134.883 gebruikers | 85.680 films | 31.041 regisseurs | 3.507.186 berichten | 4.928.483 stemmen
 
locatie: Films » Calvaire (2004) » Info

Calvaire (2004)

Alternatieve titel: The Ordeal 

 

Calvaire (2004)
583 stemmen | gemiddelde 3,33
mijn stem:
16 jaar geweld grof taalgebruikBelgië / Frankrijk / Luxemburg
Drama / Horror
88 minuten

geregisseerd door Fabrice Du Welz
met Laurent Lucas, Jackie Berroyer en Philippe Nahon

Marc Stevens (Laurent Lucas), een Franstalige Belgische charmezanger trekt voor zijn optredens door de Ardennen. Op een regenachtige nacht neemt hij de verkeerde afslag en verdwaalt in het verlaten bos. Tot overmaat van ramp begeeft zijn auto het. Marc vindt een slaapplek in de uitgestorven herberg van Paul Bartel. Op het eerste oog een vriendelijke en behulpzame man...
 

 

gebruiker
bericht

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:24 uur
rep_robert schreef:
Kan me wel vinden in A&L's commentaar. Dit is duidelijk een film dat niet makkelijk te volgen is en de humor ook niet. Het is nou niet zo dat deze film voor lachsalvo's zorgt, daarvoor is het algehele sfeertje gewoon te bevreemdend.

Dat bedoeld dutchtuga nou. Humor wil niet zeggen dat het voor lachsalvo's moet zorgen. Humor is meer dan alleen dijenkletsers alleen.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:24 uur
Naomi Watts schreef:
Vind dutchtuga gewoon erg fair hoor. Ik denk ook dat je iets te veel gewicht hangt aan het feit dat ie voor het woord beperkt koos.


Als het alleen 1 losse post was dan was het niet zo erg, maar hij doet dit in elke discussie. .Voelt zich een beetje verheven boven users met een andere mening lijkt het wel.

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

Calvaire (€ 8,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Calvaire (€ 9,00)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Calvaire (€ 9,29)
exclusief € 0,99 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:25 uur
Ik noemde gewoon een voorbeeld van een horrorfilm die zich heel specifiek op komedie richtte.

Calvaire is niet humorloos, maar ik vind het een beetje humor onder een serieuze verpakking. De hoofdmoot is gewoon een horrorfilm met een gestoorde vent. Mij beviel het ieder geval niet.


Ik bekritiseer een mening, wat kan en mag hier op MM.

Verder is horror inderdaad de hoofdmoot, maar Calvaire kent meer dan een handvol scènes die de horror wel behoorlijk relativeert. De humor ligt verscholen, is wat moeilijker te grijpen, maar is er wel degelijk. Verder absoluut geen moeite mee dat dit je niet ligt. Maar omdat het er niet vanaf druipt dit geen humor vinden vind ik inderdaad een beperkte constatering. Mag dat?

Edit: wat een onzin de vorige post.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:28 uur
@ NW

Humor wil niet zeggen dat het voor lachsalvo's moet zorgen. Humor is meer dan alleen dijenkletsers alleen.


Uiteraard, maar dat zeg ik ook niet he. Neem een film als Happiness. Een tragi-komedie waar je eigenlijk niet om zou moeten grijnzen, maar dat wel doet bij de meest vreemde momenten. Daar ontdek ik de humor wel, hoe gitzwart het ook is. Calvaire heeft het gewoon niet. Een man in een jurk of een groep dorpelingen die een maf dansje doen is geen humor voor mij.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:28 uur
Naomi Watts schreef:
rep_robert schreef:
(quote)

Dat bedoeld dutchtuga nou. Humor wil niet zeggen dat het voor lachsalvo's moet zorgen. Humor is meer dan alleen dijenkletsers alleen.


Humor is voor iedereen anders, ik heb liever wel dijenkletsers of dat ik een hele film lang met een glimlach zit te kijken. Deze film heeft wat mij betreft ook geen humor, maar wel een aantal "what the fuck" momentjes.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:31 uur
Ajax&Litmanen1 schreef:


Uiteraard, maar dat zeg ik ook niet he. Neem een film als Happiness. Een tragi-komedie waar je eigenlijk niet om zou moeten grijnzen, maar dat wel doet bij de meest vreemde momenten. Daar ontdek ik de humor wel, hoe gitzwart het ook is. Calvaire heeft het gewoon niet. Een man in een jurk of een groep dorpelingen die een maf dansje doen is geen humor voor mij.

