Instinct (1999)

3,22

Drama / Thriller

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Anthony Hopkins, Cuba Gooding Jr. en Donald Sutherland

De antropoloog Ethan Powell bestudeert apen in Afrika wanneer hij twee jaar lang vermist raakt. Wanneer hij gevonden wordt vermoordt hij 3 mensen. De psycholoog Theo Calder neemt de taak op zich om Dr. Powell weer aan het praten te krijgen, en om hem zo in staat te stellen om berecht te worden voor zijn daden.

132 BERICHTEN15 MENINGEN

avatar van pieterTk
geplaatst op 8 september 2012, 13:11 uur, permalink
Redelijke film, maar helaas wat voorspelbaar. Toch met een prima einde.

avatar van Askikker
geplaatst op 10 september 2012, 23:38 uur, permalink
Prachtig spel van Hopkins (die man kn geloof ik niet eens middelmatig spelen).
Traag, soms wat voorspelbaar verhaal, dat toch elke seconde weet te boeien.

Zelfs de apen vond ik goed spelen, heel wat anders dan die computer animatie van Rise of the Planet of the Apes (2011)

geplaatst op 17 september 2012, 11:04 uur, permalink
Gaandeweg een behoorlijk pathetische film en daardoor vrij irritant.

geplaatst op 18 september 2012, 18:33 uur, permalink
De film heeft iets weg van SIlence of the Lambs, maar dan minder intens. Een psychopaat is opgesloten in 'Harmony Bay' en er is een psycholoog die wil dat de man gaat praten, om hem te helpen (bewust) bij zijn eigen rechtzaak aanwezig te kunnen zijn. Deze psycholoog is naef en heeft een goed hart en doet zijn best om de verwilderde Dr. Powell te helpen. Het valt niet mee, want de man is erg onberekenbaar en agressief, doch best heel intelligent.
Goede acteurs, vooral Anthony Hopkins vond ik erg goed zijn rol neerzetten, maar ook Cuba Gooding deed het prima, weliswaar met zijn bekende rustige, serieuze spel.
Prima beelden, helaas een veilige allround score en deze veroorzaakt verderop in de film een sentimentele sfeer, wat ook dankzij de verdere ontwikkeling in het verhaal nog versterkt wordt. Zonder al het sentiment had deze film hoger gescoord bij mij.

avatar van DragQueen
geplaatst op 3 april 2013, 19:16 uur, permalink
Het verloop is hier en daar wat voorspelbaar. Maar toch blijft het over de gehele lengte een boeiende en mooie film. Met een prima uitgevoerd verhaal, en klasse acteerwerk van Anthony Hopkins. 3,5 Ster.

floriaan97
geplaatst op 8 september 2013, 19:10 uur, permalink
Misschien de meest onderschatte film die er is.
Instinct is een prachtige film met een geweldige cast en een verhaal die je echt aan het denken zet.
De boodschap in deze film is erg sterk en Anthony Hopkins speelt de beste rol van zijn leven, ik vind hem hierin beter als in SOTL.
Cuba Gooding Jr. laat ook weer heel veel van zijn diverse acteertalent zien.
Er zijn hier en daar wat foutjes maar over het algemeen is dit echt een aanrader!

avatar van Titatiko
geplaatst op 11 februari 2014, 2:10 uur, permalink
Helemaal eens met floriaan97
Dit is echt een onderschatte film!

avatar van moviemafketel
geplaatst op 25 februari 2014, 13:51 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"One more chance, what did I take from you?" "My illusions"

Gisteren voor de 5e keer gezien en was helemaal vergeten om er ooit een recensie over te schrijven. Dit zijn echt de films voor mij. Een sterk drama, waarin een goede boodschap schuilgaat. Wij "the takers" die vergeten zijn dat we geen goden zijn die kunnen nemen wat we willen. Vroeger leefden mens en dier samen en namen we wat we nodig hadden en niet meer dan dat.

Het acteerwerk van Hopkins en Sutherland is uitstekend, Gooding jr. doet zijn best, maar heeft gewoon niet het kaliber van voorgenoemde. Hij overacteert vaak, waardoor je zijn emoties in twijfel begint te trekken. Had hier dan ook graag een andere acteur voor gezien, maar je kan niet alles hebben.

De echte hoofdrolspelers waar we nog veel van kunnen leren zijn de gorilla's. Ik vroeg me in het begin af of er echte gorilla's zijn gebruikt en dit is al een compliment op zich natuurlijk. Later las ik dat Stan Winston verantwoordelijk was voor het creren van deze dieren.INSTINCT Behind-the-Scenes Gorilla Suit Test with Verne Troyer (aka Mini-Me)

Er zitten veel ontroerende scnes in Instinct, waarbij natuurlijk als hoogtepunt(dieptepunt) het vermoorden van de gorilla's door de stropers en hoe de gorilla Ethan nog wil helpen/beschermen. Toen had ik het wel even moeilijk. Kan dat soort beelden sowieso altijd moeilijk zien.

Je krijgt als mens een spiegel voorgeschoteld in deze film en wat je dan ziet is eigenlijk niet fraai te noemen, maar we doen er allemaal op onze manier aan mee. Je kan de wereld niet meer terugdraaien naar hoe het ooit was, maar je kan er natuurlijk wel alles aan doen om humaan met al het leven om te blijven gaan op deze kleine aardkloot.

Instinct heeft me van begin tot eind geboeid. De muziek had van mij wel wat beter gemogen. Draagt het nu net niet naar een nog hoger plan. 4,5 sterren blijven staan !

Was getekend,

movie-Juha

avatar van jippie2010
geplaatst op 2 oktober 2014, 23:00 uur, permalink
Deze stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar wat een tegenvaller.
Onrealistisch, weinig sterke dialogen, krachteloos. *2.0

avatar van coendpl
geplaatst op 6 januari 2015, 10:08 uur, permalink
Hele sterke film. Naarmate het verhaal van Hopkins naar voren kwam, leefde ik helemaal met hem mee. Ook het goede acteerwerk van Hopkins en de sterk neergezette apen leverde een sterke bijdrage aan de film.
Cuba heeft weer zijn best gedaan, maar acteerde vaak net t naar mijn mening.

geplaatst op 16 juni 2015, 22:23 uur, permalink
De start was nog veelbelovend maar het cultuur- en maatschappijkritische psychologische drama zakte weldra af naar een saai nietszeggend verhaal over een antropoloog die in Rwanda zijn zelf beheersing verloor met alle gevolgen van dien. Dat was met name te danken aan het slordige en ronddolende scenario en er werden nogal wat knoppen, of zoals Herman van Veen zong, toetsen ingedrukt.

avatar van Mike 1984
geplaatst op 12 juli 2015, 5:10 uur, permalink
Instinct vind ik niet bepaald een meesterwerk, maar dankzij de acteerprestaties van zowel Cuba Gooding jr, Donald Sutherland als Anthony Hopkins gaat het niveau wel sterk omhoog. Ook leuke bijrollen van Paul Gates, die we nog kennen van coming tot America, en George Dzundza die toch lange tijd in de serie Law & Order speelde. Het verhaal zelf is goed gevonden, en het lukt de regisseur om je mentaal te laten meevoeren met de film. Leuke film, ik kan enkel als opmerking geven dat het redelijk lang duurt.