MENU

2,73

Actie / Misdaad

geregisseerd door Robert Mandel
met Tom Berenger, Ernie Hudson en Luis Guzmán

Na een missie in Cuba wordt de huursoldaat Shale herenigd met zijn verloofde Jane Hetzko, een lerares op een highschool. Sommige studenten van Jane blijken bij een straatbende te horen, en nadat ze zwaar mishandeld is gaat Shale undercover als haar vervanger om hier meer over te weten te komen.

avatar van jordandejong
geplaatst op 5 mei 2012, 21:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Heerlijk actiefilmpje.

Berenger, die overigens niet zou misstaan in The Expendables 2 (nouja in z'n Platoon tijd dan http://assets.nydailynews.com/polopoly_fs/1.98168.13183... nu zou het een beetje bespottelijk zijn
), in de hoofdrol is altijd leuk en de supportende cast met o.a. Raymond Cruz, William Forsythe, Luis Guzmán, Sharron Corley en Ernie Hudson is natuurlijk al helemaal geweldig. En het moet gezegd worden, ook Marc Anthony doet het zeer aardig.

Het is al zovaak gedaan. Een invallende docent wordt in een school geplaatst vol gang geweld. Levert altijd leuke films op, maar het is ook wel leuk om te weten dat die gangsters nou is niet ineens zoetsappig worden en willen leren omdat na veel werk de invaller dat voor elkaar heeft gekregen. Nee, je weet dat Berenger die gasten een lesje gaat leren.
Af en toe best een lekker sfeertje, en Marc Anthony brengt constant dreiging met zich mee.

Het einde is toch wel het hoogtepunt. Wat een lekkere actie. Heerlijk dat regisseur Robert Mandel het zelfs niet schuwt Bazooka's in de strijd te betrekken. En dat in een schoolgebouw.!

Verder ook opvallend dat de tijdsduur totaal niet langdradig aanvoelt. Iets wat je wel zou verwachten als je het plotje van deze film leest.

Dikke 3,5*.

geplaatst op 17 mei 2012, 13:00 uur, permalink
Ik ben geen liefhebber van Tom Berenger, een heel goed acteur is hij trouwens niet en hij vertolkt dan ook wel meestal bijrollen in film die op zich ook al weinig voorstellen.
Maar deze film is wel een uitzondering.
Ik kende film al wel en heb hem uiteraard al eerder gezien.
Maar de prent is altijd wel de moeite waard om eens te (her)bekijken.
Berenger doet het hier goed alsook de andere leden van de cast.
Goed verhaal ook met voldoende actie.
Vervelen zal je je niet met deze film !!

avatar van mnrk
geplaatst op 24 september 2012, 16:23 uur, permalink
I'm sorry about those windows....Hey, fuck it.

Dit is gewoon een leuke actie/misdaad film van Robert Mandel....

Het verhaal is in orde en er gebeurt genoeg in waardoor de film leuk blijft om naar te kijken...

Ook de gehele cast in deze film is zeker in orde, Tom Berenger en Ernie Hudson zijn prima op dreef en zelfs de jonge Marc Anthony was in orde...

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 29 juni 2013, 18:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Aardig filmpje met een behoorlijke Berenger die lekker bruut te werk gaat op een criminele school. Dat hebben we natuurlijk al wel vaker gezien in films, maar het blijft toch wel een prettig thema. Wel vond ik de film in de laatste 3 kwartier wat ontsporen, het ging allemaal wel erg over de top. Wie er uiteindelijk ook betrokken was bij de vuile zaken was ook bepaald geen verrassing te noemen.

Een positieve vermelding is er verder nog voor de scene waarin Berenger dat tuig door het schoolraam naar beneden gooit

Kleine 3*

avatar van kalehein
geplaatst op 1 juli 2013, 23:52 uur, permalink
Lekker 'niet nadenken en kijken' filmpje.
Het verhaal wordt rustig aan opgebouwd en er gebeuren weinig onverwachte dingen.
Het is jammer dat de ietwat verwijfde Marc Anthony hier de spreekwoordelijke scepter zwaait over school. Gelukkig compenseert Berringer dit enigszins.

