MENU

Avatar (2009)

mijn stem
3,98
7026 stemmen

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

nummer 45 in de top 250

TRAILER

 
avatar van alexspyforever
0,5
geplaatst op 17 januari 2014, 22:53 uur, permalink
Re73 schreef:
(quote)


Ik heb je top tien bekeken en .... Tja niet iedereen gelooft in sprookjes.....


Avatar is dus volgens jou dan geen fictie??? Goed geprobeerd hoor, maar dat argument slaat gewoon nergens op. Of jij gelooft misschien dat hetgeen in Avatar afspeelde echt zou kunnen gebeuren???

avatar van Re73
5,0
geplaatst op 18 januari 2014, 0:43 uur, permalink
Er is een duidelijk verschil tussen een sprookje en een sciencefiction dit is toch echt een compleet ander genre.
Daarnaast mag ik hopen voor je dat je toch wel eens van de uitdrukking "jij gelooft nog in sprookjes ?" hebt gehoord en niet van de uitdrukking "jij gelooft in science fiction" Zo niet tja dan houd het op hé....

avatar van alexspyforever
0,5
geplaatst op 30 januari 2014, 15:52 uur, permalink
Re73 schreef:
Er is een duidelijk verschil tussen een sprookje en een sciencefiction dit is toch echt een compleet ander genre.
Daarnaast mag ik hopen voor je dat je toch wel eens van de uitdrukking "jij gelooft nog in sprookjes ?" hebt gehoord en niet van de uitdrukking "jij gelooft in science fiction" Zo niet tja dan houd het op hé....


Ik weet toch niet hoor, maar vaak vloeien genres toch wel in elkaar. De lijn tussen fantasy en scifi is soms dun en dat kan van veel genres gezegd worden. Er is ook wel sci-fi maar ik van hou, maar duidelijk niet degene waar het grafische en CGI primeert op een interessant verhaal, al hangt dat natuurlijk van persoonlijke voorkeur af. Maar misschien deed je dit ook alleen maar om een reactie uit te lokken.

avatar van NYSe
2,5
geplaatst op 30 januari 2014, 18:51 uur, permalink
alexspyforever schreef:
Er is ook wel sci-fi maar ik van hou, maar duidelijk niet degene waar het grafische en CGI primeert op een interessant verhaal, al hangt dat natuurlijk van persoonlijke voorkeur af.


Stond gisteren een interessant artikel in De Volkskrant over de teloorgang van het scifi-genre binnen de literatuur. Dat het genre in de cinema floreert weet de auteur inderdaad aan de overdaad aan actie en spektakel die er aan de verhalen wordt toegevoegd.

4,0
geplaatst op 9 februari 2014, 16:10 uur, permalink
Is deze film aan te raden want ik ben best wel nieuwsgierig

avatar van psycholamp
2,0
geplaatst op 9 februari 2014, 22:29 uur, permalink
Als je van mooie effecten houdt en een flinterdun verhaal, dan wel. Als je van een psychologische thriller houdt vol onderhuidse spanning, dan niet.

avatar van Nicole_1989
4,5
geplaatst op 10 februari 2014, 10:51 uur, permalink
Tja, smaken verschillen natuurlijk. Ik beveel hem met liefde aan, anderen niet. Dus ik ga het anders zeggen: hij is sowieso het proberen waard!

4,0
geplaatst op 10 februari 2014, 16:45 uur, permalink
Ik hou heel veel van actie sciencefiction fantasie films enzo

4,0
geplaatst op 10 februari 2014, 16:46 uur, permalink
Zoals pirates of the caribean vind ik nogal een hele goeie film

4,0
geplaatst op 10 februari 2014, 16:47 uur, permalink
Is pirates beter of avatar

4,0
geplaatst op 10 februari 2014, 16:51 uur, permalink
Ik hou Gwn eigenlijk van alle films als ik me maar niit gaa vervelen in de film

avatar van horizons
4,0
geplaatst op 10 februari 2014, 17:25 uur, permalink
Jeetje, tik alles in 1 bericht (als je iets wil toevoegen klik je op wijzig).

En als je Pirates goed vond zul je Avatar ook wel leuk vinden. Zelf vind ik Pirates beter, maar Avatar is toch iets dat je een keer gezien moet hebben.

