Genre: Drama / Western
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: George Stevens
Met onder meer: Alan Ladd, Jean Arthur en Van Heflin
IMDb beoordeling: 7,6 (43.985)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Shane
"The Greatest Story Of The West Ever Filmed!"
De sinistere Shane, een voormalige gunfighter, raakt betrokken bij een conflict tussen de machtige en meedogenloze rancherbroers Rufus en Morgan Ryker en de kleine boerenfamilies, waaronder de Starretts. De Rykers azen op hun land. Joe Starretts jonge zoon Joey is zeer onder de indruk van Shane. Wanneer Shane Chris Calloway, één van Rykers mannen, na intimidaties in elkaar slaat, probeert Morgan Ryker Shane voor hem te laten werken. Shane weigert dat. Integendeel, hij helpt Joe Starrett en de kleine veeboeren en daarom huurt Morgan Ryker de beruchte gunslinger Jack Wilson uit Cheyenne in. Een bloedige confrontatie lijkt onvermijdelijk.
Externe links
Acteurs en actrices
Shane
Marian Starrett
Joe Starrett
Joey Starrett
Jack Wilson
Chris Calloway
Fred Lewis
Rufus Ryker
Frank 'Stonewall' Torrey
Axel 'Swede' Shipstead
Reviews & comments
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
Was op TV deze week!! Een luchtige, familiale western die gezellig is om zien en uitpakt met positieve waarden en mooie landschapsbeelden die de film een aparte sfeer geven. Een geheimzinnige man, Shane komt aan in een boerengezinnetje waar hij zich als hulp aanbiedt. Hij weet al snel de harten van het gezin Starrett (en dan vooral de zoon) te veroveren maar die krijgen het aan de stok met de zelfzuchtige grootgrondbezitter Ryker.
Het is ergens aandoenlijk dat heel wat personages erg lief en sympathiek neergezet zijn; zelfs de dorpsbully Calloway gaat op een bepaald moment Shane verwittigen voor een valstrik . Er is een goed evenwicht tussen het dramatische aspect waarin boeren geïntimideerd worden wat tot allerlei spanningen leidt, en de echte western met een erg spectaculair cafégevecht, "good en bad guys" die lijnrecht tegenover elkaar staan (met een finale die zich laat raden maar tot de laaste minuut uitgesteld wordt). Ondanks weinig geschiet en geweld is het toch een prima western, maar dan wel bedoeld voor een heel breed publiek.
PS: Toch eventjes blijven stilstaan bij het gruwelijke lot van Brandon DeWilde, die de jongen speelde en op 30-jarige leeftijd overleed
PS2: Opvallend veel stemmen; ik kende hem niet eens.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Dit is er wel eentje die kan meedingen naar slechtste film ooit. Uitermate lelijk, brak geacteerd, vreselijk sentimenteel en compeet kitscherig. Ik kijk wel regelmatig dingen die me niet echt liggen, maar 't is toch alweer even geleden dat het echt zo slecht was.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Shane speelt zich af ten tijde van een transitiemoment in het Westen. De grote immigratie is ongeveer achter de rug, maar beleeft nog zijn laatste stuiptrekkingen o.a. bij de oudere generatie die meent voorrang te hebben in het land waarvoor ze geknokt heeft.
Bepaalde plotelementen zijn gebaseerd op de Johnson County War uit 1892 en misschien heeft dat wel bijgedragen aan het realisme van de film. De nadruk ligt op de hardwerkende farmers die te maken hebben met gedateerd geboefte. Familiewaarden/christendom/traditie vs. gespuis. En Shane? Alan Ladd staat als Shane ergens tussen beide in. Hij werpt zich op als verdediger en pleitbezorger van de farmers maar heeft duidelijk een verleden in een milieu dat aanschurkt bij de onderwereld. Als held en naamgever van deze film vind ik Shane eigenlijk niet héél interessant omdat hij vrij ondoorgrondelijk is, zo komen we nooit iets te weten over zijn verleden en eigen verlangens. Al wordt er op het eind een tipje van de sluier gelicht in de dialoog tussen Ladd en Emile Meyer (als Rycker). Maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door de karakters van Van Heflin, Cook Jr e.a., alsook de bad guys uiteraard. Nog opvallend dat in deze film geen babe te bespeuren valt - excuseer het woordgebruik - wat ik niet gewend ben van de gemiddelde Hollywoodfilm uit die tijd. Voor Jean Arthur was het haar laatste film en ze doet het treffelijk als huisvrouw die latent wordt aangetrokken door Alan Ladd. Het feit dat ze qua uiterlijk niet meer de vamp van weleer was, draagt enkel bij aan het realisme. Hollywood overtreft hier zichzelf.