Nee begrijp ik ook wel. Wat ik bedoel is dat dutchtuga het imho niet zo bedoelt als het kan overkomen bij jou. Wat ik overigens ook wel kan begrijpen dat je het zo opvat hoor.

 

Madecineman
(moderator)
avatar van Madecineman
quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:32 uur
Enkele persoonlijke sneren verwijderd, houdt de discussie inhoudelijk.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:34 uur
Heb volgens mij in de rest van die post netjes uitgelegd wat ik ermee bedoel, maar schijnbaar zorgt het woordje 'beperkt' bij A&L direct voor negatieve gevoelens.

Anyway interessante discussie met oog op de Komedie KO. Waar daar een hoop titels imo niet mee horen te doen vind ik Calvaire nou net wel een film die ver zou mogen geraken van me.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:36 uur
Nee hoor. Het is je pedante toontje. Maar Madecineman zei net dat het ontopic moet gaan, dus laten we dat dan ook maar doen he.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:36 uur
Ik vond de humor ook niet zo werken hier, misschien als ik nog een herziening doe.

In La Meute is bijvoorbeeld ook zwartkomische humor, alleen wel duidelijker dan Calvaire en ik vond het ook leuker. Je ziet het wel vaker bij horrors die zo zwart en bizar zijn dat het geinig wordt, alleen moet je het dan opmerken en zoja dan moet het je nog aanspreken

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:39 uur
Dat je er een goede film in ziet kan ik ook wel begrijpen, maar ik zie de term "grappiger dan dit worden ze ook niet" voorbij komen. Dan hebben zij toch echt naar een andere film zitten kijken, want grappig vind ik ook weer wat anders dan humor. Grappig versta ik namelijk wel dijenkletsers onder en grappen, die bevat deze film niet. Alleen vreemde situaties, vreemde personages(wat je als humor kan zien).

Mocht iemand het met me oneens zijn, dan wil ik wel horen wat een bijzonder geslaagde grap(! Als in grappig) in deze film is. Dan ben ik zelf misschien ook weer iets wijzer geworden :)

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:42 uur
rep_robert schreef:
Grappig versta ik namelijk wel dijenkletsers onder en grappen, die bevat deze film niet. Alleen vreemde situaties, vreemde personages(wat je als humor kan zien).

Mocht iemand het met me oneens zijn, dan wil ik wel horen wat een bijzonder geslaagde grap(! Als in grappig) in deze film is. Dan ben ik zelf misschien ook weer iets wijzer geworden :)


Het hoeft niet eens een dijenkletser te zijn, maar wel iets waar ik serieus om zou kunnen lachen. Ik heb de momenten niet gezien, of je moet een man in een jurk of een raar dansje al als heel grappig zien. Doe er ook nog een man die een hond zoekt bij en we hebben de beste komedie ever ;)

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 juni 2011, 22:44 uur
Gewoon een film waarbij je continu met een glimlach zit te kijken bedoel ik ook wel :P Anyway, de term grappen is wel iets waarbij ik aan een delivery denk. Deze film kent nauwelijks delivery's van grappen. Maar goed, het is dan ook geen komedie natuurlijk.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:41 uur
Ik vind anders die haast surrealistische 'dans-scene' in het café wél werkelijk één van de meest verrassend grappige scenes ooit in een film. Grappiger in ieder geval dat 95% van die clichématige grappen zoals ze in komedies gemaakt worden!

Youtube-filmpje kan een mogelijke spoiler zijn: YouTube - ‪Calvaire - Bar Dance Scene‬‏

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:46 uur
De grappen worden niet aangekondigd en niet met een bijna letterlijke knipoog aan het publiek overgeleverd.... dus is het geen komedie? Snap die redenering echt niet.

Vond 'm met vlagen hilarisch zwart komisch en die dans scene is een instant classic _O_ Zit nog wel een herziening in, kan alleen geen mooie uitgave vinden..

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:48 uur
Als dit allemaal grappig is dan raad ik The Wicker Man aan.. wel de oude natuurlijk.
Sinds deze in de KO Komedie zit, meent iedereen dat deze film grappig is. Maar humor, zoals het cliche zegt, is per-soon-lijk.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:50 uur
@ Jeroen: Die 2disc uitgave van t Lumiere label is super. Is die out of print dan? Hmm zo te zien is die grotendeels vervangen door een 1 disc van hetzelfde label. Zonde!