4,0
geplaatst op 12 februari 2014, 19:02 uur, permalink
Sorry maar ik ben nieuw dus ik weet niit hoe het werkt

4,0
geplaatst op 14 februari 2014, 17:01 uur, permalink
Leuke film.

Eerst vond ik deze film niet zo goed, ik verveelde me echt bij deze film. Vorig jaar nog maar eens bekeken en viel meteen al een stuk beter mee. De effecten zijn echt geweldig en het grootste pluspunt aan deze film. De hele Pandaro-wereld wordt heel goed in beeld gebracht. Het verhaal vond ik dan wel weer wat minder. Het heeft niet erg veel te bieden en is soms ook wat saai en langdradig. De film in zijn geheel duurt zeker te lang, er had echt wel een halfuurtje afgekund. De acteurs deden het niet slecht, maar beter kon het wel.

4* voor deze film en dat komt voornamelijk door het visuele aspect.

4,0
geplaatst op 23 februari 2014, 9:11 uur, permalink
Gekocht op blu ray 3D
Ik zat van het begin niet echt in de film toen de actie kwam vond ik het al vele stukken beter
Leuk dat er niit alleen actie ook zit maar ook emotie wat ik miste bij lord of the rings
Speciale effects zijn ook heel mooi om te zien

4,0
geplaatst op 28 februari 2014, 21:55 uur, permalink
Een film om een x te zien
Verhaal weet je dan wel

avatar van kevin_vp
1,0
geplaatst op 6 maart 2014, 17:00 uur, permalink
psycholamp schreef:
Als je van mooie effecten houdt en een flinterdun verhaal, dan wel. Als je van een psychologische thriller houdt vol onderhuidse spanning, dan niet.


je slaat de spijker op de kop. iemand die graag naar mysterieuze spannende films kijkt met een ingenieus plot moet aan deze film niet beginnen.
Ik geef toe dat op het cinematografisch vlak deze film enorm geslaagd is. Spijtig dat er in het verhaal geen enkele moeite is gestoken en vol met Amerikaanse clichés zit, dat het verhaal van the shawshank redemption nog beter is.

Voor de visuals krijgt de film nog een welverdiende 1

avatar van maurice74
2,0
geplaatst op 10 maart 2014, 15:03 uur, permalink
Eindelijk gezien, maar snap de commotie niet. van de effecten was ik ook niet echt onder de indruk.

avatar van nakada
4,5
geplaatst op 10 maart 2014, 23:19 uur, permalink
kevin_vp schreef:
Spijtig dat er in het verhaal geen enkele moeite is gestoken en vol met Amerikaanse clichés zit, dat het verhaal van the shawshank redemption nog beter is.
Nu ga je te ver !

avatar van kevin_vp
1,0
geplaatst op 11 maart 2014, 22:04 uur, permalink
nakada schreef:
(quote)
Nu ga je te ver !


ja misschien heb je daarin wel gelijk, haha

maar nu serieus, sommigen moeten echt kritischer kijken naar films dan alleen maar de film een score geven op basis van de visuals van de film.

avatar van Re73
5,0
geplaatst op 11 maart 2014, 23:14 uur, permalink
ja misschien heb je daarin wel gelijk, haha

maar nu serieus, sommigen moeten echt kritischer kijken naar films dan alleen maar de film een score geven op basis van de visuals van de film. [/quote]

Serieus?
Bijzondere uitspraak immers film is een visueel medium.
In de eerste plaats KIJKEN we immers naar film.
Als je het visueel aspect niet van belang vind kun je net zo goed een boek gaan lezen.

Klaarblijkelijk (je geeft 1*) beoordeel jij deze film alleen op jouw persoonlijke smaak.
Dit moet je uiteraard zelf weten maar ga dan niet beginnen over mensen die wel de visuele aspecten, overigens tot op de dag van vandaag ongeëvenaard, van belang vinden.
Hiermee maak je jezelf op zijn zachtst gezegd ronduit ongeloofwaardig.

