Genre: Film noir / Misdaad
Speelduur: 91 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Otto Preminger
Met onder meer: Jean Simmons, Robert Mitchum en Mona Freeman
IMDb beoordeling: 7,2 (8.996)
Gesproken taal: Engels en Japans
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Angel Face
"She loved one man …enough to KILL to get him!"
Frank Jessup is chauffeur van de steenrijke auteur Charles Tremayne. Hij is stiekem verliefd op diens knappe maar rotverwende dochter Diana. Diana haat haar stiefmoeder en op een dag brengt ze haar om het leven. Maar bij het door Diana geënsceneerde auto-ongeval komt ook haar vader om. Niet alleen Diana, maar ook Frank wordt verdacht van moord.
Externe links
Acteurs en actrices
Frank Jessup
Diane Tremayne Jessup
Mary Wilton
Mr. Charles Tremayne
Fred Barrett
Mrs. Catherine Tremayne
Bill Crompton
Arthur Vance
Judge
Miller
Video's en trailers
Reviews & comments
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Van dezelfde kwaliteit als de meesterlijke film-noir van Orson Welles; The Lady From Shanghai!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Van dezelfde kwaliteit als de meesterlijke film-noir van Orson Welles; The Lady From Shanghai!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Quote: "While it isn't Otto Preminger's best-known exercise in Film Noir, ANGEL FACE may be his best. In 1952 Howard Hughes was apparently so intent on forcing Jean Simmons to make one more movie for him that he was prepared to give Preminger complete artistic control if he could guarantee to shoot it in 18 days, which was all that remained of her contract after a rather acrimonious legal battle between the star and Hughes. Preminger jumped at the chance. The result is a movie that is both a superb example of Film-Noir, and a slightly unconventional one. Robert Mitchum is ambulance driver Frank Jessup, who is called out to the home of a writer, whose wife has almost died from the effects of a gas tap being let on. Was it an accident? The wife doesn't think so. In the course of this call-out he meets the writer's daughter Diane (Jean Simmons), whose reactions to these events are odd to say the least. Jessup has a girlfriend, Mary, but Diane pursues him and he finds himself fascinated by this beautiful but puzzling young woman.
It seems like a classic Noir setup, with Mary as the good girl and Diane as the femme fatale, but Preminger (who was able to have the script rewritten to his own requirements) doesn't give us anything quite so straightforward.
ANGEL FACE is particularly interesting because it's a fairly rare example of a classic period Film-Noir made by a director who was in the position (thanks to the eccentricities of Howard Hughes) of being able to impose his own vision on the movie, of being able to be a true auteur. Preminger is famous for his "detachment" and "objectivity" – his reputation for allowing the audience to come to its own judgment about the characters in his films, rather than having those judgments made for them by the film-maker. What I notice about his films (and it's useful to compare ANGEL FACE with his non-Noir BONJOUR TRISTESSE, made a few years later and dealing with a similar situation) is that his characters do things for reasons that seem to them to be good and sufficient reasons. They may do things that could be seen as wrong, or they might do things that turn out to have evil consequences, but in their minds these actions are not merely justified, they may even seem necessary.
I'm surprised that no one compares ANGEL FACE to the admittedly somewhat overblown LEAVE HER TO HEAVEN from 1945: the obsession with possession of those she loves by both Ellen and Diane is remarkable. I wonder if any scholars of women's film history have ventured here."
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Two-face
'Angel Face' staat te boek als de laatste film-noir die Hollywood heeft gebaard (zoals gekend werd het genre later omgedoopt tot neo-noir) en de opdracht was aan Preminger om er een waardige afsluiter van te maken. En hoewel Preminger met 'Laura' reeds uitvoerig in de kijker had gelopen, leek hij niet meteen een voor de hand liggende keuze. Het was echter Hollywoodmagnaat Howard Hughes zelve die heil zag in de sobere, abstracte en economische stijl van Preminger, en hem bijgevolg carte blanche gaf.
Hughes kreeg uiteindelijk zijn gelijk, want op subtiele wijze draagt de eenvoudige, doch kenmerkende stijl bij aan de centrale thematiek. Uiterlijk lijkt Diana namelijk verdacht veel op een engel, maar schijn bedriegt wel vaker. Binnenin is Diana niet meer dan een eenzaam, onverbiddelijk wezen, een vrouw die niet kan omgaan met ontgoochelingen en de onvermijdelijke gevolgen die daaraan vasthangen.
