MENU

Avatar (2009)

3,98

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

nummer 45 in de top 250

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 28 juni 2014, 22:57 uur, permalink
ik blijf me verbazen over de nr 45 in de film top 250!
kom op zeg! de boodschap wees lief voor de natuur,save de tree

onbegrijpelijk dat deze film zo serieus word genomen.

Honest Trailers - Avatar - YouTube

geplaatst op 29 juni 2014, 0:24 uur, permalink
NYSe schreef:

Prima. Maar als je je zo verbaasd over de 1*en en 2*en, hoe zit het dan met jouw 5*en? Ik kaartte dat al eerder aan.

Als men zijn of haar cijfer moet baseren op het totaalplaatje, kan men volgens jou dus nooit op zo'n laag cijfer uitkomen vanwege de baanbrekende techniek die erachter zit. Maar je geeft zelf toe dat het script vrij weinig voorstelt, dus volgens je eigen argumenten zou je nooit op de perfecte score van 5*en kunnen uitkomen: het "totaalplaatje" is immers niet perfect. Tenzij je gewoon toegeeft dat ook jij gewoon op basis van je smaak hebt gestemd, dan zijn die vijf sterren prima te verdedigen.

En nu zeg ik niet dat je dus je score aan moet passen, maar wellicht dat dit je wat meer begrip voor de lage scores kan opbrengen: stemmen gaat veeleer gevoelsmatig. Het is geen conclusie op basis van een af te werken lijstje van formaliteiten.

Allereerst wil opmerken dat smaak (lees filmbeleving) uiteraard een belangrijke factor is die zeker zwaar moet wegen. Maar dus niet in de overall- linie zeg maar.
Daarnaast ben ik de laatste tijd al aan het overwegen om er een halfpunt af te halen.
Inderdaad vanwege het verhaal welke thema technisch al eerder was gedaan. Dances with Wolves Pocohontas etc.
Dat ik dat tot op de dag van vandaag nog niet heb gedaan komt voort uit het te gegeven dat ik deze film destijds dus fantastisch vond binnen. Binnen 1 week heb ik hem dan ook gekeken in 2 en 3d in de bioscoop. De film hield mij dan ook zeker enkele dagen (in gedachten) bezig.
Dat het thema al meerdere keren was uitgevoerd realiseerde ik mij toen beslist niet maar ondekte ik pas later.
Daarnaast heb ik slechts een kleine 10 films ooit gewaardeerd met een 10, het zou tevens betekenen dat hij (van mijzelf) niet meer in mijn top 10 zou mogen staan en daar heb ik gezien de indruk die de film op mij gaf feitelijk nog problemen mee.... Maar geef me nog even een paar maanden want het zit er aan te komen

Kleine edit een film kan uiteraard nooit perfect zijn zeg je mmm... feitelijk niet nee dat is waar.
Maar zoals gezegd smaak/filmbeleving is wel een belangrijke factor. Met als gevolg dat ik deze film gezien de beleving (optimaal genieten) de film ondanks zijn tekortkomingen wel beschouw als de ultieme film.

geplaatst op 29 juni 2014, 0:35 uur, permalink
john mcclane 2 schreef:
ik blijf me verbazen over de nr 45 in de film top 250!
kom op zeg! de boodschap wees lief voor de natuur,save de tree

onbegrijpelijk dat deze film zo serieus word genomen.

Honest Trailers - Avatar - YouTube

Die boom en wees lief voor de natuur interesseerde mij geen ene reet...,

De film moet je benaderen als wat het is een Science fiction/fantasy een dergelijk thema moet je sowieso niet serieus nemen. Voor "serieuze" films zijn anderen beter geschikt.

geplaatst op 29 juni 2014, 0:41 uur, permalink
Mug schreef:
Gisteravond ...(niet dat dat mijn score veel zou beïnvloeden).

Of het je score zou hebben verhoogd .... durf ik niet te zeggen. Maar op het grote doek had je filmbeleving nog beter uitgepakt. 3d of niet. Ik zag hem in eerste instantie in 2d en moet zeggen dat ik 3d vaker vervelend vind (leid af) dan iets toevoegd.
Ik kijk he tegenwoordig in ieder geval niet meer op een tv of het moet minimaal een 60 inch zijn en tja die heb ik (nog) niet.

avatar van NYSe
geplaatst op 29 juni 2014, 8:59 uur, permalink
Re73 schreef:

Helemaal prima, en joh: zelfs al zou je de film 4 sterren geven, dat betekend natuurlijk niet dat ie niet meer in je top 10 kan. Tenminste, dat staat bij mij los van het aantal sterren dat ik geef... En ik zit er echt niet op te wachten dat je er een halve ster afhaalt: als dat verkeerd voelt, hou je het toch gewoon lekker op vijf? Het lijkt erop dat ie dat aantal in jou beoordeling meer dan verdiend heeft.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 29 juni 2014, 22:15 uur, permalink
Die boom en wees lief voor de natuur interesseerde mij geen ene reet...,

ja dat kan ik nog wel begrijpen.ik heb hem 3d gezien ,een van de weinige films die wel lukt 3 d.
ik was enorm onder de indruk van de fenomenale beelden.'
maar als je zoveel geld hebt als cameron,dan kun je toch ook een film een fatsoenlijke scenario laten schrijven. iets met de ongelofelijk mooie beelden en een beetje verhaal,en niet een opstel van een kind van 9.

geplaatst op 30 juni 2014, 18:47 uur, permalink
Ach laten we hopen dat de vervolgen (nog) beter worden.

geplaatst op 3 juli 2014, 21:16 uur, permalink
Ik heb deze film al zeker 4 keer gezien. En hij verveelt nooit. Personages zeer goed bedacht en de graffics formidabel. Verdient een plekje in de top 250. *4.5

avatar van Aazhyd
geplaatst op 4 juli 2014, 8:37 uur, permalink
Het is net een computerspelletje. Alles ziet er nep uit, het verhaaltje is flinterdun en de boel hangt van sensatie en inhoudsloos gedoe aan elkaar.

avatar van djordy von trier
geplaatst op 4 juli 2014, 8:55 uur, permalink
Aazhyd schreef:
Dat van dat compeuterspelletje is niet helemaal waar, maar wat wil je ook met een budget van 237 miljoen dollar

avatar van AC1
geplaatst op 4 juli 2014, 9:46 uur, permalink
djordy von trier schreef:
maar wat wil je ook met een budget van 237 miljoen dollar

Een film dat bang is om risico's te nemen?

avatar van djordy von trier
geplaatst op 4 juli 2014, 10:37 uur, permalink
AC1 schreef:

Een film dat bang is om risico's te nemen?
waarschijnlijk wel met dat geld kun je al veel doen in een film en cameron had zijn doelgroep vooral naar jongeren gericht