avatar van Mr.Bungle
1,0
geplaatst op 12 maart 2014, 10:26 uur, permalink
Deze eindelijk eens gezien toen ik met griep op de bank lag ,geleend van mijn broer die het een van zijn favoriete films durft te noemen , het lijkt mij als dit een van je top tien films is je niet veel kijk op films hebt en veel te weinig hebt gezien , het verhaal is ontzettend cliche , het verhaal is werkelijk flinterdun en het is een veel te langdradige zit.Daarnaast is het rete voorspelbaar en de dialogen staan gelijk aan die van een Disney kinderfilm. Ik snap dat de film toentertijd draaide om het visuele aspect (was het niet een van de eerste 3d film in de NL bios?) maar om een verhaal totaal ten koste te laten gaan van effecten is typisch Amerikaans cashen , zoals ik dat in de laatste 3 jaar bij vrijwel alle sf films heb vernomen (met enkele uitzonderingen natuurlijk). Ik begrijp en (begreep) de hele commotie rondom deze prent niet. Dan nog 1 puntje voor de gecreëerde wereld.

avatar van John Milton
4,0
geplaatst op 12 maart 2014, 10:37 uur, permalink
Mr.Bungle schreef:
...het lijkt mij als dit een van je top tien films is je niet veel kijk op films hebt en veel te weinig hebt gezien.
Ik kan me prima voorstellen dat iemand dat zegt hoor, vind het zelf ook geen meesterwerk, maar visueel vond ik hem wel heel sterk. Michael Mann had Avatar in zijn Sight & Sound top tien van beste films aller tijden.

avatar van arno74
4,0
geplaatst op 12 maart 2014, 12:14 uur, permalink
Mr.Bungle schreef:
...het verhaal is ontzettend cliche , het verhaal is werkelijk flinterdun en het is een veel te langdradige zit.... Ik snap dat de film toentertijd draaide om het visuele aspect (was het niet een van de eerste 3d film in de NL bios?) maar om een verhaal totaal ten koste te laten gaan van effecten is typisch Amerikaans cashen , zoals ik dat in de laatste 3 jaar bij vrijwel alle sf films heb vernomen (met enkele uitzonderingen natuurlijk). Ik begrijp en (begreep) de hele commotie rondom deze prent niet. Dan nog 1 puntje voor de gecreëerde wereld.


Avatar was natuurlijk de echte doorbraak van 3D-technologie in de film. Maar er zit ook weldegelijk een behoorlijk ruim verhaal in, enigszins cliché misschien, en het spreekt je aan of niet, maar flinterdun is het verhaal niet.

Maar ik ben vooral verbaasd over je commentaar omdat je Gravity 4* geeft... over een flinterdun verhaal gesproken! Avatar heeft een verhaal, het kan iemand aanspreken of niet, maar bij Gravity is spreken over een "verhaal" echt een te groot woord. Ditzelfde commentaar wat je hier geeft kan men net zo makkelijk bij Gravity plaatsen. Ik begrijp daarom niet waarom je bij Avatar over het in je visie flinterdun verhaal valt, maar niet bij Gravity?

avatar van Re73
5,0
geplaatst op 12 maart 2014, 19:58 uur, permalink
Ik sluit je me aan bij Arno.
Gravity vond ik zelf niks aan. De reden hiervoor kan ik wel bedenken net als jij (Mr Bungle) deze keek op een klein scherm in plaats van een op een groot scherm. Dergelijke films behoor je gewoon te kijken op de manier waarvoor ze zijn gemaakt zijnde de ervaring OP EEN GROOT SCHERM.
Overigens keek jij deze met griep op de bank, ook dat komt een filmervaring natuurlijk sowiese niet ten goede aangezien je deze film dan associeert met je lichamelijke gestel.
Overigens is je state of mind tijdens een film altijd bepalend. Ben je melig moet je geen drama gaan kijken en ben je down geen comedy. Dat werkt gewoon niet.

On topic. Voor mij is dit de enige film die ik twee keer in de bios heb gezien 2d en 3d. Voor mij was de film visueel mindblowing. De vliegscenes voerde voor mij hierin de boventoon alsof je er zelf op zat. GEWELDIG !

avatar van kevin_vp
1,0
geplaatst op 12 maart 2014, 20:28 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Re73 schreef:
ja misschien heb je daarin wel gelijk, haha

maar nu serieus, sommigen moeten echt kritischer kijken naar films dan alleen maar de film een score geven op basis van de visuals van de film.


Serieus?
Bijzondere uitspraak immers film is een visueel medium.
In de eerste plaats KIJKEN we immers naar film.
Als je het visueel aspect niet van belang vind kun je net zo goed een boek gaan lezen.

