Trading Places (1983)

3,25

geregisseerd door John Landis
met Dan Aykroyd, Eddie Murphy en Jamie Lee Curtis

Mortimer en Randolph Duke zijn rijke mannen die wel eens een weddenschap houden. Hun laatste weddenschap: Randolph gelooft dat ze van een gewone crimineel een succesvolle zakenman kunnen maken in hun bedrijf. De crimineel, Billy Ray, wordt de baan en het huis van Louis aangeboden, om te zien of die criminele zaken gaat doen als hij zijn rijke omgeving en zijn vrienden verliest.

116 BERICHTEN20 MENINGEN

avatar van rep_robert
geplaatst op 26 december 2011, 13:28 uur, permalink
Ik heb deze film heel vaak gezien, maar de laatste kijkbeurt dateert alweer van enkele jaren geleden. Wat me nu opvalt t.o.v. vroeger is de humor, die soms best grof uit de hoek en verrassend kan komen. Dit werkt duidelijk in het voordeel van de film. Al is het wel jammer dat ook overacting een beetje bij deze tijdsperiode hoort. Af en toe gaat Murphy wel een beetje over de schreef.
Het verhaal is gelukkig behoorlijk idioot en valt amper serieus te nemen, iets wat de film wel ten goede komt. Jammer dat het wel verplicht moet eindigen met een happy end, iets wat niet helemaal in het beeld van de film past.

Reinbo
geplaatst op 26 december 2011, 13:48 uur, permalink
Zag gister weer een stuk en moest er toch wel erg om lachen. Goede komedie.

@RR: Tuurlijk past een happy end bij deze film. Hoe kom je erbij dat dat niet zou passen? Het is notabene een kerstfilm.

Reinbo
geplaatst op 26 december 2011, 13:49 uur, permalink
aburex schreef:
Deze komedie uit 1983 blijftme boeien en vermaken alhoewel ik hem al verschillende malen gezien heb. Doorbraak van Murphy en Curtis.

Murphy was al doorgebroken met 48hrs en Curtis met Halloween.

avatar van mikey
geplaatst op 26 december 2011, 14:25 uur, permalink
Film Fan schreef:
Hij weet elke film in een logische volgorde neer te zetten waardoor het overzichtelijk blijft.
Klopt, zelfs zo erg dat het 'naief' wordt

avatar van revadebe
geplaatst op 30 december 2011, 19:51 uur, permalink
Wel aardige film, maar behoorlijk gedateerd en niet echt mijn humor. 3*

avatar van Fran
geplaatst op 29 januari 2012, 10:26 uur, permalink
Hij is op zich wel geinig. Het verhaal is leuk in elkaar gezet en ook Eddie Murphy is goed op dreef. Helaas vond ik de personages toch te overdreven naar mijn zin waardoor het geheel af en toe tè hysterisch werd. Maar om deze film met wat oudere kinderen te kijken is dit best wel een aanrader. Voor hen is dit zeker wel leuke humor. Maar voor volwassenen vind ik het iets te kinderachtig en overdreven.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 21 september 2012, 14:46 uur, permalink
Regisseur John Landis weet met Trading Places in ieder geval een heerlijk jaren ’80 sfeertje te creëren.

Het concept is prima en wordt op een subtiele en vakkundige wijze uitgewerkt, waarbij de diverse sentimentele valkuilen mooi worden omzeild. Zowel Eddie Murphy als Dan Aykroyd behoren niet tot mij favoriete acteurs, maar hier doen ze het beiden erg goed. Naast hun goede rollen bevat trading Places nog diverse andere leuke personages, waarbij de Duke Brothers zeker niet onvermeld mogen blijven.

Het grappenniveau is goed en de films is soms lekker grof en verrassend. Daarnaast voelt het allemaal erg verfrissend aan en ondanks dat het allemaal wat te gemakkelijk eindigt, is het wel een film, waarbij ik de gehele speelduur met een glimlach naar zit te kijken. Trading Places heb ik overigens al diverse malen gezien, maar heeft nog altijd niet aan kracht ingeboet, blijft een grappige komedie en duidelijk één van de beteren in zijn genre.

