The Bourne Supremacy (2004)

3,64

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Joan Allen en Brian Cox

Wanneer een CIA-operatie wordt verstoord door een Russische rivaal - waarbij twee doden vallen - wordt Jason Bourne hiervan beschuldigd. Zelf leeft Bourne (Damon) in een afgelegen dorpje onder een andere naam samen met Marie (Potente). Bourne, die wraak heeft gezworen als iemand uit zijn 'vorige leven' contact met hem opneemt, wordt door de recente ontwikkelingen gedwongen zijn leven als sluipmoordenaar weer op te pakken...

512 BERICHTEN52 MENINGEN

avatar van sofripa
geplaatst op 11 februari 2012, 23:55 uur, permalink
Herzien en nog steeds glorieus. 🙇

avatar van Ace Hanlon
geplaatst op 24 maart 2012, 15:10 uur, permalink
Voor deze film geldt dezelfde opmerking, die ik bij deel één al heb gemaakt: Iedere keer, als deze film ergens wordt vertoond, draait Robert Ludlum zich in zijn graf om. Triest, dat een zo geweldige Ludlum-creatie op zo'n goedkope manier wordt verkracht.

avatar van El Merano
geplaatst op 3 april 2012, 17:29 uur, permalink
Na het eerste deel waren de verwachtingen hoog gespannen.
Maar deze werden niet ingelost, terwijl de eerste film nog iets bijzonder had was deze film een uit een dozijn actiefilm met een paar goeie scenes.

avatar van Flipman
geplaatst op 1 mei 2012, 10:03 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ace Hanlon schreef:
Ah, ja. Dat blijft er natuurlijk altijd inzitten, hè? Ik vraag me eigenlijk wel af wat ik ervan gevonden had als ik eerst het boek had gelezen en daarna pas de film gezien.

Maar ik vind ze compleet los staan van elkaar. Sommige elementen van de romans zijn ook vrij omslachtig als je ze moet vertalen naar de huidige tijd, waar het de techniek betreft. Maar dan loop je wel het gevaar dat er een deel van de spanning verloren gaat als je dat letterlijk wilt vertellen.

Dat is echter geen excuus; je kunt ervoor kiezen om het verhaal ook echt in die tijd te laten plaatsvinden -jaren 80- of om dat probleem heen zeilen.

Niets hiervan hebben ze echt gedaan; de triggers van het verhaal zijn intact gebleven -Bourne krijgt de schuld van een moord en Marie wordt hem ontnomen, hoewel de CIA in dit geval niet weet dat Webb/Bourne niet de dader was en Marie wordt gedood in plaats van ontvoerd. Het enige dat ik een beetje jammer vind is het feit dat ze Bourne's kameleon-eigenschappen niet hebben overgenomen. Hij kan zich vermommen en voordoen als geheel iemand anders als de beste en dat vind ik een ontzettend interessante vaardigheid.

Verder kan ik de films geheel los zien van de boeken, iets waar jij blijkbaar moeite mee hebt, Ace. Da's geen verwijt, ik vind 't gewoon jammer dat de Universal producties niet aan je verwachtingen hebben voldaan. Afgezien van zijn verkleedkunsten vind ik het personage wel heel goed overgebracht. Die is in essentie hetzelfde gebleven, naar mijn mening. En ook het plot vind ik interessant, zij het niet zo uitgebreid of gedetailleerd verteld als een Ludlum roman, dat geef ik toe. Maar dat kan ook niet in één film, op een manier die het boek recht aandoet.
El Merano schreef:
Na het eerste deel waren de verwachtingen hoog gespannen.
Echt? Ik vind deze beter en spannender dan z'n voorganger!

geplaatst op 24 mei 2012, 22:27 uur, permalink
Een frisse, boeiende en intelligente thriller, niet te gecompliceerd, die je waar nodig bij de strot grijpt. De actie is weer zeer snel en vermakelijk en Matt Damon is, nog meer dan in het eerste deel, een echte actieheld: capabel en charismatisch, woedend en vol smart, hard en opgejaagd, inventief en gevaarlijk. De soundeffects tenslotte zijn indrukwekkend.