In dat opzicht is 'Angel Face' zondermeer een archetypische film-noir, al vormt dat meteen het minpunt van deze prent. De stilistische vormgeving is efficiënt, maar niet altijd even oogstrelend; terwijl de prent verhaaltechnisch dan weer zelden fris genoeg aanvoelt om zich te kunnen onderscheiden van de 'middelmaat'. De ironische ondertoon, die het genre maar al te vaak me zich meebrengt, is ironisch genoeg ook datgene wat deze prent net iets te voorspelbaar en dus minder verrassend maakt.
Ten slotte moet het gezegd dat Robert Mitchum het potentieel heeft om één van mijn favoriete acteurs te worden. Ongezien hoe de man in al zijn nonchalance, geheel 'onderacterend', toch zoveel charisma en diepgang (als getormenteerde ziel...) weet op te wekken.
3*
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3552 stemmen
Two-face
'Angel Face' staat te boek als de laatste film-noir die Hollywood heeft gebaard (zoals gekend werd het genre later omgedoopt tot neo-noir) en de opdracht was aan Preminger om er een waardige afsluiter van te maken.
Waarom wordt deze film dan als afsluiter gezien van de film-noir periode?
Dacht dat Touch of Evil (1958) te boek stond als laatste echte film-noir.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Waarom wordt deze film dan als afsluiter gezien van de film-noir periode?
Dacht dat Touch of Evil (1958) te boek stond als laatste echte film-noir.
Een lezing die voorafging aan 'Angel Face' wees uit dat deze prent de laatste, klassieke film-noir was binnen het studiosysteem van de jaren '40 en vroege jaren '50. Prenten als 'The Big Heat, 'Kiss Me Deadly' en 'Touch of Evil', die later het daglicht zagen, vallen daar toch enigszins buiten, bovenal op stilistisch vlak.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Momenteel DVD (R-1) extreem duur; bekijk film nu op Youtube.
Heerlijke filmmuziek trouwens!
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7659 stemmen
Er is anders wel een goedkopere UK_DVD.
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/6854935/Angel-Face/Product.html
helaas zonder subtitles.
Dit vind ik een mooie poster:
http://lh3.ggpht.com/Quellenitemare/SN_fQ6dgbDI/AAAAAAAAA1M/YwLg3ZPDm_Q/s400/AngelFace.jpg
Verder is er een zesdelige boxset regio 1
die wel ondertitels heeft, Engelse uiteraard.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Een Amerikaanse Film-Noir fan heeft mij onlangs voor mijn inbreng op diverse Film-Noir fora beloond met een gratis R-2UK van Angel Face. Nog in de seal.
Prima, maar toch ga ik nog steeds voor de R-1 release vanwege restored, Eng. subs en 't commentaar van Eddie Muller.
De R-1 zit inderdaad in die R. Mitchum boxset en werd in 't begin ook los verkocht. Nu niet meer en die DVD is gewild en momenteel zeer duur.
Dutchfan
-
- 1565 berichten
- 745 stemmen
Goede film-noir,waarin Robert Mitchum een man speelt, die in de problemen komt als hij een affaire begint met femme fatale Jean Simmons.
Goed geacteerde film...In de bijrollen valt Leon Ames als de advocaat op.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
Aardige noir met een echt forse Mitchum , mooie zwart-wit plaatjes doen de rest.
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Met de bewering dat dit een archetypische noir is kan ik het wel eens zijn,al moeten we het hier stellen zonder standaardelementen als voice-overs,flashbacks,private detectives,kettingrokers of kloppartijen.Kern is dat we hier te maken hebben met een noodlotsdrama.
Wat deze noir dan het meest onderscheidt is de focus op de psychologie van de personages en de manier waarop dit wordt gepresenteerd:de personages staan niet als antagonisten tegenover elkaar,maar hun verhoudingen hebben dezelfde wazigheid als in de realiteit.Door de zgn. objectieve aanpak van Preminger krijgen we niet echt hoogte van hun drijfveren en worden we niet tot bepaalde oordelen als" deze is goed en gene is fout" gedwongen.De onthulling over de ware achtergronden vh ongeluk komt en passant.
Wat de protagonisten betreft lijkt de idd. forse Mitchum(hij had wel Tarzan kunnen spelen)een type ruwe bolster,lege pit te zijn van het soort dat Mitchum zo goed kan vertolken.Interessanter is de rol van Simmons(die hier wat op Liz Taylor lijkt)die we eerst voor een gewetenloze intrigante houden,maar eerder een soort hysterica lijkt te zijn die haar eigen drijfveren niet begrijpt en de consequenties van haar daden niet overziet.