Altijd leuk om weer een keertje voorbij te zien komen.

geplaatst op 21 september 2012, 14:51 uur, permalink
Gezellig een kerstfilm gekeken, de laatste dag van de zomer, Spetie? 😉

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 21 september 2012, 15:39 uur, permalink
haha, nee een tijdje geleden alweer, maar ik ben mijn meningen aan het bijwerken. Zo zomers was het gisteren trouwens niet. 😉

avatar van Beertje45
geplaatst op 1 januari 2013, 19:45 uur, permalink
Eén van Murpy's topkomedies. Hij wordt dan ook omringd door fantastische akteurs, als zijn daar Dan Aykroyd, Jamie Lee Curtis en vooral Don Ameche vond ik TOP.

Mortimer: 'There's something wrong with this man'
Randolph: 'Of course there's something wrong with him, he's a negro'. Hilarisch!

Denk niet dat dat de anti censuurraad dit tegenwoordig nog zou toelaten.

MERRRY NEWYEAR!!!!!!!!!!!!!

avatar van John Milton
geplaatst op 26 december 2013, 0:43 uur, permalink
Ik ben niet gemaakt voor dit soort helaas, geen murphy fan, geen Akroyd fan... Geen komedie fan in het algemeen. Maar Jamie Lee Curtis, holy crap! Quelle fysique...

geplaatst op 26 december 2013, 1:13 uur, permalink
Aardig verhaal, aardig geacteerd (al ben ik geen grote fan van Eddie Murphy), maar eigenlijk kabbelt de film de hele tijd voort. Nergens wordt het echt spannend, grappig of iets dergelijks. Maar gewoon wel aardig om een keer te zien.

avatar van mikey
geplaatst op 26 december 2013, 1:15 uur, permalink
Hij blijft briljant. Wellicht wel 30 keer gezien. het filmwerk is ijzersterk, heel overzichtelijk, rustig en prettig. Net als de timing van grappen. De grappen kunnen daarom idioot en kinderachtig zijn: ze werken toch wel. Tuurlijk is de cast ook uitmuntend .

Landis blijft toch de ongekroonde koning van de komedie.

avatar van YAH87

geplaatst op 27 december 2013, 20:15 uur, permalink
Leuke en originele komedie uit de jaren ’80 die vandaag de dag nog altijd leuk is en vaste prik is rond de feestdagen. Het komisch talent Eddie Murphy is in topvorm in deze film en is bij vlagen hilarisch als armoedzaaier met een grote mond die het fortuin in zijn schoot krijgt toegeworpen. Tegenspeler Dan Aykroyd is tevens prima in zijn rol en juist het omgekeerde meemaakt; van rijke kakker uit de hogere sociale klasse die alles verliest en daardoor een sloeber wordt waar niemand mee te maken wilt hebben. Mocht er destijds nog twijfel over bestaan, toont Jamie Lee Curtis aan dat ze fysiek een gezonde meid is en ook op komisch gebeid aardig meekan. Verder mogen Paul Gleason als Beeks en Jim Belushi als dronken feestganger, niet onvermeld blijven waarbij met name het personage Beeks een heerlijke, no nonsens eikel is. Met een speelduur van bijna twee uur is Trading Places zo weer voorbij waarin het sociale experiment uitstekend aan de twee kanten wordt belicht en toch nog een goede afloop krijgt.

avatar van stefan dias
geplaatst op 28 december 2013, 23:47 uur, permalink
Leuke film die ondertussen een golden oldie aan het worden is. Humor die nog lekker fout mag zijn (denk maar aan Murphy die ongeneerd de Afrikaanse maloot uithangt), een geinige eighties discofuif in het begin en een Jamie Lee Curtis die haar tieten laat zien sans gêne, alsof ze elke dag zo naar de bakker loopt. Geweldig!

De humor is ook gewoon kolder, met de gorillagrap (en Belushi) die zo bij de haren gesleurd is, dat het weer leuk wordt. Op het einde kakt de film lichtjes in, maar het zij zo…

avatar van The One Ring
geplaatst op 4 januari 2014, 20:12 uur, permalink
Trading Places is zo rond kerstmis altijd wel op tv, vrij consistent als je bij de statistieken hier kijkt. Desondanks had ik er nooit meer dan een paar glimpen van opgevangen. Deze feestdagen dan toch maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt. Het is immers toch een film die geliefd lijkt te zijn bij veel mensen.

Helaas viel het een beetje tegen. Het is op zich best onderhoudend, maar nooit echt bijzonder. Ik had vooral het gevoel dat de grapdichtheid wat laag lag en dat een film als deze waarschijnlijk sowieso baat heeft bij een vlug tempo, met wellicht vliegende dialogen en eventueel manische slapstick. Nu blijft het allemaal wat te veel ingehouden. Vooral aan het begin vroeg ik me af wanneer het komische aspect van de film nu echt zou beginnen. Wat ook niet helpt is dat Aykroyd zijn rol op de meest makkelijke manier speelt en nogal flauw is.