avatar van james_cameron
geplaatst op 7 juli 2012, 0:49 uur, permalink
Het middelste deel van een trilogie is doorgaans het minste, iets dat hier ook opgaat. De film is rauwer en meer intens dan zijn voorganger, maar tegelijkertijd wat aan de sombere en afstandelijke kant. Daarnaast is de fragmentarische filmstijl van regisseur Paul Greengrass, met veel handheld camerawerk en van de hak op de tak-springende montage, niet overal even succesvol. Vooral de aktiescenes komen hierdoor niet helemaal uit de verf. Uitzondering is de spectaculaire auto-achtervolging tegen het einde in Moskou. Die is wel briljant in beeld gebracht. Al met al een degelijke aktiethriller met een prima cast (vooral Brian Cox is hier erg goed), maar de andere twee delen zijn gewoonweg beter.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 30 augustus 2012, 21:00 uur, permalink
Goed, maar minder dan z'n voorganger.

The Bourne Supremacy begint vloeiend. Na een kwartiertje is heel de kapstok gezet waar de rest van het verhaaltje aan hangt, een plottwistje zo nu en dan daargelaten.
Toch is het allemaal minder boeiend ten opzichte van het eerste deel. Jason Bourne heeft natuurlijk nog steeds last van z'n geheugenverlies, maar dat staat niet meer centraal. Hij is namelijk meer een wraakheld geworden.
Ondanks dat het hier allemaal meer volgens de standaardformule verloopt zijn er genoeg scènes die kunnen boeien en spannend zijn. Het dramastukje aan het einde werkt zelfs.

Matt Damon is goed op dreef, maar heeft minder te doen dan in Identity. Franka Potente wordt al snel uit het verhaal geschreven en zodoende heeft hij geen praatpaal meer.
Voor de rest is het ook allemaal wat minder. Joan Allen mist de dreiging die Chris Cooper wél heeft, Brian Cox verliest al z'n subtiliteit en iemand als Karl Urban is een kloon van Clive Owen.

Het grootste minpunt van The Bourne Supremacy echter is de regie. Ik weet niet wat Paul Greengrass bezield heeft, maar hij heeft er een ongekend rommeltje van gemaakt. Het camerawerk is ongelooflijk irritant. De camera lijkt geen moment stil te staan en beweegt van hier naar ginder en weer terug en nog eens. Actiescènes zijn amper volgbaar - de belabberde editing helpt hier ook niet aan mee. In de lange auto-achtervolgingsscène op het einde springt het beeld honderd keer van de hak op de tak. Vreselijk irritant als je het mij vraagt. Dat er bij momenten toch nog een hoge dosis spanning wordt opgebouwd is des te knapper.
Ook de muziek is weinig bijzonder, de bijdrage van Moby daargelaten.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 2 oktober 2012, 11:06 uur, permalink
Omdat we komende week The Bourne Legacy in de bios gaan kijken, zijn we bezig de eerste drie delen te herzien. Ik vond dit deel iets minder dan deel 1, maar nog steeds dik 3.5 sterren waard.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 11 oktober 2012, 19:52 uur, permalink
By the way, er zit een scene in van zo'n anderhalve minuut die zich in "Amsterdam" afspeelt. Maar je ziet eerst een aerial shot van Amsterdam (wat net zo goed stock footage kan zijn). De scene daarna speelt zich duidelijk af ergens in oost-europa als je naar de gebouwen kijkt; daarnaast zijn de nummerplaten op de auto's wit en niet geel. 🙂

Altijd jammer...

geplaatst op 15 oktober 2012, 23:13 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gemiddeld. Geheugenveries, vriendinnetje vermoord, geheime dienst in de war, niks bijzonders in dit plot.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 29 oktober 2012, 23:32 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
2e deel uit de Bourne trilogie. Minder dan het eerste deel, dat zichzelf in de vingers snijdt door teveel te herhalen (leuk voor wie deel 1 niet gezien heeft, maar verder overbodige bladvulling) en de soms warrige montage. De actiescènes zijn wel spannend, dankzij en ondanks de montage. De muziek maakt wel veel goed.

