MENU

Avatar (2009)

3,97

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

nummer 48 in de top 250

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 28 juni 2014, 22:57 uur, permalink
ik blijf me verbazen over de nr 45 in de film top 250!
kom op zeg! de boodschap wees lief voor de natuur,save de tree

onbegrijpelijk dat deze film zo serieus word genomen.

Honest Trailers - Avatar - YouTube

geplaatst op 29 juni 2014, 0:24 uur, permalink
NYSe schreef:

Prima. Maar als je je zo verbaasd over de 1*en en 2*en, hoe zit het dan met jouw 5*en? Ik kaartte dat al eerder aan.

Als men zijn of haar cijfer moet baseren op het totaalplaatje, kan men volgens jou dus nooit op zo'n laag cijfer uitkomen vanwege de baanbrekende techniek die erachter zit. Maar je geeft zelf toe dat het script vrij weinig voorstelt, dus volgens je eigen argumenten zou je nooit op de perfecte score van 5*en kunnen uitkomen: het "totaalplaatje" is immers niet perfect. Tenzij je gewoon toegeeft dat ook jij gewoon op basis van je smaak hebt gestemd, dan zijn die vijf sterren prima te verdedigen.

En nu zeg ik niet dat je dus je score aan moet passen, maar wellicht dat dit je wat meer begrip voor de lage scores kan opbrengen: stemmen gaat veeleer gevoelsmatig. Het is geen conclusie op basis van een af te werken lijstje van formaliteiten.

Allereerst wil opmerken dat smaak (lees filmbeleving) uiteraard een belangrijke factor is die zeker zwaar moet wegen. Maar dus niet in de overall- linie zeg maar.
Daarnaast ben ik de laatste tijd al aan het overwegen om er een halfpunt af te halen.
Inderdaad vanwege het verhaal welke thema technisch al eerder was gedaan. Dances with Wolves Pocohontas etc.
Dat ik dat tot op de dag van vandaag nog niet heb gedaan komt voort uit het te gegeven dat ik deze film destijds dus fantastisch vond binnen. Binnen 1 week heb ik hem dan ook gekeken in 2 en 3d in de bioscoop. De film hield mij dan ook zeker enkele dagen (in gedachten) bezig.
Dat het thema al meerdere keren was uitgevoerd realiseerde ik mij toen beslist niet maar ondekte ik pas later.
Daarnaast heb ik slechts een kleine 10 films ooit gewaardeerd met een 10, het zou tevens betekenen dat hij (van mijzelf) niet meer in mijn top 10 zou mogen staan en daar heb ik gezien de indruk die de film op mij gaf feitelijk nog problemen mee.... Maar geef me nog even een paar maanden want het zit er aan te komen

Kleine edit een film kan uiteraard nooit perfect zijn zeg je mmm... feitelijk niet nee dat is waar.
Maar zoals gezegd smaak/filmbeleving is wel een belangrijke factor. Met als gevolg dat ik deze film gezien de beleving (optimaal genieten) de film ondanks zijn tekortkomingen wel beschouw als de ultieme film.

geplaatst op 29 juni 2014, 0:35 uur, permalink
john mcclane 2 schreef:
ik blijf me verbazen over de nr 45 in de film top 250!
kom op zeg! de boodschap wees lief voor de natuur,save de tree

onbegrijpelijk dat deze film zo serieus word genomen.

Honest Trailers - Avatar - YouTube

Die boom en wees lief voor de natuur interesseerde mij geen ene reet...,

De film moet je benaderen als wat het is een Science fiction/fantasy een dergelijk thema moet je sowieso niet serieus nemen. Voor "serieuze" films zijn anderen beter geschikt.

geplaatst op 29 juni 2014, 0:41 uur, permalink
Mug schreef:
Gisteravond ...(niet dat dat mijn score veel zou beïnvloeden).

Of het je score zou hebben verhoogd .... durf ik niet te zeggen. Maar op het grote doek had je filmbeleving nog beter uitgepakt. 3d of niet. Ik zag hem in eerste instantie in 2d en moet zeggen dat ik 3d vaker vervelend vind (leid af) dan iets toevoegd.
Ik kijk he tegenwoordig in ieder geval niet meer op een tv of het moet minimaal een 60 inch zijn en tja die heb ik (nog) niet.

avatar van NYSe
geplaatst op 29 juni 2014, 8:59 uur, permalink
Re73 schreef:

Helemaal prima, en joh: zelfs al zou je de film 4 sterren geven, dat betekend natuurlijk niet dat ie niet meer in je top 10 kan. Tenminste, dat staat bij mij los van het aantal sterren dat ik geef... En ik zit er echt niet op te wachten dat je er een halve ster afhaalt: als dat verkeerd voelt, hou je het toch gewoon lekker op vijf? Het lijkt erop dat ie dat aantal in jou beoordeling meer dan verdiend heeft.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 29 juni 2014, 22:15 uur, permalink
Die boom en wees lief voor de natuur interesseerde mij geen ene reet...,

ja dat kan ik nog wel begrijpen.ik heb hem 3d gezien ,een van de weinige films die wel lukt 3 d.
ik was enorm onder de indruk van de fenomenale beelden.'
maar als je zoveel geld hebt als cameron,dan kun je toch ook een film een fatsoenlijke scenario laten schrijven. iets met de ongelofelijk mooie beelden en een beetje verhaal,en niet een opstel van een kind van 9.

geplaatst op 30 juni 2014, 18:47 uur, permalink
Ach laten we hopen dat de vervolgen (nog) beter worden.

geplaatst op 3 juli 2014, 21:16 uur, permalink
Ik heb deze film al zeker 4 keer gezien. En hij verveelt nooit. Personages zeer goed bedacht en de graffics formidabel. Verdient een plekje in de top 250. *4.5

avatar van Aazhyd
geplaatst op 4 juli 2014, 8:37 uur, permalink
Het is net een computerspelletje. Alles ziet er nep uit, het verhaaltje is flinterdun en de boel hangt van sensatie en inhoudsloos gedoe aan elkaar.

avatar van djordy von trier
geplaatst op 4 juli 2014, 8:55 uur, permalink
Aazhyd schreef:
Dat van dat compeuterspelletje is niet helemaal waar, maar wat wil je ook met een budget van 237 miljoen dollar

avatar van AC1
geplaatst op 4 juli 2014, 9:46 uur, permalink
djordy von trier schreef:
maar wat wil je ook met een budget van 237 miljoen dollar

Een film dat bang is om risico's te nemen?

avatar van djordy von trier
geplaatst op 4 juli 2014, 10:37 uur, permalink
AC1 schreef:

Een film dat bang is om risico's te nemen?
waarschijnlijk wel met dat geld kun je al veel doen in een film en cameron had zijn doelgroep vooral naar jongeren gericht

avatar van Noodless
geplaatst op 31 juli 2014, 20:41 uur, permalink
Re73 schreef :
Ok nog 1 keer dan.
Er zijn veel personen op MM aanwezig die naar mijn mening standaard op MM zitten om te zeiken en films standaard negatief afschilderen.
Tevens zijn er personen die op voorhand al anti-blockbuster zijn en dergelijke films zoals deze alleen al op basis daarvan een zeer laag cijferen geven. Ik erger mij daaraan als filmliefhebber.
Natuurlijk heeft één ieder zijn eigen smaak. Jouw 2.5 een 5 op de schaal van 10 daar kan ik nog mee leven. Maar kijk eens naar boven cijfers van veel lager 1 en 2 * worden regelmatig gegeven. Natuurlijk smaken verschillen alleen ik kan niet begrijpen dat er bij een film als deze die gemaakt is een met enorme filmsetting met verbluffende technieken wordt gezegd het verhaaltje is niks dus de gehele film is niks en waardeloos. Ik bedoel, alleen al maken van deze film is gewoon een knap staaltje vakwerk ik kan het niet en niemand anders hier op MM ook niet dus hoezo simpel? Dat iemand het verhaaltje niks vind dat kan natuurlijk maar kijk eens naar het geheel zeg ik dan. Als ik het verhaaltje niks vind in een film kijk ik toch verder naar het geheel. Wat was er zo slecht en waarom vond ik dat, maar ook wat vond ik wel goed? Op deze manier kom ik tot een cijfer die voor mij dus vrijwel nooit uitkomt op een 1 ster. Voor mij is 1* dan ook is slechter dan slecht en naar mijn mening is een dergelijk cijfer alleen van toepassing op bijvoorbeeld goedkoop gemaakte hand geschoten goedkope homevideo's en dus zeker niet op een film als deze.
Ik haal dan ook altijd wel iets positiefs uit een film. Mijn, maar wellicht ook de jouwe, grote passie!

Tot slot:
Ik weet dat er nu weer mensen gaan roepen dus: "jij bepaalt hoe ik moet gaan stemmen? en"iedereen is vrij om te stemmen op MM de manier hij wilt"
Dat is zo natuurlijk er zijn helaas geen regels al mochten van die van mij er wel komen.
Ik denk bijvoorbeeld aan een vragen formulier per film, waarbij het antwoord moet worden beargumenteerd maar helaas dat is er niet.
Stemmen op enkel smaak is dus jammer. Mogelijk laten mensen die twijfelen om een film te gaan kijken en hier op MM even komen kijken dan voor hun iets moois liggen waar ze wellicht wel hadden van kunnen genieten.

En nu quote ik even uit mijn beste film allertijden:..... And that's all I have to say about that.