Dit alles wordt schitterend in beeld gebracht door George Stevens en cameraman Loyal Griggs - de oscar voor de cinematografie zal wel niet voor niets gewonnen zijn - en (soms wat te nadrukkelijk) ondersteund door een mooie score van Victor Young.
notsub
-
- 1326 berichten
- 1311 stemmen
Halverweg verloor ik de interesse en heb ik de de film verder plichtmatig afgekeken. Het tempo lag me te laag en het familiegebeuren, met dat jongetje voorop, lag me er te dik bovenop. Dan is het verhaal zoals dit natuurlijk ook al vele malen verteld en werd het wachten op een spectaculaire finale. Maar dat viel tegen. Zo was de halve film nog veelbelovend, maar werd het helaas langdradig en voorspelbaar.
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Shane behoort tot de rijen der klassieke westerns. Op mij kwam de film vooral stoffig over. Een langzaam tempo. Rijk aan clichés. Erg pathetisch. Zeer overdreven gestileerde houdingen, gebaren, blikken en dialogen van de personages.
Hoewel het mij allemaal weinig deed, kan ik me goed voorstellen dat het onder andere deze aspecten aan de film zijn, die de film fans oplevert. Uiteraard moet je Shane bekijken met een aangepaste blik. We hebben het immers over een film uit de jaren 50. Een film die ondanks zijn pathetiek ook een realistisch element in de western brengt.
De waarden en idealen waarvoor de titelheld staat, zijn tweeslachtig. Zijn motto luidt: „A gun is as good or as bad as the man using it“. Shane is even koudbloedig als de grimlachende revolverheld Jack Palance. Shane is even gewetenloos als de hoofdschurk Jack Wilson. Maar anders dan deze slechteriken is Shane daarnaast ook goed in staat om empathie voor de hulpbehoevende mens op te brengen. En ook anders dan de schurken is Shane zich bewust van het feit dat de tijd van de revolverheld (zijn tijd) tegen het einde loopt en het westen steeds meer een geciviliseerde plek wordt waar voor antieke revolverhelden geen plek meer is.
De film Shane is een voorloper als het om realisme gaat. In een tijd waarin de kijker een neergeschoten schurk met samengeknepen ogen theatraal ziet vallen en de dood niet heel confronterend in beeld wordt gebracht, doet deze film dat anders. De laagheid en kilheid van het moorden worden niet verdoezeld, maar worden juist confronterend getoond. Een scène waarin Jack Palance een weerloze man neerknalt die vervolgens zonder enige vorm van theater in de modder de dood vindt, is veelzeggend.
Ook geslaagd zijn de realistische decors. Troosteloze houten huizen, een modderige hoofdstraat, een rommelige dorpswinkel, een sobere saloon. Dat smaakte allemaal wel naar authenticiteit en deed mijn gemoed goed.
De realistische details waren echter niet voldoende om de weeïge smaak van de pathetiek weg te spoelen. Het realisme was niet opgewassen tegen een oninterssant familiedrama en een jammerend jongetje dat op een gigantische manier op mijn zenuwen werkte. Waar is Jack Palance als je hem nodig hebt, verzuchtte ik meerdere malen.
Ik begrijp de klassieke status van de film Shane, maar ik voelde die status niet.
hdehoon
-
- 363 berichten
- 316 stemmen
Ik verwachtte er weinig van, zo'n western uit de vijftiger jaren, maar ik was aangenaam verrast. De spanningen tussen de mensen in zo'n leefgemeenschap zonder wet of politie was boeiend om te zien en goed uitgewerkt, zeker ook vanuit het perspectief van het jongetje. Er zaten ook ongewone details in, zoals het camerawerk tijdens gevechten, het was zeker geen doorsnee western.
Natuurlijk was het in de typische jaren vijftigstijl, dus zwaar aangezette muziek, larger than life acteerwerk, maar dat mag van mij. Zoals een levenslied vol van emotie je kan raken, zo raakte dit recht voor z'n raap melodrama mij.
TMP
-
- 1796 berichten
- 1629 stemmen
Een ronduit vervelende western. Vervelend in de zin dat er weinig gebeurt voor een film met een speelduur van zo'n twee uur. Het plot heeft weinig om het lijf en dat geldt ook voor de personages. Ook vervelend in die zin dat er een personage, het zoontje van het gezin waar het titelpersonage bij terecht komt, ronduit irritant is. Dit titelpersonage komt ook nog eens totaal niet uit de verf. Een suf en nietszeggend personage, een erg kleurloze rol van Alan Ladd. Ook verder geen interessante rollen. De film voelt nogal cliché en suf aan. Wel enkele fraaie shots van de landschappen, de setting als zodanig is niet verkeerd. Maar dat doet er niet aan af dat dit een lange zit is.
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Mr. Smith Goes to Washington
Drama / Komedie, 1939
185 reacties
The Wild Bunch
Western / Actie, 1969
329 reacties
A Night to Remember
Drama / Historisch, 1958
85 reacties
East of Eden
Drama, 1955
63 reacties
The Flight of the Phoenix
Drama / Avontuur, 1965
79 reacties
Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekpistoolsettlervuurgevechthomestead cattle ranchgunfightercattleman starting over
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.