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:50 uur
Alles is uiteindelijk persoonlijk (subjectief) maar vooor dat cliché zijn we hier niet :P
Inland Rabbit schreef:
@ Jeroen: Die 2disc uitgave van t Lumiere label is super. Is die out of print dan? Hmm zo te zien is die grotendeels vervangen door een 1 disc van hetzelfde label. Zonde!

Is zo'n platte uitgave toch? Vind ik echt helemaal niks.. :(

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:54 uur
De 2 disc is niet plat, mocht je die nog kunnen opsporen.. Veel Lumiere is dat echter wel, dus zou er de 1 disc inderdaad niet op gokken.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 0:55 uur
Ik ben een Palm Pictures release tegengekomen, is gewoon 1-disc maar dan niet zo'n plat ding. Die gooi ik binnenkort eens in m'n mandje :). Tenzij ik die 2-disc tegenkom voor een leuke prijs.. thanks voor je hulp iig!

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 1:17 uur
Pruim schreef:
Ik vind anders die haast surrealistische 'dans-scene' in het café wél werkelijk één van de meest verrassend grappige scenes ooit in een film. Grappiger in ieder geval dat 95% van die clichématige grappen zoals ze in komedies gemaakt worden!

Youtube-filmpje kan een mogelijke spoiler zijn: YouTube - ‪Calvaire - Bar Dance Scene‬‏


Dat was voor mij dus een "what the fuck" momentje. Ik heb blijkbaar andere "humor" dan jullie. Niet dat ik de scene slecht vind hoor, alleen om hier nou op de grond te liggen van het lachen...... Ik lach overduidelijk om andere dingen. Ik zie de humor er niet in die mate van in, alleen een stel vreemde apen. Het is gewoon vreemd en dat gevoel overheerst in de hele film. Het is net Rivella, een beetje vreemd, maar wel lekker :P

Doe mij overigens maar een klassieke ZAZ film, daar lig ik gegarandeerd bij dubbel.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 7:34 uur
jeroentjuhhhhh schreef:
Is zo'n platte uitgave toch? Vind ik echt helemaal niks.. :(

Enige jammere aan die platte releases is dat ze zo clashen met de rest van je collectie, van verder zijn ze véél stijlvoller en nemen ze nog niet half de plaats in van één lelijke plastieke doos.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 juni 2011, 7:44 uur
Klopt, vind die Lumiere hoesjes persoonlijk ook wel mooi. Ik heb hem overigens in zo'n 5 euro Lumiere editie samen met Aaltra en Tarnation voor 5 euro gekocht. Niet de beste kwaliteit, maar ik zit daar persoonlijk niet zo mee :)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 augustus 2011, 21:55 uur
Op JIM tv? Ongelooflijk!

 

herder
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 september 2011, 19:26 uur
Allesbehalve horror en drama, maar ik blijf het een grappige onzin film vinden.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 oktober 2011, 22:29 uur
Lumiere bedankt voor het audiocommentaar van Fabrice Du Welz, ook fijn dat er geen ondertiteling bij zit. :(

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 november 2011, 19:58 uur
Apart maar wel een boeiende film....alhoewel ik soms wel dacht van''what the fuck''.
Maar ik denk dat het 1 keer kijken wel voldoende is.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 november 2011, 14:14 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Eindelijk eens bekeken, maar toch een beetje tegengevallen. 'k had hele hoge verwachtingen bij deze film en ze zijn spijtig genoeg niet vervuld. M'n ouders hadden geen verwachtingen en bij hen viel hij ook wel tegen.
De eerste 40 min (en dan zijn we al bijna halfweg de film) is er niet zoveel te beleven qua horror, behalve een introductie van de verschillende personages. Vervolgens wordt het wat interessanter, maar de film komt voor mij nooit echt van de grond. 'k had de film dan ook veel spannender verwacht.
De film kan 'k misschien wat vergelijken met Deliverance, waar je ook vooral met rare personages (Hillbillies) te maken hebt (en deze zijn er hier in overvloed :) (denk ook maar aan het vreemd dansen in dat café :))) die iemand gijzelen en wat folteren.
Er was gelukkig wel wat (zwarte) humor die met wel kon bekoren: bv als Marc op het bed lag te wenen en Paul Bartel zegt: "'k zie je ook graag" of het op en neer bewegen met de tractor :).
Er zat ook een leuk shot in wanneer Paul Bartel in die vrachtwagen zit en de camera door de voorruit gaat.
'k had het me toch iets anders voorgesteld en zo was 'k toch wel wat teleurgesteld. Verwacht zeker geen spannende, flitsende film, maar eerder een trage film met vreemde figuren.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 december 2011, 9:59 uur
Calvaire wordt gekenmerkt door een veelbelovend begin, een mindere voortzetting en een dramatisch laatste half uur. De opbouw van de film is leuk verzorgd in een onheilspellende omgeving. De spanning wordt goed opgebouwd en je weet dat er wat gaat gebeuren… maar er gebeurt niets. Wat er gebeurt is totaal niet boeiend en daarmee wordt de plank compleet misgeslagen. Waarom er voor deze wending is gekozen snap ik niet en zal ik ook niet gaan snappen. Misschien wil ik het niet eens weten. Snel vergeten deze film! 2*