Volledig mee eens. Een goed verhaal is belangrijk, maar film is wel ruimer dan alleen maar een goed verhaal. Let wel, een goed verhaal is altijd een surplus , maar als ik bv. naar een horror kijk.....dan vind ik sfeer, spanning , gore , muziek....ook wel heel belangrijk. Zo heeft ieder genre zijn aspecten. Als ik naar een goed drama kijk, ga ik toch ook niet zeuren over geen spannende momenten, geen mooie special effecten, de voorspelbaarheid en noem maar op. Geniet van een film en dankzij deze site kunnen we zien hoe smaken verschillen en welke meningen er zijn. Toch geweldig ! En hopelijk komt er een positieve spiraal wat Re73 hierboven heeft gezegd. En Avatar....tja ik vond hem toen geweldig.

avatar van ambrosini
geplaatst op 28 augustus 2014, 11:51 uur, permalink
Puur voor Avatar en 3D zijn wij met vrienden hiervoor naar bioscoop geweest. Leuk verhaal en al snel weet je wat er gaat gebeuren en dat vind ik jammer. Ik verwacht altijd dat een regisseur mij gaat verrassen met een andere einde die in niet ken of verwacht. Acteerwerk was goed en specialeffects .. 4 sterren..

avatar van rcuppen79
geplaatst op 21 september 2014, 14:04 uur, permalink
Avatar was in 2009 dé filmbeleving. De 3D-effecten waren magnifiek (en tot op heden nog altijd niet geëvenaard) en voegden ook echt wat toe aan de film zelf.

Wanneer je de film echter op je eigen tv thuis bekijkt zonder 3D valt een hoop van die magie echter weg, want inhoudelijk stelt de film niet veel voor. In het eerste half uur weet je al hoe de film zo ongeveer zal gaan verlopen. James Cameron is gelukkig wel een regisseur die als geen ander weet hoe je actie zo spectaculair mogelijk in beeld kunt brengen. Het laatste half uur van Avatar is hier dan ook een goed voorbeeld van.

Op actiegebied blijft de film een genot om naar te kijken en het magere plot neem ik hierbij dan maar voor lief.

geplaatst op 26 september 2014, 12:22 uur, permalink
Via Bluray PRACHTIG, maar toch geen goede film? Ik vond het in ieder geval een hele matige film met een hele simpele verhaallijn en een aantal hopeloze acteurs... Slechts het prachtige beeld maakte dat ik hem heb afgekeken.

avatar van joolstein
geplaatst op 28 oktober 2014, 15:24 uur, permalink
James Cameron is meester in het creaeren van een hype`s. (vind ik!!)
Bij Titanic was dit het geval (iedereen weet dat ie zink) en ook bij deze film is het zo.
Je zet de film in de markt als grote vernieuwde 3D film. Wat er overblijf als je deze briljante marketing weghaald? Geen hele slechte film, anders was er echt niemand gaan kijken, maar ook geen topper!! Ik zelf kan maar niet van het idee af dat je deze film moet kijken met een flink portie paddo`s of andere subsantie die je bewustzijn beinvloeden. Heb de film nu drie keer gezien( ook in 3D) maar nog steeds blijf ik het veeal een soort 60er jaren hippie vinden. Vooral dat stukje bij die boom als ze allemaal in zen met hun armen omhoog zitten zie ik als de ultieme flower-power scene. Gelukkig zitten er ook een stel zeer sterke scene`s in. Ik geef hem 3 sterren omdat ik het teveel hippie vind met een matig verhaaltje.

geplaatst op 16 november 2014, 3:10 uur, permalink
Mooie film, spannend en van het begin to het eind heeft het mij geboeid. Volgens mij gaat het daarom. Dus hoe simpel kan je dan beoordelen. Gewoon 5 sterren.

avatar van MovieMind
geplaatst op 19 november 2014, 21:22 uur, permalink
"Aanrader"

avatar van NYSe
geplaatst op 20 november 2014, 0:11 uur, permalink
MovieMind schreef:
"Aanrader"

Beetje aan het copy pasten, MovieMind?

avatar van mcdaktari
geplaatst op 18 december 2014, 1:32 uur, permalink
Net Avatar voor de zoveelste keer gekeken en ik moet zeggen dat ik het een ontzettend mooie film blijf vinden, sterker nog, ik zie telkens weer dingen die ik de vorige keren niet had gezien. Qua vormgeving is dit volgens mij de mooiste film tot nu toe. En zeker als je het Bluray kijkt op een grote led tv. Er mogen dan mensen zijn die de film afkraken, oke, het zij zo. Ik blijf het een genot vinden om naar te kijken. Het verhaal op zich mag dan misschien wel wat mager zijn maar de prachtige beelden maken dat ruimschoots goed. Ik heb er destijds 3,5 ster voor gestemd, maar hij verdiend vind ik toch wel meer.