Damon is hier niet meer echt in vorm en heeft het stuur van de film nog amper in handen. De aandacht wordt teveel naar andere personages getrokken. Niet omdat het verhaal dat vraagt, maar omdat Bourne dreigt te verdwijnen in een kleurloos karakter. Goed gevonden dat hij z'n geschiedenis wil zoeken, maar zonder achtergrond wordt het moeilijk om je in te leven in het personage. Terwijl in het Bourne Identity je nog merkte hoe Bourne worstelde met z'n identiteitsloze bestaan en hoe het moet zijn om niet te weten wie je bent. Dat komt veel minder aan bod, terwijl het toch de essentie van de reeks is.

Maar verder past de film wel goed in de reeks en krijg je opnieuw een goeie actiefilm. Benieuwd of hij de tand des tijds kan overleven.

Na de herziening van Bourne Identity deze ook herbekeken. Nu snap ik wel de vergelijk met Quantum of Solace, als is die wel een pak beter. Maar de montage verknoeit hier evengoed een groot deel van de film. Maar Bourne Supremacy kent nog wel meer problemen. Zoals eerder gezegd komt Matt Damon niet echt op gang en mis ik de karakterinvulling van het eerste deel. Bourne kent ook geen echte tegenspeler. Karl Urban is een schim van de tegenspelers in deel 1, Potente en Stiles zijn wel leuk maar komen te weinig in beeld, Karl Roden is zowat de meest kleurloze tegenstander in de filmgeschiedenis en Joan Allen's karakter werkt ook niet echt. Enkel Brian Cox kan zich nog wat handhaven.

Bourne Supremacy verschilt qua plot met het boek en dat merk je wel. Dit is een kip zonder kop en zelfs dat wordt dan nog slecht in beeld gebracht. Af en toe is er wel een leuke scène, maar veel zijn die er niet en het maakt de film niet goed.

De verschillen tussen de Bondfilms en de Bourne-films zijn bij deze terug hemelsbreed. 'Enige gelijkenis tussen beide reeksen is louter toeval en kan wijzen op een geval van hoge dronkenschap of een visuele stoornis.'

geplaatst op 11 januari 2013, 20:52 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tarkus schreef:
Het gebeurt niet vaak, dat een tweede deel gelijkwaardig of zelfs beter is dan het eerste.
Maar met deze film is dat zeker zo, dit is een uitstekend vervolg op deel één met alweer een prachtige vertolking van Matt Damon en een prima cast.
Eén spijtige zaak aan deze film is dat het personage van Franka Potente zo'n korte rol heeft, maar ja, dat is nu eenmaal het verhaal.
Maar dit is zeer zeker een aanrader !!

Ook deze film is in de blu-ray versie nog stukken beter, ook hier, net als in de eerste, heeft het geluid een geweldige update gekregen.
Even nog bij vertellen dat de scènes in de straten van Moskou echt wel voor spektakel zorgen !!

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 24 januari 2013, 17:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ongeïnspireerd vervolg op een goed origineel. Ik heb al B-films gezien die veel beter uit de hoek kwamen dan Bourne Supremacy. Slechte actiescènes om scheel van te worden, op het einde een pathetisch serietje "apologies" bij de Neski dochter en Landy , en een basisidee -de CIA man met geheugenverlies- dat al niet zoveel meer te bieden heeft als in Bourne Identity. Je weet al behoorlijk wat er op je afkomt, maar de manier waarop dan... 🙁 Het begin sloot nochtans in het begin naadloos aan op de eerste film en zelfs het achterliggende plot leek aanvankelijk nog een meevaller, maar daarna verzandt het in een weinig indrukwekkend rommeltje van slordige actiescènes. De ontmoeting Bourne en Abbott moest vond ik wel een climax worden, en ook hier bakt Greengrass er niks van. Het gemiddelde is onbegrijpelijk. Ik verheug me desondanks wel op het derde deel.

avatar van Daan258
geplaatst op 24 januari 2013, 19:36 uur, permalink
Ook dit 2e deel wist mij totaal niet te boeien.
Ik snap echt de hoge rating van deze film niet.

avatar van K. V.
geplaatst op 6 augustus 2013, 21:00 uur, permalink
Nr 2 nog eens her bekeken en 'k vond dit ook wel een prima film. Een goed vervolg met de gekende elementen uit de vorige film. Een sequel valt meestal wel wat tegen, maar hier viel hij dus reuze mee. 'k heb me er alvast goed mee vermaakt.