Klaarblijkelijk (je geeft 1*) beoordeel jij deze film alleen op jouw persoonlijke smaak.
Dit moet je uiteraard zelf weten maar ga dan niet beginnen over mensen die wel de visuele aspecten, overigens tot op de dag van vandaag ongeëvenaard, van belang vinden.
Hiermee maak je jezelf op zijn zachtst gezegd ronduit ongeloofwaardig. [/quote]
_________________________________________________________________________________________________________

Akkoord, je hebt gelijk wat betreft het visuele aspect van een film maar daarvoor geef je toch geen 5*
En geef nu zelf toe, wat voor verhaal zit er in deze film?
De mensheid die hun eigen planeet al heeft verkloot en dan de natuur gaat uitroeien van een andere planeet. Deze film zit ook boordevol Hollywood Clichés met het happy end inbegrepen.
Dus ja sorry dat dit voor mij zwaar doorweegt op een cijfer dat ik geef aan een film.

No hard feelings Re78

avatar van Mr.Bungle
1,0
geplaatst op 13 maart 2014, 15:48 uur, permalink
@Re73 Mbt Gravity, dat vind ik ondanks het (alweer) flinterdunne verhaal wel een zeer unieke film met de mooiste beelden die ik sinds lange tijd in een film gezien heb, 4* is idd iets te veel van het goede,ga ik aanpassen.
Wat betreft Avatar, het is en blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak , ik vond het vooral ook een onorigineel verhaal wat gewoon bol staat van de Hollywood cliche's en ik blijf het een matige prent vinden.En het maakt niet uit of ik het op een groot scherm of mijn eigen kastje kijk, het ligt me of het ligt me niet.Gravity heb ik ook gewoon lekker thuis gekeken.

avatar van Re73
5,0
geplaatst op 13 maart 2014, 20:57 uur, permalink
Wat een boek is voor anderen is film voor mij namelijk pure ontspanning, waarbij ik kan meeleven in het verhaal. Droom ik als het ware weg alsof ik zelf het gevoel heb dat ik het beleef is de film voor geslaagd. Tijd is dan geen issue. Bij deze film had ik dat volledig en daarnaast vond ik de technieken mindblowing. Nog steeds vind ik CGI van de film verbluffend en ongeëvenaard.
De gecreëerde fantasty wereld is uniek in zijn soort en een beleving op zich. Ik las tijdens de release van de film recensies van mensen die daadwerkelijk naar deze wereld toe wilden. Bizar natuurlijk maar desondanks kon ik het gevoel dat deze film bij mensen opriep wel begrijpen.
Je hebt gelijk dat het verhaal flinterdun is en feitelijk gebaseerd is op Pochontas, dances with wolves . Ik realiseerde me dat echter achteraf en niet tijdens de beleving. Ik heb de laatste tijd dan ook getwijfeld of er niet een halfje af moet temee aangezien ik de film inmiddels zo'n 8 keer heb gezien (mijn kinderen zetten hem nogal eens op), echter gezien het handjevol films, letterlijk een twaalf stuks, van de duizenden films die van mij een 5* hebben gekregen nadat deze mij met overweldigend gevoel achterlieten heb ik besloten dit niet te doen.
Overigens kan ik je ook vertellen dat ik slechts zelden 1* ,zoals jij nu doet, heb gegeven voor een film. In bijna elke film valt altijd wel iets positiefs te halen dan een cijfer 2 op een schaal van 10.
O'ja en natuurlijk kijk ik reikhalzend uit naar december 2016 voor de release van deel 2 en daarna 3 en 4.

avatar van Mr.Bungle
1,0
geplaatst op 14 maart 2014, 8:43 uur, permalink
Je kunt iig goed formuleren waarom Avatar je aanspreekt en waarom die in je (overigens vrij goede) top tien staat ,waarvoor respect.

avatar van Re73
5,0
geplaatst op 14 maart 2014, 22:53 uur, permalink
Dank je jouw top 3 is ook super. je nummer 2 heeft bij mij ook 5 sterren en je nummer 1 en 3 hebben 4.5 sterren dit puur op grond van de herkijk factor, De filmposter van Platoon heeft vroeger zelfs nog jaren aan mij slaapkamerdeur gehangen