MENU

Avatar (2009)

3,97

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

nummer 49 in de top 250
zaterdag 29 augustus, 20:00 uur op TV (RTL5)

12582 BERICHTEN250 MENINGEN

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 29 april 2015, 16:41 uur, permalink
Ik zie op Imdb bij Worthington en Saldana dat ze in maar liefst drie (!) bevestigde vervolgen gaan spelen (2017, '18 en '19)

Lekker spannend, zullen hun personages overleven of niet?

avatar van Illum Sphere
geplaatst op 29 april 2015, 18:26 uur, permalink
Captain Pervert schreef:

Lekker spannend, zullen hun personages overleven of niet?

Die data kloppen niet, aangezien het eerstvolgend deel pas in 2018 uitkomt.

geplaatst op 29 april 2015, 18:56 uur, permalink
Illum Sphere schreef:

Die data kloppen niet, aangezien het eerstvolgend deel pas in 2018 uitkomt.

Dat klopt niet wat je zegt: "25 December 2017 (USA)"

avatar van Flat Eric

geplaatst op 29 april 2015, 21:39 uur, permalink
Smurfen (!)

avatar van Aazhyd
geplaatst op 30 april 2015, 6:26 uur, permalink
Veel van de beelden in Avatar, zeker in het begin, leken zo uit een computerspelletje of een animatiefilm te komen. De hele film is "gecomputeriseerd", wat het voor mij erg nep maakte.

avatar van Illum Sphere
geplaatst op 30 april 2015, 15:33 uur, permalink
christian schreef:

Dat klopt niet wat je zegt: "25 December 2017 (USA)"

Tja, met al die films die worden uitgesteld verlies je soms de draad.

geplaatst op 2 juni 2015, 12:35 uur, permalink
Afgelopen weekend tijdens mijn lange weekendje weg in de regen deze in het vakantiehuis in 3d kunnen kijken. Top vakantiehuisje voor een regenweekend. Film had ik jaren geleden gezien en toen was ik erg onder de indruk van de beelden. Het verhaal is misschien niet extreem interessant maar het oog voor detail in de uitwerking van Pandora vond, en vind ik nog steeds, fantastisch. Ook nu weer heb ik toch geboeid zitten kijken. De enige film die ik vooralsnog zag waarbij 3d daadwerkelijk wat toevoegd.

geplaatst op 6 juli 2015, 19:56 uur, permalink
Geweldige film maar goed dat valt ook wel te verwachten van James Cameron.

De beste man heeft door de jaren heen veel te weinig films gemaakt maar dat komt waarschijnlijk omdat hijdoor studio's als een nachtmerrie gezien wordt, aangezien zijn films altijd duurder en langer worden dan gepland, en regelmatig achter op schema raken. Zijn films zijn echter over het algemeen kassuccessen.Zoals deze dus ook weer. Titanic, The Terminator, Terminator 2 judgment day, Aliens, the Abyss en True Lies stuk voor stuk briliante films.

geplaatst op 8 juli 2015, 15:03 uur, permalink
blijft een mooie en geweldige film.

de komende vervolg film's moeten het zonder JAMES HORNER'S muziek doen .
James Horner (61) is Overleden op 22 juni 2015

Componist James Horner, die twee Oscars won voor zijn bijdrage aan Titanic (1997) en daarnaast de muziek verzorgde voor films als Avatar - Aliens - Braveheart, is op 61-jarige leeftijd overleden. Horner stortte in Santa Barbara neer met zijn privévliegtuig.

james cameron en james horner waren al meer dan 30 jaar vrienden.
zeer jammer (RIP) JAMES HORNER

geplaatst op 21 juli 2015, 19:28 uur, permalink
jerry r schreef:
blijft een mooie en geweldige film.

de komende vervolg film's moeten het zonder JAMES HORNER'S muziek doen .
James Horner (61) is Overleden op 22 juni 2015

james cameron en james horner waren al meer dan 30 jaar vrienden.
zeer jammer (RIP) JAMES HORNER

Wel apart dat hij dan maar aan 3 van zijn films de muziek heeft voorzien

geplaatst op 6 augustus 2015, 22:59 uur, permalink
wood23 schreef:

Wel apart dat hij dan maar aan 3 van zijn films de muziek heeft voorzien

voor Roger corman's Battle beyond the stars 1980 werkte james cameron en james horner voor het eerst samen in die film was cameron additional director of photography: special photographic effects - (miniature design and construction -
en james horner voor de soundtrack dus het zijn al 35 jaar .

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 12 augustus 2015, 19:53 uur, permalink
Ik heb de film weer eens na vele jaren opgezet, thuis in 3D. Dit is tevens de eerste keer dat ik een 3D film zo thuis bekijk, maar het werkt allemaal prima. Het brilletje was gelukkig sterker en comfortabeler dan die dingen die ze je in de bioscoop geven. Avatar leek me wel de ideale en ultieme voor een bluray 3D herziening.

Avatar stelt inhoudelijk te weinig voor om echt te imponeren, dat moge duidelijk zijn. Het klassieke Pocahontas verhaal wordt in een nieuw, modern jasje gegoten, maar origineel is het allemaal niet. Gelukkig heeft Avatar zoveel pluspunten, dat ik dat gebrekkige plotje al snel weer kon vergeten doordat ik me opnieuw zat te vergapen aan de schoonheid van Pandora. Wat heeft Cameron een prachtige wereld gecreeerd, vol details, creatieve verzinsels, bizarre, grote natuur en prachtige kleuren. Wederom was dit voor mij de bevestiging dat Avatar 6 jaar na dato nog altijd de enige film is waar 3D extra meerwaarde bezit. Wel is het jammer dat de Na'vi veel te veel op de mens lijken. Jammer dat Cameron daar niet wat creatiever mee kon zijn en er meer een buitenaardse tint aan had gegeven. Ze zijn blauw, groot en hebben een handige staart, maar dat was het ook wel weer.

Nou mag de film inhoudelijk niet geweldig zijn, maar het einde, ook al is 'ie voorspelbaar, is wel van gigantische klasse. De aanval van de mensheid en de tegenaanval van de Na'vi is zo enorm gaaf dat dat laatste uur sowieso me onder de indruk liet raken. Blockbusteractie van het allerhoogste niveau.

Mijn 4,5* verlaag ik naar 4*, maar Avatar is nog altijd imponerend.