avatar van Montorsi
geplaatst op 5 november 2013, 9:13 uur, permalink
Iets leuker dan het eerste deel. Misschien wat minder mysterieus maar wel iets vlotter in elkaar gedraaid. Vooral de regie vond ik vrij strak hier. Erg bijzonder is het allemaal nog steeds niet als je het mij vraagt, maar het vernuft van Bourne komt iets beter uit de verf wat het toch wel leuk is om te volgen. 3*

avatar van Robertdeniro
geplaatst op 29 november 2013, 23:48 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Iets minder dan het eerste deel, toch de moeite waard. De bekentenis aan het einde van de film tegen de dochter van de vermoorde Russische familie is opvallend menselijk, bijna ontroerend.

geplaatst op 12 januari 2014, 21:49 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het eerste deel van de trilogie vond ik uitstekend maar de delen die erna kwamen konden me nauwelijks meer bekoren. Het leuke is er wel vanaf en vernieuwend of bijzonder is dit deel nergens meer. Eerlijk gezegd vond ik het allemaal best flauw en ook wat langdradig. De film kijkt zich wel nog redelijk weg omdat er veel gebeurt (in combinatie met actie) en dat is dan ook. Ook was het wel leuk gedaan dat deze film verder ging waar het vorige deel was gestopt. Het jammere vind ik dan wel dat men Franka Potente (die speelde zeer goed en leuk in het eerste deel en voegde ook wat toe) snel uit het verhaal heeft geschreven en deze min of meer vervangen is geworden door muts Julia Stiles die gewoon niets toevoegt. Matt Damon en Joan Allen (die zie ik ook altijd graag spelen) doen het overigens gewoon goed.

avatar van blurp194
geplaatst op 25 maart 2014, 0:09 uur, permalink
Een erg tegenvallend tweede deel.

Het eerste deel vond ik indertijd geniaal, en krijgt ook nu nog zonder enige aarzelingen een hoge waardering. Maar deze is, zeker als je ze kort na elkaar kijkt, toch echt een miskleun. Het mist net allemaal de vonk in het verhaal, de spanning van het onbekende, en daar staat niks tegenover. Tussen de nog redelijke intro en de goede eindscene zit ruim anderhalf uur film waarin te weinig gebeurt, teveel wordt gespeeld op actiescenes die ons aan het beeld gekluisterd moeten houden - maar ze zijn niet indrukwekkend genoeg, lelijk in beeld gebracht, en voorzien van een tenenkrommend slecht achtergrondmuziekje. Als je er eenmaal naar begint te luisteren, verziekt het de hele scene.

In het verhaal gebeurt ook te weinig. Het hele idee hebben we uit deel 1 al wel begrepen, voortborduren op dezelfde intrige is echt geen goed idee - daar krijg je geen indrukwekkend tweede deel mee.

Goed. Op naar deel drie. Als ik het me goed herinner... is dat weer een stuk leuker.

geplaatst op 18 mei 2014, 11:46 uur, permalink
Het minste deel van de Bourne-trilogie. Jammer dat Franka Potente al zo vroeg uit het verhaal verdwijnt. Daar staat tegenover dat Oksana Akinshina (Lilja 4-Ever) een leuke cameo heeft tegen het einde. Verder min of meer herhalingen van wat in deel 1 al te zien is.

