MENU

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Lucky McKee
met Agnes Bruckner, Patricia Clarkson en Bruce Campbell

Het verhaal speelt zich af in 1965. Een privéschool, met enkel meisjes als studentes, ligt net naast een bos. Daar gebeuren vreemde en mysterieuze dingen, maar wat precies?

avatar van Renfield1976
geplaatst op 23 april 2010, 16:48 uur, permalink
Films zijn goed of films zijn slecht, en deze zit daar precies tussenin..... Omdat ik houd van het genre geef ik deze film toch nog 3 sterren............... En nog een half sterretje voor de fantastische Bruce Campbell !!!!!!!!!

Meneer Bungel
geplaatst op 17 december 2010, 15:48 uur, permalink
Een redelijk cliché-matige film, dat is het, maar stijlvol en degelijk gefilmd en met voldoende ontwikkelingen om de kijker een beetje bezig te houden. Leuke finale, uiteindelijk, maar ik zou over het geheel eerder zeggen mystery/horror dan horror/mystery. Prima geacteerd door Bruckner, wat leuke FX, maar McGee's twee voorgangers hebben hier toch een streepje op voor.

2,5*. -edit- 3,0*. Deze verdient toch wel een voldoende, dus krijgen May en Sick Girl er een halfje bij.

avatar van _Moonwalker
geplaatst op 18 februari 2011, 22:55 uur, permalink
Leuk film. Voorspelbaar (als je veel films kijkt en boeken leest, dan kun je de meeste films nog voorspellen), maar toch nog leuk om te kijken. De regisseur weet heel goed hoe hij je aandacht moet vasthouden, dat is iets wat nodig was tijdens de film.

De kleuren waren erg mooi gekozen. Aardse kleuren overal en natuurlijk de herfst kleuren en associatie met de dood van de bladeren/bomen. Ook de school is erg goed gekozen. Oud, aardse kleuren, juffen die angstaanjagend zijn enz...

Muziek was ook prima en ik vond het ook leuk dat er niet veel bloed/goor/ te vinden was in de film. Ook de special effects waren met mate gekozen, wat de film ten goede kwam.

De acteerprestaties waren heel goed. Niets op aan te merken, vooral Bruce die ik vooral ken van de serie Burn Notice (aanrader voor mensen die van series houden).

Krijgt een 3.5 van mij.

geplaatst op 19 april 2011, 17:19 uur, permalink
ga hem uit principe kijken vanwege Bruce Campbell!

avatar van Bottleneck
geplaatst op 22 juni 2011, 19:54 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een mooie klassieke stijl: knappe meiden op een spookachtige privé-school, een mysterieus bos en oude, botte leraressen. Suspiria druipt er eigenlijk aan alle kanten vanaf. Het plot is dan ook traditiegetrouw niet bijzonder, maar er is wel een hoop sfeer.

Alles wordt ingezet op een spooky mysterie zoals fluisterstemmen en de mist (hoewel mysterie een groot woord is). Rustig camerawerk en wat me vooral bevalt is de jaren zestig soundtrack, zoals hier verwerkt in de radioscene, gaaf gecombineerd met gezang _O_ , of het meisjeskoor.

Mooie meid ook die Agnes Bruckner, en dat Bruce Campbell meespeelt lijkt me puur ter promotie want zijn rol is nogal klein. De verwijzing naar Evil Dead2 is wel geinig - in de finale verschijnen met een bijl i.p.v. kettingzaag.

Uiteindelijk dus geen gore of platte spanning, maar mij ligt het wel en het blijft ook lekker hangen. Enige minpunten zijn dat het in de tweede helft een beetje rommelig wordt, en dat haar vader uiteindelijk als redder optreedt ; past niet in de lijn van het verhaal waar alleen meisjes en vrouwen een grote rol spelen.

McKee's horrors zijn totaal verschillend qua thema, maar hij drukt er wel iedere keer een unieke eigen stempel op (sfeer, relaties tussen mensen en een geweldig gevoel voor een bijpassende soundtrack). Toch wel een van m'n favoriete horror-regisseurs, en ondergewaardeerd wat mij betreft.

avatar van namingway24
geplaatst op 31 oktober 2012, 21:45 uur, permalink
Suspira Light.

Het verhaal is een beetje aan de rommelige, vage kant, maar de sfeer zit goed. Dat onderbuikgevoel dat er elk moment iets vreemds kan gebeuren hield m'n aandacht er zeker bij. Het verhaal van een meisje dat zich niet thuis voelt op een nieuwe school en te maken krijgt me pestkoppen werkt nog steeds bij mij, ook al ben ik al... ehm, wat ouder.

De acteerprestaties zijn sterk, en Bruce Campbell in een film mag bij mij altijd een pluspunt heten, hoewel hij hier wat weinig te doen krijgt en meer een handig plot-element is. Bruckner is knap en speelt goed haar 'little girl lost' rol, en de rest van de cast is sympathiek of aan de andere kant lekker gemeen en beangstigend.

Het verhaal kent ene redelijk standaard verloop met een plaagstootje hier en een schrikmoment daar, en de special effects zijn over het algemeen sterk, met overwegend praktische effecten. Op het laatst vloeit er nog was bloed en worden we getrakteerd op een paar lekkere vage scènes, hoewel McKee het spoor hier een beetje bijster was en het een beetje tè vreemd werd.