Film is heel goed te vergelijken met 'the principal' en deze twee zijn dan ook mijn favorieten wat highschool-crime betreft.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 5 juni 2014, 22:33 uur, permalink
The Substitute is een film uit 1996. In hetzelfde jaar werden onder andere MIssion: Impossible en Independence Day gemaakt. Die laatste twee titels kunnen vandaag de dag nog redelijk mee, maar The Substitute ademt de sfeer van 1984. Dat is eigenlijk al een prestatie op zich. Hoofdrolspeler Tom Berenger kennen we van veel bijrollen en een spaarzame leading role, met name in Sniper - en deze film dus.

Tom Berenger speelt een commando wiens verloofde werkt als lerares op een verloederde highschool. Als dit feit al niet verraden wordt door de hordes breedgebouwde zwarte jongeren, of de latino's die lopen alsof ze zware schimmel onder de oksels hebben, dan is er gelukkig nog de early 90's rap muziek die iedere keer klinkt als de highschool in beeld komt. Als Tom's verloofde in de problemen raakt en noodgedwongen thuis zit met een gebroken been, besluit Tom stiekem voor haar in te vallen - ook al is hij helemaal geen leraar. Hij probeert de leerlingen wat bij te brengen en merkt ondertussen dat er iets op de school gaande is wat daar zeker niet thuishoort. En dat mondt uiteraard uit in een gigantisch conflict.

Het is geen blikkerig geluid dat deze film een 80's sfeer geeft - het is ook geen traag verhaal, saaie regie of houterig acteerwerk. Nee. Het zijn de kapsels, pakken en vooral de bandplooibroeken van Tom Berenger. Zijn strontkleurige bloesjes en schijtkleurige pantalon laat hem al op een geschiedenisleraar lijken nog voor hij op het idee komt zich als zodanig te vermommen. Het is echt geen gezicht.

Na een halfuur is Tom goed en wel geďnstalleerd als leraar en heeft hij ook uitgebreid kennis gemaakt met zijn klas. Even lijkt het helemaal verkeerd te gaan. Een goedbedoelende leraar die probeert te 'connecten' met een klas vol criminelen ken ik nog van de abominabel slechte en tenenkrommend irritante film Freedom Writers. Maar Tom Berenger is gelukkig geen Hillary Swank: zijn naam staat garant voor de nodige actie. Met dit vooruitzicht kun je je enigszins door de zoetsappige scčnes heen slaan waarin leraar Tom in slecht geschreven dialogen door de harde buitenkant van de leerlingen dringt. Vreselijk.

En die actie komt. Heerlijk overdreven, bijna in de stijl van Mission in Action met Chuck Norris (niet geheel toevallig, ook uit 1984). Sommige collega critici menen dat de film hier nogal uit de bocht vliegt, maar niets is minder waar. De cheesy actie is juist de redding van de film. Het is een tropische regenbui na acht maanden droogte. De oogst is gered.

De vergelijking met James Belushi's The Principal is snel gemaakt. Persoonlijk vind ik die leuker, met name omdat die zichzelf niet zo doodserieus neemt als Tom Berenger met zijn obligatoire one-of-everything commandoteam (redneck, neger, mexicaan, puertoricaan...)

2,5 sterren.

geplaatst op 11 juni 2014, 17:35 uur, permalink
Matige film waarin een huursoldaat infiltreert in een school waarin drugs wordt gedeald. Een lekker belachelijk verhaal waarbij de geloofwaardigheid dus ook ver is te zoeken. Gelukkig neemt de film zichzelf ook niet te serieus, waardoor het nog wel redelijk vermakelijk is. Wel wat te lang en clichématig op meerdere vlakken.