avatar van tbouwh
geplaatst op 3 juli 2014, 0:16 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijn 2e Bourne-deel. Na het bij vlagen tegenvallende deel 1 ( ik zeg expres bij vlagen ), leek het er aan het begin nog niet op dat deze film the Bourne Identity zou overtreffen.
Na 100 minuten ( deze film duurde niet te lang: precies goed ) durf ik te zeggen dat ik deze net iets beter vind dan deel 1. Duidelijk is te zien dat met Greengrass een goede regisseur aan het werk is; beter dan die van deel 1. De kritieken over het rommelige camerawerk snap ik wel, maar ik vond het op een of andere manier niet storend, en soms zelfs bijdragen aan het spanningsgehalte ( vraag me niet hoe ). Ook de soundtrack is beduidend beter. In deel 1 was Damon soms nog wat onwennig, maar nu hij eenmaal weet wat hij voor de kost deed, is hij prima op dreef.
de film kende een bijna welkome exit van het personage Franka Potente. In de 1e film heb ik me nogal ge-ergerd aan haar overbodige rol. Verwacht was het niet, maar ik heb er eerlijk gezegd geen moment van gebaald. Wat we nu kregen voorgeschoteld was een goede actiefilm, zonder overbodig sentimenteel gedrag, wat niet bij het personage Bourne past.
De actie is heerlijk, er zit veel vaart in de film en het acteerwerk is goed. Af en toe moest ik me flink inspannen om alle intriges te volgen, maar dat maakte de film er niet minder op.
Pluspunt zijn de diverse locaties in Europa, mooi in beeld gebracht.
Dit is gewoon een prima thriller, die doet verheugen op deel 3.
Nergens memorabel, maar een fijne, spannende avondvuller. 4*

avatar van tbouwh
geplaatst op 3 juli 2014, 0:20 uur, permalink
blurp194 schreef:

Ruim anderhalf uur film.. das de hele film, na 1 uur en 38 min begint de aftiteling te lopen:)

avatar van steventje
geplaatst op 7 augustus 2014, 0:43 uur, permalink
Meestal hou ik wel van dit soort filmen maar Matt Damon kan me helemaal niet boeien. Die straalt evenveel charisma uit als een natte dweil. Ik leek precies de ganse tijd naar een puberende James Bond te kijken en dan nog zonder smaak en humor.

avatar van Daniël44
geplaatst op 24 oktober 2014, 9:03 uur, permalink
Uitstekende actie/thriller met goed acteerwerk van Matt Damon. De beste uit de Bourne-filmreeks.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 13 april 2015, 22:58 uur, permalink
steventje schreef:

Ik was van plan om ongeveer hetzelfde te typen, maar je was me voor. Zat me letterlijk net af te vragen: zet die man wel eens niet-saaie rollen neer? Hij heeft zo'n enorm hoofd, maar er zit maar één standje op.

Nee, de eerste Bourne viel me onlangs al vies tegen en deze vind ik nog iets minder. Verhaal boeide me geen moment, maar bovenal: wat een lelijke, fletse kauwgomballenmontage. Ik kon er geen touw aan vastknopen tijdens de actiescènes, zag alleen maar geflits. En die constante paupermuziek maakt het geheel nóg nerveuzer (niet te verwarren met spannend).

Niks voor mij, die Bournes. En ik moet er nog twee...

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 19 juni 2015, 22:20 uur, permalink
Even goed als het 1e deel. We zien veel dingen weer terug in dit 2e deel, goede achtervolgingen en vermakelijk in zijn geheel.
Einde viel wel een beetje tegen en sommige scenes waren vrij donker en snel gemonteerd.

avatar van cor1946
geplaatst op 10 juli 2015, 11:43 uur, permalink
Heerlijke film, zo worden er veel te weinig van gemaakt.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 18 oktober 2015, 22:29 uur, permalink
Kon mij eigenlijk weinig boeien i.t.t. het leukere en interessante eerste deel. Deels door de irritante montage die vaker wel bij actiefilms opduikt. Men denkt het spannender te maken door deels actie/spannende delen bewust slecht te monteren waardoor het moeilijk te volgen is, maar tegelijkertijd ik ook de draad kwijtraak, en de interesse erin verlies. Bah!

Acteerprestaties zijn niet overtuigend. Voor de niet erg realistische actie wil ik best een oogje dichtknijpen, maar de andere punten zijn iets te ergerlijk. Al bij al is dit dus voor mij een gewone actiefilm maar dan wel gecamoufleerd in een Bourne-jasje, en dat zo goed ontvangen wordt omdat mensen al in het verhaal zitten vanwege een iets ander en beter epiloog.

avatar van IH88
geplaatst op 19 december 2015, 16:27 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Bourne Supremacy

