film ontspoort danig en de wijze waarop Sara de gevaarlijke pooier Vic weet te verschalken, is zeer ongeloofwaardig. De Kus gaat bovendien ook een beetje gebukt onder het feit dat er eigenlijk geen enkel sympathiek personage optreedt waarmee de kijker zich kan vereenzelvigen: niet het onnozele geitje Sara, niet de desperate housewife Denise, niet de apathische snob Marcel, ook niet het pantoffelheldachtige vriendje van Sara en zeker niet de gure Vic of zijn louche compaan nonkel Hugo (Josse De Pauw). En verder is er dan nog de moraal die er vingerdik opligt, met die ouders die op het einde te laat komen voor Sara’s première. Hier wordt manifest uitgehaald naar moderne ouders die falen in hun opvoedingstaak, maar veel indruk maakt het allemaal niet op de kijker.
Misschien kan Van Mieghem leren van haar fouten en een volgende keer sterker voor de dag komen, maar het is ondertussen 2008 en van een tweede langspeelfilm hebben we nog niet veel vernomen.

avatar van kanjertje
geplaatst op 24 januari 2009, 23:37 uur, permalink
Zeker niet slecht maar niet steeds even realistisch.
Heb hem zonder ondertiteling gezien en 10% was niet te verstaan.

avatar van katie morosky
geplaatst op 6 september 2009, 18:34 uur, permalink
Het is dan ook een Antwerpse film (Hilde Van Mieghem en Marie Vinck zijn echte Antwerpenaars en Jan Decleir is van bij Antwerpen en woont hier ook al heel lang). Voor mij was alles dus te verstaan.
En ik denk dat Anyway The Wind Blows net iets meer in het Antwerps is, de acteurs spreken hier wel met een accent maar ik vond het toch een heel verstaanbaar Schoon Antwerps.
Marie Vinck, Jan Decleir en Hilde Van Mieghem acteren hier de pannen van het dak in deze heel persoonlijke film. Het moet erg hard zijn geweest voor Hilde Van Mieghem om het verhaal van haar jeugd te herbeleven (heb ik ergens gelezen) en ook voor haar dochter Marie zal het geen evidentie zijn geweest omdat ik las dat ze net een heel goede band hebben.
Misschien dat het einde wat mank liep maar verder vond ik het toch een goede film. Mijn leerlingen waren onder de indruk, en ik ook. Beetje jammer van de lauwe reacties.
Tarkus schreef:

Overigens was dit niet het debuut van Marie Vinck, ze zat eerder in Moeder Waarom Leven Wij? en nog andere producties. Maar het is waar dat ze op jonge leeftijd zich heel knap staande houdt naast minder dan Hilde Van Mieghem, Jan Decleir, Joss De Pauw, Fedja Van Huêt, toch niet de minsten. Een talent meer!

avatar van Near_Dark
geplaatst op 6 november 2009, 11:49 uur, permalink
Ik vond het een ijzersterke film !!

Het begint vrij onschuldig maar gaandeweg wordt de sfeer steeds grimmiger.
Het deed me denken aan de film "Lilja 4-ever (2002)" van Lukas Moodysson, die heb'k ooit 10/10 gegeven.
Deze film is echter sterk geromantiseerd.

Spijtig van het melige einde, maar da's er waarschijnlijk bijgedaan om het cinemapubliek toch nog met een positief gevoel naar huis te sturen...

9/10.
Een vette aanrader

geplaatst op 26 december 2011, 10:37 uur, permalink
'k Vond het nog geen misse film. Dacht eerst dat het een romantische film ging zijn (zie titel), maar het ging eerder over mishandeling.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 20 november 2012, 20:00 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Soorte van Belgische versie op Loverboy. Keihard en rauw, dat wel, maar aan de andere kant al vanaf het begin al voorspelbaar, je weet al meteen wat die Vic wil van Sarah. Opmerkelijk was dan nog wel de grijze kille relatie tussen Sarah en haar ouders, dat is nog wel een zenuwslopende onderdeel van deze film. Wat was die moeder van Sarah me toch een kutwijf zeg. Jan Decleir deed het erg goed als de vader, eerst een sympathieke man, maar daarna een monster. Fredja van Huet was ook vrij overtuigend als Vic.

Al met al nog een geslaagde Belgische film.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 13 december 2012, 23:08 uur, permalink
K.V zat te wachten op 'de kus' maar het was eerder het tegenovergestelde!
Ook in deze film is Jan Decleir een topacteur!
Sarah is net als andere meisjes van haar leeftijd bezig met haar dromen, helaas........
Als je van Nederlandstalige films houdt met een dagelijks verhaal, is dit zeker een aanrader!

geplaatst op 19 april 2013, 9:02 uur, permalink
Probleem is dat de meeste Loverboy-films als twee druppels water op elkaar lijken (Lover of Loser, Loverboy). Als je er één gezien hebt, heb je ze in feite allemaal gezien. Daar komt deze keer nog bij dat Hilde Van Mieghem net als in Smoorverliefd een weinig gelukkige hand van regisseren heeft. Daardoor ontstaat een wat groezelig, rommelig geheel, dat er door tegenvallend acteerwerk niet beter op wordt.

avatar van nadrin
geplaatst op 15 juli 2014, 16:14 uur, permalink
Het verhaal is gekend, maar in deze word zo aan overacting gedaan dat het pijnlijk wordt om de film uit te zien. Hoe zeer Van Mieghem ook probeert haar verhaal te vertellen, ze mist elk gevoel van beleving, en laat dekijker een voorgekauwd flauw inspiratieloos ongeloofwaardig verhaaltje zien.