 

quote
1,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 december 2011, 0:19 uur
The Ordeal en ik maar wachten, ik ben nu al vergeten waar deze film over ging,

 

Pirmais
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 januari 2012, 6:54 uur
Calvaire
•Voor ik deze film had gezien verwachtte ik heel veel van hem. Het verhaal zag er erg luchtig uit en met de enorm korte speelduur van de film moest dat geen probleem uit. Trouwens, de poster zag er erg mooi uit. Heel sfeervol en met goede kleurbewerking. Dus ja, waarom niet?

Op de site staat dat de beginscène wel wat langdradig is, maar dat is niet zo (vind ik) Deze scène brengt je snel naar de “absurte sfeer” die zeer noodzakelijk is voor een film als Calvaire. Het liedje dat Marc Stevens daar zingt is eigenlijk wel erg mooi en het camerawerk in die eerste scène was wel veelbelovend.

Na Dat beginstuk en een paar grappige momenten en daarna kwam het hoofdpersonage in HET huis met DE rare familie. De omgeving rond het huis en het huis zelf zag er erg mooi gemaakt uit. En je kreeg nog eens de bevestiging van die absurte sfeer. Later kwamen er ook een paar surrealistische momenten wat ik erg apprecieer. De cinematografie, tja… niet veel films halen dit niveau.

Dus, heel goed! Meteen 4,5*. Nog eens terugkomen op die scène waar de camera 360° toeren maakt (ergens op het laatste): Echt een van de mooiste scènes in de filmgeschiedenis!

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 23 april 2012, 18:23 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vinyan vond ik al een onwijs grave film en nu eindelijk zijn debuutfilm bekeken. Du Welz stelt me niet teleur. Sterk geschreven, fantastisch camerawerk en een cast die beklijft. Hij werkt doorheen de film naar een climax en doet dit met verve, alles is functioneel. De talrijke bizarre scènes beklijven en hebben een coole eigen indruk. Als de climax er dan eenmaal is geweest (iedereen weet wel welke scène ik bedoel ), Bella :P Laat hij het hoofdpersonage wat ronddwalen in het bos, je vraagt je af hoe hij dit kan laten eindigen, omdat het voorgaande niveau zo hoog is, en dan komt het. Dat boerke in het drijfzand en het antwoord van "Gloria". Laat de gebroeders Dardenne maar sociaal geëngageerde dramatjes maken, maar voor mij is het wel duidelijk. Du Welz is de echte koning van de Waalse Cinema. Samen met Mortier en de gebroeders Karakatsanis voor mij de regisseurs van de lage landen.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 mei 2012, 11:20 uur
Wordt elke keer beter.

Vooral dat eerste deel. De eerste keer vond ik het een beetje saai, maar wetende wat er gaat volgen is de voorpret gewoon geweldig. Heerlijk hoe je aan een hoop kleine dingen al ziet wat er gaat volgen. Vooral Bartel is een geniaal personage, Stevens die ideale klier die geöfferd mag worden.

De humor is erg sterk, visuaal krachtig en een goeie soundtrack. Calvaire is een sterk stuk cinema dat uitstuigt boven de gewone genrefilms, daarvoor laat Du Welz zich ook meer dan genoeg gelden als regisseur.

4.5* en een uitgebreide review