Jason Bourne aast op wraak en laat zich door niemand stoppen. Dat is het wat magere plot van Supremacy maar gelukkig is er weer ongelooflijk veel om van te genieten. In een Bourne film gebeurd ongelooflijk veel en je komt soms ogen en oren tekort om alles te registreren. In tegenstelling tot Identity duikt Supremacy gelijk in de hoogste versnelling in de actie en gekte en stopt niet. Regisseur Paul Greengrass heeft het stokje van Doug Liman overgenomen en dat is te zien. Van de schokkerige bewegingen van de camera wordt je in het begin gek maar het gaat wennen. Bourne gaat zich steeds meer herinneren en het hele plot rond Neski is zeker interessant maar ook meer een excuus om iets meer te weten te komen over het verleden van Bourne. De laatste scene met de dochter van Neski is wel grandioos. De actiescènes zijn op zich wel spannend maar door de montage en camerabewegingen zijn ze moeilijk te volgen. Tijdens de autoachtervolging in Moskou maakt Greengrass het wel erg bont. Matt Damon is weer steengoed en Joan Allen is een geweldige toevoeging als Pamela Landy. Wat een fantastische actrice blijft dat toch. Ook Brian Cox, Julia Stiles, Karl Urban en in het begin Franka Potente zijn voortreffelijk.

Supremacy is iets minder dan Identity en een echt middendeel van een trilogie. De introductiefase is voorbij en er kan nog niet echt naar een einde toegewerkt worden maar dat betekent niet dat de film een tempo terugschakelt. Supremacy is een film op zich, een spectaculaire achtbaanrit waarbij pas bij de aftiteling weer een beetje kan worden ademgehaald.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 20 december 2015, 23:18 uur, permalink
Een film die ik leuk vond in 2004, na herziening een heel pak minder en nu terug best kan smaken. Het is wat moeilijk om te beoordelen lijkt me. The Bourne Supremacy is een voorbeeld van een sequel die te snel werd uitgebracht na een succesvolle film. Matt Damon is sterk als Bourne en de actie is ook stevig. Doet me wat denken aan de Craig-Bondfilms. Jason Bourne heeft z'n initialen ook niet toevallig van James Bond gehaald. Het verhaal is vrij mager tegenover het eerste deel, maar de actie en achtervolgingen zijn wel goed. Het tempo is ook hoog voor het genre dat gewoonlijk verkeerd geplaatste stiltemomenten, humor en meligheid in de films steekt. Het wat weer wat harder, zonder te overdrijven met geweld. Wel moet ik zeggen dat de zeer bewegelijke camera het soms moeilijk maken om te zien. En als kijker twijfel ik of dit is om de actie te versterken of net om gebreken te verdoezelen. In elk geval beter dan m'n eerste mening.

avatar van Jediron
geplaatst op 17 april 2016, 6:32 uur, permalink
In dit genre zo'n beetje het beste wat er te vinden is. Snap al die zuurpruimen niet echt. Deel 2 mag da iets minder zijn, het is nog steeds een top film en de serie als geheel is ijzersterk. Ludlum mag tevreden zijn.

Het verhaal mag dan minder zijn in dit deel, wat eigenlijk ook logisch is. Deel 1 is de prelude, Deel 2 "the chase.." en deel 3 de "Ontknoping"; grof samengevat.

ps: het vergelijk met James Bond is lachwekkend. Dit heeft niets met James Bond te maken; behalve dan dat beiden spion zijn. De een als hobby/baan en de ander tegen dank en wil. Daar houd de overeenkomst al snel op.

avatar van martijn011
geplaatst op 2 juni 2016, 16:21 uur, permalink
Ook dit deel barst van de kwaliteit. Daar ik dit deel vroeger het minst van de drie vond, kan ik me daar nu niet meer in vinden. Dit deel haalt zeer zeker het niveau van z'n voorganger. Matt Damon is in absolute topvorm en zet Jason Bourne perfect neer.
Ook nu is de actie weer van de allerhoogste kwaliteit en de klopjacht op Bourne is razend spannend in beeld gebracht.

Het camerawerk kon me ook zeker bekoren. Het is even wennen omdat het wat meer schokkerig in beeld wordt gebracht, maar eenmaal gewend is het een welkome toevoeging aan een verder uitstekende actiethriller. Snel naar deel drie en voor deze film een verhoging naar vier sterren.