The Bourne Supremacy (2004)

3,64

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Joan Allen en Brian Cox

Wanneer een CIA-operatie wordt verstoord door een Russische rivaal - waarbij twee doden vallen - wordt Jason Bourne hiervan beschuldigd. Zelf leeft Bourne (Damon) in een afgelegen dorpje onder een andere naam samen met Marie (Potente). Bourne, die wraak heeft gezworen als iemand uit zijn 'vorige leven' contact met hem opneemt, wordt door de recente ontwikkelingen gedwongen zijn leven als sluipmoordenaar weer op te pakken...

515 BERICHTEN53 MENINGEN

avatar van Jediron
geplaatst op 17 april 2016, 6:32 uur, permalink
In dit genre zo'n beetje het beste wat er te vinden is. Snap al die zuurpruimen niet echt. Deel 2 mag da iets minder zijn, het is nog steeds een top film en de serie als geheel is ijzersterk. Ludlum mag tevreden zijn.

Het verhaal mag dan minder zijn in dit deel, wat eigenlijk ook logisch is. Deel 1 is de prelude, Deel 2 "the chase.." en deel 3 de "Ontknoping"; grof samengevat.

ps: het vergelijk met James Bond is lachwekkend. Dit heeft niets met James Bond te maken; behalve dan dat beiden spion zijn. De een als hobby/baan en de ander tegen dank en wil. Daar houd de overeenkomst al snel op.

avatar van martijn011
geplaatst op 2 juni 2016, 16:21 uur, permalink
Ook dit deel barst van de kwaliteit. Daar ik dit deel vroeger het minst van de drie vond, kan ik me daar nu niet meer in vinden. Dit deel haalt zeer zeker het niveau van z'n voorganger. Matt Damon is in absolute topvorm en zet Jason Bourne perfect neer.
Ook nu is de actie weer van de allerhoogste kwaliteit en de klopjacht op Bourne is razend spannend in beeld gebracht.

Het camerawerk kon me ook zeker bekoren. Het is even wennen omdat het wat meer schokkerig in beeld wordt gebracht, maar eenmaal gewend is het een welkome toevoeging aan een verder uitstekende actiethriller. Snel naar deel drie en voor deze film een verhoging naar vier sterren.

geplaatst op 5 juli 2016, 8:42 uur, permalink
Een goede film, maar iets minder dan deel 1. Die schokkende onoverzichtelijke beelden tijdens actiescenes zijn vaak erg irritant.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 13 juli 2016, 21:11 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opnieuw gekeken, met het oog op de naderende vijfde film eind deze maand. Niet van het constant hoge niveau van deel 1, maar nog altijd erg amusant, spannend en genietbaar. Best wel opvallend dat Bourne zijn vriendin vermoord wordt aan het begin van de film, maar vanaf dat punt begint de film toch weer erg op de voorganger te lijken. Achtervolgingen, knokpartijen, conspiracy-verhalen van de overheid. Het zit er allemaal in en het werkt prima, maar het voelt tegelijk ook wat als herkauwen aan. Echte memorabele momenten zitten er niet in en het rommelige script met soms vrij onoverzichtelijke actie wordt gered door wederom een hele puike prestatie van Matt Damon als Jason Bourne. Charismatisch en getalenteerd. Bourne is wel 1 van zijn betere rollen uit zijn carrière.

3,5* (was 4*)

avatar van mrklm
geplaatst op 16 augustus 2016, 12:54 uur, permalink
Zodra Marie uit beeld verdwijnt, blijkt deze film niet meer dan een lompe wraakfilm. Van enige menselijkheid is bij Bourne niet of nauwelijks sprake, hij is nu de dodelijke gevechtsmachine die hij was voor hij zijn geheugen verloor. Het is daarom moeilijk om enige sympathie voor hem op te brengen, wat vooral duidelijk wordt in de scène waarin hij FBI-medewerkster Julia Stiles op brute wijze ondervraagt. Greengrass filmt op een realistische manier en zijn obsessieve gebruik van handheld-camera is hier nog niet erg storend, maar dit is een behoorlijke teleurstelling na het ijzersterke Bourne Identity.