Leuke verrassing op Halloween.

avatar van DjFrankie
geplaatst op 11 januari 2013, 22:37 uur, permalink
Voegt wel iets toe aan het genre, sowieso de setting in 1965. Ook het verhaal is spannend genoeg om te kunnen blijven boeien. En Patricia Clarkson speelt fantastisch. Evil Dead Bruce Campbell heeft een bijrol die verder niet interessant is.

avatar van HALVE TAMME.

geplaatst op 13 juni 2013, 11:35 uur, permalink

avatar van HALVE TAMME.

geplaatst op 3 juli 2013, 16:35 uur, permalink
Kort samengevat : Saai,vermoeiend,is en wordt nergens spannend,aanwezige
schrikmomenten voor mij 0,0.

avatar van Norma
geplaatst op 12 augustus 2013, 18:25 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Qua sfeer weet The Woods wel wat te brengen; een statig landhuis dat dienst doet als kostschool, geheimzinnige leraressen waarvan het niet duidelijk is of hun bedoelingen zuiver zijn en zo nu en dan prachtig koorgezang dat echt spookachtig aandoet.
Er wordt iets teveel en te makkelijk gebruik gemaakt van terugkerende fluistergeluiden en effecten, maar de meisjes acteren gelukkig naar behoren.

Het is spijtig dat het plot vrij doorzichtig is en het mysterie zich te snel ontrafelt.
De idiote finale met de vader als reddende engel en de behekste boomtakken doen flink afbreuk aan het geheel en een verrassing blijft helaas uit.

geplaatst op 4 september 2013, 23:14 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeer degelijk.

McKee moet het vooral van de sfeer hebben. Zeer kundig aangekleed, Clarkson speelt goed en ook het visuele is mooi afgewerkt. Het maakt een fijn thriller/horrortje van wat verder een aaneenschakeling van clichés is.

Campbell is een opvallende verschijning, kon me moeilijk aan de indruk ontdoen dat McKee bewust de link naar Evil Dead wou leggen, vooral omdat tijdens de climax de levende takken een erg grote rol spelen. Veel meer stelt z'n rol niet voor.

Sfeer in de kostschool wordt fijn neergezet, tot in de puntjes afgewerkt. De "scares" zijn wat tam, ook de horror is niet bepaald van de bovenste plank, maar toch zit er best wat spanning in de film. Einde is eerder stijlvol dan eng, maar ook daar komt deze film best mee weg.

McKee is een goed regisseur, zoveel is duidelijk. Niet z'n beste, maar goed horrorvoer voor hongerige fans.

geplaatst op 26 oktober 2013, 13:11 uur, permalink
Hoogstaand is het allemaal niet en echt iets verrassends zit er ook niet in maar slecht is deze vrij onbekende horrorfilm zeker niet (gezien op MGM). De uitvoering is best fraai (lekker jaren 60 sfeertje en uitstraling en dito muziek) en hier en daar zitten er wat aardige horrormomentjes in. Ook weet het verhaal wel te boeien hoewel het nergens spannend wordt. De cast doet het redelijk en dan met name Patricia Clarkson. Dat mister Evil Dead Bruce Campbell hierin ook meespeelt is natuurlijk wel geinig. Al met al is dit best een leuke horror die zich lekker wegkijkt en nergens echt vervelend wordt.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 30 januari 2014, 0:12 uur, permalink
Een horror/mysterie welke meteen haar derde kant laat zien, lichte humor. Bruce Campbell mag een leuk rolletje van vader spelen die volledig in de macht is van zijn vrouw een excentrieke dame die rijk en geslaagd wil overkomen. Later zien we ze weer terug, leuke rolletjes om te zien.

Het sfeertje is meteen goed, de tijd en de plaats een privéschool zijn goed uitgekozen om deze sfeer te versterken. Al zeer snel kunnen we opmerken dat er iets vreemd is aan deze school, we krijgen een verhaal te horen dat te maken heeft met de historie van de school. Al snel blijkt er een link met onze hoofdrolspeelster te zijn.

Het acteren is zeker goed om aan te zien, het is zelfs aangenaam goed. De meiden en de schooljuffers kwamen geloofwaardig over, zeker voor die tijd. De soundtrack is ook heerlijk duister en voelt de tijdssfeer en het tempo prima aan. Leuk verhaal, prima script en de regie was soms echt heerlijk door het camerawerk.

Dit was nu de vierde film die ik van deze regisseur heb gezien en ik ben wel onder de indruk door de sferen die hij kan brengen. Snel maar eens wat meer van de beste man bekijken.
Deze film had best een hogere beoordeling mogen krijgen imho. 3,5** hier, een 7.5 op een schaal van 10.

avatar van dutchtuga
geplaatst op 13 april 2014, 2:49 uur, permalink
Lekker sfeervol en mysterieus, maar McKee weet vaak niet welke kant op te gaan. Enerzijds is dat juist de kracht van de film, maar ik kwam er daardoor nooit echt helemaal goed in. Visueel is dit verder een genot en ook Bruce Campbell is altijd wel leuk, al is zijn rol wel erg klein.