Wat de cinematografie betreft kunnen we dit niet echt een noir noemen,schaduwen zijn niet bepaald prominent aanwezig.Verder gebruikt Preminger de hem typerende nuchtere sobere stijl:ik heb niet 1 shot of cut gezien waarvan ik dacht:vreemd.De spaarzame "actie"scenes zien er voor die tijd zeer overtuigend uit.
Grootste zwakte was imho de rechtbanksequentie:de casus die de jury hier krijgt voorgelegd is wel een totale no-brainer en de uitkomst van het proces zal niemand verbazen.
Over het slot kun je als gebruikelijk twisten.Het punt is niet zozeer dat je het als kijker ziet aankomen,de vraag is eerder:ziet Mitchum het aankomen?.
Soundtrack van Tiomkin is de gebruikelijke bombast.
Overigens ben ik van mening dat de synopsis te spoilerig is,bevat de inhoud niet van het eerste,maar het tweede halfuur en nog wat.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Het verhaal kon mij niet echt boeien, omdat het er vrijwel vanaf het begin duimendik bovenop lag hoe de vork in de steel zat. Daarom een aardige thriller, maar niet meer dan dat. Te meer omdat het acteerwerk van Simmons en Mitchum mij niet kon bekoren. Het slot komt als een donderslag bij heldere hemel en vormt daarmee verreweg het beste onderdeel van de film.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Betere poster vinden jullie dit ook?
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Film gaat over een man die graag van meerdere walletjes eet en een vrouw die heel graag bij die man wil zijn. Ik vind het wel mooi dat alles op z’n plek valt richting het einde van de film. Dit is dan ook het leukste stuk, verder gebeurd er niet veel.
chiel1971
-
- 620 berichten
- 2009 stemmen
Gode film noir klassieker, vooral acteerwerk van Jean Simmons was erg goed. Herkende toch zeker Clarissa Main in haar.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Deze nihilistische, bitter-boze, duistere, melodramatische, maar ook enigszins voorspelbare sexy thriller/film noir, in prachtig zwart-wit, met de ingrediënten moederliefde, vaderhaat en begeerte, was voorzien van een Freudiaans psychologisch sausje. De cast speelde goed met een laconieke en coole Robert Mitchum als ideale held en een sexy en gevaarlijke Jean Simmons.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
- "You know it would be fun to drive to Mexico"
- "Yeah, why don't you try that sometime"
Mitchum is op dreef in deze film, ook de rest van de cast is goed. Angel Face is een vrij rechttoe rechtaan film, zowel visueel als verhalend, en ondanks enige mate van voorspelbaarheid blijft het wel boeiend. Apart wel dat de gekozen poster de clou volledig verraadt.
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
RKO melonoir met centraal 'angel face' en femme fatale Jean Simmons in de rol van manipulatieve leugenares. Het verhaal blijft doorgaans boeiend en kent weinig inzakkingen. Een vleugje courtroom drama kan in mijn ogen ook nooit kwaad. Mitchum zet een interessant personage neer; zichtbaar onverstoorbaar, alsof de hele affaire hem in geen enkel opzicht benadeelt. Met vermoeide ogen baant hij zich een weg doorheen een jungle van waanzin, zonder ook maar enigszins zijn coolness te verliezen. Zijn fascinatie met Diane wordt zoals verwacht nooit helemaal duidelijk en hij benadert het leven met een zekere onverschilligheid. Hij deed me denken aan Meursault uit L'étranger, die eveneens op automatische piloot voortbeweegt en zich geen vragen stelt bij achterliggende motieven. Het verschil is dat Frank in dit geval onschuldig wordt bevonden door de jury en dus nooit (volledig) transformeert in een absurde held. Het gitzwarte einde vormde een meerwaarde, evenals de typisch scherpe dialogen.
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
Mogen leden van de jury vragen stellen aan getuigen? Vond ik wat vreemd in het rechtbank gedeelte. Nog nooit zoiets gezien.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Das Testament des Dr. Mabuse
Mystery / Misdaad, 1933
46 reacties
Bound by Honor
Misdaad / Drama, 1993
588 reacties
Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit
Thriller / Misdaad, 1922
19 reacties
The Big Heat
Film noir / Thriller, 1953
71 reacties
Fury
Drama / Film noir, 1936
42 reacties
Advise & Consent
Drama, 1962
19 reacties
Gerelateerde tags
driehoeksverhoudingambulancerechtszaakgasstepmotherambulance man film noiremergency doctordrive over cliff pre-codezwarte filmdouble jeopardy
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.