De meeste pret komt wat mij betreft van Murphy (uit de periode dat hij nog scherp was) en vooral van oude rotten Bellamy en Ameche, die echt het meeste maken van hatelijke heren en genieten van hun scherpe woorden. Vooral Ameche weet goed tegelijk een gentleman als een klootzak neer te zetten, iets wat Aykroyd aan het begin van de film niet lukt, wellicht omdat hem de klasse ontbreekt die Ameche wel heeft.

avatar van John Milton
geplaatst op 4 januari 2014, 22:13 uur, permalink
had je hem opgenomen? of kom je er nu pas toe?

avatar van The One Ring
geplaatst op 7 januari 2014, 21:03 uur, permalink
Nee, met kerstmis gezien. Maar ik loop hopeloos achter met recensies.

geplaatst op 25 januari 2014, 14:07 uur, permalink
Best wel leuke komedie, met Dan Aykroyd en Eddie Murphy in goede doen... en Jamie Lee Curtis die ook haar kwaliteiten toont !!!
Ik heb me wel geamuseerd met deze film.

avatar van jipt
geplaatst op 6 maart 2014, 16:17 uur, permalink
Deze is tof! Zelfs leuker dan Wall Street! dikke 3,5* /4*

avatar van missl
geplaatst op 13 mei 2014, 13:39 uur, permalink
Vermakelijk filmpje met Aykroyd en Murphy die van leven ruilen omdat andere mensen hier een weddenschap op hebben gezet. Verwacht geen hoogstaande culturele film maar het kijkt lekker weg. Als Murphy gaat lachen moet ik sowieso ook lachen omdat het grappig klinkt.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 13 mei 2014, 15:56 uur, permalink
geniale film met een ouderwets goede en snelle Murphy.

avatar van kleez
geplaatst op 16 augustus 2014, 23:43 uur, permalink
Vanavond was 'ie op tv! Ik zapte er toevallig exact om 20:00 uur langs en de film boeide me enorm!

Lang geleden dat ik zo'n leuke 'weg-kijk'-film heb gezien op tv! Ook na zoveel jaar na dato nog steeds vermakelijke film, daarom van mij 4*!

En die Eddie Murphy zeg! Wanneer gaat die weer eens in dit soort films spelen?!

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 7 december 2014, 18:26 uur, permalink
Ik denk niet dat dit nog voorgesteld hoeft te worden. Heel goede komedie onder het "geld maakt niet gelukkig" motto. Het was al lachen met Murphy wanneer hij 2 flikken probeert te overtuigen dat hij in Vietnam heeft gevochten... I was Agent Orange!! 😄 Ook de hele farce over de wissel van plaats tussen de rijke Winthorpe en de schooier Billy Ray is een aanstekelijk idee. Ook lachen met Aykroyd als psycho-kerstman en de gorilla-joke. Dit blijft een erg leuke komedie met eenvoudige doeltreffende moppen die ik hier niet als flauw ervaar. En Curtis haar lekkere tietjes krijg je er als bonus bij. 😋 Persoonlijk vind ik deze Murphy in zijn beginperiode het allerbest. Na het jaar '90 bakte hij er niks meer van... Ameche en Bellamy als de twee oude vrekken worden gemist. Zonder hen zou deze film ook niet geweest zijn wat het is.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 4 januari 2015, 20:32 uur, permalink
Geinige en vooral sympathieke comedy uit de 80's waar Murphy en Aykroyd schitteren en als klap op de vuurpijl gooit Curtis ook nog eens twee assets in de strijd. Niet verkeerd hoor. Het plot zit weliswaar gekunsteld in elkaar en qua toon is het een belerende film, maar dat kan de pret niet drukken. Prima vermaak dus.

geplaatst op 31 december 2015, 15:01 uur, permalink
Het begint zeer leuk met een origineel verhaal. Maar ergens in het midden verliest het toch wat van zijn charme, worden de grappen niet meer leuk en verveelde ik me. Het einde was dan ook zeer voorspelbaar.
Heb wel toch een paar keer kunnen lachen met Eddy Murphy.

Goed voor een avondje waar je niet wilt nadenken en een standaard comedy film wilt meepikken.
6.5/10